QUIVER KILLERS i Chamonix

Mku
48 inlägg
Mku 48 inlägg 5 år sedan

Kan man köpa och få monterad Quiver Killers i Chamonix? Någon skishop att rekomendera? Ca. kostnad?

Svar

linkan_110
387 inlägg
linkan_110 387 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad linkan_110 (5 år sedan)

Tror sole ska ha?! Kostnad vet jag faktiskt inte tyvärr, vet att dom brukar ta hyfsat betalt! E ju lite jobb ändå!

Skriv gärna pris om du går dit o frågar wink

www.mattiaslindqvist.com Citera
Mku
48 inlägg
Mku 48 inlägg 5 år sedan

Var i Sole i dag. En sats på 18 inserts tar de 30€ + 20€ för montering. I mitt fall var frågan om dubbla hål/inserts för framdelen av bindingen på ett par skidor. Tar 24 timmar att limmet ska torka å i natt ska det snöa so jag får vänta på ett bättre tillfälle.

chrillelille
345 inlägg
chrillelille 345 inlägg 1 månad sedan

Hallå, väcker liv i denna fråga.

Jag vill gå från ett par skidor till två, ser framför mig ett par rustler 11 och ett par Enforcer 93. På dessa vill jag ha shift och ser ingen anliedning att ha två par bindningar.

Är det meckigt att byta mellan skidor när det väl är monterat?

Jag är i Chamonix, är det bara Sole som monterar killers? Tror ni jag kan beställa från tysken och sen gå dit med grejerna för montering? Eller måste jag köpa allt hos dem?

Tack för input, vill sondera lite innan jag går dit för att inte vara helt i underläge.

Tack för svar!

herrgard
351 inlägg
herrgard 351 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad herrgard (1 månad sedan)

Fråga Sole hur de vill ha det. Risken är att inserts + monteringar kostar mer än en extra shift. Sen suger det rätt hårt att stå en kvart på morgonen en puderdag och flytta bindningarna...

Att lämna in för montering och för bara två par skidor är det imho fullständigt ovärt med inserts.

Edit: det är inte svårt att flytta bindningarna utan bara segt. Man måste hålla koll på skruvarna så de inte gängar ur sig själva också.

chrillelille
345 inlägg

herrgard :

Fråga Sole hur de vill ha det. Risken är att inserts + monteringar kostar mer än en extra shift. Sen suger det rätt hårt att stå en kvart på morgonen en puderdag och flytta bindningarna...

Att lämna in för montering och för bara två par skidor är det imho fullständigt ovärt med inserts.

Edit: det är inte svårt att flytta bindningarna utan bara segt. Man måste hålla koll på skruvarna så de inte gängar ur sig själva också.

Tack för input! Men om priset per montering/skidpar är 500kr (enligt ovan) så är det ju i alla fall en bråkdel av priset av en shift? Plus ganska skönt att resa med?

Sen 15 min att flytta känns rätt lätt då jag anser mig använda skidorna för olika resor framför allt (alperna och Sverige)

Jag får kolla med sole! Kanske inte värt det..

edelovekillerr
153 inlägg
edelovekillerr 153 inlägg 1 månad sedan

Sole har ✌🏻

herrgard
351 inlägg
herrgard 351 inlägg 1 månad sedan

Okay, kolla om det är aktuellt pris. Skistore tar 1750kr för montering :-)

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 1 månad sedan

En sak till. Shifts är lite annorlunda i hur de är monterade. Jag har istället beställt ett extra par tåskruvar och ett extra par hälplattor. Det gör att jag bara behöver använda inserts för de 4 "vanliga" skruvarna i tådelen och kan låta resten sitta på bägge paren. Gör du så behöver du bara 8 inserts totalt istället för 18. Du slipper också ett moment varje gång du byter skidor.

chrillelille
345 inlägg

Pillard :

En sak till. Shifts är lite annorlunda i hur de är monterade. Jag har istället beställt ett extra par tåskruvar och ett extra par hälplattor. Det gör att jag bara behöver använda inserts för de 4 "vanliga" skruvarna i tådelen och kan låta resten sitta på bägge paren. Gör du så behöver du bara 8 inserts totalt istället för 18. Du slipper också ett moment varje gång du byter skidor.

Snyggt! Med min tumme ordentligt fastskruvad mitt i handen så är det inget jag klarar av. Men kollar med sole!

chrillelille
345 inlägg

herrgard :

Okay, kolla om det är aktuellt pris. Skistore tar 1750kr för montering :-)

Ja då är det mindre värt

Tottek
Online 153 inlägg
Tottek 153 inlägg 1 månad sedan

Pillard :

Jag förstår inte hur detta fungerar ^^ finns de nå bilder eller något så man kan se det framför sig? 😅

Pillard
Online 3078 inlägg

chrillelille :

Pillard :

Snyggt! Med min tumme ordentligt fastskruvad mitt i handen så är det inget jag klarar av. Men kollar med sole!

Det är dock möjligt att de inte har tillgång till Salomon-reservdelar men det lär ju finnas mer än en butik i Chamonix som säljer salomonbindningar och kan ta hem reservdelar...

Pillard
Online 3078 inlägg

Tottek :

Pillard :

Jag förstår inte hur detta fungerar ^^ finns de nå bilder eller något så man kan se det framför sig? 😅

Jag ska försöka wink

Tån monteras genom att man längst fram skruvar fast en skruv med en väldigt stor skalle. Det finns dock en glipa mellan skallen och skidan. Här ska en "ficka" i själva tådelen glida in. Så den skruven låter jag sitta kvar hela tiden på bägge paren. https://www.freeride.se/img/photo/n/1dc39a911ace5086b539b6f09937d1c8.jpg

Hälen monteras genom att en platta skruvas fast på skidan. Har du monterat tex Kingpin eller Vipec så känner du igen upplägget. På Shiftens platta sitter det längst bak en skruv. Du drar sen på häldelen i spåren på bottenplattan och skruven längst bak på plattan går in i ett gängat hål på häldelen, vilket gör att du kan få häldelen att åka fram och tillbaka utmed plattan och därigenom ställa förspänningen. https://www.freeride.se/img/photo/n/1799fd383368f6d815ff6ecb7af89d97.jpg

Det är jäkla krångligt att förklara i text bara. Väl när man är igång är det ganska naturligt...

Tottek
Online 153 inlägg
Tottek 153 inlägg 1 månad sedan

Pillard :

Jag ska försöka wink

Tån monteras genom att man längst fram skruvar fast en skruv med en väldigt stor skalle. Det finns dock en glipa mellan skallen och skidan. Här ska en "ficka" i själva tådelen glida in. Så den skruven låter jag sitta kvar hela tiden på bägge paren. https://www.freeride.se/img/photo/n/1dc … 37d1c8.jpg

Hälen monteras genom att en platta skruvas fast på skidan. Har du monterat tex Kingpin eller Vipec så känner du igen upplägget. På Shiftens platta sitter det längst bak en skruv. Du drar sen på häldelen i spåren på bottenplattan och skruven längst bak på plattan går in i ett gängat hål på häldelen, vilket gör att du kan få häldelen att åka fram och tillbaka utmed plattan och därigenom ställa förspänningen. https://www.freeride.se/img/photo/n/179 … f89d97.jpg

Det är jäkla krångligt att förklara i text bara. Väl när man är igång är det ganska naturligt...

Aa men förstod någorlunda nu ^^

Pillard
Online 3078 inlägg

Lösningen gör ju att man inte kan packa skidorna helt platt, som man kan om man kör inserts men om jag slipper fem inserts per skida så är jag glad smile Och även om plattorna bygger lite och väger lite så är det ändå marginellt jämfört med hur otymplig en bindning är att packa.

antonkappel
7 inlägg
antonkappel 7 inlägg 1 månad sedan

Sole tar 100€/par (pris från förra veckan).

Pillard
Online 3078 inlägg

Pillard :

Lösningen gör ju att man inte kan packa skidorna helt platt, som man kan om man kör inserts men om jag slipper fem inserts per skida så är jag glad smile Och även om plattorna bygger lite och väger lite så är det ändå marginellt jämfört med hur otymplig en bindning är att packa.

Här är en ännu bättre bild... https://www.freeride.se/img/photo/n/637dd5e49a41790a2a474c1915dc3457.jpg

chrillelille
345 inlägg

antonkappel :

Sole tar 100€/par (pris från förra veckan).

Tack!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook