Japan - Niseko

kappy
65 inlägg
kappy 65 inlägg 5 år sedan

Hej! Jag och en polare ska upp till Niseko och förhoppningsvis kötta lite puder 23-29 December, någon som ska dit då?

Har inte hunnit kolla runt och söka så mycket men förmodar att det finns en del trådar om boende m.m. där, men om några snabba och konkreta tips att slänga in så hit me! big_smile

Två saker jag undrar personligen är,

1. Går det att få tag på splitboards att hyra där? Eller annat hikemöjligt för oss arma snowboardåkare?

2. Hur är prisnivån på utrustning där? Går det att få tag på en Mammut Element Barryvox där för ett överkomligt pris? Har tänkt skaffa mig en sändare rätt länge, och skulle nog verkligen vilja ha en där uppe.

Svar

Gazza1
211 inlägg
Gazza1 211 inlägg 5 år sedan

Du behöver inte ha hiking utrustning för Niseko. Liftburet räcker för att åka ospårat hela dagarna. Var där samma period men en vecka längre förra året och det snöade varje dag och varje natt. Skaffa teleskop stavar så att du kan staka dig fram efter att ni har åkt backbowlen eller liknande.

Köp en transciever hemma. Hoppas du på en rea där borta kommer dunförmodligen inte att köpa den och Japan är dyrt. Beställ från sport-conrad istället. Första dagen kommer ni vilja åka då puderabstinensen tar över och sen så ska ni leta på kvällen. Sen ska du fundera på priset och helt plötsligt har det gått 4 dagar och du kommer att tänka att det inte är värt det för de sista dagarna med tanke på att det gått så bra hittills och sen skiter du i att köpa den.

Jag gissar självklart här men hade du inte resonerat så hade du säkerligen haft en tills nu, så sluta trolla och köp den istället innan resan smile

Gazza Citera
kappy
65 inlägg
kappy 65 inlägg 5 år sedan

Gazza1 :

text

Tack för tipsen! Jo, självklart ligger det väl lite sanning i din analys men jag har varit på utbytesstudier i Singapore denna termin, och ja.. sannolikheten att hitta en lavinsändare här är väl såpass låg att jag skulle få lita på de Japanska priserna, därav frågan. Men det är ju tråkigt om man ska behöva betala 50% mer än från Sport-Conrad som du säger.

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 5 år sedan

@Gazza1: Japan är inte dyrt. Kanske var det dyrare när du var där, men yenen är väldigt billig nu pga kraftig deflation. Därmed inte sagt att det blir särskilt mycket billigare eftersom konsumentpriserna generellt är högre på sånt i Japan.
@kappy: Har ni någon dag i Tokyo innan Niseko kan det vara en tanke att besöka skiddistriktet där. Bättre chans till bra pris på transa (du vet vad jag menar) hittar du nog inte i Japan under den tiden. Om du inte ska ta det säkra före det osäkra och handla i Sverige dvs.

free_fall
100 inlägg
free_fall 100 inlägg 5 år sedan

Jag & 3 polare kommer vara där då.

Hellre pist med puderlagg än puder med pistlagg! Citera
Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 5 år sedan

Skiddistrikt i Tokyo?

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 5 år sedan

Andreas80 :

Skiddistrikt i Tokyo?

Här står det lite om området

Verkar finnas en hel del faktiskt!

zakariasf
1 inlägg
zakariasf 1 inlägg 5 år sedan

Jag och en polare kommer vara i Niseko 23 dec och två veckor framåt. Verkar vara en del svenskar som ska dit smile

Aspens
69 inlägg
Aspens 69 inlägg 5 år sedan

Jag och havreboll kommer att vara där från den 20 dec och framåt smile

Aspens
69 inlägg

Lika bra att skriva här också, är det någon som vet om man måste ha ett niseko united kort eller räcker det med att ha typ anapuri kort?

Råder lite delade meningar huruvida man utnyttjar hela berget eller inte

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 5 år sedan

rättning, aspen menar om det är värt med grand hirafu/ananonzo kortet och sen dagskort på övriga delar av berget dom dagar man vill åka där. verkar som att all bra åkning är där i vilket fall och skillnaden i priset gör ju att man får 60 k yen att köpa dagskort för

Aspens
69 inlägg

Jag och polaren är i Niseko från 20/12 till 19/1 och funderar på om någon är sugen på att dela liftkort då typ hela säsongen är kvar när vi åker. Så skicka ett PM om ni är intresserade.

Aspens
69 inlägg

Jag och polaren är i Niseko från 20/12 till 19/1 och funderar på om någon är sugen på att dela liftkort då typ hela säsongen är kvar när vi åker. Så skicka ett PM om ni är intresserade.

Ashtraymofucku
Online 634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 5 år sedan

Jag och 3 grabbar är på plats sedan den 14e december och stannar till 28e februari, bor på Niseko Kanon, hör av er när ni anländer så kan vi kroka och ta nån bira eller 2.
Förresten, varför skriver du inte i Niseko tråden?
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=91616

Aspens
69 inlägg

Låter kanoers!

Vi kommer också att bo på kanon till den 1/1 och sen på moiwa lodge 7/1-19/1 smile

Men nu ska jag trycka lite julbord innan det är dags att hoppa på planet till JAPAN!! big_smile

Kazle
121 inlägg
Kazle 121 inlägg 5 år sedan

Ashtraymofucku :

Jag och 3 grabbar är på plats sedan den 14e december

Hur är snöläget? Har kör de med alla gates öppna nu?

Bättre hemska slut än hemskheter utan slut. Citera
Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Andreas80 (5 år sedan)

Toppliftar ej öppnade alla gates stängda och mest sol kommande dagar, jag flyger över imorgon hmm

Jaha det är iaf mer snö än i Sverige

JohanSundstrom
454 inlägg

Andreas80 :

Toppliftar ej öppnade alla gates stängda och mest sol kommande dagar, jag flyger över imorgon hmm

Jaha det är iaf mer snö än i Sverige

Stämmer!

Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 5 år sedan

Niseko levererar som vanligt, blå himmel på julafton får man ta som bonus

Christer_H
58 inlägg
Christer_H 58 inlägg 5 år sedan

Andreas80 :

Niseko levererar som vanligt, blå himmel på julafton får man ta som bonus
jul smile

thomas58
73 inlägg
thomas58 73 inlägg 5 år sedan

Det finns chans att prova Hendryx skidor i Moiwa Nesiko Maila mig på hotrodthomas@hotmail.com

Frelin02
10 inlägg
Frelin02 10 inlägg 5 år sedan

Har varit här i snart 8 dagar...mycket snö och blåst. Toppen har varit stängd i minst 9 dagar nu. Att åka skidor här är roligt ( fin snö o.s.v) men är inte topparna öppna så är det som att åka skidor i gränsen vecka 10. Åker man så här långt önskar man mer...men så är skidåkning. Alla berättar om de bästa dagarna, när det är sol och puder (ungefär som Facebook). Ska jag åka hit någon till blir det tidigt på året, vecka 1-3. Att bara prata om de bästa dagarna skapar myter.....men visst...när det är bra här så är det mycket bra.

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 5 år sedan

Frelin02 jag kan lugna dig med att säga att vi var där från typ 20 dec-19-jan och det var stängt väldigt mycket under den perioden också... wink

Frelin02
10 inlägg

Det är nog många som har fått uppleva att Niseko inte lever upp till "myten". Men så är skidåkning, har varit i alperna minst 15 gånger på 8 år och har bara upplevt "dump" två gånger. Har själv inte möjligheten att åka på kort varsel, så man planerar sin resa och hoppas. Men man älskar skidåkning och kämpar på. När jag lägger upp min film från Japan kommer det inte bara vara sol och orörd snö....

AugustAhlnas
184 inlägg
AugustAhlnas 184 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad AugustAhlnas (5 år sedan)

30 dec till 18 januari. Visst toppgaten var stängd men skråa ut från gate 3 och 4 (måste det bli) gick ju, så man kom ovanför Jacksson och tog den vägen ut. Åk på lågzon fanns ju så länge det inte var helg, då det blev uppåkt fort. Jag tycker den perioden var legendarisk, slutade aldrig snöa. Ospårat varje dag och även om inte toppgaten var öppen gick det att hitta bra åk.

Men den där solen som du pratar om tror jag inte existerar. Jag såg den i typ seriöst 30 minuter, och det kan lika gärna ha varit en dröm eller en stor lampa eller något.

Soppan
112 inlägg
Soppan 112 inlägg 5 år sedan

Man åker inte till Niseko för att sola!! Den visar sig oftast max 15 min varje dag. Ibland lite längre. Man åker hela vägen dit för att åka lika mycket puder på tre veckor som man åker på tre säsongar i alperna. Dessutom djupare och varje dag. Därav är toppåken oftast tråkiga då man inte ser man, lägre åk i skogen med sikt är att satsa på. Efter någon månad hittar man dit ingen annan hitta roch kan åka ospårat hela dagen om man orkar.

Kazle
121 inlägg

Va där 27 Dec till 16 Jan och toppgaterna va öppna kanske 5, 6 gånger under den perioden och solen såg vi typ totalt 10h (växlande molnighet en dag och bluebird typ 2h en dag), annars snöar det i princip konstant. Dock så va det sjukt bra snö, inte många ställen som erbjuder bottenlösa och ospårade åk mer eller mindre varje dag.

Kan dock hålla med om att åkningen blir rättså enformig efter ett tag. Ett tips är dock att ta sig till orterna i närheten, tex Rusutsu och Kioro, för att få lite omväxling

Frelin02
10 inlägg

Visst är det bra här i Niseko. Man hittar inte bättre snö. Man har läst att åken är korta, men att de var så här korta hade jag ingen aning om. Jag tycker att det hela konceptet som gör det värt att åka hit ( kulturen, människorna, maten, snön). Hade det bara varit för snön hade jag nog inte valt att åka hit igen. För de här pengarna kan man lätt köra heliski i 4-5 dagar i gränsen. Minst lika många bra åk och höjdmeter man kan klara av på 14 dagar här i Japan......bara flygbiljetten kostade 50 papp...

JohanSundstrom
454 inlägg

50 000 för flygbiljetten? Köper du en biljett för 50k är väl inte pengarna problemet?

Frelin02
10 inlägg

Gillar att sova på längre resor...kanske lite onödigt. Men 14 dagar kostar minst 20-30...man kan ju inte lida när man är här!

Pillard
Online 3121 inlägg
Pillard 3121 inlägg 5 år sedan

Vi är där nu och körde iaf midjedjupt i Rusutsu igår och knädjupt i Strawberry fields i förrgår (ganska uppåkt innan lunch och faceshots efter, då vet man att det snöar smile Av 5 skiddagar här nu har vi åkt 2 dagar som varit suveräna och 3 som är som en vanlig dag i Ramis typ.

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 5 år sedan

Frelin02 :

Visst är det bra här i Niseko. Man hittar inte bättre snö. Man har läst att åken är korta, men att de var så här korta hade jag ingen aning om. Jag tycker att det hela konceptet som gör det värt att åka hit ( kulturen, människorna, maten, snön). Hade det bara varit för snön hade jag nog inte valt att åka hit igen. För de här pengarna kan man lätt köra heliski i 4-5 dagar i gränsen. Minst lika många bra åk och höjdmeter man kan klara av på 14 dagar här i Japan......bara flygbiljetten kostade 50 papp...

På 50 papp spenderade jag 2,5 månader med japansk skidåkning och några dagar i Tokyo ovanpå det. Inkluderade också en hel del utrustningsinköp då. Och då sov jag utmärkt på resan (handlar bara om att vara tillräckligt trött)...

Märkligt koncept om pengar tongue

(De summorna du verkar spendera räcker ju dessutom till typ en vecka heliskiing med CMH eller dylikt lyxarrangemang.)

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Kazle
121 inlägg

Pillard :

ganska uppåkt innan lunch och faceshots efter

Detta va en trevlig grej vi också fick erfara, att åk som va uppåkta på förmiddagen kunde vara ospårade på eftermiddagen.

Ang. kulturupplevelse så är kanske inte Niseko bästa valet heller, hela stan är ju överbefolkad av Australienare.

AugustAhlnas
184 inlägg
AugustAhlnas 184 inlägg 5 år sedan

Frelin02 :

Gillar att sova på längre resor...kanske lite onödigt. Men 14 dagar kostar minst 20-30...man kan ju inte lida när man är här!

Jag förstår inte vad du skriver. Du måste ju mena att du ska flyga konstant i 14 dagar såklart, nu hänger jag med. Det är enda sättet som flyget kan kosta 20-30 tuss. Själv har jag svårt att sova på flygplan, och att sova i 14 dagar på ett plan hade aldrig gått!

JohanSundstrom
454 inlägg

Frelin02 :

Hursomhelst, du kan ju inte köpa en flygbiljett för 50k för att sedan sitta och klaga på hur dyrt det är! Löjligaste jag har hört!

rugga_ruggen
25 inlägg
rugga_ruggen 25 inlägg 5 år sedan

Säljer 2st säsongskort Niseko United. Pm vid intresse!

rugga_ruggen
25 inlägg

Säljer ett par Line Mr Pollard Opus 192cm använda endast 2v här i Niseko. 3000:-
Vid intresse svara på PM

rugga_ruggen
25 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/ddb7100557b6b2e7f43df6d5b7b48ce2.jpg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook