Ny grym Snowboard?

Kimsan_3
2 inlägg
Kimsan_3 2 inlägg 5 år sedan

Någon kunnig snowboardåkare med tips på bräda och bindningar ? För ca max 6000 kr.
Jag har åkt ett par veckor varje år i 8 år nu på en kort Rossignol bräda. Jag skulle nog säg att jag är en åkare snäppet över medelåkaren.Och jag behöver verkligen en ny. Jag har kollat på Custom Burton bindningar och de verkar grymma. Har även funderat på en Custom Burton bräda,är dock ganska dyra och det borde finnas bättre alternativ. Vill ha en bräda som man kan utvecklas ännu mera i.

Jag åker bara pist i stort sett,jag är 1,80 väger 75 kg Tror att en Camberbräda och med flex runt 5 skulle va perfekt,och länd på brädan runt 155-165. Gillar att åka ganska fort och aggresivt. Jag har läst på olika forum och snowboardsidor i drygt en månad nu men har ännu inte hittat någon bräda som jag tror passar mig. Hade varit sjukt tacksam för hjälp!! smile

Svar

Thomsson
340 inlägg
Thomsson 340 inlägg 5 år sedan

Smokin superpark med camber eller thrash rocker skulle va najs. Får du lite magne-traction också smile

J_Gabrielsson
168 inlägg
J_Gabrielsson 168 inlägg 5 år sedan

osäker vilken bräda du bör köpa, men jag köpte en bataleon Airobic från Boards.lv
ca halva priset från vad det kostar i sverige + gratis frakt över 1000 kr:) tog 4 arbetsdagar att få den till dörren:)
titta där!

Kimsan_3
2 inlägg
Kimsan_3 2 inlägg 5 år sedan

Ok ska kolla det tack!!

bigf1sh
36 inlägg
bigf1sh 36 inlägg 5 år sedan

Jag säljer min Lib tech Travis rice pro om du är intresserad wink 161.5 cm lång, flex 6.5. Det är en riktigt bra allroundbräda som går som på räls i pisten delvis pga sin magne traction. Den är använd 3 dagar så i väldigt bra skick! smile

Hanmol
31 inlägg
Hanmol 31 inlägg 5 år sedan

Hej

Du har PM

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad linder (5 år sedan)

J_Gabrielsson :

osäker vilken bräda du bör köpa, men jag köpte en bataleon Airobic från Boards.lv
ca halva priset från vad det kostar i sverige + gratis frakt över 1000 kr:) tog 4 arbetsdagar att få den till dörren:)
titta där!

Fräscht att dom hade så grym service! Evil Twinen fanns ju i alla möjliga längder från den sidan och den är ju flex 5-6-5 (lite styvare mellan bindningarna) till priset av 299€ vilket blir runt 2600kr, årets modell från Ridestore kostar 5899kr så då har du lite pengar över till bra boots (viktigaste) och bindningar!

Ang. längd så känns det som att du kan köra på 157 men 154 är nog det vettigaste big_smile

Haschpulka
5 inlägg
Haschpulka 5 inlägg 5 år sedan

Hej!

Jag är ute lite i samma ärende som TS, har en snorgammal Custom X som ska bytas, kör helst lössnö men trixar gärna oxå. Är ingen parkråtta eller expert men 360, åka på nose å tail och allmän hopp och lek är kul.
Skulle jag vara helt snett på det med en Jones Mountain Twin? Har splitboard för riktig puderkörning.

/Thomas

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 5 år sedan

Haschpulka :

Hej!

Jag är ute lite i samma ärende som TS, har en snorgammal Custom X som ska bytas, kör helst lössnö men trixar gärna oxå. Är ingen parkråtta eller expert men 360, åka på nose å tail och allmän hopp och lek är kul.
Skulle jag vara helt snett på det med en Jones Mountain Twin? Har splitboard för riktig puderkörning.

/Thomas

Vikt, längd, skostorlek?

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
Haschpulka
5 inlägg

82, 182, 46

Har kört en custom X wide.

/T

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 5 år sedan

Jones Mountain Twin är nog ett bra val.

Mina tips är:

Rome Agent 158W
Rome Agent Rocker 158W
Smokin KT-22 159W
Lib-Tech Darker 158W
Gnu Riders Choice 158W

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
Haschpulka
5 inlägg

Tack för tipsen!
Vill egentligen provköra innan köp men det är ju inte så lätt alltid så får lita på tester och forum istället.

/T

nic0
14 inlägg
nic0 14 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad nic0 (5 år sedan)

Haschpulka, Jag åker en Burton Process Flying V med Mission EST, tycker den känns bra till det du beskriver. Sherlock är väl ett alternativ om man vill köra mer puder annars.

Haschpulka
5 inlägg

Joo, fast jag har kört så mycket på Burton nu och känner att det är dags att byta, kliva ut komfortzonen. Burton verkar dessutom inte få så bra betyg i tester även om jag själv varit toknöjd med min. Har kört just en Sherlock faktiskt o tyckte den var bättre än cstX i lössnö men inte så stabil i fart.

Hittade en Jones Flagship för 350 Euro nu... men tror nog Mtn Twn passar mig bättre- ska vara ohemult kul å köra säger de!
En brädprovarvecka hade suttit fint!

/T

Haschpulka
5 inlägg

En st MTN TWN+ flowbindningar beställda iaf. Blir nog bra hoppas jag!

/T

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad linder (5 år sedan)

Flowbindningar alltså? hmm Hoppas det finns någon som har med ett par till skidtestet i Åre så man kan prova och få en egen uppfattning om dessa.

edit: Det jag hört är att eftersom bakkappan sitter löst med div anordningar för att kunna kliva i och ur i bak så blir stabiliteten i bakkappan lidande och hälskäret inte alls lika responsivt som en vanlig bindning.

mxeman
72 inlägg
mxeman 72 inlägg 5 år sedan

min uppfattning om flow; det sämsta jag någonsin köpt.

köpte en av deras bästa modeller,
för det första så är "kick,lock, drop" systemet jävligt mycket mer osmidigt än vad de vill få det att låta. det går lika snabbt att klicka på sig vanliga bindningar.
för det andra så är dämpningen urkass och fötterna krampar snabbt.
för det tredje så är själva bindningarna plastaskräp där spännen knäcks på löpande band.

förvisso så tycker alla olika men jag rekommenderar verkligen inte flows bindningar!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook