Längre fästen stighudar

Pillard
3108 inlägg
Pillard 3108 inlägg 5 år sedan

Vi köpte precis nya skidor till frun och nu när jag testade ifall det gick att tvinga på hennes gamla stighudar gick det precis men kraften i fästet blev så mycket att det släppte. De nya skidorna är kanske 2cm längre än de gamla (det måttet baserar jag på att det verkar saknas typ 2cm för att de gamla hudarna ska passa). Är det nån som vet ifall det går att köpa några extralånga fästen eller är det något man får snickra ihop själv?

Jag är väl medveten om att passformen inte kommer att bli perfekt men med tanke på det turande vi faktiskt gör så spelar det nog mindre roll utan det viktiga är att de sitter på stadigt.

Bakfästet idag ser ut så här iaf. http://www.sport-bittl.de/skisport/tour … :2624.html
Det är ganska elastiskt som det är och det var väl därför jag faktiskt lyckades töja ut det så det satt idag, så jag behöver nåt som är längre.

Svar

iSooLi
868 inlägg
iSooLi 868 inlägg 5 år sedan

Jag har nitat på ett par såna här baktill på ett par geckohudar, blev toppen. I-clip sitter även om skidan inte har ett hack eller är helt raka i bakkanten. Är det en rund twintip skulle jag nog välja nån annan lösning.

The older I get, the faster I was. Citera
LawndartGustav
1097 inlägg
LawndartGustav 1097 inlägg 5 år sedan

kör g3's nya variant, den e sjukt grym!!!

Åk mer jobba mindre! Citera
Pillard
3108 inlägg

Coolt, är de extra långa eller går det att ställa längden på dem?

LawndartGustav
1097 inlägg
LawndartGustav 1097 inlägg 5 år sedan

De är rätt långa men väldigt lättanvända, de med en längre metallgrej på.

Åk mer jobba mindre! Citera
Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 5 år sedan

Ett alternativ är att skippa bakfäste. Bara köra fram. Jag har ett par hundra turdagar med bara framfäste. Innan hade jag fram och bakfäste. Nu har jag bara ett par hudar med både fram och bakfäste. Fem-sju olika med bara framfäste. Funkar i allt utom när det blir 30 grader kallt och man gör flera toppar varje dag. Men är man ovan att gå med hudar, lyfter skidan i steget, halkar runt, inte kan göra kick-turns etc så funkar det inte. Då kommer de att lossna.

Pillard
3108 inlägg

Hm, det låter ju som en idé iof. Tyvärr kvalar varken hon eller jag in under erfarna turare. Vi har nog dragit på hudar och sen gått uppför 3 ggr hittills (vi fick tag i grejerna sent förra säsongen men det ska bli mer i år)

Skare
265 inlägg

Lägger ni inte hudarna dubbelt, klister mot klister, fram eller bak för att det ska att sätta fast det i gummifästet? Det är ju det vanliga på standard-hudar. I så fall går ju längden att justera. I värsta fall köper du nya bakfästen. http://blackdiamondequipment.com/en/ski … l#start=13

Pillard
3108 inlägg

Jupp, precis så sitter de idag. Tyvärr är de skurna av tysken idag och det finns inget att förlänga med.

Kollade på den du länkade till. Går den att anpassa i längd så är det ju precis vad jag söker smile

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Piglet55 (5 år sedan)

Jag måste ju bara fråga. Hur ser ert främre fäste ut ?

Det du länkade till i första inlägget har jag aldrig sett användas som bakfäste utan endast främre fäste.
Men sen har ju inte jag sett så mkt heller big_smile

raassmus
79 inlägg
raassmus 79 inlägg 5 år sedan

jag har ett hemma bygge som framfäste på mina hudar. Hade problemet på mina bibbys att mina fästen inte gick ner mer än någn millimeter på nosen, kanske hade räckt men gjorde en specialare så den kom längre ner. Kan försöka komma igår att ta bild på den imorn!

Pillard
3108 inlägg

Piglet55 :

Det du länkade till i första inlägget har jag aldrig sett användas som bakfäste utan endast främre fäste.

Det främre är bara en vanlig metallbygel. Det är möjligt att tysken satt grejerna åt fel håll men kag tycker nog att det känns mest naturligt med elastiskt fäste bak

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 5 år sedan

Pillard :

Piglet55 :

Det främre är bara en vanlig metallbygel. Det är möjligt att tysken satt grejerna åt fel håll men kag tycker nog att det känns mest naturligt med elastiskt fäste bak

Eller så har du satt hudarna åt fel håll wink

Skare
265 inlägg

Pillard skrev:
Piglet55 skrev:

Eller så har du satt hudarna åt fel håll wink

Du upplever inte att du har väldigt dåligt glid och lite bakhalt?

Känns som att du vänt allt bak och fram. Min lilla tyska säger att COLLTEX - Spitzenspanner betyder ungefär spetsspännare.

Det här blev ju lite kul!

Om du börjar med att vända hudarna åt rätt håll.

Nästa steg är att "mata ut" lite mer stighud i toppfästet (det du har där bak). Om det bara är någon centimeter kvar, att det inte går att "mata ut" mer utan att riskera att klistret släpper kan du säkra genom att sy med lite tandtråd och en grov nål.

Är du totalt vilse hur man justerar fästet etc så tror att du kan få hjälp på youtube. Kanske den här?

Pillard
3108 inlägg

Lugnt nu grabbar, de sitter åt rätt håll. Det är helt klart möjligt att Tysken monterat fästena bak och fram men själva hudarna är definitivt åt rätt håll. som tur är känner man ju det ganska enkelt bara av att klappa lite på hudarna.

Spitz betyder ju iof spets vilket ju både bör kunna vara fram och bak, iaf utifrån min egna lingvistiska tolkning wink

På mina egna skidor upplevde jag dock att jag gjorde en felmontering och fick den elastiska delen fram, vilket är extremt opraktiskt när man ska sätta dit hudarna. Jag upplever iaf själv att jag vill kunna "klappa" utmed huden samtidigt som jag sätter dit den och sen avsluta med att sätta dit det elastiska fästet.

Jag förstår precis hur du menar med att justera fästet. Jag gjorde ett litet försök att göra just det i samband med att jag testade om hudarna passade. Det som hände var som sagt att det blev för lite hud i förhållande till anspänningen vilket gjorde att fästet släppte. Att sy rejält skulle kunna funka, men problemet är att vi har kvar de gamla skidorna och det är mycket möjligt att vi skulle vilja återgå till dem och då måste hudarna så att säga kunna återgå. Det borde väl kanske iof gå att "sprätta" upp de stygnen iof men ju hårdare jag syr desto värre blir ju det. Det enklaste borde ju vara att hitta några färdiga krokar på ungefär 2cm som jag kan haka i tailen och i befintligt fäste, det borde ju räcka och mängden tailrocker borde göra att de utstickande delarna inte tar i ändå.

Matte_g
3 inlägg
Matte_g 3 inlägg 2 år sedan

Hej!

Jag lånar den här gamla tråden och hoppas på svar big_smile

Funkar det bäst med läder eller nylon/galon/liknande som material i backstrap på hudarna? Spelar det någon roll?

Jag har ett par hudar som är ett par cm för korta till mina nya skidor. Alt 1 är att skippa bakfäste helt, men jag har gärna ett. Alt 2 är att sprätta upp det nu sydda fästet på strappen i nylon/galon/vad det kan vara och sy på ett längre sådant, så att plastfästet når runt bakkanten på skidan.

bigbadwolfen
52 inlägg
bigbadwolfen 52 inlägg 2 år sedan

Hej,

Med risk för att vara way off men skulle inte rekomendera läder iaf då det töjer sig/byter form när det utsätts för fukt. Skulle gissa på att någon grov armerad gummiväv, typ som kohla använder, ä smidigast både i rivstyrka, hållfasthet (?) samt att arbeta/sy med. Jag har däremot ingen aning om vart du kan tänkas hitta detta. Beror val ifs lite vad du har för märke/design på bakspännet också men läder går nog bort oavsett.

Dela gärna med dig av eventuell framgång i frågan, antar att det finns flera som tänkt samma tanke!

Matte_g
3 inlägg
Matte_g 3 inlägg 2 år sedan

Ja jag tänkte så i slutändan också, så det blev förstärkt väv. Funkade fint i Jämtlandsfjällen i helgen! Kunde inte hitta någonstans där jag kunde köpa bara små bitar, så jag lämnade in det hos en sadelmakare. Kostade nån hunka, men det blev bra. Han avrådde bestämt från läder pga som du skrev ovan.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook