Länkade produkter
Black Diamond Carbon Megawatt
Black Diamond Convert
Black Diamond Justice
2 recensioner, betyg 4
DPS Wailer 112RP Pure3
DPS WAILER 99 PURE3
1 recensioner, betyg 5

nya topptursskidor, tips efterlyses

Sarken
2 inlägg
Sarken 2 inlägg 5 år sedan

Nu är det dags igen, dags att lägga till ett par nya skidor till familjen. Denna gång skall dessa vara ett par grymma topptursskidor. Nu behöver jag hjälp, är helt lost i denna djungel av lätta och feta skidor. Hur ska jag tänka? Och framför allt, jag behöver tips på bra skidor som ni där ute vet om!
De skidor jag har kikat lite extra på är:
Dynafit Huascaran
Black Diamond Carbon Megawatt och Convert
DPS Wailer

Thnx för hjälpen!cool

Svar

iSooLi
Online 866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 5 år sedan

Hur du ska tänka. Tja bl.a. Prioriterar du låg vikt uppför eller utförsegenskaper? Räknar du med att tura för att hitta djupt puder i första hand eller tar du det före som bjuds bara du får topptura? I det senare fallet kan du utan problem hålle igen på bredden. Tänker du dig en hybridbindning typ Duke/Guardian eller tech-bindning som Dynafit samt hur pass bastanta pjuck avser du driva laggen med?

Down skis har ju några intressanta alternativ, CD4 och CD6 i första hand. G3, K2 och Black Crows har oxå en del intressanta alternativ.

The older I get, the faster I was. Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

I DPS Wailer-familjen har du flera alternativ;
Wailer 112RP Charger
Wailer 112RP
Wailer 99

Alla skidorna finns i konstruktionen Hybrid eller Pure3. (Hybrid är en traditionell bambu-sandwich med glasfiber/kolfiber, Pure3 är betydligt lättare då det är en ren sandwich/prepreg kolfiber-konstruktion)

Av dem hade jag valt Wailer 99 Pure3 som topptursalternativ, med någon form av tech-bindning. Snuskigt lätt, (dryga 1700g/skida i 184cm) men fortfarande köttiga åkegenskaper.

www.dpsskis.com Citera
Sarken
2 inlägg
Sarken 2 inlägg 5 år sedan

Tusen tack för svar!!
Lutar mycket åt DPS.
Nojlas, du som har koll på DPS-skidan. Hur bör jag tänka med längden? är ca. 175. Det blir i så fall en Pure3 som jag lägger slanten på.

jonny
171 inlägg
jonny 171 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad jonny (5 år sedan)

Här är ett reatips på ett par som passar in i kategorin... http://www.skistart.com/swe/r/rea/black … kidor.html

johan2000
3 inlägg
johan2000 3 inlägg 5 år sedan

Det hänger på en massa. Åkstil bland annat. Långa eller korta svängar?
Gillar du korta svängar så rekomenderar jag Ekstrem Project 100. Sådana har jag själv som topp-turskidor och är väldigt nöjd med dom. Fungerar till allt. 3700gram/par.

Skall du gå långt så bör du se på lättare alternativ om du inte har väldig bra kondition. Sikta på max 3kg/par för långa toppturer.

tech-bindning rekomenderas å det starkaste.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

Sarken :

Tusen tack för svar!!
Lutar mycket åt DPS.
Nojlas, du som har koll på DPS-skidan. Hur bör jag tänka med längden? är ca. 175. Det blir i så fall en Pure3 som jag lägger slanten på.

Vet inte hur mycket du väger och hur du åker, samt vilken modell, men runt 175 är väl en bra utgångspunkt för dig oavsett skidval. Åker du stort eller är tung får man kanske överväga en större skida.

Du kan alltid dra ett PM om du har fler frågor

www.dpsskis.com Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook