Liknande Salomon Q115

Always-Sunny
374 inlägg
Always-Sunny 374 inlägg 5 år sedan

Jag är nybörjare i off pist så jag var egentligen inställd på att köpa en mjukare op-skida (typ Shreditor 112), men efter att ha testat Q115 (178) i Val T förra veckan uppskattade jag dess stabilitet i varierad op. Innan jag bestämmer mig vore det dock kul att testa några liknande skidor men som ger något mer respons/retur. Finns det några förslag?
Längd/vikt: 175/71

Svar

Always-Sunny
374 inlägg

Hallå igen!

Nån måste väl ha några tips på liknande skidor att testa innan köp? Vore kul att få lite tips inför Argentière...

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad xSooLx (5 år sedan)

Vad menar du med respons/retur? Vill du ha skidan mindre dämpad? Mer sväng? Eller mer kick ut ur en skärande sväng? Mjukare flex?

Annars oaktat svaren på ovanstående frågor kan du väl kika efter Black Diamond Amp, Rossignol Super 7, Line Influence 115, Blizzard Gunsmoke och Atomic Automatic och liknande skapelser. Alla finns i längd strax under 180 men jag skulle påstå att ingen av dem är helt lik Q115. Opinion är annars första alternativet men i 187 kanske den är snäppet för mycket skida för dig?

The older I get, the faster I was. Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 5 år sedan

xSooLx :

Opinion är annars första alternativet men i 187 kanske den är snäppet för mycket skida för dig?

Opinion är inte lik Q115 om du inte menar "Sverre" edition.... Sjukt olika skidor...

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 5 år sedan

Hasse_Lindborg :

xSooLx :

Opinion är annars första alternativet men i 187 kanske den är snäppet för mycket skida för dig?

Opinion är inte lik Q115 om du inte menar "Sverre" edition.... Sjukt olika skidor...

Nog kan jag annars enkelt rada upp tvåhundra andra modeller som är sjukt mer olik Q115 än vad Opinion är. Du kanske egentligen menar att du tycker att Opinion uppträder olikt Q115? Det kan jag förvisso hålla med om. Men i uppläget som hybridspannade, lågrockade fempunktslagg är de ju ändå annars rätt lika varandra, och Q115 användes dessutom inte sällan som referens vid tillkomsten av Opinion...

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (5 år sedan)

xSooLx :

Hasse_Lindborg :

xSooLx :

Nog kan jag annars enkelt rada upp tvåhundra andra modeller som är sjukt mer olik Q115 än vad Opinion är. Du kanske egentligen menar att du tycker att Opinion uppträder olikt Q115? Det kan jag förvisso hålla med om. Men i uppläget som hybridspannade, lågrockade fempunktslagg är de ju ändå annars rätt lika varandra, och Q115 användes dessutom inte sällan som referens vid tillkomsten av Opinion...

Mmmm ja som sagt han vill ha någon liknande som Q115 skriver han i inlägget och Opinion är inte alls liknande Q115 i uppträdandet eller beteendet..

Sedan vet jag inte om jag skulle vilja beteckna Q115 som 5-punkts lagg? Eller har jag helt fel där?

Always-Sunny
374 inlägg

xSooLx :

Vad menar du med respons/retur? Vill du ha skidan mindre dämpad? Mer sväng? Eller mer kick ut ur en skärande sväng? Mjukare flex?

Annars oaktat svaren på ovanstående frågor kan du väl kika efter Black Diamond Amp, Rossignol Super 7, Line Influence 115, Blizzard Gunsmoke och Atomic Automatic och liknande skapelser. Alla finns i längd strax under 180 men jag skulle påstå att ingen av dem är helt lik Q115. Opinion är annars första alternativet men i 187 kanske den är snäppet för mycket skida för dig?

Tackar! Jag har som sagt inte så mycket erfarenhet av detta men jag menar nog mindre dämpad, som jag antar ger mer kick ut ur sväng. Jag gillade som sagt tryggeheten som den, för mig, stabila Q115 gav men vore samtidigt kul att få en lite livligare skida. Shreditor 112 upplevde jag t ex som mindre dämpad men sammtidigt för instabil.

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 5 år sedan

Hasse_Lindborg :

Mmmm ja som sagt han vill ha någon liknande som Q115 skriver han i inlägget och Opinion är inte alls liknande Q115 i uppträdandet eller beteendet..

Men varför föreslår du inte ett par liknande då? Du som verkar ha stenkoll...

Hasse_Lindborg :

Sedan vet jag inte om jag skulle vilja beteckna Q115 som 5-punkts lagg? Eller har jag helt fel där?

Tja de har kanske lite omarkerad taper i tipen för att vara renodlade fempunktare men börjar vi inte med hårklyverier nu..?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

xSooLx :

Hasse_Lindborg :

Men varför föreslår du inte ett par liknande då? Du som verkar ha stenkoll...

Hasse_Lindborg :

Tja de har kanske lite omarkerad taper i tipen för att vara renodlade fempunktare men börjar vi inte med hårklyverier nu..?

Då jag inte har mer än 15-30 skiddagar per säsong mer så hinner jag inte testa så mycket skidor längre. Och har bara testat Q115 rakt mot Opinion, CMD Wizard, AK JJ, Head Cyclic 115 och Boomerangen i 12 dagar. Och av dessa så är det faktiskt ingen som påminner om Q115. (Bara CDM av 13/14 resten är 14/15.) Den som är mest lika av de är Head. Men har inte samma respons som Q115.

Den jag kan tänka mig som jag har testat tidigare som påminner om Q115 är Line Influnce 115. Men då det är 2-3 år sedan så var den mer "chargig" då än den är ny om jag inte har fel?

JJ är 5-punktskida Q115 tycker inte jag är det och inte Salomon heller vad jag vet(inte sett att de kallar den det?)? Eller vad säger Snej/Carled?

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad xSooLx (5 år sedan)

Hasse_Lindborg :

Då jag inte har mer än 15-30 skiddagar per säsong mer så hinner jag inte testa så mycket skidor längre. Och har bara testat Q115 rakt mot Opinion, CMD Wizard, AK JJ, Head Cyclic 115 och Boomerangen i 12 dagar. Och av dessa så är det faktiskt ingen som påminner om Q115. (Bara CDM av 13/14 resten är 14/15.) Den som är mest lika av de är Head. Men har inte samma respons som Q115.

Toppen, ett konstruktivt bidrag, smile lägg till Cyclic 115 på listan Sunny!

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 5 år sedan

Sideline: Alt med taper i tupp og tail er "5-punktsskidor". Definisjonen er forøvrig meningsløs. Hvor måler du pkt 1 og 5???

Carry on.

simen at downskis.com Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Höll på att glömma en gammal favorit. D-Sender från Fat-ypus.. Passar dina kriterier kanon.

Always-Sunny
374 inlägg

Tack för alla tips! Får se vad jag hittar i Argentiere...

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 5 år sedan

Always-Sunny :

Gå till Robban på Namaste i Argentiere, han har bra koll. Mycket Salomon och Rossignol i alperna dock, minns inte exakt hur stort hans utbud är.

Your localhost. Citera
Always-Sunny
374 inlägg

Dr_Snow :

Always-Sunny :

Gå till Robban på Namaste i Argentiere, han har bra koll. Mycket Salomon och Rossignol i alperna dock, minns inte exakt hur stort hans utbud är.

Gött, tack! Will do

Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 5 år sedan

Om du är nybörjare i offpisten tycker jag att du ska testa Völkl Gotama. Lite smalare midja, lättare att få upp på kant i pisten eller hård offpist. Full rocker, enormt förlåtande och lättåkta. Kör man lite försiktigt hjälper de istället för att vara krävande. Dock brukar det inte vara förstavalet en fransk butiksanställd plockar fram. De är lite patriotiska. I Argentiere kan jag gissa att de vill sälja en Cham 97 eller Ross 7? Tillverkade fyra mil nedströms.

Always-Sunny
374 inlägg

Skare :

Om du är nybörjare i offpisten tycker jag att du ska testa Völkl Gotama. Lite smalare midja, lättare att få upp på kant i pisten eller hård offpist. Full rocker, enormt förlåtande och lättåkta. Kör man lite försiktigt hjälper de istället för att vara krävande. Dock brukar det inte vara förstavalet en fransk butiksanställd plockar fram. De är lite patriotiska. I Argentiere kan jag gissa att de vill sälja en Cham 97 eller Ross 7? Tillverkade fyra mil nedströms.

Tack, Gotaman står med på testlistan. Men frågan är som sagt om de har den. Annars blir det test av Q115 (igen), Automatic och säkert nån Ross

Berggrund
195 inlägg
Berggrund 195 inlägg 5 år sedan

Två fantastiska skidor: Faction Royal och Scott scrapper. Bägge med mer liv i än Q115. Och jämfört med opinionen är det rena rama njutningen. Scrappern är mer lättåkt än vad man tror!

Always-Sunny
374 inlägg

Berggrund :

Två fantastiska skidor: Faction Royal och Scott scrapper. Bägge med mer liv i än Q115. Och jämfört med opinionen är det rena rama njutningen. Scrappern är mer lättåkt än vad man tror!

Tackar! Kanske lite väl feta, men finns dom så blir det ett test. Det svåra är som sagt att hitta skidorna man vill testa...

erik_lagg
Online 732 inlägg
erik_lagg 732 inlägg 4 år sedan

Försökte få lite input om Q115 jämfört med andra skidor i en annan tråd. Det gick sådär så jag provar här istället. När jag läser om olika skidor känns det som att Q115 är intressant för mig, för jag tror att den har relativt höga poäng på de fyra kriterierna som jag listar nedan.

1. Surfegenskaper. Dvs. flyta i pow och kanske surfa sidledes (drifta, smeara eller vad det nu kan heta)
2. Carvingegenskaper. Stora skärande svängar på (i hög fart) medelhårt underlag (bortse från is).
3. Hantera skräpsnö. Köra i hög fart genom uppkörd offpist, bristande skare etc.
4. Hållbarhet (stålkanter, belag, bindningsfästning)

Skidor att jämföra med skulle kunna vara opinion, scott scrapper, elan boomerang, diverse bredare k2-modeller, etc etc, med 112-125 bredd. Vore intressant för mig och förhoppningsvis någon mer. Nu har jag åkt på Nocopy true och den är 'bra/mkt bra' på 1, 'skaplig' på 2, 'mkt bra' på 3 men 'tveksam' på 4 (bindningarna lossnar på mina). I det stora hela är jag alltså nöjd men jag vill ha något som håller bättre.

Om någon orkar med detta skulle det vara kanon med nördiga svar av typen:
1. Boomerang; Scrapper; Q115
2. Q115; Scrapper; Boomerang
3. etc etc
Den ambitiösa får också gärna slänga in motiveringar.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook