OS-Tråden!

pirrson
32 inlägg
pirrson 32 inlägg 5 år sedan

Viaplay fungerar bara i Sverige. Men det går ju alltid att köra en tunnel på egen risk.

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

pirrson :

Viaplay fungerar bara i Sverige. Men det går ju alltid att köra en tunnel på egen risk.

Tunnel? Vad är det för något?

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
mxeman
72 inlägg
mxeman 72 inlägg 5 år sedan

Nu är jag ute på tunn is, men jag har för mig att det är när man "fejkar" sin IP-adress så den ser svensk ut!

pirrson
32 inlägg

Man lurar i det här fallet viaplay att din dator är i Sverige. En laglig gråzon men garanterat inte tillåtet om du läser användaravtalet för viaplay. Jag tar för givet att det finns massor med info om hur du gör och eventuella risker en googling bort.

jcca
228 inlägg
jcca 228 inlägg 5 år sedan

Googla VPN, finns en uppsjö av tjänster. Både gratis och betaltjänster

AugustAhlnas
184 inlägg
AugustAhlnas 184 inlägg 5 år sedan

jag använde viaplay med VPN under en säsong i Kanada. Funkade väldigt bra faktiskt. Anledningen till att det inte funkar över hela världen är ju att de bara köper rättigheterna till Sverige, samma på SVT där bara deras egna program funkar världen över.

sackelman
32 inlägg
sackelman 32 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad sackelman (5 år sedan)

pirrson :

Jag körde Viaplay utan VPN från USA 2012.
Har de ändrat sedan dess?

Läser man deras avtal så står det:
e. Bara använda Tjänsten inom det Område där du är bosatt. Viaplay ansvarar på intet sätt för eventuella kostnader, intrång eller något annat som förorsakas av att du använder eller försöker använda Tjänsten utomlands;

// Stefan

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad linder (5 år sedan)

Drog iväg en fråga på viaplays hemsida om dom rapporterar till radiotjänst om man tecknar ett abonnemang.

Gör dom det så kanske pappa får ett abonnemang i sitt namn... roll

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 5 år sedan

Kommer Jon vara med eller var det inte detta OS vadet med Byggmark gällde?

linder
3475 inlägg

Tomtefar :

Kommer Jon vara med eller var det inte detta OS vadet med Byggmark gällde?

"När tas truppen ut?
SOK:s ambition är att ge klartecken så tidigt som möjligt för att ge bästa möjliga förutsättningar för förberedelserna inför OS. Enligt tidsplanen kommer OS-uttagningar ske vid fyra huvudsakliga tillfällen, maj 2013, december 2013 och vid två tillfällen i januari 2014."

http://www.sok.se/sotji2014/sverigestru … b1730.html

Dock skulle jag gå all in på att byggmark vinner det där vadet.

Konstigt att aftonbladet skriver igår att Henke är sveriges guld chans men han är inte med officiellt uttagen än hmm

Anzom
567 inlägg
Anzom 567 inlägg 5 år sedan

linder :

Drog iväg en fråga på viaplays hemsida om dom rapporterar till radiotjänst om man tecknar ett abonnemang.

Det är pga såna som dig som sportevenemang som OS hamnar i betalkanaler. Snyltare.

Den som väntar på något gott.... Citera
jcca
228 inlägg
jcca 228 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad jcca (5 år sedan)

Anzom :

linder :

Det är pga såna som dig som sportevenemang som OS hamnar i betalkanaler. Snyltare.

Hahaha. Ok!

edit: för att föra en någorlunda diskussion:
varför betala 2000 kr/år för att få se OS i SVT när man kan få det för 279 kr eller vad det kostade med en månad på viasat?

linder
3475 inlägg

Anzom :

linder :

Snyltare? Jag har inte kollat på SVT på iaf 10 år.

Jag betalar mer än gärna för saker jag faktiskt använder. Däremot att betala massa pengar för dynga har jag ingen som helst lust med. Speciellt utan någon inkomst.

Samt finns det vinstintresse så finns det även intresse för att göra någonting riktigt bra. Vilket jag har svårt att tro om det skulle bli om det hamnat hos SVT.

edit: Det enda det känns som jag snyltar på är P3. Men att lägga 2076kr om året (173kr/mån) för P3 känns absurt. Betalar lite mer än hälften av det för spotify istället. Lägg skiten på skatten och låt alla betala.

axellarsson
18 inlägg
axellarsson 18 inlägg 5 år sedan

Heddious :

mxeman :

Fungerar viaplay över hela världen?

Mycket viktig fråga. Nån som vet?

Fungerar ej. Endast rättighet att sända i Sverige precis som mycket på SVTPLAY osv.

axellarsson Citera
Anzom
567 inlägg
Anzom 567 inlägg 5 år sedan

linder :

Anzom :

linder :

Snyltare? Jag har inte kollat på SVT på iaf 10 år.

Jag betalar mer än gärna för saker jag faktiskt använder. Däremot att betala massa pengar för dynga har jag ingen som helst lust med. Speciellt utan någon inkomst.

Samt finns det vinstintresse så finns det även intresse för att göra någonting riktigt bra. Vilket jag har svårt att tro om det skulle bli om det hamnat hos SVT.

edit: Det enda det känns som jag snyltar på är P3. Men att lägga 2076kr om året (173kr/mån) för P3 känns absurt. Betalar lite mer än hälften av det för spotify istället. Lägg skiten på skatten och låt alla betala.

Det där snacket om att man betalar för det man använder är delvis bullshit. För någon måste finansiera det och varför inte då göra det direkt, och därmed få en "obunden" tvkanal. Därmed slipper vi kostnadsökningar på alla de produkter som har någon form av reklam. Dvs ditt dagliga liv blir billigare utan reklam (viktigt argument 2013) och du slipper tidsödande reklam. Dessutom får du produktioner av världsklass. För än så länge har ingen kommersiell kanal kommit i närheten av svts produktioner. Men vi enas i din slutkläm smile

Den som väntar på något gott.... Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 5 år sedan

Anzom :

"obunden"

Obunden? Obunden!? OBUNDEN!?!?!?!?!
http://www.titaniumteddybear.net/wp-content/uploads/2011/04/gtfo-my-internet.jpg

Eventuellt lite överreagerat. Den dagen SVT/UR/P1-4 blir oberoende, den dagen kommer jag betala licensen. De ska fan inte spela på samma villkor som alla andra, vilket de gör nu, och sedan gnälla över att de inte får pengar från allmänheten

skistore.se/mtbstore.se Citera
Charlee
117 inlägg
Charlee 117 inlägg 5 år sedan

ser fram emot lite "check it out/ BOOoOOm! i tv! kommer bli grymt big_smile

men i övrigt, njaaa

men softa då... Citera
linder
3475 inlägg

Anzom :

Det där snacket om att man betalar för det man använder är delvis bullshit. För någon måste finansiera det och varför inte då göra det direkt, och därmed få en "obunden" tvkanal. Därmed slipper vi kostnadsökningar på alla de produkter som har någon form av reklam. Dvs ditt dagliga liv blir billigare utan reklam (viktigt argument 2013) och du slipper tidsödande reklam. Dessutom får du produktioner av världsklass. För än så länge har ingen kommersiell kanal kommit i närheten av svts produktioner. Men vi enas i din slutkläm smile

Fan gå och lägg dig. I denna tråden pratar vi OS och inte fantasi.

Företag kommer alltid vilja marknadsföra sig oavsett medel för att maximera deras vinster. Thats it.

Produktioner av världsklass står företag som Brain farm och field production bakom. Inte SVT.

Och hur man slipper tidsödande reklamer är genom att skaffa en inspelningsbar boxer, spela in filmerna/serierna sen kolla på dom lagom länge efter sändning så man kan spola reklamerna.

edit: Det är dock en fin tanke. men åt helvete orealistisk.

edit2: Lite on-t snart? big_smile

CookieMonster
295 inlägg
CookieMonster 295 inlägg 5 år sedan

http://www.newschoolers.com/readthread/ … me-a-Hater

Från ett forum till ett annat... Jag har velat mycket fram och tillbak mellan om jag är för eller emot OS.
Jag har hamnat mer och mer åt emot hållet och när folk frågar varför har jag haft svårt att förklara det.
Nu har dock unge herr Logan förklarat på ett mycket bra sätt hur os kan vara dåligt för vår sport! Håller inte med om allt till hundra procent men detta citat sammanfattar i stort varför jag är anti:

It's fucking atrocious the amount of money that film companies and skiers get paid. This became most apparent to me when I was reading a blog entry or some shit Martini put up talking about Cam needing to borrow money from him because he was fucking broke and couldn't get his travel reimbursements yet to keep going on. For fucks sake, that was after two years of parts filled with some of the burliest urban in the game. And he doesn't have enough money to get an Egg McMuffin and a cup of coffee? Why is there this idea at the corporate level that the guys at Stept don't deserve as much money as some dude that finishes 7th at the X-Games?

bättre än cookiedough... Citera
limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan

Som av en slump, blev jag sugen på Tzatziki
http://gfx.nrk.no/n4GZy6aHxE6TzkBL8eNTvw9_i7y8wzvlrlDXk-BRRD1Q.jpg

linder
3475 inlägg

CookieMonster :

http://www.newschoolers.com/readthread/763418.0/Why-I-ve-become-a-Hater

Det handlar ju enbart om hur bra du är på att löneförhandla.

Sen gissar jag på att dom som är väldigt tävlingsinriktade säljer sig själva och sitt namn bättre än dom som enbart filmar och åker för att dom tycker det är kul. Även om åkarna är lika duktiga och syns lika mycket så måste man framföra och bevisa det för sina sponsorer för att dom ska tycka det är värt att betala det där lilla extra i lön.

Sen om man ser på dom extremsportarna i världen som har tjänar mest pengar så är det ju dom som faktiskt gjort just detta samt ökat sitt namns mervärde med hjälp av egna företag osv. Jon är ett skitbra exempel på just detta.

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

Men sänds allt alpint också i 3an,6an och 10an? För isf har jag inget problem med att viasat har det. Spottar på svt.

pirrson
32 inlägg

Hela OS utan undantag sänds på viasat.

Jag läste något om att sponsorer kommer försvinna från åkare som inte tävlar eller liknande.
I min mening har ni som tror det fått allt om bakfoten. Det är inte så att det finns en bestämd pott som ska fördelas på ett visst antal utövare. Om vår sport exponeras för fler personer än vad den gör nu så öppnar det upp för andra typer av sponsorer än bara renodlade branschmärken.

Slutsats:

Fler utövare kan leva sin dröm = bra skit!
Åkare som inte vill tävla kommer ha kvar en minst lika stor fan-bas och är fortfarande lika intressanta för sponsorer som idag = bra skit!

linder
3475 inlägg

pirrson :

Hela OS utan undantag sänds på viasat.

Om det va något svar till Sammy så är det så att tv3 och tv10 ingår i viasat wink

http://www.viasat.se/vinter-os "Det bästa från Vinter-OS. TV3 sänder 06:00-22:00 och TV10 sänder dygnet runt från OS i Sotji"

pirrson :

Det är inte så att det finns en bestämd pott som ska fördelas på ett visst antal utövare.

Indirekt finns det väl en förbestämd pott som skall fördelas över det bestämda antalet utövare.

Det kallas marknadsföringsbudget, utöver reklam i form av film/foto så går ju även en del av det till ett förbestämt antal sponsrade åkare wink Sen om det är pengar eller prylar spelar ju mindre roll då det fortfarande rör sig om företagens kapital oavsett tongue

pirrson
32 inlägg

@linder

Nej det finns ingen bestämd pott varken indirekt eller direkt. Det som spelar roll är till hur många du når ut med din reklam. Ändras antalet åskådare som det nu gör med OS så ökar intäkterna till sporten. Ingen åsikt utan ren fakta.
Om det skulle vara så att befintliga sponsorer inte fyller det tomrummet så kommer nya företag göra det.

Jag har ingen åsikt om det är bra eller dåligt men det är iaf så det högst sannolikt kommer att bli.

Peace out.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Jarle (5 år sedan)

pirrson :

Ändras antalet åskådare som det nu gör med OS så ökar intäkterna till sporten.

Frågan är till vem de pengarna går, vilket återstår att se. Jag har dock några onda föraningar om att mycket lite hittar till åkarna - och det som hittar till åkarna hamnar hos top5.

Vart är de nya pengarna när Matt Margetts måste be allmänheten om donationer för att ha råd med tävlingscirkusen?

pirrson
32 inlägg

Ja stackars Matt big_smile

Men åter igen är min poäng att pengarna inte omfördelas utan att det kommer nya. Sen är det ju klart som korvspad att sponsorer som är intresserade av OS och exponeringen den typen av tävlingar kommer lägga sina pengar på utövare som visar framfötterna där. Allt annat vore väl ganska konstigt.
Det finns bara ett om i den ekvationen.
Om det blir ett mindre intresse för den typen av åkning som inte är bunden till tävlingar.
En fältstudie på valfritt forum borde stilla den oron.

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

Det förekommer teorier och åsikter om likvida medel i olika sammanhang, bland ´somliga av Freerides fanbärare. Hur kommer det sig? Är det era förfäder som talar genom era tangent-tryckningar, personliga komplex eller bara hederligt väder/vind-tugg? /nYFiken_83

Jarle
3975 inlägg

pirrson :

Ja stackars Matt big_smile

Men åter igen är min poäng att pengarna inte omfördelas utan att det kommer nya. Sen är det ju klart som korvspad att sponsorer som är intresserade av OS och exponeringen den typen av tävlingar kommer lägga sina pengar på utövare som visar framfötterna där. Allt annat vore väl ganska konstigt.
Det finns bara ett om i den ekvationen.
Om det blir ett mindre intresse för den typen av åkning som inte är bunden till tävlingar.
En fältstudie på valfritt forum borde stilla den oron.

De kontrakten som för in nya pengar skulle redan finnas hos åkarna.
Givetvis är det naturligt att de bästa får en större bit av kakan (och i nuläget verkar det ju faktiskt som att det bara är medaljkandidater som får något alls, kanske dyker någon av svenska lagets medlemmar upp i tråden och rätar ut frågetecken) men att atleter får punga ut själva för sin resa till OS är inget annat än absurt - och ja, det är faktiskt lite synd om honom när han har blivit ett praktexempel på vad det är som kommer att hända med vår kära skidåkning...

Vad gör dig så säker på att pengarna inte kommer att omfördelas? Jag är rädd att det är precis det som kommer att hända.

Limegreen: troligtvis för att vi gillar skidfilmer och har olika synpunkter på åt vilket håll skidåkningen bör utvecklas av en hel massa olika anledningar.

pirrson
32 inlägg

Jag är så klart inte säker på att det kommer vara lika många som tjänar dåligt nu när OS är en del av sporten som innan men jag har en stark känsla smile

Det känns som jag upprepar mig själv men om lika många nu som då är intresserade av den delen av skidåkning som inte är OS så kommer det finnas lika stort utrymme för sponsring. Dvs att alla utom ett fåtal hankar sig fram på marginalen som Matt.

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

Ok ja men då skall jag följaktligen hålla låg profil i den frågan i fortsättningen. Av tradition finns det ju delar av den maskulina fåran som gärna raljerar kring ekonomi, ur olika perspektiv. Och gärna i skid-svängen, värmestugor etc. (avd. männen som kunde tala likt Gordon Gekko...). Men, om det skulle vara så att det på något sätt stör mig, så får det ju ändock ses som högst naturligt då det verkar vara en jargong som vandrar vidare från far till son. Helt klart intressant, men även OT smile

pirrson
32 inlägg

Harlaut i viasat's OS-studio. En liten teaser inför kommande program.

http://www.viasatsport.se/os-sotji/os-sotji/video/11775

johan
2878 inlägg
johan 2878 inlägg 5 år sedan

http://www.svt.se/sport/sverige-soker-vinter-os-2022
Sverige söker vinter-OS 2022
Enligt förslaget koncentreras OS till Stockholmsområdet. Endast åtta alpina grenar, störtlopp, super-G, storslalom och kombination, skulle avgöras i Åre. För att kunna genomföra slalomtävlingar i Stockholm måste dock Flottsbrobacken i Huddinge få en dubbelt så stor fallhöjd, upp till 210 meter, skriver Jöran Hägglund i utredningen. I Flottsbrobacken, samt i Huddingebacken, skulle freestyle och snowboard avgöras. I Flottsbro skulle även en backhoppningsarena byggas.

hyllengren
1196 inlägg
hyllengren 1196 inlägg 5 år sedan

linder :

CookieMonster :

Sen gissar jag på att dom som är väldigt tävlingsinriktade säljer sig själva och sitt namn bättre än dom som enbart filmar och åker för att dom tycker det är kul. Även om åkarna är lika duktiga och syns lika mycket så måste man framföra och bevisa det för sina sponsorer för att dom ska tycka det är värt att betala det där lilla extra i lön.

Sen om man ser på dom extremsportarna i världen som har tjänar mest pengar så är det ju dom som faktiskt gjort just detta samt ökat sitt namns mervärde med hjälp av egna företag osv. Jon är ett skitbra exempel på just detta.

faaaan va du är ute och cyklar nu!

Så alla åkare som kan sälja sig själv blir per automatik tävlingsåkare? Eller är det tvärtom? Om du placerar dig hyffsat i dew tour så bjuder de på en säljkurs?

Poängen är ju inte att man ska göra som jon och sälja in sig och tjäna massa cash utan jon är ju skurken här, 95% av alla pengar som gått till "newschool" åkning i sverige har ju hamnat rakt i hans ficka och det är den fördelningen som är knasig och som kommer bli ännu mer fucked nu när vi är med i os

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (5 år sedan)

hyllengren :

linder :

CookieMonster :

Poängen är ju inte att man ska göra som jon och sälja in sig och tjäna massa cash utan jon är ju skurken här, 95% av alla pengar som gått till "newschool" åkning i sverige har ju hamnat rakt i hans ficka och det är den fördelningen som är knasig och som kommer bli ännu mer fucked nu när vi är med i os

Kära Hyllegren...

Kan du inte sälja din produkt tjänar du inte pengar. Jon är förmodligen en av de bästa på att sälja sin produkt inom "new school" åkningen därför tjänar han pengar och mycket pengar på det han gör. Och han tjänar förmodligen lika mycket nu när han håller på med alpint då det oftast är mer pengar inom den grenen än inom "new school" på den nivån han är på. Att sedan andra åkare inte är lika bra på det är inte Jons fel? Så kom inte och säg att Jon är en skurk utan säg som det ligger till. Att en del andra åkare inte säljer produkten lika bra som Jon.

//Hasse

Ps. Just på OS så är det ju inte pengar "inblandat" då man inte får köra med reklam för sina sponsorer på skidorna tex. Sedan om man får bonus och så vidare är ju en annan sak. Ds.

hyllengren
1196 inlägg
hyllengren 1196 inlägg 5 år sedan

Hasse_Lindborg :

hyllengren :

linder :

Kära Hyllegren...

Kan du inte sälja din produkt tjänar du inte pengar. Jon är förmodligen en av de bästa på att sälja sin produkt inom "new school" åkningen därför tjänar han pengar och mycket pengar på det han gör. Och han tjänar förmodligen lika mycket nu när han håller på med alpint då det oftast är mer pengar inom den grenen än inom "new school" på den nivån han är på. Att sedan andra åkare inte är lika bra på det är inte Jons fel? Så kom inte och säg att Jon är en skurk utan säg som det ligger till. Att en del andra åkare inte säljer produkten lika bra som Jon.

//Hasse

Ps. Just på OS så är det ju inte pengar "inblandat" då man inte får köra med reklam för sina sponsorer på skidorna tex. Sedan om man får bonus och så vidare är ju en annan sak. Ds.

va? så om man säljer produkter tjänar man pengar? låter helt sjukt!

Givetvis förstår jag att de so hjälper företagen att sälja grejer kommer att tjäna mest pengar, men grejen är ju den att det är inte bara jon olsson som hjälper till att sälja grejer här i världen. har du läst logan imlachs inlägg i forumet på newschoolers? för i så fall tror jag du förstår vad som menas vilket inte linder gjorde varför jag svarade på hans ganska konstiga respons till just det inlägget..

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan

hyllengren :

linder :

Sen gissar jag på att dom som är väldigt tävlingsinriktade säljer sig själva och sitt namn bättre än dom som enbart filmar och åker för att dom tycker det är kul.

å alla åkare som kan sälja sig själv blir per automatik tävlingsåkare? Eller är det tvärtom? Om du placerar dig hyffsat i dew tour så bjuder de på en säljkurs?

Nej Hyllengren, jag menar precis det jag skrev. Är man minsta tävlingsinriktad och målmedveten på att bli stor kan man nog även lära sig att sälja en massa.

En annan sak som jon är bra på det är att sälja till annat än jibb folk. Det ger mer pengar. Siktar man bara in sig på underground folket så får man dela på deras cash vilket inte alltid är så fett.

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 5 år sedan

hyllengren :

Hasse_Lindborg :

hyllengren :

Kära Hyllegren...

//Hasse

va? så om man säljer produkter tjänar man pengar? låter helt sjukt!

Givetvis förstår jag att de so hjälper företagen att sälja grejer kommer att tjäna mest pengar, men grejen är ju den att det är inte bara jon olsson som hjälper till att sälja grejer här i världen. har du läst logan imlachs inlägg i forumet på newschoolers? för i så fall tror jag du förstår vad som menas vilket inte linder gjorde varför jag svarade på hans ganska konstiga respons till just det inlägget..

linder :

hyllengren :

linder :

Sen gissar jag på att dom som är väldigt tävlingsinriktade säljer sig själva och sitt namn bättre än dom som enbart filmar och åker för att dom tycker det är kul.

å alla åkare som kan sälja sig själv blir per automatik tävlingsåkare? Eller är det tvärtom? Om du placerar dig hyffsat i dew tour så bjuder de på en säljkurs?

Nej Hyllengren, jag menar precis det jag skrev. Är man minsta tävlingsinriktad och målmedveten på att bli stor kan man nog även lära sig att sälja en massa.

En annan sak som jon är bra på det är att sälja till annat än jibb folk. Det ger mer pengar. Siktar man bara in sig på underground folket så får man dela på deras cash vilket inte alltid är så fett.

Varför blanda in Jon då? För att han tjänar pengar? Det är det jag inte förstår.

Sedan bra inlägg linder. Är man tävlingsinriktad och målmedveten så kan man få en agent dom tar hand affärerna om inte annat wink

Jarle
3975 inlägg

Vänta här nu, att vara en bra atlet för företagen är att få företagen att sälja mer - vilket Jon är väldigt duktig på. Jag skulle dock vilja påstå att filmåkarna säljer minst lika mycket som majoriteten av tävlingsåkarna gör, därav är det skevfördelat. Rekommenderar alla att läsa Logans inlägg på NS noggrant och efter ni har läst det - läs det en gång till. Han har några väldigt befogade synpunkter.

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 5 år sedan

Jarle :

Vänta här nu, att vara en bra atlet för företagen är att få företagen att sälja mer - vilket Jon är väldigt duktig på. Jag skulle dock vilja påstå att filmåkarna säljer minst lika mycket som majoriteten av tävlingsåkarna gör, därav är det skevfördelat. Rekommenderar alla att läsa Logans inlägg på NS noggrant och efter ni har läst det - läs det en gång till. Han har några väldigt befogade synpunkter.

NS??? Nä det är för jibbers.....

Självv klart har filmåkare oxå bra betalt. Alla som syns och kan sälja en produkt har betalt. Syns du och inte säljer en produkt så är du ju inte lika mycket värd för ett företag. Om du är duktigt eller ej har nog mindre betydelse än att sälja produkten... Företagen lever ju på att sälja produkter....

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook