Börja säsonga i februari?

Cerik
21 inlägg
Cerik 21 inlägg 5 år sedan

Hej!

Jag är en fantastiskt skidintresserad person som för närvarande gör min militärtjänstgöring i Finland vilken slutar 19:e december. På grund av detta kan jag inte åka ner och börja säsonga som de flesta andra gör. Reseledare är egentligen min dröm, men den är ännu mer körd inför denna säsongen.

Hur som helst, då varken jag eller min flickvän som för närvarande jobbar inte har något jobb i för nästa halvår så skulle vi båda ha lust med att åka ner i kanske februari och jobba och åka skidor.

Är detta möjligt?

Förstår att det givetvis är mycket svårare, men är det över huvud taget ens möjligt att fixa jobb och boende mitt i säsongen? Vi skulle ha ungefär en dryg månad på oss att förbereda oss, dvs försöka ta kontakt med olika arbetsgivare och boställen.

Tack på förhand! :-)

Svar

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Omöjligt är det inte, finns alltid folk som skadar sig/åker hem och boenden som behövs fyllas ut. Två saker som kan vara värda att tänka på i och med att ni ger er iväg så sent är:

1. Snösäkerheten. Vill ni ha en så lång säsong som möjligt (det vill väl alla alltid, men blir kanske ännu mer viktigt om man inte kommer ner förrän i februari) så välj en ort som ligger hyfsat högt, alt. har tillgång till någon form av glaciär.

2. Strunta i att jobba? Att hänga på en mindre ort är oftast billigare, både vad gäller boende, liftkort och annat (läs: mat m.m.). Kan vara värt att söka sig till ett mindre känt ställe och leva på sparpengar men få åka hur mycket som helst.

3. Börja leta redan nu. Det är inte alls ovanligt att folk bara kan göra halv säsong, har ni tur kan ni hitta någon som ska göra första halvan men sedan vill hyra vidare sitt boende.

4. Reseledare är kul, men du får åka mer skidor som du vill åka om du har ett annat jobb. Om du inte är 100% pistsmiskare oavsett snöläge, som gillar lååååånga lunchpauser och att spendera varje lördag på en transferbuss. big_smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Cerik
21 inlägg
Cerik 21 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Cerik (5 år sedan)

Tack för ett så utförligt svar, uppskattas verkligen smile

Leva på sparpengar kan tyvärr bli svårt för min del då jag i praktiken har så gott som ingen inkomst i nuläget. Jobb är alltså helt klart att föredra, stt gå runt +- 0 vore skönt.

Hur ska man börja leta efter jobb nu rekommenderar ni? Leta på alla sorters forum, ringa till eventuella arbetsgivare..? Samma fråga gällande boende ;-)

Ursäkta för många frågor, är bara så ivrig haha!

Mvh

pwallberg
53 inlägg
pwallberg 53 inlägg 5 år sedan

Det kan alltid vara knepigt att få jobb och boende såhär sent men jag vet en genväg som jag själv tog big_smile

Jag pluggade på www://insted.se som är en språkskola i CHAMONIX, jag mailade dem och frågade om CSN osv.. fixade det på 2 veckor och så vart både boende och jobb fixat. Man pluggar bara 3 timmar per dag och ibland så "försover" man sig om det är en puderdag wink

De ingår lite lavinkurser o grejer.. värt att kolla om du är lika lat som mig och vill undvika strul !

PM:a mig om du har fler frågor så kan jag göra mitt bästa.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook