Line Prophet 115

Rinbon
3 inlägg
Rinbon 3 inlägg 5 år sedan

Jag är ganska färsk på offpist och funderar på att köpa Line Prophet 115 undrar hur dom är?
Jag är 184cm väger ca 78kg är ute efter ett par lätt åkta och lekfulla skidor för offpist/randonee och lite pist.

även förslag på andra skidor är intressant!

Svar

naje
89 inlägg
naje 89 inlägg 5 år sedan

Förmodar att du menar Line Influence 115? I så fall skulle jag säga att det är ett riktigt bra val.
Om du vill ha ett alternativ så skulle jag kunna tipsa om K2 Shredittor 112.
största skillnaden mellan dom förutom att dom har lite olika side-cut så kör Line med sitt så kallade Metal Matrix som gör att dom blir lite styvare. K2 kör inte metall i sina för att få dom mer lekfulla. Gillar du att stå på lite i pisten i bland så är Line skidan bättre smile

vjakob
68 inlägg
vjakob 68 inlägg 5 år sedan

Line Prophet 115 fanns bara ett år, sedan bytte de namn till Influence 115.
Gick i funderingar på ett par prophet men tyckte det var för lite rocker, så tillslut blev det ett par Shiro.
Verkade inte heller vara så lekfulla utifrån det lilla jag hittade om dom.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 5 år sedan

Influence 115 är en köttarskida. Superbra om du vill köra storslalom över allt som kommer i din väg och hålla mach 2. Men vill du ha något lättåkt så skulle jag välja nått annat.

Hos samma märke borde du kolla på Sick Day 110 eller SirFrancisBacon. Hos K2 så kan du som naje sa kolla på Shredittor 112 eller Annex 108 om du hellre har en mer traditionell skida.

lepe
43 inlägg
lepe 43 inlägg 5 år sedan

Har ett par Influence 115, dock inte årets. Riktigt fina! Vet inte hur dom är i jämförelse med årets då det är lite annorlunda. Men kan inte vara jättestorskillnad. Gör det enkelt och gör en lista med +-

+flyter bra i lössnö
+bra i pist, kort radie och lätta att kontrollera
+bra isgrepp
+riktigt lätta att få runt i skogen
+fartstabila

- tunga
- inte så lekfulla

Så kanske inte lämpar sig jättebra för randoné.

Du borde kolla på "line sick day 110, 186" som både är lättare och verkar lekfullare, eller "line sir francis bacon 192" lekfullare men lite tyngre än sick day.

Var själv sugen på sick day 110 i år men blev inte så, men tror den skulle passa perfekt!

Rinbon
3 inlägg

Tack för svaren! Anledningen att jag frågar on just prophet 115 är för att en kompis har ett par som jag kunde köpa till bra pris. Är de någon skillnad på prophet och influense? Jag har ett par rossignol b-squad idag och dom är alldeles för styva och icke lekfulla för mig. Dock fina att ösa på med!

lepe
43 inlägg
lepe 43 inlägg 5 år sedan

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=75937

Skrolla ner lite så finns det en bra beskrivning om skidan!

Rinbon
3 inlägg

Tack för länken de va en bra beskrivning.

melkersson
12 inlägg
melkersson 12 inlägg 5 år sedan

Hej här kommer en ganska lång tråd från Teton om Profeten.

http://www.tetongravity.com/forums/show … -my-review

melkersson Citera
torax
156 inlägg
torax 156 inlägg 5 år sedan

Har testat kompisens prophet 115 186 i hemmabacken och blev överraskad hur rolig och lättåkt den var. Testades alltså endast i välpreparerad pist. Väger drygt 80 medan kompisen är 10kg lättare. Han har provat många skidor men tror sig nu ha hittat sin skida. Kan tänka mig att den är optimal för en någorlunda lätt åkare.
Han sa att första årets Influenceskida är av samma konstruktion som prophet. Årgång två av Inluence är modifierad men har inte koll på detaljerna.

Joye
657 inlägg
Joye 657 inlägg 5 år sedan

Blister har skrivit bra recensioner om de olika årgångarna av influence. Första årgången (11/12) är så gott som prophete 115 med annan grafik. Till (12/13) ändrades det lite mer, smalare i nos och tail och en aning mer taper bland annat. Förändringarna till årets orangea ska inte vara så stora.

http://blistergearreview.com/gear-revie … -115-186cm

http://blistergearreview.com/gear-revie … luence-115

Enda modellen jag kört på är 12/13 i 192 och även om det är en stor och rejäl skida som trivs med större svängar så är det inga köttarskidor som B-squad?

perslow
34 inlägg
perslow 34 inlägg 5 år sedan

Varför inte ta dig en titt på line opus? verkar mer optimal för dig?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook