Länkade produkter
SAS

Erfarenheter av att flyga med skidbagage SAS

StigHelmer
21 inlägg
StigHelmer 21 inlägg 4 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/37568ae7ac10594610f11b29af1eb0a0.jpg

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 4 år sedan

Men frågan ingen har ställt hittills är "är det värt besväret"?

Priset för ett par nya skidor + bindning landar på (minst) ca: 10000:- SEK och sen så ska man ha ett par stavar också såklart. Vissa bolag tar även ca:350:- för frakten, åt varje håll.

Åker man bara en vecka eller två i alperna per år så känns det inte lönsamt att släpa med skidorna. Är man dessutom lite av en prylbög, hur ska man någonsin kunna välja rätt skidor? Då måste ju ha med sig minst 2 par. Kan iofs gå ner i en bag om man orkar mecka med inserts..

För pengarna skidorna kostar, + ev fraktavgift kan man istället hyra sprillans nya lagg i ganska många år. Och även få möjligheten att springa och byta varje dag om man känner för det eller om förhållandena ändras så man vill byta från pist till puder eller tvärtom. Även om man har hyrt ett par "allmountain" lagg så är det ju alltid trevligt att prova fler modeller. Många butiker har, enligt empirisk forskning, ganska bra utbud av skidor, även om man alltid saknar vissa modeller man vill provåka.

Att hyra skidor i random ort i alperna brukar kosta ca: €110/vecka (något billigare om du letar lite och orkar gå en bit från centrum). Så åker man inte väldigt ofta och inte är extremt kär eller beroende av sina egna skidor, är det otroligt mycket enklare att hyra grejerna på plats. Bara att slippa specialincheckningen och släpandet på skidorna är värt en hel del också. Har du sen även en hyrbil, så kan det vara bekymmersamt att få plats med skidorna i bilen, då måste man hyra en takbox, för ytterligare pengar.

Så för att svara på min egen fråga, så är svaret = "tveksamt, med stark lutning till NEJ!"

Det är bara vad du TROR! Citera
Vattendroppe
Online 3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 4 år sedan

@abadhabit Även om jag kan tycka att argumentet i sak kanske är rätt måste jag vända mig mot att skidor med bindningar kostar minst 10 snören. Jag vill till och med gå så långt att påstå att det är helt uppåt väggarna :p Var mycket länge sen jag betalade mer än 6000 för skidor+bindningar!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Vattendroppe
Online 3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 4 år sedan

@abadhabit Även om jag kan tycka att argumentet i sak kanske är rätt måste jag vända mig mot att skidor med bindningar kostar minst 10 snören. Jag vill till och med gå så långt att påstå att det är helt uppåt väggarna :p Var mycket länge sen jag betalade mer än 6000 för skidor+bindningar!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
StigHelmer
21 inlägg
StigHelmer 21 inlägg 4 år sedan

snorkel :

StigHelmer :

.........
Mitt tips är att alltid checka in online och skriva ut dina tags själv i automaten, och på så sätt undvika den manuella disken för bagdrop/vanligt bagage.
Personalen på specialbagage har sällan några åsikter om bagaget sålänge vikten är okej, enligt mina erfarenheter iaf.

Men återigen har jag absolut bäst erfarenhet av Swiss när det kommer till skidbagage.

Automatcheckin med pjäxbag+skidor fungerar inte med t ex SAS. Även om du betalt i förväg för skidbagage så har SAS inte fixat så att du kan skriva ut en extratagg, alltså är du hänvisad till manuell incheckning. Knappar du in att du vill ha tre taggar så anser SAS automat att du borde betalt för ytterligare ett bagage.

Swiss automatincheckning i Zürich skall nu enligt incheckningspersonalen klara en extra tagg för pjäxbagen. Har inte testat eftersom jag gick direkt på manuell incheckning då det aldrig tidigare fungerat med extratagg.

Swiss är som tidigare konstaterat bäst för skidåkare.

Skippa att checka in din pjäxbag, ta den som handbagage så undviker du disken smile

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 4 år sedan

StigHelmer :

Skippa att checka in din pjäxbag, ta den som handbagage så undviker du disken smile

Jag har alltid tagit pjäxorna lösa i handen utan bag. Plus handbagage och klarat mig än så länge.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 4 år sedan

Bättre att checka in pjäxbagen och slippa släpa på den. Vill man maximera bagaget så kan man ju fylla pjäxbagen med annat och ta pjucken över axeln.

mmarcus
508 inlägg
mmarcus 508 inlägg 4 år sedan

Har precis bokat ett flyg med sas till Genéve, men väljer att avboka nu under dagen. Har pratat med 4 olika personer, och fått 4 olika svar ang. skidbagage. Ett par har räknat det som multibagage, medans dem andra har sagt att det är okej. Dock vill dem inte maila det så jag kunde få ett skriftligt "okej" från kundtjänsten. Katastrofal service och information på deras hemsida. För att slippa strul (även fast den senaste personen sa att jag kunde köra allt skidrelaterat i skidbagen, även då skidkläder) så väljer jag att flyga med annat bolag.

Eftersom jag själv gärna bilar dit jag ska i världen och inte flyger så har jag 0 erfarenheter av detta..

Då är största frågan, vilka flyger man lättast (och gärna billigast) med? Erfarenheter från olika bolag uppskattas.

Jag kommer flyga med en 90L skidtrunk + hjulbag + abs.

Danatt
28 inlägg
Danatt 28 inlägg 4 år sedan

snorkel :

Bättre att checka in pjäxbagen och slippa släpa på den. Vill man maximera bagaget så kan man ju fylla pjäxbagen med annat och ta pjucken över axeln.

Mmm, och så ber incheckningspersonalen dig att öppna pjäxbagen för att kontrollera att du bara har pjäxor, inget annat i den… "Nä det får du inte ha med i pjäxbagen! Vill du ha med dina saker betalar du!". Så blev jag 500 danska kronor fattigare…

Nä skit i SAS om du behöver trixa. Det är ju faktiskt upp till dem att ha vilka regler de vill, sen att bristande logik kan göra oss resenärer förbannade är en annan sak. För mig blir det Lufthansa/Swiss framöver när jag åker med skidor, att betala 900 SEK T/R i skidfrakt för en långhelg funkar inte.
/D

Monster Citera
Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 4 år sedan

mmarcus :

Har precis bokat ett flyg med sas till Genéve, men väljer att avboka nu under dagen. Har pratat med 4 olika personer, och fått 4 olika svar ang. skidbagage. Ett par har räknat det som multibagage, medans dem andra har sagt att det är okej. Dock vill dem inte maila det så jag kunde få ett skriftligt "okej" från kundtjänsten. Katastrofal service och information på deras hemsida. För att slippa strul (även fast den senaste personen sa att jag kunde köra allt skidrelaterat i skidbagen, även då skidkläder) så väljer jag att flyga med annat bolag.

Eftersom jag själv gärna bilar dit jag ska i världen och inte flyger så har jag 0 erfarenheter av detta..

Då är största frågan, vilka flyger man lättast (och gärna billigast) med? Erfarenheter från olika bolag uppskattas.

Swiss och Lufthansa, punkt!

mmarcus
508 inlägg

Hawk100 :

mmarcus :

Swiss och Lufthansa, punkt!

Är inte dessa samma bolag? Förstår mig inte riktigt på hemsidan då jag inte hittar vart jag lägger till specialbagage.. Eller gör man det på plats?

wasabi
73 inlägg
wasabi 73 inlägg 4 år sedan

Även på de andra bolagen i Lufthansa Group, Austrian och Germanwings samt Brussels Airline får man ta med sig skidorna gratis utöver sin normal väska.
Om du använder en söktjänst som Momomdo.se så välj Star Alliance. Du får då också med SAS men det går välja bort.
Germanwings är lite av ett lågprisbolag med tillägget för att ta med väska, men den avgiften är liten. Med en mellanlandning i Tyskland kommer man till flertalet intressanta flygplatser i närheten av Alperna.

fredrisch
378 inlägg
fredrisch 378 inlägg 4 år sedan

Någon som har erfarenheter av Brussels Airlines?
Verkar ingå skidfodral + pjäxfodral men skulle vilja flyga ett multifodral som enda bagage. Möjligt?

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 4 år sedan

Danatt :

snorkel :

Mmm, och så ber incheckningspersonalen dig att öppna pjäxbagen för att kontrollera att du bara har pjäxor, inget annat i den… "Nä det får du inte ha med i pjäxbagen! Vill du ha med dina saker betalar du!". Så blev jag 500 danska kronor fattigare…

Nä skit i SAS om du behöver trixa. Det är ju faktiskt upp till dem att ha vilka regler de vill, sen att bristande logik kan göra oss resenärer förbannade är en annan sak. För mig blir det Lufthansa/Swiss framöver när jag åker med skidor, att betala 900 SEK T/R i skidfrakt för en långhelg funkar inte.
/D

Ta med två par pjäxor?

Ska man vara helt säker så ska man naturligtvis följa reglerna hur tokiga de än är och betala extra för det. Problemet uppstår när flygbolaget som har bästa pris/avgångstider/bonusbiljett/etc har en idiotregel som man vill komma runt. 9 ggr av 10 så funkar det. Har t ex gått tillbaka och checkat in pjäxorna eftersom säkerhetskontrollen vägrade släppa igenom dem, alltså ej flygbolagets bedömning. Ändå ser man ofta pjuck som handbagage så oftast fungerar det.

liedholm
117 inlägg
liedholm 117 inlägg 4 år sedan

En sak att tänka på för er som bokar biljetter med SAS och Lufthansa, som jag inte visste tidigare men framkom i annan tråd på forumet.

Det är "opererande" bolags regler som gäller. Dvs om ni köper biljett av Lufthansa men det är SAS som kör planet så är det SAS bagageregler som gäller. Kan vara bra att ha i minnet och det brukar stå när man bokar om det är SAS/Lufthansa/Swiss som kör.

onda_ogat
28 inlägg
onda_ogat 28 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad onda_ogat (4 år sedan)

mmarcus :

[...] Genéve, [...] vilka flyger man lättast (och gärna billigast) [...]

*Med Swiss ingår första skidpaketet "Pair of skis, 1 pair of ski poles, 1 pair of ski boots (also in a separate bag), 1 helmet" förutom med Geneva Economy Light Fare-biljett (endast handbagage)! Boka direkt via deras hemsida (söker du på t ex flygvaruhuset misstänker jag att du får upp GELF-biljetterna som inte inkluderar bagage).

*Med Lufthansa ingår första skidpaketet (enligt samma definition) inom Europa om den totala vikten för ditt bagage understiger biljettens totala bagage allowance -23kg för economy. (Jag har dock flugit denna sträcka flera gånger 2008-2013 utan problem. Vet inte om det är nyligen ändrade regler, eller om de bara haft en praxis att inte kolla? Desstuom står det att man skall boka plats för sin sportutrustning genom att ringa till sitt lokala servicecenter - inte helt säker på om det behövs för skidor)

*(eventuellt kan du boka billigt bolag och lägga till skidfrakt - på Norwegian görs det med en enkel rullmeny i bokningen vilket gör att jag går till dem efter Swiss - "Max 20kg. Väskor/lådor måste innehålla relevant sport utrustning." - jämför pris och avgångstider, blev ungefär lika de datum jag kollade.)

Mejla till bolagets kundservice för att få ett skriftligt förhandsbesked på ABS ("avalanche rescue backpack") - skriv ut och ta med i minst två exemplar i tillsammans med IATA-schemat!

Elola
14 inlägg
Elola 14 inlägg 4 år sedan

fredrisch :

Verkar ingå skidfodral + pjäxfodral men skulle vilja flyga ett multifodral som enda bagage. Möjligt?

Flög med Brussel Airlines förra året Köpenhamn-Lyon och Geneve-Göteborg, mailade i förväg att jag skulle ta med ett skidfodral. Det enda de ville ha var dimensioner och vikt (som jag ändå översteg). Hade ett stort fodral med hjul och packade både skidor, kläder, stavar, pjäxor och diverse andra saker i det och det var inga problem. Det kostade ingenting extra utöver bagaget man får checka in gratis. Superbra!

fredrisch
378 inlägg
fredrisch 378 inlägg 4 år sedan

Elola :

fredrisch :

Flög med Brussel Airlines förra året Köpenhamn-Lyon och Geneve-Göteborg, mailade i förväg att jag skulle ta med ett skidfodral. Det enda de ville ha var dimensioner och vikt (som jag ändå översteg). Hade ett stort fodral med hjul och packade både skidor, kläder, stavar, pjäxor och diverse andra saker i det och det var inga problem. Det kostade ingenting extra utöver bagaget man får checka in gratis. Superbra!

Tack för svar! Mailade dom för någon vecka sedan och dom sa att dom skulle göra ett undantag och en notering på min bokning att jag skulle få ta med mitt "multifodral" utan extra kostnad. Vi får se hur det går, låter kanon!

REO
114 inlägg
REO 114 inlägg 4 år sedan

Nån som har koll på vad gäller på Nextjet till Hemavan? Står bara på hemsidan att det kostar extra, inget om vikt eller hur man skall boka. Jag tycker det är lite magstarkt att ta extra för skidor till den destinationen vintertid, borde ju vara merparten av de flyger dit som har skidor med sig.

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 4 år sedan

onda_ogat :

*(eventuellt kan du boka billigt bolag och lägga till skidfrakt - på Norwegian görs det med en enkel rullmeny i bokningen vilket gör att jag går till dem efter Swiss - "Max 20kg. Väskor/lådor måste innehålla relevant sport utrustning." - jämför pris och avgångstider, blev ungefär lika de datum jag kollade.)

Går att fula sig förbi Norwegian.

Kör man ett bagage 20kg och checkar in själv behöver man oftast inte betala för skidbagen.
Har kört så några gånger när jag rest från Oslo, då skriver man ut en bagage tag och sätter på skidbagen för att sedan lämna in den på specialbagage.

De vill ju ha betalt för skidbagage, men lätt att komma förbi!

Chilla
507 inlägg
Chilla 507 inlägg 4 år sedan

öj! Här finns ett inlägg som prydligt tar upp detta, och som även verkar ha slagit SAS på fingrarna för att just detta har varit så bökigt!!

http://bloggar.akaskidor.se/enmodernski … gage-igen/

JuliusAspman.wordpress.com Citera
gubbfan
694 inlägg
gubbfan 694 inlägg 4 år sedan

REO :

Nån som har koll på vad gäller på Nextjet till Hemavan? Står bara på hemsidan att det kostar extra, inget om vikt eller hur man skall boka. Jag tycker det är lite magstarkt att ta extra för skidor till den destinationen vintertid, borde ju vara merparten av de flyger dit som har skidor med sig.

Skidor kostar 350 kronor enkel. Det står klart och tydligt i deras biljettinformation.
Nextjet vill nog inte ha skidor med då planen är små och lastutrymmet begränsat. Däremot har man rabatt på skidhyra om man flugit om det nu är någon tröst.

gubbfan Citera
REO
114 inlägg
REO 114 inlägg 4 år sedan

Jo , men hur bokar man det? På flygplatsen? När jag flög dit för elva år sen gick det bra att ha skidor med utan extra kostnad. Litet propeller från Bromma på den tiden.
Då jag åker telis med 75mm och rätt feta skidor tror jag inte på att hyra, brukar bli, tja tyvärr vi har bara med NTN med 85 i midjan 176 i längd...
Vidhåller tidigare inlägg; snålt vintertid!

Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Hawk100 (4 år sedan)

Flög ner till Alperna med Swiss i helgen. Som vanligt förstklassig service, trevlig personal och inget problem med skidorna. Ingen föranmälan av att man har med skidor var nödvändig. Lämnade sedan tillbaka hyrbilen på söndag kväll och checkade in bagaget och skidorna utan några problem och tog bara med ryggsäcken med det nödvändigaste till hotellet över natten för att sedan flyga hem tidigt på morgonen..... Fortfarande hyfsade priser på flygbiljetterna med Swiss, trots att schweizerfrancen blivit sjukt dyr.

mmarcus
508 inlägg

Någon som har kört både pjäxor + abs som handbagage med sas? Vad säger dem?

Pillard
3095 inlägg
Pillard 3095 inlägg 4 år sedan

Jag har bara testat den på ANA i Japan och det gick utmärkt (de är ju star alliance precis som SAS). Eftersom SAS tillåter pjäxorna med skidbagaget kan man dock tänka sig att de inte godtar lösningen

christopherlarsson
44 inlägg
christopherlarsson 44 inlägg 4 år sedan

Kände att det var dags att skriva i sin egen tråd igen...

Kul att SAS har ändrat till 23 kg skidutrustning, bättre sent än aldrig.

Har de senaste gångerna valt SWISS istället för andra bolag pga att man har gratis skidbagage utöver sin bokade biljett.
Tyvärr så är inte alla vid incheckningen medvetna om detta och då försöker de leta på hemsidan blabla och vill att man ska betala/ej tillåtet osv. Regler som att skidorna bara får väga 12/13/14/15 kg, skidväskan är för lång så den går som 158cm+ osv.

Mitt tips till er alla är att ni går till Ticket Center eller motsvarande när personen vid incheckningen börjar säga saker bara för ni ska få betala. Be de ringa upp någon ansvarig som kan reglerna så får ni 1x23kg bagage + 1x23 skidutrustning. Detta hände mig på Kastrup så förmodligen råkar någon i framtiden ut för samma sak men då vet ni vad man ska göra.

mmarcus :

Någon som har kört både pjäxor + abs som handbagage med sas? Vad säger dem?

Kör båda som handbagage, tillsammans blir det ju 8 kg, börjar de klaga så ta på dig pjäxorna och ta skorna i handen<3

angu
2 inlägg
angu 2 inlägg 4 år sedan

Har i flera års tid flugit med Lufthansa och har aldrig haft problem med att kostnadsfritt ta med skidor. MEN, i år skulle jag ringa och registrera mina skidor på flighten till Munchen. Och vad får jag för svar? Sorry, planet har bara kapacitet att ta med 50 par skidor i bagaget? En plan med 200 passagerarer på väg till Munchen v9, och de har en kapacitet på 50 par skidor????? Måste ju vara typ 90% av passagerarna som vill ha med sig skidor den veckan!!!

Det blev hyrskidor istället.... och aldrig mer Lufthansa!

wasabi
73 inlägg
wasabi 73 inlägg 4 år sedan

Ta för vana att förboka skidorna redan när du bokar biljetterna. Brukar göra så och har rest vid sportlovsveckorna med familj utan problem.
Men planen har begränsad kapacitet, vi flög hem från Zurich igår via Hamburg med German Wings (dotterbolag Lufthansa) och pga kapacitetbrist kom inte allt bagage med från Hamburg. Man flög dock med ett mindre plan, ett CRJ900. Inget större problem i sig på hemresan förutom strulet med att vänta på Arlanda. Hade varit värre på utresan.
Så tycker ändå att fördelarna med att resa med Lufthansa mfl överväger jämfört med bl.a. SAS.

0707
16 inlägg
0707 16 inlägg 4 år sedan

Flyg aldrig med SAS och skidor om du kan undvika det.

perh Citera
angu
2 inlägg
angu 2 inlägg 4 år sedan

wasabi :

Ta för vana att förboka skidorna redan när du bokar biljetterna. Brukar göra så och har rest vid sportlovsveckorna med familj utan problem.
Men planen har begränsad kapacitet, vi flög hem från Zurich igår via Hamburg med German Wings (dotterbolag Lufthansa) och pga kapacitetbrist kom inte allt bagage med från Hamburg. Man flög dock med ett mindre plan, ett CRJ900. Inget större problem i sig på hemresan förutom strulet med att vänta på Arlanda. Hade varit värre på utresan.
Så tycker ändå att fördelarna med att resa med Lufthansa mfl överväger jämfört med bl.a. SAS.

Jo, det är såklart så jag skulle ha gjort med Lufthansabiljetterna dvs registrerat skidorna redan när jag bokade biljetterna. Men när Lufthansa marknadsför sig med :

"Your ski baggage on Lufthansa flights – fly to the slopes" och

"Whether your preference is for the Tyrol, the Swiss Alps or the Valais Alps, Lufthansa flies you conveniently to many ski destinations worldwide and you can take your ski gear with you without problems"

tror man inte direkt att det ska vara några problem att ta med skidorna. Än mindre att det endast är 50 av 200 passagerare som KAN ta med sina skidor.

pxgv
2 inlägg
pxgv 2 inlägg 4 år sedan

Tjena! Flyger ner till Geneve med SAS om några dagar (från Kastrup) och har haft planer på att ta med laggen, men börjar vackla efter att ha läst tråden. Tänker alltså checka in ett "multibagage" där jag trycker ner skidkläder mm och ta resten i handbagaget. Det verkar vara lite grinigt.. Min fråga är om det går att checka in bagaget som ett specialbagage i någon self-service kiosk och därefter gå raka vägen till disken för specialbagage och lämna av det där? Eller måste det vägas/mätas/rotas först i vanliga bagagedroppet?

Tack på förhand!

Skaegget
35 inlägg
Skaegget 35 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Skaegget (4 år sedan)

Flög med SAS i lördags från Landvetter med multifodral innehållande:

2 par skidor
2 par stavar
2 uppsättningar skalplagg

Ingen vägning, fick en penna att skriva ok med på taggen sedan raka spåret till specialbagage utan ett knysst.

SAS nya regler för skidutrustning lämnar inget tolkningsutrymme, dvs du får ha vilket skidfodral du vill och fylla det (med vad du vill) + en pjäxbag med 23 kg totalt.

pxgv
2 inlägg
pxgv 2 inlägg 4 år sedan

Låter lovande! Nya regler sen när? Det verkar som fler tidigare i tråden haft problem med just det, men det kanske var innan reglerna ändrades igen?

Skaegget
35 inlägg
Skaegget 35 inlägg 4 år sedan

Sedan 13:e februari.

Saxat från SAS hemsida:

Skidor
Skidutrustning som packas i ett skidfodral plus en separat pjäxbag räknas som ett bagage.
Viktig info gällande skidor och utrustning
Extra skydd. Köp gärna en plastpåse som skyddar dina skidor. Säljs på flygplatsen för 50 kr (gratis för SAS Plus, SAS Business och EuroBonus Guld- och Diamantmedlemmar).

Var på flygplatsen i god tid. Om någon knorrar se till att ha utskrift av deras regler och be att få snacka med en supervisor.

Lycka till och kör försiktigt.

Kaskar
552 inlägg
Kaskar 552 inlägg 4 år sedan

Jag kan meddela att min tolkning av att en separat pjäxbag kan innehålla två par pjäxor, två hjälmar och lite allmänna underställsgrejer gick inte hem på incheckning i Zürich. Jag gnällde som fan och sa att det var ju lugnt på väg ner. "Ja, men då flög du Swissair bokat genom SAS. Nu flyger du SAS. 60CHF tack!"

Skaegget
35 inlägg
Skaegget 35 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Skaegget (4 år sedan)

Kaskar - då skulle jag tagit kvitto och sedan kontaktat SAS för att be om stålar tillbaka (förutsatt att skidfodral+pjäxbag = 23kg).

Saxat från SAS engelska hemsida:

Skis
Ski equipment counts as one piece of baggage and includes ski cover and a seperate boot bag.
Click here for more information
Extra protection. You can buy a plastic bag to protect your skis. These are sold at the airport for €5 (free in SAS Plus and SAS Business and for EuroBonus Diamond & Gold members).

Där "one piece of baggage" är:

Simple rules. SAS always allows you to take at least one bag (up to 23 kg/51 lbs.) with you, plus one cabin baggage item up to 8 kg/18 lbs. completely free. If you are traveling in SAS Plus or SAS Business, you can take even more – consult the table below.

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 4 år sedan

Har för femte gången i rad checkat in med SAS ARN-GVA, utan minsta lilla antydan till problem med skidorna. Jag har svårt att se hur det kan bli något tjafs med så oerhört enkla regler. Packa grejorna i ett skidfodral/väska och det håll det under 23 kg, checka in, välj antal bagage, sätt på taggarna och lämna in. Sjukt enkelt. Det här med multifodral hit och dit har så vitt jag vet aldrig spelat någon roll, och gör det definitivt inte nu.

livet är en semester Citera
emil_w
23 inlägg
emil_w 23 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad emil_w (4 år sedan)

Chilla :

öj! Här finns ett inlägg som prydligt tar upp detta, och som även verkar ha slagit SAS på fingrarna för att just detta har varit så bökigt!!

Jag jobbar på SAS och mycket riktigt är det Mårten Nilsson på ÅkaSkidor som gjorde mig/oss uppmärksam på att skidkonceptet inte fungerade som vi skidåkare vill. Eftersom alla skidåkare är mycket viktiga kunder, gjorde vi direkt om konceptet när Mårten påpekade detta. 1 väska är alltid 1 väska, oavsett vad den innehåller. För skidor gäller dessutom separat pjäxbag.

I korthet, packa vad du önskar packa i ditt skidfodral. Se bara till att skidbag+pjäxbag håller sig till viktbegränsningarna (23 eller 32 kg).

Det har inte hunnit uppdateras på vår hemsida än men snart kan ni läsa om det här
https://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/

emil Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad snorkel (4 år sedan)

emil_w :

Chilla :

Jag jobbar på SAS och mycket riktigt är det Mårten Nilsson på ÅkaSkidor som gjorde mig/oss uppmärksam på att skidkonceptet inte fungerade som vi skidåkare vill. Eftersom alla skidåkare är mycket viktiga kunder, gjorde vi direkt om konceptet när Mårten påpekade detta. 1 väska är alltid 1 väska, oavsett vad den innehåller. För skidor gäller dessutom separat pjäxbag.

I korthet, packa vad du önskar packa i ditt skidfodral. Se bara till att skidbag+pjäxbag håller sig till viktbegränsningarna (23 eller 32 kg).

Det har inte hunnit uppdateras på vår hemsida än men snart kan ni läsa om det här
https://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/

Ska man tolka detta som att skidbagage nu blivit ett bagage som består av två kollin pjäxbag+skidfodral om sammanlagt 23 kg och inget krav på vad som fraktas? Dvs jag kan istället för pjäxor ha ett bowlingklot och istället för skidor frakta en bunt regelvirke bara vikt och mått stämmer? Vilka mått gäller för pjäxbag resp skidfodral? Kan ju vara av intresse om man nu kan frakta valfritt innehåll.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook