Lackering av stavar

Rasmuseand
9 inlägg
Rasmuseand 9 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Rasmuseand (5 år sedan)

Tjena! Tänkte ta del av er andra "freeriders" kunskaper om lackering. Jag har precis köpt nya stavar för säsongen men är inte helt förtjust i färgvalet på dessa stavar. Skulle vilja att dem är helt nattsvarta istället. Någon som har en sorts guide till hur jag får bästa resultat? Min första tanke var att jag antagligen måste slipa av all färg från staven, lackera och sedan lägga på någon sorts klarlack. Någon som kan utveckla? Vilken sorts färg ska jag använda?

Tacksam för svar wink

Svar

Bjerveland
62 inlägg
Bjerveland 62 inlägg 5 år sedan

jag har ingen kunskap om det här men du kan ju testa att köpa grundfärg, en svart färg och klarlack på sprayburk och lägga på, detta fungerade bra på mina moppe fälgar iaf wink

Börja med att testa på nån gammal stav och se hur det blir! smile

Lycka till!

Rasmuseand
9 inlägg
Rasmuseand 9 inlägg 5 år sedan

Bjerveland :

jag har ingen kunskap om det här men du kan ju testa att köpa grundfärg, en svart färg och klarlack på sprayburk och lägga på, detta fungerade bra på mina moppe fälgar iaf wink

Börja med att testa på nån gammal stav och se hur det blir! smile

Lycka till!

Men hur blev själva finishen då? Eller beror det på vilken klarlack man kör? hmm

Tack! wink

Primary
221 inlägg
Primary 221 inlägg 5 år sedan

Tänk på att matta färger drar åt sig repor och sånt mycket lättare och då menar jag MYCKET lättare. Men jag målade om några plastkåpor till mopeden för ett antal år sedan så köpte jag bara mattvit färg och slipade bort lite utav tidigare färgen (endast ruggade bort, behöver inte ta bort allt utan bara göra en ruggig/strävare kontakt yta) och körde på med ett antal lager färg. Men det bästa är ju att åka in till någon färgaffär och berätta vad du ska göra så hjälper dom dig!
I Sthlm kan jag tipsa om http://hlstore.com/ en graffiti inriktad butik, fast dom är riktigt kunniga och har bra priser på färgen!

Rasmuseand
9 inlägg

Primary :

Tänk på att matta färger drar åt sig repor och sånt mycket lättare och då menar jag MYCKET lättare. Men jag målade om några plastkåpor till mopeden för ett antal år sedan så köpte jag bara mattvit färg och slipade bort lite utav tidigare färgen (endast ruggade bort, behöver inte ta bort allt utan bara göra en ruggig/strävare kontakt yta) och körde på med ett antal lager färg. Men det bästa är ju att åka in till någon färgaffär och berätta vad du ska göra så hjälper dom dig!
I Sthlm kan jag tipsa om http://hlstore.com/ en graffiti inriktad butik, fast dom är riktigt kunniga och har bra priser på färgen!

Men om man lackerar med matt färg och sedan klarlackar lär ju färgen inte släppa så lätt? Aa har också tänkt på highlights wink

Tack och bock för en bra hjälp på vägen big_smile

Primary
221 inlägg
Primary 221 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Primary (5 år sedan)

Rasmuseand :

Primary :

Men om man lackerar med matt färg och sedan klarlackar lär ju färgen inte släppa så lätt? Aa har också tänkt på highlights wink

fast klarlacken lägger väl en klar yta ovan mattafärgen? så då får du inte den matta finishen du kanske är ute efter?

Kiliam
354 inlägg
Kiliam 354 inlägg 5 år sedan

Rugga upp nuvarande färgen med sandpapper. Inte slipa av, bara rugga upp så att färgen fäster. Sen sprayar du 2-3 lager av önskad färg. Du får ofta vad du betalar för gällande färg, men jag tycker att en vanlig 2-komponentsfärg som du får tag på hos din lokala mack funkar hur bra som helst. Har sprayat diverse cykeldelar med det och so far so good.

Rasmuseand
9 inlägg

Primary :

Rasmuseand :

Primary :

fast klarlacken lägger väl en klar yta ovan mattafärgen? så då får du inte den matta finishen du kanske är ute efter?

Men finns det ingen bra matt klarlack?

Rasmuseand
9 inlägg

Kiliam :

Rugga upp nuvarande färgen med sandpapper. Inte slipa av, bara rugga upp så att färgen fäster. Sen sprayar du 2-3 lager av önskad färg. Du får ofta vad du betalar för gällande färg, men jag tycker att en vanlig 2-komponentsfärg som du får tag på hos din lokala mack funkar hur bra som helst. Har sprayat diverse cykeldelar med det och so far so good.

Jag prövar att lacka om en gammal sne stav på ditt sätt wink Tack för hjälpen!

Bernad
6 inlägg
Bernad 6 inlägg 5 år sedan

När Jag målade om mina stavar sprayade jag dom bara med vanlig sprayfärg (montana gold) och lät det torka. Det funka fint men slets lite längs ner där man slår i stavarna mest:)

SirTM
192 inlägg
SirTM 192 inlägg 5 år sedan

Hej!

Jag skulle göra såhär;
1. Slipa/rygga upp ytan med fint sandpapper
2. Lägga ett par lager grundfärg
3. Lägga på flera tunna lager av en önskade kulören, 3/4 kanske
4. Lägga så många lager klarlack som man orkar. Klarlack is your friend!

Om man gör allt noggrant och i flera lager så kommer det inte bara se bättre ut, utan även hålla bättre. Jag skulle köra på vanlig burkfärg, även när det gäller grundfärg och klarlack. Billigt och bra på exempel biltema eller liknande.
Lägg gärna ut några bilder på resultatet! smile

//Teo

Ps. När du sprayar färgen så ska den inte torka HELT mellan lagerna, bara nästan wink Då fäster färgen bättre.. Och för allt i världen, lägg tunna lager! Inte kul om det börjar rinna osv. Ds.

Snö är roligt! Citera
Alex_Sverin
379 inlägg
Alex_Sverin 379 inlägg 5 år sedan

Men skämtar ni med mej eller? Visst kan de väl vara kul att vara noga ibland... Men stavar. hur mycket klarlack du än lägger på dom så tar de inte lång tid innan du har repat ner dom så den gamla färgen lyser igenom. Jag har då aldrig sett ett par stavar som inte har repor.

rugga upp den nuvarande färgen och släng på en svart färg, så länge de är aluminiumstavar du ska lacka så borde de inte vara nå problem alls.

Momentskis Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook