Snöläget i Åre?

Norqen
12 inlägg
Norqen 12 inlägg 5 år sedan

Hej!
Någon som vet hur långt ner snötäcket räcker sig just nu? Går det att tura från Ullådalen eller måste man vandra en bit upp?

Mvh Johan

Svar

Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 5 år sedan

Eftersom det varit plus 8 och regnat idag, lika varmt men sol igår, finns det noll och intet snö kvar utom i någon enstaka driva uppe på fjället. Just nu 7,5 grader varmt kl 23. Kolla in webkamerrna när det blivit ljust. http://www.skistar.com/sv/Are/SkiPass-S … st--Vader/ Satsa på Vemdalen, Fjunäs, Ramis eller Kåbban.

Stefans
89 inlägg
Stefans 89 inlägg 5 år sedan

Den här länken säger ju det mesta (och har aktuell information hela tiden) ;-)

https://www.freeride.se/skidorter/are/webbkameror/

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 5 år sedan

I början på nästa vecka verkar i alla fall kylan komma tillbaka uppe i hela fjällvärlden.

Skare
265 inlägg

Efter att all snö försvunnit två gånger om den senaste tiden vände det i torsdags och det har fyllts på hyfsat mest varenda dag. Just nu är det tö, men ingen fara på taket. Det blir nog en bra bas. Igår var det lite kallare och vi fick oss några pudersvängar från Hummeln. Fotografen Mattias Fredriksson fick vara framför istället för bakom kameran.

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Ahaha, kommentaren om Engelberg i slutet! Boom!

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Zoubolo
84 inlägg
Zoubolo 84 inlägg 5 år sedan

Hur ser läget ut? Behöver man vara orolig om man skall upp vecka 2?

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan

Orolig för vad?

Vädret är till och från, plus ena dagen minus nästa så det blir en bra bas i år men just nu finns det inte mycket snö men det är ju ett tag kvar till v.2

Zoubolo
84 inlägg
Zoubolo 84 inlägg 5 år sedan

Orolig för vad?

Var tvungen att slänga iväg inlägget snabbt, fick springa till bussen, så blev lite dumt... ^^

Man vill ju självklart att så mycket som möjligt ska vara öppet när man kommer upp, men som du skrev, det är ju ett tag kvar smile Såg ju ut att kunna komma lite snö nu i veckan så får väl hoppas att det vädret håller i sig ett tag.

MrOtter
28 inlägg
MrOtter 28 inlägg 5 år sedan

Den riktiga vändningen med riktigt kallt ser ut att komma nu när vi åker upp på fredag.

MrOtter
28 inlägg
MrOtter 28 inlägg 5 år sedan

Helt ok med snö nu å kanonerna kör för fullt. Alla pister är inte öppna än men det kan man ju följa på hemsidan.

Tjaswesniper
97 inlägg
Tjaswesniper 97 inlägg 5 år sedan

Hur ser det ut på skutan samt utanför pisterna i de nedre regionerna?

Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 5 år sedan

Tjaswesniper :

På skutan är det fortfarande ganska mycket berg som är blottat och även om det går att åka i raviner och dylikt där snön samlas så är det svårt att nå dessa ställen.
I lågzon så är det bättre, tillräckligt med snö för att inte repa skidorna mot stenar men det är dock mycket buskage som sticker upp genom snön. Det är med andra ord åkbart på sina håll, men inte överallt där folk vanligtvis åker.

Strupsi
44 inlägg
Strupsi 44 inlägg 5 år sedan

Danil :

Tjaswesniper :

På skutan är det fortfarande ganska mycket berg som är blottat och även om det går att åka i raviner och dylikt där snön samlas så är det svårt att nå dessa ställen.
I lågzon så är det bättre, tillräckligt med snö för att inte repa skidorna mot stenar men det är dock mycket buskage som sticker upp genom snön. Det är med andra ord åkbart på sina håll, men inte överallt där folk vanligtvis åker.

Hur pass bra stämmer det med Skistars angivna snödjup ? Känner folk som varit uppe nyligen och dom menar att det aldrig kan ha varit 45 cm i backen och 53 cm ( som det var i förra veckan, över 60 cm nu ) i terräng. Det borde väl räcka mer än väl för att åka överallt ? Eller mäter dom i snövallarna bredvid vägen wink

liljenstar
22 inlägg
liljenstar 22 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad liljenstar (5 år sedan)

Strupsi :

Hur pass bra stämmer det med Skistars angivna snödjup ? Känner folk som varit uppe nyligen och dom menar att det aldrig kan ha varit 45 cm i backen och 53 cm ( som det var i förra veckan, över 60 cm nu ) i terräng. Det borde väl räcka mer än väl för att åka överallt ? Eller mäter dom i snövallarna bredvid vägen wink

Vet inte hur och var de mäter, men i orörd terräng kring vårt hus skulle det kanske kunna vara 50-60 cm på sina ställen.
Fast å andra sidan skymtade man gräsmattan på sina ställen framför huset innan senaste snöfallet i förrgår smile

edit: Det börjar dock absolut ordna upp sig i pisterna, från att ha varit katastrof under nyårsveckan.
Haft jättefin åkning i Duved/Tege i ett par dagar nu. Även i väldigt pistnära offpist, med viss fara för att slakta skidorna mot en sten. Kan dock ha med min egen förmåga att göra wink

Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 5 år sedan

Strupsi :

Om jag inte misstar mig så mäts snödjupet i Rödkullen och där är 60 cm snö rimligt enligt min uppskattning. Längre ner i byn är det ju förstås mindre och det är nog därför som folk misstror skistars info (dock skulle de ju kunna ange vid vilken höjd/plats snödjupet gäller). smile

Officerider
174 inlägg
Officerider 174 inlägg 5 år sedan

Ska upp till Åre om ca 2 veckor.
Nu börjar surfandet på diverse sidor för att kolla snöläget.
Förvirring:
Smhi-appen säger senaste dygnet att det har snöat, som jag tolkar det, ca 2cm.
Men Snörapporten-appen, där har snöhjden sjunkit (?!) 2 cm.
Någon som är i Åre nu och kan beskriva hur verkligheten ser ut? smile

linder
3475 inlägg

Verkligheten ser ut så att det har nog snöat närmare 1-2dm men det har blåst också så snön har lagt sig i drivor vilket kan fucka till mätvärdena smile

j-nielsen
5 inlägg
j-nielsen 5 inlägg 5 år sedan

Kommer upp på lördag, vore trevligt med en rapport om laget är från er som är på plats.
Hur ser det ut i backarna har dom flesta öppnat eller är påväg att öppna? (Enligt skistar så är ungerfär hälften öppet). Högzon öppet?

Strupsi
44 inlägg

j-nielsen :

Kommer upp på lördag, vore trevligt med en rapport om laget är från er som är på plats.
Hur ser det ut i backarna har dom flesta öppnat eller är påväg att öppna? (Enligt skistar så är ungerfär hälften öppet). Högzon öppet?

79 av 109 backar är öppna. Vad gäller högzon så kan jag av erfarenhet säga att det har helt med vädret den aktuella dagen att göra. Förra året under vecka 6 var högzon öppet minst 2-3 dagar, då åkte man först upp på vm8:an och sen vidare med gondolen, kabinbanan var trasig. Strålande solsken och i princip vindstilla och runt -5. Bättre än så blir det liksom inte. Ibland har det dock varit skitväder och då står högzon stilla.

Så väderprognosen är nog bästa svaret på högzons öppettider.

liljenstar
22 inlägg
liljenstar 22 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad liljenstar (5 år sedan)

j-nielsen :

Som skrivet ovan. Högzon är öppet om det inte blåser för mycket. Nu har det varit blåsigt ett antal dagar och således stängt. Senaste 2-3 dagarna har även bl a wm8:an, stått pga hård vind, dock öppet idag, men på gränsen...

Öppen högzon har med nuvarande förhållanden inneburit en väldigt smal nedfart mot tusenmetersliften och störtloppet och årevägen ner mot gondolen. Tväråvalvet stängt.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 5 år sedan

Offpisten i högzon är inte heller som den ska vara. Västsidor som Tväråvalvet kan man glömma. På östsidor är det ett hårt lager skare i botten så där har det gått att åka. I söndags var det renblåst och isigt på baksidan. Nu har det snöat lite men eftersom det blåst ordentligt lär inget ha fastnat. Skogsåkning är att föredra om man kan hitta något ej uppåkt ställe.

Whonz
27 inlägg
Whonz 27 inlägg 5 år sedan

Kom upp igår och är ganska besviken, finns knappt snö för att täcka dom öppna pisterna och jag vet inte vart dom hittar all jävla sten att ösa runt liftstationerna. Offpist ska man väl ha lite snö för att det ska vara roligt ändå, bryr man sig inte om sina skidor eller risken att ramla slå sig på stenfan så visst går det att åka där med och visst finns det säkert något undantag men skulle satsa på pist eller alpresa.

j-nielsen
5 inlägg
j-nielsen 5 inlägg 5 år sedan

Tack för svaren! Åker mesta dels i pisten så snö där och jag är nöjd smile

8500rpm
13 inlägg
8500rpm 13 inlägg 5 år sedan

Vad säger Åreborna eller säsongarna? Är det ovanligt dåligt med snö för 1:a Februari eller är det 'lugnt&normalt' om man ser på de senaste 10åren. Dvs, om 3-4veckor är det högst sannoligt 50cm till?

Strupsi
44 inlägg

8500rpm :

Vad säger Åreborna eller säsongarna? Är det ovanligt dåligt med snö för 1:a Februari eller är det 'lugnt&normalt' om man ser på de senaste 10åren. Dvs, om 3-4veckor är det högst sannoligt 50cm till?

Ser man till natursnö så är det under det vanliga, men det har varit en del dippar med jämna mellanrum med mindre. Pisten är väl ganska vanlig skulle jag säga.

Nu vet jag inte om det är så generellt, men mitt intryck är att Åre inte är så lyckat rent snömässigt, sett över en hel säsong. Man vill liksom till Åre för själva bergets skull, men det verkar tyvärr inte belönats med nått vidare läge rent geografiskt. Fördelen med att åka mycket i Åre är att man skolats den hårda vägen vad gäller snöförhållanden. Allt annat blir rena barnleken. Man får ju inte direkt panik av ren ispist eller knackhård offpist så att säga smile

8500rpm
13 inlägg
8500rpm 13 inlägg 5 år sedan

Tittar man på siffror och statistik så ser ju snöläget riktigt dåligt ut i Åre i år, verkar inte ändrat sig senaste 2 veckor, hmmm, är det riktigt dåligt? (dvs i pisterna också)

bokategefjall
100 inlägg
bokategefjall 100 inlägg 5 år sedan

Pisterna är är i kanonslag. Det är utanför det är dåligt. I natt kom det ynka 5 cm. Förbättrar inte offpist möjligheterna nämnvärt men en kanondag i backarna har det varit. Mjukt och härligt.

Whonz
27 inlägg
Whonz 27 inlägg 5 år sedan

Pisterna i kanonslag? Nu åkte jag iofs hem i onsdags men då kunde dom fortfarande inte täcka många av backarna över berget helt. Då säger jag inte att man inte kan ha kul i backen men att stå och säga att det är "kanonslag" är väl att ta i.

bolin87
38 inlägg
bolin87 38 inlägg 5 år sedan

Håller med, borde va pengarna tillbaka på säsongskort.

bokategefjall
100 inlägg
bokategefjall 100 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad bokategefjall (5 år sedan)

Testade du Duved/Tege Whonz ?

Bilden är från Tegefjäll för ca en vecka sedan. Där hänger då jag mest och tar inte i när jag säger att pisterna i Duved/Tegefjäll systemet är i kanonslag.

https://www.freeride.se/img/photo/n/15e33f4d8baff5b79b4ca3776b9f2655.jpg

Skare
265 inlägg

Pist går det helt klart att åka. Offpist funkar om man är på rätt ställe. Baksidan, men verkligen ingenstans på västsidan Skutan. Men allt är väldigt begränsat. Sämsta jag kan minnas vid den här tidpunkten sedan 1991. Självklart går det att få till en bild på en perfekt pist. Men åker man upp den liften, tar rundan över Fjällvallsliften dal är det grus, grus, grus. Än värre är det på andra ställen, där det inte är kanonsnö. Övre delan av Rödkullen och bort mot Ullådalen är det brunt (dock inte så mycket sten, det är ljung, myr). Lundsrappets övre del åkte jag i söndags. Inte en varningkäpp, men hela klipphällar framme på flera ställen.

Men i de de flesta populärare pisterna är det helt ok före. På 95% av de backarnas yta är det gott om konstsnö. Men här och var är det grus, typ när man ska hoppa av liften blir det ett obligatoriskt rassel.

Strupsi
44 inlägg

Så här såg det ut i Tegfjäll idag.
https://www.freeride.se/img/photo/n/81ebc3b1d9457a42328d77f9de022b13.jpg

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 5 år sedan

I skogen kan det bitvis vara OK med undantag för en oherrans massa vindfällen som gör att det blir tvärstopp i åkningen och tappad rytm. Vidare är det även här för lite snö med stubbar, grenar, bäckar och annat som normalt är långt under ytan.

Johisco
42 inlägg
Johisco 42 inlägg 5 år sedan

Nån som har senaste nytt? smile Snö? Pisterna? Är högzon öppet?

Kommer upp fredag förmiddag

Jon
39 inlägg
Jon 39 inlägg 5 år sedan

I helgen var det svårt att ta sig upp till toppen då gondolen stod fre-lör pga hård vind. Kabinen gick sporadiskt. Under söndagen gick det dock att ta sig upp med dem båda+ att 1000-metern gick. Det är otroligt lite snö överallt, iaf om man jämför med övriga gånger som jag har varit där samma tid på året. Pisterna blev väldigt isiga redan tidigt på dagen, och då ffa de lite brantare som vanligt. Flackare backar höll sig fina i stort sett hela dagen.
Offpisten är som nämnts ovan väldigt drabbad av dåligt snötäcke, det gör att många åk man vanligtvis kan göra är mycket besvärligare pga att träd, buskar, stenar och stubbar inte är gömda under snön. Men med sunt förnuft inser man ganska snabbt vad som är åkbart och inte.

liljenstar
22 inlägg
liljenstar 22 inlägg 5 år sedan

Johisco :

Nån som har senaste nytt? smile Snö? Pisterna? Är högzon öppet?

Kommer upp fredag förmiddag

Som det påtalats ett antal gånger så är högzon öppen om det inte blåser för mycket .
Blåser det hela din vecka får du således hålla dig i lågzon...

Kommit lite snö senaste dagarna och skall komma mer till helgen, så det ser inte nattsvart ut.
Har inte åkt själv på 2 veckor pga en skadad axel, men innan dess var pisterna i bra kondition.

macca66
1 inlägg
macca66 1 inlägg 5 år sedan

Var uppe v. 7 och då var det tveklöst dåligt med snö. sten och grus i flera nedfarter. Försök att snötäcka nedfarten slalombacken gjordes men enbart halvdant så backen fortsatte vara stängd. Oförklarligt att inte mer görs en sportlovsvecka?
Dessutom så var det många irriterande liftstörningar. Avbrott flera gånger i VM8:an bl a. Fick gå tillbaka till
VM6. Högzon som vanligt avstängt merparten av veckan trots att vädret ibland var helt ok. Måste vara Sverige's
mest känsliga liftsystem. Jämfört med andra större skidorter så har Åre de minst prisvärda skipassen. Klar
besvikelse.

linder
3475 inlägg

macca66 :

Oförklarligt att inte mer görs en sportlovsvecka?
Dessutom så var det många irriterande liftstörningar. Avbrott flera gånger i VM8:an bl a. Fick gå tillbaka till
VM6. Högzon som vanligt avstängt merparten av veckan trots att vädret ibland var helt ok. Måste vara Sverige's mest känsliga liftsystem.

Fast med din pessimistiska inställning så lär ju allt vara piss och skit?

Oförklarligt är verkligen att ta i... Skistar har sprutat såpass att vattnet i åresjön är under nivån så dom får inte inte spruta mer snö förrns nivån i sjön har stigit.

VM8'an och alla andra sittliftar stannade en gång pga strömavbrott på hela berget en strömlina alla sittliftar är inkopplade till. Sen har det blåst väldigt mycket på skutan men det är inte alltid man märker det i byn. Lika så är det oftast när det "ibland var helt ok" att det kommer vindbyar som är kraftigare som man inte direkt tänker på men dom vindbyarna är värre än en konstant hårdare vind.

Dagens tips, ska du åka iväg på en skidsemester och är så jävla pessimistisk så undvid jul/nyår/sportlov/påsk så har du lite större chans att lyckas! Fast mellan nyår och sportloven är det väl för kallt och efter sportlovet är det väl för slaskigt/dåligt med snö wink

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 5 år sedan

Denna fråga kanske bara indirekt har med snöläget att göra.
Ska upp till Åre nu i helgen, faktiskt inte varit i Åre innan (kanske inte missat något?!). Kommer inte ha möjlighet att ta mig till andra fjäll. Finns någon åkning i Åre/Tegefjäll värd att ta sig till med hudar?

liljenstar
22 inlägg
liljenstar 22 inlägg 5 år sedan

niillle :

Denna fråga kanske bara indirekt har med snöläget att göra.
Ska upp till Åre nu i helgen, faktiskt inte varit i Åre innan (kanske inte missat något?!). Kommer inte ha möjlighet att ta mig till andra fjäll. Finns någon åkning i Åre/Tegefjäll värd att ta sig till med hudar?

Ja, men inte under rådande förhållanden vad jag förstått.
Går inte med hudar själv så skall inte ta gift på det, men förhållandena utanför pisten lämnar ju en del övrigt att önska...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook