Länkade produkter
Extrem Project 100
9 recensioner, betyg 4,2

GS skidor för pistcarve och friåkning, hjälp och tips vid köp tack.

hfghenke
21 inlägg
hfghenke 21 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad hfghenke (5 år sedan)

Tjena forumister.

Är i skidköparstadiet och behöver lite hjälp och tips.

Jag har åkt ganska mycket skidor, framförallt nere i alperna med mycket fokus på offpist. Nu har tiderna ändrats, har en liten grabb och resorna blir norrut istället för söderöver, offpist har bytts mot manchester och ispist och besöken utanför pisten blir inte så många.

Har kört på ett par Rossignol Bandit XXX men då jag väldigt sällan befinner mig utanför markeringarna så sålde jag av dom för ngt år sen.

Nu sneglar jag på ett par nya (begagnade) lagg och funderar på ett par beggade GS tävlingsskidor har fått för mig att dom går som tåget i isig pist, på manchester och även utanför pisten.

Vad ska jag tänka på när det kommer till längd, radie mm mm.

Är 180 cm lång, 80 kg och tycker om att åka fort med stora svängar.

Tack på förhand.

Henrik Pettersson

Svar

Pork
58 inlägg
Pork 58 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Pork (5 år sedan)

Hej,

Utan att för den skull vara någon expert så skulle jag säga att du blir hyfsat begränsad med ett par GS racinglagg. Nu förutsätter jag att du bara ska ha ett par skidor. Jag skulle spontant rekommendera vilken skida som helst med en radie över 23-25m med en midja mellan 95-105mm OM du vill ha en skida bara....kring 180-188cm kanske smile

För att nämna bara ett exempel så tycker jag att Black Crows Navis är klockrena som GS, eller låt mig säga såhär: Dom är betydligt bättre på manchester och isig pist än vad ett par GS-racers är utanför pisten. Återigen gör jag ett antagande om att du någon gång tar dig utanför pisten om tillfälle ges trots byte av skidorter.

Sen är ju skidval väldigt subjektivt ska man komma ihåg... jag själv gillar lång radie och skidor som är lite stridsvagnsmässiga och åker själv på Navis 183 tror jag smile, Völkl Shiro 193 och Fischer GS 183 racinglagg och japp, GS-laggen går som tåget på is och manchester men är nog roligast just där bara. Har åkt mina Fischer i offpist någon gång bara för att återuppleva hur det var förr och allt var inte bättre förr även om det fungerar om jag säger så. [Edit: Som referens är jag 185 cm lång och väger 78kg]

Men men, det finns många alternativ och du får säkert många fler bra tips här.

Lyckat till!

// Johan

Pork Citera
MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 5 år sedan

För friåkning tycker jag att skidor enligt det gamla 21m-regelverket går bäst, även om dom börjar bli svåra att få tag på. Konstruktionsmässigt har det inte hänt så mycket sedan dess och det är fortfarande riktigt högpresterande skidor med dagens mått, men radien är betydligt kortare än vad som medges i dagens reglemente. Är du inåkt på XXX så är du iofs inte speciellt radieberoende och då är även nyare skidor ett alternativ. Men ett par herrskidor av idag ger inte speciellt mycket "pistcarve" för en dödlig åkare. 35m är minimum och för att få riktigt tryck på ett par skidor i den kategorin så krävs teknik, fart och kanske framförallt utrymme.

Vill du få kvalitet i åkningen redan i lite lägre farter bör även en top of the line butiks-GS vara något som du ska beakta. Medan racelaggen mest har uppdaterats för att följa ett föränderligt regelverk har butiksvarianterna förfinats till nästintill perfektion de senaste åren. Det finns några riktigt bra skidor i butikskategorin, och det är dessutom skidor som i många fall är roligare än racestockvarianterna.

Nitrogendykare
148 inlägg
Nitrogendykare 148 inlägg 5 år sedan

Hej, utanför pisten kommer en GS skida inte funka.
En GS skida är alldeles för styv och midjan på GS skidan är för smal för att få bärighet i lössnön.
Det finns en uppsjö av skidor som passar bra i pist och som också funkar i off-pisten.
Det du ska va ärlig mot dig själv, du måste ta ställning till hur mycket av din åkning kommer att ske i pist/offpist?
Utifrån det så är det lättare att ge några förslag.
Kommer åkning att vara 80% pist så hade jag satsat på e skida med midja runt 80-90mm
Om du däremot kommer att åka 50% pist 50% offpist så hade jag köpt 100-110mm skida.
Jag som skriver åker själv mestadels pist och har därför ganska blyga midjemått.
Moderna skidor har väldigt bra kantgrepp även att dom har blivit lite bredare samt att dom är fartstabila.
Jag hade satsat på en modern skida.
Exempel kommer du åka mycket pist kolla in Völkl RTM 84 en mycket vass pist skida med 84 mm midja (det finns väldigt många i denna kategori)
Åker du däremot mer offpist kolla in Extrem Project 100 håller fortfarande i pist men funkar även i off-pisten.
Obs detta är bara 2 förslag.

Lenrik
144 inlägg
Lenrik 144 inlägg 5 år sedan

Utan att ha testat eller att faktiskt veta så mycket så skulle jag rekommendera hendryx 917, tex. Ska tydligen vara riktigt riktigt brutala i pisten, samtidigt som de har en midja på runt 100mm. Ganska dyra iof men en riktigt värstingskida

hfghenke
21 inlägg
hfghenke 21 inlägg 5 år sedan

MnO :

För friåkning tycker jag att skidor enligt det gamla 21m-regelverket går bäst, även om dom börjar bli svåra att få tag på. Konstruktionsmässigt har det inte hänt så mycket sedan dess och det är fortfarande riktigt högpresterande skidor med dagens mått, men radien är betydligt kortare än vad som medges i dagens reglemente. Är du inåkt på XXX så är du iofs inte speciellt radieberoende och då är även nyare skidor ett alternativ. Men ett par herrskidor av idag ger inte speciellt mycket "pistcarve" för en dödlig åkare. 35m är minimum och för att få riktigt tryck på ett par skidor i den kategorin så krävs teknik, fart och kanske framförallt utrymme.

Vill du få kvalitet i åkningen redan i lite lägre farter bör även en top of the line butiks-GS vara något som du ska beakta. Medan racelaggen mest har uppdaterats för att följa ett föränderligt regelverk har butiksvarianterna förfinats till nästintill perfektion de senaste åren. Det finns några riktigt bra skidor i butikskategorin, och det är dessutom skidor som i många fall är roligare än racestockvarianterna.

Tack.

Många GS skidor jag kollat på blocket har en radie på 23m och är 183 cm långa är det juniorskidor eller går dom inte som tävlingsskidor?

/ H

hfghenke
21 inlägg

Nitrogendykare :

Hej, utanför pisten kommer en GS skida inte funka.
En GS skida är alldeles för styv och midjan på GS skidan är för smal för att få bärighet i lössnön.
Det finns en uppsjö av skidor som passar bra i pist och som också funkar i off-pisten.
Det du ska va ärlig mot dig själv, du måste ta ställning till hur mycket av din åkning kommer att ske i pist/offpist?
Utifrån det så är det lättare att ge några förslag.
Kommer åkning att vara 80% pist så hade jag satsat på e skida med midja runt 80-90mm
Om du däremot kommer att åka 50% pist 50% offpist så hade jag köpt 100-110mm skida.
Jag som skriver åker själv mestadels pist och har därför ganska blyga midjemått.
Moderna skidor har väldigt bra kantgrepp även att dom har blivit lite bredare samt att dom är fartstabila.
Jag hade satsat på en modern skida.
Exempel kommer du åka mycket pist kolla in Völkl RTM 84 en mycket vass pist skida med 84 mm midja (det finns väldigt många i denna kategori)
Åker du däremot mer offpist kolla in Extrem Project 100 håller fortfarande i pist men funkar även i off-pisten.
Obs detta är bara 2 förslag.

Om sanningen ska fram så är väl fördelningen 95% pist och 5% utanför, det är lite därför jag sneglat åt GS hållet. Det finns mycket GS skidor på blocket som är runt 180 cm och har en radie på 23m jag får för mig att dom måtten skulle passa min åkstil.

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 5 år sedan

Om jag inte har fel så är det dam-skidor enligt gamla FIS-regelverket. Har ett par kompisar som kör sådana som pistcarvers och trivs mycket bra med det.

Annars så skulle jag väl själv rekommenderat något lite bredare men med pist-prestanda. Till eksempel Nordica Enforcer, Völkl Mantra eller Kästle BMX98 eller en gammal MX88. Bredare skidor som går otroligt bra i hård pist, men som funkar fint även när pisten är uppkörd på eftermiddagen.

AKA Knä-Ola Citera
Leder
484 inlägg
Leder 484 inlägg 5 år sedan

Instämmer med fransosen vad gäller Kästle MX-serien. Kompetenta i pist och gör nog inte bort sig helt i outpisten heller. Byggkvalitén på Kästles lagg är fenomenal!

Leder Citera
Nitrogendykare
148 inlägg

Ok om det är uteslutande pist så förstår jag att du tittar åt GS hållet.
Fördelen med lite bredd är att när backens skick ( bara efter några timmar) så är vallarna jobbiga med ett par GS skidor.
Testa gärna att åka på några skidor med lite bredd så förstår du vad det handlar om.
Åker själv på ett par Völkl RTM Vwerks sjukt roliga skidor som har grymt grepp och sväljer det mesta i backen snabba i kort och långsväng. Har kört flertalet skidor i denna kategori och dom flesta är väldigt bra.
Åkte bara för några år sen på ett par butiksracer från Salomon. rolig och väldigt aktiv åkning krävs men jobbiga när backen blev sämre då va dom inte lika roliga.
Har du möjlighet att prova så tycker jag att det är det bästa.
Mno sitter på en enorm kunskap om olika skidor jag tror att han skulle kunna ge dig bra tips.

MnO
2236 inlägg

hfghenke :

MnO :

...Är du inåkt på XXX så är du iofs inte speciellt radieberoende och då är även nyare skidor ett alternativ. Men ett par herrskidor av idag ger inte speciellt mycket "pistcarve" för en dödlig åkare. 35m är minimum och för att få riktigt tryck på ett par skidor i den kategorin så krävs teknik, fart och kanske framförallt utrymme. ...

Tack.

Många GS skidor jag kollat på blocket har en radie på 23m och är 183 cm långa är det juniorskidor eller går dom inte som tävlingsskidor?

/ H

Det är damskidor enligt det regelverk som var aktuellt från 2006 till säsongen 2011/2012, dvs det regelverk som fanns innan det nuvarande togs i bruk vintersäsongen 2012/2013.

GS-historiken ser ut som följer i stora drag med ungefärliga årtal:

Före 2003: Där är jag osäker. Skapligt fritt kanske?

2003-2006: Max (max sväng alltså, dvs egentligen minimum radie) radie 21m för både herrar och damer. Minst 180cm för damer och 185 för herrar. Också nån uppstyrning av ståhöjd.

2007-2013: Max 27m för herrar och 23m för damer. Samma längder som ovan. Uppdaterad(sänkt) ståhöjd och nytt regelverk för midjebredd (max 65mm). Många skidor i den här kategorin säljs billigt, eftersom dom inte är godkända längre. Det är dom du hittar på blocket.

2013 till idag: Jag kan inte regelverket till 100%, men tror i alla fall att det är 35m för både herrar och damer. Minst 195cm skidlängd för herrar (och damer också kanske? Det låter orimligt, men jag vet inte vad det är annars).

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

Det här lär väl vara ett par 23 metare. Det här är vad en GS-skida är optimerad för. Frågan du bör ställa dig är om det verkligen är de här hastigheterna och svängarna du är ute efter ...

Är du lite softare än så här tror jag du får roligare med ett par friåkningsskidor, annars är det väl bara att handla. Tex dessa http://www.sport-bittl.de/skisport/race … 13013.html

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 5 år sedan

Jag har ett par 185 cm långa Völkl speedwall GS-skidor med 23 meters radie (damskidor) och jag tycker att de har ett väldigt begränsat användningsområde. Så länge underlaget är hårt och man åker fort så är de riktigt bra (inte helt oväntat) men om man kollar på hur det ser ut på många skidorter så är förhållandena annorlunda. Mjuk snö som blir uppåkt och hamnar i högar, barnfamiljer i fallinjen osv osv...

Jag skulle hellre kolla på en modern allmountainskida med tip rocker, ca 80 mm midja och 17-18 meters svängradie. De har ofta bra prestanda i pisten oavsett om det är hårt, manchester eller uppåkt samt att de fungerar hjälpligt utanför pisten också. Jag är personligen förtjust i Salomon Enduro RXT / XT 800 men det finns ju många andra liknande skidor i samma kategori.

MVH
Carl

MnO
2236 inlägg

iLd0tt0re :

Jag har ett par 185 cm långa Völkl speedwall GS-skidor med 23 meters radie (damskidor) och jag tycker att de har ett väldigt begränsat användningsområde. Så länge underlaget är hårt och man åker fort så är de riktigt bra (inte helt oväntat) men om man kollar på hur det ser ut på många skidorter så är förhållandena annorlunda. Mjuk snö som blir uppåkt och hamnar i högar, barnfamiljer i fallinjen osv osv...

Jag instämmer till 100%. Racestock-GS är bara bra när det är stenhårt, men som allroundpistverktyg är de alldeles för smalspåriga. Jag håller med Illdottore även när det gäller att gå upp till runt 80mm i midja. Jag kommer själv att köra på Extrems PT84 i år som pistskida och jag testade den mot både SL och GS från Fischers racestockhylla förra året. Mångsidigheten i 85mm:aren, och då menar jag alltså mångsidighet för olika pistunderlag, är helt överlägsen pistskidor. Dessutom gillar jag den kraftfulla känslan som uppkommer med lite mer bredd under foten. Vill du ha riktig racingbastant känslan med lite mer bredd är ju som tidigare nämnts 917 från Hendryx svårslagen. Det finns ett mycket bra utbud i den breddklassen och du har mycket att botanisera bland.

Fördelen med GS Racestock är att de ofta går att få riktigt billigt. Du får väldigt mycket skidor för pengarna helt enkelt. Men som sagt... det gäller att det är rätt underlag för att det ska bli kul.

hfghenke
21 inlägg

Jag hör vad ni säger. Det här med rocker är något jag förknippat med surfing och är ett helt nytt begrepp i mitt skidvokabulär.

Det var nog just dom billiga GS skidorna på Blocket som fick mig att börja fundera, man hittar ju skidor i bra skick från förra året för runt tvåtusingen, gissar att ett par nya bindningar ligger i den häraden.

Var inne och kollade på ett par RTM 84 och dom verkar ju onekligen ultimata.... men 8000 kr ink bindning kan jag inte motivera när jag semesteråker i svenska fjällen.

Tack för all input, jag hejdar mig nog när det kommer till lagg.

/ henke

Leder
484 inlägg
Leder 484 inlägg 5 år sedan

http://www.blocket.se/vi/49847587.htm

Tips bara.

Leder Citera
Nitrogendykare
148 inlägg

Har sett RTM skidorna vid några tillfällen till betydligt lägre pris, har även sett begagade på blocket men det va ett tag sen. Håll utkik om det är en specifik skida som du vill ha.
Sport-bittle säljer dom för 698 euro.

hfghenke
21 inlägg

Leder :

http://www.blocket.se/vi/49847587.htm

Tips bara.

Se där ja, dessutom min granne som säljer sina lagg...

hfghenke
21 inlägg

Någon som har koll på Kästle MX78? Hittar ganska lite info om den?

hfghenke
21 inlägg

Här börjar vi hitta rätt.... 428€ ink Z12 om jag fattar tyskan rätt. Någon som vet vad dom tar i frakt till Sverige?

SALOMON - Enduro XT 800 12/13

SALOMON - Enduro XT 800 12/13

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
hfghenke
21 inlägg

Så man får ett par nya lagg levererade till dörren för runt 4000 kr. Detta sänker hela mitt GS koncept.

Tack för att ni tog er tid!

/ henke

hfghenke
21 inlägg

Blev ett par Enduro XT 800, 182 cm från Bittl. Totalt 428€ ink frakt måste väl anses som ett klipp, 3900 sek.

MnO
2236 inlägg

Det där kommer att bli kanon. En 80mm:are är som tidigare nämnts i tråden mycket mer mångsidig när det gäller varierande pistunderlag jämfört med en ren GS. Dessutom lite tiprocker som kommer göra den snabb in i sväng och trygg när det går undan på plana skidor.

iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 5 år sedan

hfghenke :

Blev ett par Enduro XT 800, 182 cm från Bittl. Totalt 428€ ink frakt måste väl anses som ett klipp, 3900 sek.

Körde denna skida nere i Stubai under den gångna helgen fast i 175 cm längd. Du kommer inte att bli missnöjd.

hfghenke
21 inlägg

Hasse_Lindborg :

http://www.sport-bittl.de/shopping_cart.php 30€

Frakten verkar vara gratis, dom har inte debiterat ngt vid min beställning, DHL alternativen 30 eller 50 EUR var ngn får av försäkring.

/ H

LasseT
30 inlägg
LasseT 30 inlägg 5 år sedan

Jag är rädd för att skidor med radie över 20 m blir för snabba, i en pist med andra människor om du inte ska fuska med sladd den mesta tiden. Ska du åka på riktigt och gå "på kant" så rekommenderar jag inte mer än 16 m.
Det funkar fint att köra i längre sväng också om platsen finns. Jag kan rekommendera ett par Wölkl Bridge, som är lite mittemellan på allt. En perfekt åre-skida som funkar hela dagen, på hela berget smile

Figure eight still rules Citera
hfghenke
21 inlägg

sprattel :

Jag är rädd för att skidor med radie över 20 m blir för snabba, i en pist med andra människor om du inte ska fuska med sladd den mesta tiden. Ska du åka på riktigt och gå "på kant" så rekommenderar jag inte mer än 16 m.
Det funkar fint att köra i längre sväng också om platsen finns. Jag kan rekommendera ett par Wölkl Bridge, som är lite mittemellan på allt. En perfekt åre-skida som funkar hela dagen, på hela berget smile

Tack för tipset, men det blev ett par Salomon ENDURO XT 800, i 182 cm har den 18 m i radie. Hoppas den kommer gräva diken i pisten och även fungera utanför.

/ H

Nitrogendykare
148 inlägg

Grattis till köpet, även om jag inte åkt just den skidan så verkar den bra.

LasseT
30 inlägg
LasseT 30 inlägg 5 år sedan

Det verkar vara en helt ok allroundskida. Det går ju för sjutton att åka löst med ALLA skidor. Problemet är bara att det måste vara ganska brant med skidor utan så mycket bärighet. Man vill väl åka i snön och inte ovanpå.

Figure eight still rules Citera
hfghenke
21 inlägg

sprattel :

Det verkar vara en helt ok allroundskida. Det går ju för sjutton att åka löst med ALLA skidor. Problemet är bara att det måste vara ganska brant med skidor utan så mycket bärighet. Man vill väl åka i snön och inte ovanpå.

Haha, ja helt sant. Jag har åkt Pas de Chevre i en halvmeter puder med ett par spikraka smalskidor, gick jäkligt bra det med men det var i mitten av nittiotalet :-) tur man inte visste bättre.

/ H

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

hfghenke :

sprattel :

Haha, ja helt sant. Jag har åkt Pas de Chevre i en halvmeter puder med ett par spikraka smalskidor, gick jäkligt bra det med men det var i mitten av nittiotalet :-) tur man inte visste bättre.

/ H

Exakt det sista där wink "tur man inte visste bättre". Alltså, det går att åka puder med blades, men det är fan så mkt roligare, och enklare, att åka med ett par bredare skidor med råkker smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
hfghenke
21 inlägg

Idag kom tomten med hårda paket från Tyskland.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/5c0e9bd7c68d45a5b55e98cec91d4a2c.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/1c6ce36cd04c5121b33cb7dc1fd7abe9.jpg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook