Ryktestråden 14/15

Heddious
1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 5 år sedan

Ja, okej, det är oktober och många av oss har inte ens fått peta på 13/14-grejerna än, men den här bilden kom upp på Newschoolers och jag vägrar vara en sekund mer än nödvändigt efter den amerikanska trollhemvisten.

Så, utan vidare omsvep: Torin Yater-Wallace hållandes vad som antingen är 2014/15 års Pipecleaner, eller en kommande TYW promodel. Där går åsikterna hos jibbkidsen overseas isär.
(Bild lånad från Torins ansiktsbok.)

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/q71/s720x720/1376440_10151798629518043_686672465_n.jpg

Låt snokandet börja! smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera

Svar

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 5 år sedan

Ser för breda ut för att vara PC?

Heddious
1779 inlägg

Utter :

Ser för breda ut för att vara PC?

eller hur, men då lär de knappast vara en TYW Pro heller, för om han skulle få en promodel borde det rimligen vara en pipeskida, och de vinner väl int på att vara breda? men nästa års AR7 kanske?

Daniel-LAB
202 inlägg
Daniel-LAB 202 inlägg 5 år sedan

Nej, de är inte för breda för att vara PC. Kolla på bindningen som iaf jag identifierar som Look P 18/Ross FKS 180. Den ser ut att vara ungefär i skidans bredd. (På mina PC med FKS 180 ser det liknande ut)
Kolla vidare på hur han håller laggen med handen; fingrarna är böjda runt skidan vid första leden, tummen greppar precis om andra kanten.

Mycket riktigt, pipelagg vinner inget direkt på att vara breda, eftersom man då ofta tappar fart mellan hittarna pga sämre skär som ökad bredd ofta ger. Samtidigt är det lättare att landa med breda lagg...

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

Yay, dagens bästa forumläsning Hedda!

Jag hoppas att den tråden snart kan bringa ljus i det mörker som omger Andreas Fransson och hans vita Salomon-prototyper...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
fiskebulle
302 inlägg
fiskebulle 302 inlägg 5 år sedan

Tror det är snubben som är liten snarare än skidan som är bred.

vjakob
Online 66 inlägg
vjakob 66 inlägg 5 år sedan

Han håller skidan rakt ur från kroppen, armbågen vid sidan av magen.
Man blir lurad av perspektivet.

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

Ska vi anta att han som intervjuar är 185-190 lång. Då lär ju pojken vara 140 lång och väga 20kilogram. Skidan är säkert 85 under foten men med tanke på hans ofantligt lilla kropp så ser skidan ut att vara 150 under foten. Modellen är säkerligen 13/14. Varför skulle han få visa 14/15 skidan med tryck på? skulle den inte bara vara vit då? typ? nu blir frågorna fler. Jag går nu....

Heddious
1779 inlägg

Sammmyboy :

Ska vi anta att han som intervjuar är 185-190 lång. Då lär ju pojken vara 140 lång och väga 20kilogram. Skidan är säkert 85 under foten men med tanke på hans ofantligt lilla kropp så ser skidan ut att vara 150 under foten. Modellen är säkerligen 13/14. Varför skulle han få visa 14/15 skidan med tryck på? skulle den inte bara vara vit då? typ? nu blir frågorna fler. Jag går nu....

jag kapitulerar. sammy du är la för rolig när du sätter igång big_smile

nån som vet hur lång TYW är?

Carled :

Jag hoppas att den tråden snart kan bringa ljus i det mörker som omger Andreas Fransson och hans vita Salomon-prototyper...

ja vad fan är det för lagg egentligen? så himla hemliga. säkert något andligt inblandat. typ en kärna av aska från en helig jak eller nåt. men har inte du mer insight i salomon än jag carled? för jag vet nada.. än så länge.

jcca
228 inlägg
jcca 228 inlägg 5 år sedan

Heddious :

...
...

Enligt ESPN är han 170 cm lång och väger 63 kg. Det var inte mycket det..
http://espn.go.com/action/athlete/_/id/ … er-wallace

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Sammmyboy (5 år sedan)

jcca :

Heddious :

...
...

Enligt ESPN är han 170 cm lång och väger 63 kg. Det var inte mycket det..
http://espn.go.com/action/athlete/_/id/ … er-wallace

Exakt. 170. Det går att jämnföra med de största gasellerna. Och dessa är ju inte direkt breda eller spektakulära. Mest poppiga. Precis som TYW. Vikten är densamma. (källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gaseller)

Jag tycker vi borde spekulera i när snön ska komma till Stockholm så 08orna ska halka lite och kvällsblaskorna börjar spåra ur.

Joye
656 inlägg
Joye 656 inlägg 5 år sedan

Carled :

Med tanke på hur många höjdmeter han verkar ta så kan man börja spekulera i om Salomon har hittat något nytt material att bygga med. Har Salomon gått tillbaka till skumkärnor fast numera fyllda med helium för ännu lägre vikt?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 5 år sedan

Visslar, kollar på lite bilder på nästa års skidor, visslar lite till och ler wink Oooppppps nya touringskidor från några märken. Oppps en "ny touringbindning"... big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Sammyboy: Självklart kan han ha en av 2014/2015 års skida. Allt för att promota den så tidigt som möjligt...

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

Hasse_Lindborg :

Visslar, kollar på lite bilder på nästa års skidor, visslar lite till och ler wink Oooppppps nya touringskidor från några märken. Oppps en "ny touringbindning"... big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Sammyboy: Självklart kan han ha en av 2014/2015 års skida. Allt för att promota den så tidigt som möjligt...

Har hört liknande rykten. Ngt som startade som en "gamechanger" blir nu helt utrangerad i förmån för framtiden wink Visst är det skoj det här big_smile
Så enkelt som 1,2,3 wink
Samt massa kolfiber.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Carled
3588 inlägg

Detta är en gammal bild på hösten 2012... Då började han väl att mixtra med layup i Sentinelshapen... Nuförtiden ser man ju att de vita prototyperna har en lite mer R2 108-aktig utformning på tipen... Det ska ju mycket till för att de inte ska vara färdigutvecklade vid det här laget! http://2.bp.blogspot.com/-nCM1R6aMt8E/UH1DJ9_h9XI/AAAAAAAAEuo/QPpjz67aUBg/s1600/22+ski.jpg

R00bert
282 inlägg
R00bert 282 inlägg 5 år sedan

Inget nytt under solen men Hoji har tagit på sig trollkarlshatten igen: The Raven

PNyberg
4251 inlägg

Även den nya 4frnt modelle KYE borde ju vara med här. Har inte sett så mkt mer än vad som har skrivits i artikeln om sponsorbytet och att skidan kommer vara mellan Renegade/Hoji och YLE. Blir det en CRJ Turbo variant mån tro?

AugustAhlnas
184 inlägg
AugustAhlnas 184 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad AugustAhlnas (5 år sedan)

PNyberg :

Även den nya 4frnt modelle KYE borde ju vara med här. Har inte sett så mkt mer än vad som har skrivits i artikeln om sponsorbytet och att skidan kommer vara mellan Renegade/Hoji och YLE. Blir det en CRJ Turbo variant mån tro?

Som jag har förstått det från rykten så är det sista året för CRJ och att den nya skidan ska ersätta den. Så som du säger lär det väl bli något i den stilen.

R00bert
282 inlägg

Kyes modell är väl dock först 15/16 vad jag läst mig till. Men det kan helt klart bli intressant smile

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 5 år sedan

Marker är på gång med en techbindning. Inte ens distributörerna har sett den ännu så den kan vara mer åt 15/16, men det lär vi se om några månader. Om det är tech i stil med Beast eller lättvikt lär också visa sig. Bra i alla fall att det börjar röra sig på den fronten.

Dalbello på gång med en Lupo Light med techinserts. Samma sak där, bara rykte än så länge men låter väldigt logiskt eftersom Virus/Sherpa knappast är något för hårdare åkning eller feta rövar.

I like big dumps and I cannot lie Citera
PNyberg
4251 inlägg

Glisseur :

Marker är på gång med en techbindning. Inte ens distributörerna har sett den ännu så den kan vara mer åt 15/16, men det lär vi se om några månader. Om det är tech i stil med Beast eller lättvikt lär också visa sig. Bra i alla fall att det börjar röra sig på den fronten.

Dalbello på gång med en Lupo Light med techinserts. Samma sak där, bara rykte än så länge men låter väldigt logiskt eftersom Virus/Sherpa knappast är något för hårdare åkning eller feta rövar.

Fuck Lite! Sätt bara tech på ett par vanliga Lupo så blir alla i 3-dels maffian mäkta glada!

R00bert
282 inlägg

Det viskas om en DIN 14 Beast på TGR. Vore trevligt att slippa slanta upp 8000kr för ett par bindningar.

Heddious
1779 inlägg

R00bert :

Det viskas om en DIN 14 Beast på TGR. Vore trevligt att slippa slanta upp 8000kr för ett par bindningar.

men hur mycket billigare blir den med en klenare fjäder? skiljer ju inte överdrivet mycket pengar mellan guardian 16/13 eller duke/baron.. men visst, priset går väl ner om övriga delar tillverkas i större mängd, antar jag. frågan är väl hur många som behöver en beast 14.. luckan mellan en sådan och de existerande din 12:orna är väl inte så stor? eller?

(syns min dynafit-dyslexi nu? wink )

R00bert
282 inlägg

Tja fast elastisk tå och bättre kontakt mellan häl och pjäxa med lägre din än 16 är ju inte helt dumt. De allra flesta behöver inte vrida upp sina bindningar till 16, eller ens 12. Sen hur pass mycket billigare den blir är en annan fråga. Den behöver ju liksom inte bli billigare men de kanske designar om den något med mer plast eller liknande. Personligen så klarar jag mig redan som det är gott med 12 på mina Radicals/Verticals så de skulle lika gärna kunna hoppa ner till 12 direkt å skippa 14.

Ryktestråden på TGR: Länk

AugustAhlnas
184 inlägg

Ryktas om att K2 släpper en skida som kommer att heta Nightmahre. Eller POWabunga, men det hoppas jag är felaktigt för det om något är väl ett hemskt namn. Ersätter hellbent.

Lösa rykten om en Magnum Opus med 125 i midja.

Broddan
178 inlägg
Broddan 178 inlägg 5 år sedan

Glisseur :

Satt i möte med Völkl för 5-6 veckor sedan och kikade igenom allt av Völkl, Marker och Dalbello för 2015.
På bindingsbiten händer det ingenting alls förutom att det kommer en ny värsting racingbind med DIN 30.
Alla andra bind är helt identiska och byter endast färg.
Både Duke och Jester får en typ av exclusiv mattsvart färg. Tanken är att dra linger med nya Mac Pro, sportbilar m.m. Passar såklart perfekt till alla typer av skidor, ingen missmatch med svart bind smile
Gällande tech bind osv var dom återhållsamma men den kommer iaf inte till 14/15. Däremot sa dom att till 15/16 händer det mkt på bind biten så antar att den kommer där.

Völkl utökar sin new school serie där redan One och Two finns med ytterligare en modell, inte helt oväntat "Three". 140 mm ish midja, 58 m radie och rejält taprad. Knallgul färg med röd text. De visade video ifrån test av den och den verkar extremt lekfull och lättkörd i puder, dock mer eller mindre obrukbar i backen.

Stor nyhet är också en helt ny Mantra. Byggd som RTM 84 men bredare. Fullrocker utan spann i mitten, taper fram och bak och 100 mm under fot. Tanken är att den ska bli ännu bättre utanför backen och mer sporty i backen. Formen på den såg fantastisk fin ut.

Katana V-Werks fortsätter oförändrad men den vanliga Katanan tas nu bort helt.
Shiro, Gotama är samma men nya färger.
Nanuq, Nunataq också helt identisk och färgerna är också de samma i 2 säsonger.

Allra största nyheten på skidor hos Völkl är väl ändå en helt ny rando serie med tre modeller i carbon som kallas BMT.
Påminner mkt om Katana W-Werks men ska vara mer lättkörda och ännu lättare!
Kanterna från mittenstringern och ut till den tunna delen är inte lika branta som på Katana utan har en svagare lutning.
Tror bredderna var typ 94, 109 och 124 ish men kan återkomma med exakta siffror imorgon.

Hos Dalbello är det mesta likt. Nya färger på det mesta. Krypton Pro har kvar sin gula färg men med små kosmetiska detaljförändringar.
Kommer som tidigare ovannämnt en Lupo i light version med tech. Denna kommer antagligen presenteras runt mars/april denna vinter. Osäkert om de kommer använda samma inserts som Dynafit och Scarpa eller om de utvecklar egna. Vikten blir lättare än dagens Lupo men kommer fortfarande ha fokus på körningen och därför inte superlätt.
Kommer också en billigare serie av 2-delad pjäxa med 102 mm läst för att komplettera det som redan finns.

Broddan Citera
AugustAhlnas
184 inlägg

http://i44.tinypic.com/2i0t4p5.jpg
http://i39.tinypic.com/2csihhc.jpg
Först skulle McConkey köra vattenskidor på snö, nu är det offpistskidor på vatten tydligen. Bör vara Nighmahre/powabunga i så fall. 136 midja sägs det.
http://i39.tinypic.com/jutkpw.jpg

Broddan
178 inlägg

Ett stycke Salomon Fransson Pro Model står nu hemma hos mig. Modellen heter Q-LAB och ingår alltså i LAB kollektionen.
När det först ryktades om denna modell för länge sedan trodde jag personligen på något likt årets Q-98 eller Q-105, bra åkegenskaper men samtidigt med en alright vikt. Så var inte helt fallet när jag fick se den IRL.
Skidan har måtten 138-104-127. Radie på 20.5 och kommer i längderna 176, 183 och 190 cm.
Honeycomb, träkärna, full sandwich och dubbla lager titanal.
Skidan känns vid första intrycket minst sagt gedigen ut och väger in på 2,5 kg!! Så inte direkt lightweight. Känns helt enkelt som att den är byggd som en racingskida men i bredare format.
Skidan har rocker fram och bak men med ett ordentligt spann på mitten. Rockern i nosen känns vid jämförelse mer lik med R2 108 än med Q-98 och Q-105 och den startar rätt tidigt. Flexen är också rejält styv men med en mjukare tip.
Går nu och funderar på vilken typ av bind jag ska montera den med. Kanske en Beast, nya Diamir Vipec eller helt enkelt en vanlig Radical FT12? Någon form för Tech bind blir det iaf på denna besten för att få en schyst total.
Salomon själva säger att den gör sig som allra bäst och skiljer sig ut mot konkurrenter på vindblåst, gammal uppåkt snö. På dåliga förhållanden är den som bäst med andra ord.
Prövar att lägga med några bilder jag knäppte idag.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/efcf60bb215082683cbdedda247f8981.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/96ef771346fc9b5df07dbe8c76dc6570.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/85159cfbc6164bdb23ae8d51a02e2bb3.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/b0d84927253cc1b568aedcd7687c5f40.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/4e46b5be2fe837e1be0067c3cdcbd43c.jpg

Broddan Citera
Carled
3588 inlägg

Broddan :

Det mest bad ass'iga frontside carver på länge...

Jag som tänkte gå loss på ett par 108'or efter nyår gjorde helt plötsligt en U-sväng. Det blir def. ett par "qlabbar"! Kommer passa perfekt mellan parklaggen och alla big boy-skidor.

rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 5 år sedan

PNyberg :

Glisseur :

Fuck Lite! Sätt bara tech på ett par vanliga Lupo så blir alla i 3-dels maffian mäkta glada!

Blir det verkligen ingen Full Tilt med walkmode och techinserts till nästa är?
Anyone?, Bueller?

Equal rights and Justice. Citera
AugustAhlnas
184 inlägg

Fan vad Armada kommer få sälja parkskidor med Al dente och Bdog. Grattis till dom!
http://i41.tinypic.com/f3dd77.jpg

Tror dessutom att det är en ny modell som Torin håller i, såg en film med honom (som jag så klart inte lyckas hitta nu) där han använde en prototyp utan topsheet. Om det är en pro modell eller inte vet jag inte.

enfotasle
13 inlägg
enfotasle 13 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad enfotasle (5 år sedan)

Dette hører vel mer hjemme i Skiskvaller tråen men, tar det her likevel. Andreas Fransson kommer til å kjøre med Salomon klær i fremtiden. Går fra Haglöfs til å bli med på produkt utviklen til Salomon klær. Salomon satser hardt på klær i fremtiden.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 5 år sedan

Såg en bild på Greg Hill på Instagram med en tech bindning som inte såg ut som Dynafit... wink

Broddan
178 inlägg

Hasse_Lindborg :

Såg en bild på Greg Hill på Instagram med en tech bindning som inte såg ut som Dynafit... wink

Garanterat Salomons wink
Kommer visst inte att visas på ISPO. Blir först om några månader till.

Broddan Citera
Vattendroppe
Online 3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 5 år sedan

Hasse_Lindborg :

Vad var det jag sa? Man rekryterar inte Greg Hill och Andreas Fransson utan att ha planer på en techbindning.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
R00bert
282 inlägg

Tycker den ser ut ganska mycket som radical-tån, fast guardianblå. Mer tech åt folket!

Carled
3588 inlägg

Skulle vi kunna få länk till sagda bild? Har kollat på Gregs flöde men förstår inte riktigt vilken media som disskuteras...

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Blide (5 år sedan)

http://i40.tinypic.com/90pqf8.png

Där har du den! Tycker inte det ser ut som nån radical-tå iaf..

Vattendroppe
Online 3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 5 år sedan

Väldigt liten bild, men måste säga att jag tycker det ser ut som en radical-tå jag å.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
ErikHolmgren
107 inlägg
ErikHolmgren 107 inlägg 5 år sedan

Bentchetler får spoon. Saxat från ryktestråden på tgr.
http://stk.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=146916&d=1387465757

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook