Vad ska en snowboard tåla?

Kevin92
27 inlägg
Kevin92 27 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Kevin92 (5 år sedan)

Har precis fått en ny och grymt fin Lib tech bräda.

Kan såklart inte använda den fören snön kommer, men tänkte att jag kunde testa energin/styrkan lite, har gjort det på andra gamla brädor utan problem.

Så ja, jag la brädan plant på marken med undersidan såklart mot golvet, sedan så klev jag lite försiktigt på tailen för att testa lite hur brädan skulle reagera på energin, och sedan så tror jag då att jag hörde ett litet knäck, det var så lågt då att jag inte ens vet om jag inbilla mig det, men något var det jag reagerade på alla fall..

Brädor är väldigt tåliga, specielt den här med ett hårt flex på 6.5 + mjuk rocky + camber, så den ska klara av mycket, butters, stora landingar, och lib tech brädor är kända för hur mycket stryk deras brädor klarar av att ta..

Så till frågan:: Ska snowboards då klara av att ligga plant på marken och sedan bli kliven lite försiktigt med en fot på tailen så att själva tail vinkeln trycks ned och resten av brädan skjuts då upp lite, ska en bräda klara av det?
Förhoppnings vis så inbilla jag mig bara knäcket.. men är fortfarande väldigt paranoid att jag råka skapa en inåtvänd spricka och förstört den/poppen osv nu...

Någon som vet vad en bräda ska klara av och inte, kan gärna svara!

( Väldigt skraj snowboardåkare som slösat 5.7k lax på en ny bräda! )

Svar

Thomsson
340 inlägg
Thomsson 340 inlägg 5 år sedan

Antagligen var det skräp under brädan när du klev(gruskorn eller liknande). No worries!

Men är inte lib-tech mer kända för att stålkanterna släpper? Eftersom de inte drar stålkanten hela vägen runt?

Kevin92
27 inlägg
Kevin92 27 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Kevin92 (5 år sedan)

Jo, det kan ju vara sant, kollade dock runt stål kanterna och dom satt ganska så perfekt som innan, kunde inte direkt se någon skillnad förutom något oerhört litet skrap liknande märke i närheten av tailen, (som man såklart lyckades hitta när man över analyserade brädan i detalj av paranoida känslor).. du har väl antagligen rätt, man blir bara rätt paranoid när man precis köpt en ny skönhet..

Det som gjorde mig mest osäker var ju att jag faktiskt efteråt inte visste ifall tailen ska kunna klara av att kunna böjas i den riktningen eller inte, tänkte mer på att det är en snowboard och snowboards är ju uppbyggda för att vara hyfsat bra tåliga när det gäller flex osv.

nu blir det alla fall att låta den vara tills snön kommer.

Kevin92
27 inlägg
Kevin92 27 inlägg 5 år sedan

Någon annan som har erfarenhet och vet ifall en bräda ska kunna klara av en sådan böjning vid tailen eller inte?

Thomsson
340 inlägg
Thomsson 340 inlägg 5 år sedan

Klara av det ska den definitivt göra, om inte så är brädan väldigt dålig.
Gjort så på alla mina brädor om det hjälper dig att släppa det wink

ExtremHacke
111 inlägg
ExtremHacke 111 inlägg 5 år sedan

Ofta kan det vara spänningar i glasfibern, så det kan knaka lite innan den "sätter" sig.

Kard
2 inlägg
Kard 2 inlägg 5 år sedan

Jag har haft ett antal brädor och har tyckt att alla knakat något i början.
Största anledningen är att glasfibern sätter sig som också ExtremHacke tror. Sen skulle det ha kunnat vara sten eller grus som fått det att låta som ett knak i brädan.

Hur som, tror jag det inte är någon fara alls!
Inte tänk på det och var nöjd med att du införskaffat dig en Libtechbräda smile

Kevin92
27 inlägg
Kevin92 27 inlägg 5 år sedan

Ok tack grabbar! känner mig grymt mkt mer avslappnad nu smile

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 5 år sedan

Jag har varit distributör för Lib-Tech i Sverige under ett par år och jag har känt och klämt på 100-tals brädor.

Du kan vara helt lugn. Lib-Techbrädorna knakar alltid de första gångerna man flexar brädan. Inget konstigt och precis som ExtremHacke säger så finns det spänningar inne i brädan när den är nytillverkad och oanvänd.

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 5 år sedan

Thomsson :

Men är inte lib-tech mer kända för att stålkanterna släpper? Eftersom de inte drar stålkanten hela vägen runt?

Har inte fått en enda reklamation på Lib som beror på att stålkanten har släppt. De tillverkar brädorna så att de sista centimetrarna av stålet fasas ner och bockas till så att stålkanten liksom går in i brädan och lamineras fast i konstruktionen. Bomb Proof!

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 5 år sedan

Nog har man haft problem med stålkanter som lossnar men det var väll 10 år sedan?

Men dagens brädor är av prima kvalité som tidigare sagts

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook