Hur länge i liften?

ColonelClaus
1 inlägg
ColonelClaus 1 inlägg 5 år sedan

Som rubriken lyder så undrar jag hur lång tid man får åka lift för att komma upp till toppen samt hur lång tid åket tar?

Vi sitter på fikarasten och snackar lite och det här dyker då upp. Dom tycker jag är totalt ute och cyklar när jag säger att vissa liftar kan ta upp till 2-3 timmar för att komma hela vägen upp till toppen. Får självklart mothugg när jag hävdar det. Förklarar då till dom att (från egen erfarenhet) ta sig hela vägen upp till toppen i riksgränsen tar runt 20-30min och att det finns berg som är betydligt mycket större. Har själv ingen egen erfarenhet från utländska skidorter men har hört att vissa liftar kan ta uppemot 3timmar. Så därför, någon som har större koll på hur det ser ut? Och isåfall om jag har rätt, i vilka orter hittar man dessa backar och liftar? Eller måste jag helt enkelt bita i det sura äpplet och svälja att jag har fel?

Tack på förhud!

Svar

havreboll
Online 1051 inlägg
havreboll 1051 inlägg 5 år sedan

Topp till botten med 2000 meter fallhöjd tar väl cirka 40 min skulle jag säga. Under timmen skulle jag säga att du kommer topp till botten på de flesta berg oavsett hur sega liftarna är.

Robban72
34 inlägg
Robban72 34 inlägg 5 år sedan

Från basen till toppen på Grand Montets (Chamonix/Argentiere) tar själva liftturen (2 kabiner) cirka 20-25 minuter. Räknar man med kötid så blir det betydligt mer, runt 45 minuter för den andra kabinen under en normal dag är inte ovanligt. Tillbaka till Grand Montets... På dessa 20 minuter i kabinen får man drygt 2000 fallhöjdmeter att leka med.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan

Det beror ju helt på liftköerna och hur systemet är uppbyggt. Vissa system måste man zick-zacka (hur stavas detta på svenska?) sig upp i, är det då liftköer kan det ju såklart ta 2-3 h, tiden man ÅKER lift däremot kommer aldrig ta 2-3h till toppen i någon ort.
Tid att åka ner beror på terräng och hur duktig man är, allt ifrån 3 minuter för galna fransmän i fartdräkt till 2h för en grupp som stannar ofta.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

I La Grave tar det 45 minuter upp i fint väder. Är det storm men öppet tar övre delen nästan exakt en timme (undre delen är mer skyddad). Sedan kan de väl ta ytterligare en kvart till toppen. P3 till byn via Vallons åker man på en kvart om man håller hyfsad fart utan att stanna. Det går att kapa några några minuter om man har bråttom (vinnarna i derbyt brukar ligga på 6-7 minuter men oftast kör de inte hela vägen ner eftersom snön är borta i botten). Detta är då 2200 fallhöjdsmeter i ett åk med bara något enstaka kort glidparti, dvs nästan hela vägen är det meningsfull skidåkning.

Men, ett åk kan också ta 1-2 timmar, exkl firningar och sådant, om man väljer ett mer avancerat spår som kräver "route finding" (sv? "orienterande"?) mm. Egentligen kan väl ett åk ner ta hur lång tid som helst beroende på hur mycket man avviker från fallinjen.

Kiliam
354 inlägg
Kiliam 354 inlägg 5 år sedan

Engelberg från byn (ish 1000m) till Titlistoppen (ish 3400m) är det längsta jag har åkt, eller möjligtvis ifall man ska ta sig till den andra toppen (vad den nu heter). Det tar väl en sisådär 1-1,5 timmar om jag inte är helt ute och cyklar. Inte effektiv liftåkning då utan med väntetider och tiden det tar att staka sig mellan liftarna.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 5 år sedan

Kiliam :

Engelberg från byn (ish 1000m) till Titlistoppen (ish 3400m) är det längsta jag har åkt, eller möjligtvis ifall man ska ta sig till den andra toppen (vad den nu heter). Det tar väl en sisådär 1-1,5 timmar om jag inte är helt ute och cyklar. Inte effektiv liftåkning då utan med väntetider och tiden det tar att staka sig mellan liftarna.

1,5 timme? När var du där då? Nyår?

Kiliam
354 inlägg
Kiliam 354 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Kiliam (5 år sedan)

Hasse_Lindborg :

Kiliam :

1,5 timme? När var du där då? Nyår?

Längesen, så det kan vara mitt minne som sviker också. Ytterst ungefärliga tider. Jag vart där v.8 för något år sedan.

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 5 år sedan

Jag har 3h till toppen på Kleine Matterhorn (3880 möh) ovanför Zermatt, men då startar jag med 2 h tåg från Bern (550 möh)...
Längsta tid i en lift/gondol här i närheten är Grindelwald -> Männlichen vid Wengen, nästan 30 minuter i samma gondol, drygt 1000 höjdmeter.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook