Jefla Sollyskräp

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

Ägnade gårdagen åt att inventera bindningar och Salomon är ju sämst!

Jag har fn fyra Salomonbindingar, en 914, en STH14, en 916 resp en helt ny 920. Alla tre använda bindningar är trasiga på exakt samma ställe, plastbiten som sitter under vingarna i tådelen och nu såg jag att 920 är konstruerad på exat samma sätt. 914:n är nästan 15 år gammal, 916, drygt 10 år gammal. 920:n är sista modellåret den tillverkades. Trots att de alltså spänner över rätt många år har Salomon INTE ändrat konstruktionen så jag bara väntar på att 920:an kommer gå sönder den också. Hur tänker Salomon??? "Hmm, här var vi en detalj som går sönder på 810ti-bindningar, låts oss prova om den håller bättre om vi gör en exakt likadan konstruktion på en bindning som riktar sig mot de allra mest krävande åkarna". Ja, så måste de tänkt. Ungefär lika begåvat som när de bygger skidor avsedda gör offpiståkning i monocoque där det räcker med ett barr i snön för att man ska dra ur kanten på ett katastrofalt, icke-reparabelt, sätt.

Finns det någon Salomonmänniska här som har några synpunkter?

Bindningarna har andra skador också, som jag förmodligen gnällt om i andra trådar (avbrutna häldelar, spåren som häldelen glider i har givit med sig osv).

För att summera, vill man åka med glapp mellan bindning och pjäxa är Salomons bättre modeller att rekommendera!

Svar

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 5 år sedan

Den stora frågan kan jag tycka är; varför fortsätter du köpa solly när du är så uppenbart missnöjd?

skistore.se/mtbstore.se Citera
mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 5 år sedan

Jarle :

Den stora frågan kan jag tycka är; varför fortsätter du köpa solly när du är så uppenbart missnöjd?

Bra fråga. Riktigt bra fråga!

precis. Citera
la_grave
1780 inlägg

Jarle :

Berättigad fråga. Finns väl flera svar, men framförallt har jag missat de systematiska problemen med dem. Har helt enkelt inte sett mönstret. Sedan har väl Salomon ett kvalitetsrykte som gör att man bortser från enstaka fel och bokför dem på oturskontot.

Men jag slutade köpa Salomonskidor för mer än 10 år sedan efter att ha delaminerat flera snowboards och dragit ur stålkanter alldeles för många gånger.

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 5 år sedan

De där bitarna lossnar om du sparkar på dom, om du drar åt vingarna för hårt och/eller inte släpper ut vingarna när du sätter förspänningen.
Om man inte missköter bindningarna på något av ovanstående sätt så håller dom hur länge som helst.
(iallafall dom som är av metall.)

Gör om, gör rätt, sluta gnälla.

Equal rights and Justice. Citera
Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan

Sjukt att Solly har kommit undan så länge och med så mycket bristande kvalité. Bra att det uppmärksammas!

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
snej
789 inlägg
snej 789 inlägg 5 år sedan

Hej la_grave,

tråkigt att du inte får dina bindningar att fungera. Precis som rabbit skriver så handlar det om att få till korrekt inställning vid monteringen och om du tycker att bindningarna inte fungerar som de ska så är det i första läget bra att ta det med inköpsstället eller montören och diskutera med dem.

//Jens, tech-rep Salomon

Salomon/Atomic Citera
la_grave
1780 inlägg

rabbit :

De där bitarna lossnar om du sparkar på dom, om du drar åt vingarna för hårt och/eller inte släpper ut vingarna när du sätter förspänningen.
Om man inte missköter bindningarna på något av ovanstående sätt så håller dom hur länge som helst.

En bindning som inte tål att sparkas på? Jag antar att du alltid står på plastsnö i strålande sol och med horisontellt underlag när du sätter på dig skidorna.

(iallafall dom som är av metall.)

Problemet är ju att de inte är i metall, inte ens på 920.

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Jibberisch (5 år sedan)

la_grave!

Från köp&sälj-varningar-tråden

la_grave :

Du framstår som en trygghetsnarkoman som är helt inkapabel att ta eget ansvar utan vill att staten/Freerides administratörer/osv ska skydda dig mot alla risker i livet. Löjligt.

Hänvisar också till:
Brist på ansvar hos Sasquatch/Arcteryx
la_grave :

Nu anser jag att de ska ta ansvar för sina dåliga råd och byta ut stället till ett i korrekt storlek

Gäller inte detta ansvar sin egen utrustning? Är det inte du själv som är ytterst ansvarig att känna dina behov? Ta ansvar för din egen situation? Eller gäller det bara om man blir lurad på en annons? Du lyfter ju det hela till en skön nivå genom att blanda in staten i inlägg ovan. Vad är det som gäller?! Vavavavava?

Jag lägger ner det Gunney, tänker du plocka upp!? big_smile

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 5 år sedan

la_grave :

Men jag slutade köpa Salomonskidor för mer än 10 år sedan efter att ha delaminerat flera snowboards...

Ja, men det var ju fullständigt glasklart och... eh, helt logiskt. Typ "jag har slutat dricka génèpi för jag blir så infernaliskt bakfull på grön chartreuse. Fransk sprit som sprit liksom."

I like big dumps and I cannot lie Citera
la_grave
1780 inlägg

Glisseur :

la_grave :

Men jag slutade köpa Salomonskidor för mer än 10 år sedan efter att ha delaminerat flera snowboards...

Ja, men det var ju fullständigt glasklart och... eh, helt logiskt. Typ "jag har slutat dricka génèpi för jag blir så infernaliskt bakfull på grön chartreuse. Fransk sprit som sprit liksom."

Du citerade lite snålt men jag kunde också varit tydligare, jag delaminerade snowboards och drog ur stålkanter ur skidor.

la_grave
1780 inlägg

Jibberisch :

Gäller inte detta ansvar sin egen utrustning? Är det inte du själv som är ytterst ansvarig att känna dina behov? Ta ansvar för din egen situation? Eller gäller det bara om man blir lurad på en annons? Du lyfter ju det hela till en skön nivå genom att blanda in staten i inlägg ovan. Vad är det som gäller?!

Jag vet ju att du trollar och att jag inte borde svara men FYI, jag ägnade helgen åt att gå igenom alla mina bindningar (utöver de fyra ovan, bla två FKS och två Duke) för att undersöka skavanker osv inför vintern. När gjorde du själv något liknande senast? Så det var just när jag tog ansvar för min egen utrustning jag insåg hur dålig kvalitet Salomon höll.

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan

Då har vi olika syn på definitionen av "ansvar". Du bör utarbeta ett mer agilt och iterativt förhållningssätt till utvärdering av utrustning. Det är lättare att utvärdera verkligheten i små portioner åt gången. Då riskerar man inte att köra fast i ett spår och begå samma misstag i flera år innan det upptäcks.

Vidare, du är alltså ett oskydligt offer för en komersiell jättes ignorans kring kvalité? Men folk i köp&sälj-varningar, dom jävlar får skylla sig själva. Trygghetsknarkare som är beroende av staten och admins. Gubevars.

Ansvar?! Jag åker aldrig i hela grejer. Så utvärdering för min del blir lite onödigt. Om jag inte har något att skylla på när människor jag åker med ser igenom min bristfälliga teknik och mitt haltande "mod", kan det få långtgående konsekvenser och i slutändan göra mig väldigt ensam på berget. Att ha något att skylla på är lika nödvändig som jordgubbsglass.

Troll?! Det här är freeride.

iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 5 år sedan

Känslan av att kliva i ett par STH16 är synonymt med kvalitet.

assr
462 inlägg
assr 462 inlägg 5 år sedan

lösning: köp sth 16 steel

Hans Citera
Glisseur
946 inlägg

la_grave :

Glisseur :

la_grave :

Du citerade lite snålt men jag kunde också varit tydligare, jag delaminerade snowboards och drog ur stålkanter ur skidor.

Om jag inte skulle köpa varumärken vars prylar jag pajat någon gång under årens lopp skulle det inte bli mycket kvar att köra på. Kort sagt, alla skidprylar går sönder förr eller senare. Förhoppningsvis senare. Och det speciellt om man åker skidor i La Grave, det där berget äter utrustning snabbare än en fet unge i en godisbutik med rea. Faktum är att jag inte kan komma på ett enda märke vars grejer jag INTE har pajat. Dessutom, Salomon skidor och Salomon Snowboards är snudd på två helt olika företag som med allra största sannolikhet använder sig av olika fabriker och utvecklingsavdelningar, att likställa deras respektive kvaliteter är snudd på att jämföra Peugot och Renault bara för att bägge två är franska bilmärken.

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 5 år sedan

Glisseur :

det där berget äter utrustning snabbare än en fet unge i en godisbutik med rea.

Äter feta ungar i godisbutiker skidutrustning? yikes Jag känner att jag behöver genomföra en empirisk studie av denna tes!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Jp-Mansson
168 inlägg
Jp-Mansson 168 inlägg 5 år sedan

Känner igen mig i detta Salomon har dåliga bindningar problem. Har ett par S 14 på mina park skidor, sämsta bindningen jag haft! Första dagen jag åkte med dem så landa jag lite tungt i ett blå:t hopp, inget märkvärdigt, ramla inte ens, landa bara lite tungt. Skistoppern gick sönder direkt! Gick inte långt tid innan det hände samma sak på andra skidan också. Har kompisar som också kört med samma och ungefär samma sak har hänt med deras, värdelöst! Hädan efter blir det marker griffon eller något liknande på mina lagg.

Glisseur
946 inlägg

Vattendroppe :

Glisseur :

Äter feta ungar i godisbutiker skidutrustning? yikes Jag känner att jag behöver genomföra en empirisk studie av denna tes!

Godis som godis liksom.

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Heddious (5 år sedan)

Vattendroppe :

Glisseur :

Ju mer La Grave-crädd en pryl har desto högre är dess kolhydrathalt och sockerhalt. Eller? Det roliga är att jag misstänker att halterna därigenom blir variabla - till exempel lär ett par Dynastar Legend 8000 ha betydligt lägre halt idag än för sju-åtta år sedan, medan den tillhörande bindningen (Look P18 borde det väl vara) har en betydligt mer likvärdig halt sett över antalet år.

Edit: Sorry, OT.
Edit 2: Hur hög kolhydrathalt har Dynafit Beast i dagens mätningar?

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
la_grave
1780 inlägg

Glisseur :

la_grave :

Glisseur :

Om jag inte skulle köpa varumärken vars prylar jag pajat någon gång under årens lopp skulle det inte bli mycket kvar att köra på. Kort sagt, alla skidprylar går sönder förr eller senare. Förhoppningsvis senare. Och det speciellt om man åker skidor i La Grave, det där berget äter utrustning snabbare än en fet unge i en godisbutik med rea. Faktum är att jag inte kan komma på ett enda märke vars grejer jag INTE har pajat. Dessutom, Salomon skidor och Salomon Snowboards är snudd på två helt olika företag som med allra största sannolikhet använder sig av olika fabriker och utvecklingsavdelningar, att likställa deras respektive kvaliteter är snudd på att jämföra Peugot och Renault bara för att bägge två är franska bilmärken.

Jag har en annan erfarenhet av just LG. Jag har kört sönder högvis med Goode-skidor (som jag aldrig kommer köpa igen) och, som sagt, rätt många Salomonbindningar där. Scotts kolfiberstavar har inte heller varit någon höjdare (å andra sidan körde jag samma par Scott Competition stålstavar från 1993 till 2008). Däremot har Head och Völkl hållit och hållit och hållit, likaså mina Duke resp FKS. Tycker nog att normalfallet för en dyr skida (eller bindning) är att den ska tåla misshandel, i alla fall så länge den inte är dyr enbart för att den är extremt lätt.

la_grave
1780 inlägg

Blev häromdagen tipsad om en lösning på dessa trasiga plastbitar, använda sådan där "tvåkomponents metallmassa" som kommer i korvar. Så här blev resultatet. Kommer förmodligen inte hinna testa i år men det ser ju lovande ut.

https://www.freeride.se/img/photo/n/704c389d3188ae89bbfddfedddd538df.jpg

Båda högra av dessa plastdetaljer är trasiga på dessa bindningar och har alltså ersatts med "metallmassa". Vänstra, som inte syns så bra, är originalplast.

erik_lagg
746 inlägg
erik_lagg 746 inlägg 4 år sedan

höll det?
... men egentligen har jag en annan fråga. Har köpt ett par nya sth2 16, vilket måste vara en av Salomons värstingar. Dock får jag samma problem som alltid med Salomon: vingarna skruvar upp sig på både bredden och höjden när jag åker. Var tredje dag måste jag skruva åt. Finns det någon lösning på detta? Kan man skruva ut skruvarna helt och sätta på Loctite? Annars är jag nöjd med denna bindning - det känns stadigt.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook