Turryggsäck, dynafit eller camp? Diagonalt eller A-frame? Storlek?

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 år sedan

Behöver en ny rygga för lite turande, sannolikt mest kortare dagsturer. Tänker mig 30-35 l, behöver få ned stegjärn, matsäck, puffy, extra vantar, lavinprylar, hudar ja det vanliga.
Tittat på Dynafit Cho Oyo 35, verkar bra men har inte A-frame, behövs det? Funkar dynafits bärsystem med kroken bra för att kånka på laggen? Fungerar det för bredare lagg (nuvarande lagg är 102 och 118mm i midjan). Ganska lätt ca 850g.
Alternativt har jag tittat lite på Camp, M3 light eller X3 600 plus. Lite korta i ryggen men verkar sitta ok ändå. Lite lättare än Cho Oyo men saknar fack för stegjärn och är 5 l mindre. M3 light har A-frame.

Vad tycker ni är viktigast på en tursäck?

Svar

Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 5 år sedan

Jag har en Dynafit RC 20 och en Manaslu 35, vilken är föregångaren till Cho Oyo 35 om jag fattat det rätt.

Precis som du säger så har dom inget A-fäste. För lättare skidor/smalare skidor tycker jag dynafits system funkar riktigt bra. Dock är jag ju av den uppfattningen att det fungerar mindre bra på tyngre och bredare skidor. 118 kan jag nästan direkt säga att det inte kommer fungera med. 102 är väldigt mkt tveksamt.

På RC20 är det en fast ring som agerar nedre fäste. Vi provade förra helgen och då hade jag stora problem att få ner ett par 95mm i den. På manaslun är nedre fästet förvisso justerbart men det var ändå precis att 95mm gick ner i hålet när vi justerat den till maxläget.

Förutom detta så gillar jag manaslun. Smidigt att ha två separata fack för utrustningen. Bra organiserat för lavinprylarna. Dock är facket för spadbladet inte störst i världen så det kan vara läge att prova så att du verkligen får ner bladet. Även facket för sond/spadhandtag är lite snålt så en 40cm sond går ner medans 50cm-delning kommer att sticka upp.

Camp ryggsäckarna har jag inte provat så det får någon annan svarar för.

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 5 år sedan

Kolla annars in Norrönas nya Falketind säckar, de är riktigt lätta (kändes som att det var en sak du önskade?)
https://www.norrona.com/en-GB/Products/ … -pack-30l/

Har själv den tyngre (ca 1500 g eller nått) varianten av Falketind i 45L och är riktigt nöjd. Kanske inte så relevant i jämförelse med de nya lättviktssäckana men men..

Spana annars in Black Diamonds Speed serie, finns riktigt schyssta i storleken 30-45 liter.

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad DrJ (5 år sedan)

Jo vill ju ha en lättare säck, otränad som jag är. Tror min nuvarande väger nästan 2kg... Norrönasäcken var ju jäkligt lätt, får kanske knalla ner och titta på den. Skall ändå ner och titta på Bitihorn aero100 jackan.
Ja synd att det inte finns fler fästmöjligheter på Cho Oyo, tycker den verkar bra annars. Men vill ju gärna kunna fästa både min Opinion och CD 4 utan problem. Hm man kanske kan modda lite och sy dit fästen på sidorna...
Skall kolla på BD speed också.
Inga erfarenheter av camp? Bra pris och lätta och Lou på wildsnow verkar gilla dom.

Edit: BD verkar göra lite för tunga säckar för min smak.

Almen1
Online 175 inlägg
Almen1 175 inlägg 5 år sedan

Hej,

Jag turar med Haglöfs Rock Hard (30l). Du får ett bra A-fäste men.. Men de extra 5l som deras "Rock" ger skulle vara önskvärt.. Andreas Fransson som turar en del kör med Rocken (35l) har jag för mig, se http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ … sv-se.aspx (1450g)

Min erfarenhet är att "om skiten träffar fläkten" så är Haglöfs väldigt bra att ha att göra med gällande stöd/reklamationer/reparationer. Jag väljer ofta deras produkter av just den anledningen.

Hälsningar Johan

Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 5 år sedan

Almen1 :

Hej,

Jag turar med Haglöfs Rock Hard (30l). Du får ett bra A-fäste men.. Men de extra 5l som deras "Rock" ger skulle vara önskvärt.. Andreas Fransson som turar en del kör med Rocken (35l) har jag för mig, se http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ … sv-se.aspx (1450g)

Min erfarenhet är att "om skiten träffar fläkten" så är Haglöfs väldigt bra att ha att göra med gällande stöd/reklamationer/reparationer. Jag väljer ofta deras produkter av just den anledningen.

Hälsningar Johan

Om man ska gå på haglöfs borde inte deras dedikerade skidryggor vara bättre då ?
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ … sv-se.aspx

500 gram lättare och A-fästen som är gjorda för skidor. Rocen ser det ju ut som man utan problem ska kunna kapa de remmarna med stålkanterna om man har lite otur.

Blide
804 inlägg

DrJ :

Edit: BD verkar göra lite för tunga säckar för min smak.

900 g, alltså inte sååå tung.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDSPEED30

Hade jag varit dig hade jag gått lite mer på funktion och hållbarhet, alltså lite högre vikt. Speciellt är ofta avbärarbältet rätt klent på de lättare modellerna, någon som inte är så kul om du ska bära ett par skidor som väger över 6 kg paret med bindning (typ ett har CD4 med Dukes eller så).

Köp resten av dina grejer riktigt lätta och bär i en ryggsäck som bär väl säger jag (även om jag själv är grymt frestad av lättviktsryggor) smile

DrJ
489 inlägg

Testade tura 35 men den passade inte min rygg. Då gillade jag skrå bättre men den är lite liten och lite tung.

DrJ
489 inlägg

Blide BD anger vikten till 1280g för speed 30. Det är mer än min 60l fjällryggsäck väger... Och mina CD 4 har naturligtvis speed radical så närmare 4kg... smile Åker jag med mina opinion så tar jag nog min gamla rygga om det visar sig att lättviktssäcken inte pallar. Måste säga att på en så liten säck och relativt låg vikt så bär jag ändå med axelremmarna, midjebältet funkar bara för stabilitet inte som avbärarbälte. Vid längre turer med mer vikt blir det en annan femma.

Blide
804 inlägg

Aha läste på den avskalade vikten utan topplock..

Bra bindningsval, kommer köra exakt samma setup själv :-)

Är själv sugen på att testa en lätt rygga, för på en normal vår-tur är det rätt få minuter på dagen jag bär skidorna på ryggen.

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad DrJ (5 år sedan)

Nej man bär ju inte laggen så långa sträckor förhoppningsvis. Det blir premiär i helgen för både CD 4:orna och mina Opinion. Otroligt spännande!

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 5 år sedan

Får tipsa om Bergans Helium http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker … 0000326469

Den väger 1 kg och har ordentligt med plats. Jag använder knappt mina mindre ryggor nuförtiden, ens på korta toppturer. Ska jag ha lite med mig så är den enkel att komprimera, men är det ordentligt kallt eller turen är längre så är det lätt att få med sig mer packning. Hjälmen får man lätt ner också, så slipper den vara ivägen på utsidan.

AKA Knä-Ola Citera
LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (3 år sedan)

Någon som hittat den perfekta lättviksryggsäcken?
Jag har redan en haglöfs gram comp 20 som väger 250 gram men den är för liten och för vek.

- Vill ha diagonalt bärsystem för skidor, gärna som går snabbt
- gärna kompressionsremmar på sidorna
- Minst 25L, gärna 30
- vikt = lätt = helst under 700g men beror på säcken såklart.

Har kollat på Dynafit och Camp mest men vad missar jag?

@DrJ @Blide @Piglet

Åk mer jobba mindre! Citera
DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad DrJ (3 år sedan)

Har en camp m3 light backdoor (tror den heter så). Funkar ganska bra men inget diagonalt fäste för skidorna. Kompressionsremmar på sidorna där man också kan fästa laggen. Bara ett stort huvudfack så inget separat fack för lavinprylarna. Tunt tyg men lite silvertejp ser ju coolt ut smile Ganska klena spännen, ett har gått sönder. Passar nog bäst om man är lite kortare än mig (190cm) men jag upplever egentligen inga större problem med det. Lite för liten för annat än dagsturer tycker jag, börjar fundera lite på att kompletera med en 40 l.
Sammanfattningsvis är jag väl rätt nöjd men perfekt är den inte.

Edit Mammut spindrift light är 930g 42 l, ser bra ut på papperet för mig men för stor för dig?

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 3 år sedan

Ja den är en bit större än vad jag behöver ja, är dagsturer den ska användas till.

Vattendroppe
3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 3 år sedan

Lättviktsryggsäck i vilket segment? För stora blev jag riktigt såld på Bergans Helium 55L som väger in på 1150 gram med borttagbart och true flying topplock, dragkedja längst utsidan flr easy access, schyssta höftremmar och två fickor på utsidan samt daisy chains på ryggen om du vill bygga på. Kan nog tusan vara den optimala lättviktsryggan i sin storleksklass wink

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 3 år sedan

Jag använder Dynafit Broad Peak 28l
Tycker den är optimal för dagsturer där man gärna vill ha med stegjärn men inte rep.

Ski hook funkar jättebra för smala, lätta skidor diagonalt.

Använder en större rygga för längre turer eller om jag tar större skidor, BD epic 45. (a-frame)
Föredrar dock lätta skidor diagonalt alla dagar i veckan smile

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 3 år sedan

Fred-o :

Tycker den är optimal för dagsturer där man gärna vill ha med stegjärn men inte rep.

Använder en större rygga för längre turer eller om jag tar större skidor, BD epic 45. (a-frame)

Hur lätta och smala skidor snackar vi?

LawndartGustav
1098 inlägg

Har Broad Peak 28 någon ram eller något som håller den stabil? @Fred-o

Fred-o
246 inlägg

DrJ :

Fred-o :

Hur lätta och smala skidor snackar vi?

Vi snackar 75ish midja och 3kg paret.

BP28 har en enklare ram (2 st alubågar) som gör ryggan stabil.

LawndartGustav
1098 inlägg

Vad får du ner i väskan då?

Fred-o
246 inlägg

LawndartGustav :

Vad får du ner i väskan då?

Hudar, stegjärn, skarjärn, spade, sond, puffis, fika och enklare första hjälpen.

Brukar bli tajt om jag ska få ner ett par stora vantar också.

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (3 år sedan)

Ultimata väskan?
En förbättrad Broad Peak 28!

https://cdn3.bigcommerce.com/s-cuo9ht/products/204/images/634/SkiMo28_back_PROTOTYPE_1280__93638.1459185786.1280.1280.jpg?c=2

https://cdn3.bigcommerce.com/s-cuo9ht/products/204/images/636/SkiMo28_front_bottle_PROTOTYPE_1280__51190.1459185786.1280.1280.jpg?c=2

In Germany it’s called Schilaufen - ski running. It is a high-octane headrush of alpine ascent followed by a wild ride back to the bottom, followed by repeat... Ski Mountaineering, SkiMo, Randonee, whatever you call it, the bottom line is that it’s an incredible amount of fun. And, more and more, it’s what mountain runners do with their winter.

For Fall 2016, built around the input of our Signature Series athletes, our UD Ambassadors, and a number of ski mountaineering greats, we are pleased to bring you the Signature Series Ski Vest range. These three vests can take you from an afternoon on your local nordic track, to the heights of Pierra Menta, across the Grand Traverse, and back for a quiet day of backcountry skiing.

SPECS & DETAILS

Features:
FlexKnit Mono, 30D Silnylon and 100D Triple Ripstop Robic construction provide durability and versatility
Front pocketing keeps essentials at hand
Back-access pocket provides easy access to extra layers, spare skins and hydration reservoir without putting pack down
Crampon box with gussetted door has consistent, secure closure, ultralight pad protects wearer from crampon points
Tow-cable attachment with storage pocket
Multiple ski and snowboard attachment options make this a supremely versatile pack for all types of riders and mountain missions
MonRip mesh belt enhances stability on the way down and adds storage options
Sizing At Chest (Unisex):
S/M: 24 - 40 in. / 58 - 91 cm
M/L: 32 - 46 in. / 981 - 112 cm
Measure wearing the clothes you intend to wear
A vest full of gear will fit smaller
Specs:
Volume Capacity: 28L
Weight: 580g
Bottle: Front holster (bottle not included)
Gel Flask: Front w/leash
Reservoir: 3L
Ski Carry: Diagonal w/Race Hook, A-Frame, 2nd Ski Carry, Snowboard
Helmet: Straps on front panel of pack
Crampons: Crampon box with gussetted door
Probe & Shovel: Dedicated exterior emergency gear pocket
Ice Ax Loops: Two
Whistle: Yes

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 år sedan

Eller så bara klämmer du till på Mammut:s nya Ultralight RAS 20l:
http://www.no1sports.com/cms/wp-content/uploads/2015/11/PS-Accessoires-Mammut_Ultralight.jpg

Under 1700 gram komplett med kolfiber-patronen och 560gram som ren ryggsäck. Pillat lite på den och den ser helt sjukt fin ut för kortare dagsturer då du inte vill släpa med dig precis allt.

LawndartGustav
1098 inlägg

För min del är den alldeles för liten. Har ungefär samma saker med när jag åker lift som turar. Vad skulle jag ta bort av:
- spade och sond
- 1a hjälp
- varma handskar (har något tunnare på när jag går uppåt)
- förstärkningsplagg
- lite energi
- vatten
- hudar
- extra underställ att byta med vid blöt lång dag eller att ha som lager 2
- solglasögon
- goggles (behöver inte hamna i säcken men snöar blåser det måste de ju nästan det)
- hjälm (utanpå säcken på väg uppför)

Iaf jag kan tycka att det är svårt med ovanstående lista på 20L. Har en lätt haglöfssäck på 20L och den är full med sakerna ovan.
Är det mer klättring och säcken liten blir selen på, rep över bröst och yxa på säck, stegjärn någonstans?

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 år sedan

Då får du nog gå upp på samma rygga som jag kör:
Light RAS 30L, där för du utan problem ner allt. Kanske att stegjärnen får hamna utanpå när du väl inte har dom på fötterna.
Ligger på 1080 gram som bara rygga, 1930 med lavinblåsa men utan patron (finns ju både stål och kolfiber osv..)
https://www.mammut.ch/images/Product/26_Avalanche%20Airbags/2610_Airbag%20Systems/light-removable-airbag_darkorange-smoke_gho2_rgb_2400x2400.jpg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook