Dynafit TLT 5 till freeride

Sofie83
2 inlägg
Sofie83 2 inlägg 5 år sedan

Hej,

Jag skulle behöva få lite synpunkter angående bindningar och pjäxor.

Jag har ett par Dynafitpjäxor (TLT 5) till min topptursutrustning som fungerar super. I tillägg har jag slalomutrustning som nu ska bytas ut till ett par Völkl Kiku 170 cm att ha offpist, i skogen, i pisten osv. Tanken är att jag ska kunna gå en och annan topptur även med dessa men det blir inte huvudsyftet.

Problemet är nu vilken bindning jag ska välja. Sätter jag på dynafit även på dessa kan jag använda ett par stövlar till båda skidorna vilket är enklare än att släpa på fyra pjäxor. Eller tycker ni det blir det för ostabilt att köra med dynafitbindningar och mina TLT5 toppturstövlar? Jag har mina "vanliga" pjäxor utan gåläge och kan använda dem med tex Marker F12. Den kombinationen blir lite billigare men mina dynafit sitter väldigt bra på foten och de åk jag tagit i pisten med topptursutrustningen har känts bra.

Hade jag tänkt lite längre förra vintern hade jag nog köpt en lite mer stabil toppturstövel som är kompatibel med andra bindningar än dynafit och som var lite mer allround men nu har jag TLT 5 och har inte ekonomi för att byta pjäxor också.

Om längd och vikt spelar roll så är jag 174 cm och väger 65 kg

//Sofie

Svar

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 år sedan

Det är nog svårt för någon annan än dig själv att svara på. Men om du inte upplevt några nackdelar med pjäxan när du kört med turskidorna (vilken skida?) skulle jag gissa att det fungerar även med Kiku. Det går ju även att styva upp tlt5 med mod som låster tåflexet (se wildsnow) styvare liner (intuition powerwrap tex) och/eller boosterstrap. Har en polare som kört rätt mycket med tlt5 i systemet och tror han tycker det är ok, även om nog även han tycker det blir stadigare med alpinpjuck. Sen är det ju lite besvärligare med dynafitbindningar samt sämre elasticitet även om nya radical är förbättrad med roterande tå etc. Eller beast smile
Ja vad vill jag säga egentligen, jag tror det kommer att fungera. Men om det inte blir något turande eller mycket lite så skulle jag hellre ta ett par marker tour. Kommer du verkligen behöva ta med båda utrustningarna? När jag åker så vet jag nog i förväg om det kommer att bli turande eller inte.

Sofie83
2 inlägg
Sofie83 2 inlägg 5 år sedan

Tack för kommentarer smile

Jag har ett par Mustagh Ata som är 86 mm breda med speed radical så de är ganska lätta och smala.

Det är sant att man oftast vet om det blir tur eller inte och jag kan ju följa med på det även om det blir lite tyngre med ett par Marker och alpinpjäxor.

Hm jag ska fundera på saken..

gubbfan
694 inlägg
gubbfan 694 inlägg 5 år sedan

Har man en gång vant sej med en tech bindning finns inget annat alternativ och att halka omkring på hala slalompjuck är både farligt och frustrerande om det blir seriöst.

gubbfan Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 5 år sedan

Som någon sa, du får känna efter själv. Kiku är väl damvarianten på mantra? Till dessa skidor tror jag tlt5 räcker. Körde själv på bara tlt5p hela förra säsongen då jag hade en skadad fot och inte fick ner fötterna i alpinpjäxorna, men då kör jag också med styvare tunga från dalbello. Det är ju lite vingligare men efter ett tag anpassar man sig och man tänker inte så mycket på det, men givetvis är det ju inte samma prestanda som i ett par alpinpjäxor. Så, svaret är alltså att du får känna efter själv. Om du kört i dina tlt5 och tycker det funkar fint hade jag dock fortsatt med det och kännt efter om du saknar alpinpjäxorna - du kan alltid gå tillbaks till dem om du ångrar dig.

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 5 år sedan

Ett tips för att styva upp TLT5:orna ganska rejält är att köpa ett par Intuition Powerwrap innerskor till dem. Är klart högre och stabilare än de som följer med, gör dock pjäxorna lite svårare att stänga i min mening..
Men med dem i driver jag lätt (Har P-versionen av pjäxan) en skida på över 190 cm med 110-120 mm i midjan, sålänge skidan är av det lite lättare slaget.
Personligen är det dynafit-bindningarna jag helst inte kör alltför hårt på i liftsystemet (pga elastisiteten, som nämns ovan) och inte mest pjäxan, även om vikten och det låga skaftet gör det till en klar kompromiss utför (men då är jag lite större än dig).

Montera Dynafits med inserts, funkar de inte som du vill i systemet slänger du på ett par billiga alpinbindningar också och kör med dina andra pjäxor de dagar du känner för att stå på mer :-)

lundatok
171 inlägg
lundatok 171 inlägg 5 år sedan

Funkar inte TLT5 i en F12?

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 5 år sedan

lundatok :

Funkar inte TLT5 i en F12?

Funkar och funkar..... Jag har sett folk som kört med det men det är inte godkänt varken av Dynafit eller Marker.

Dvs det är inte säkert att utlösningen fungerar som den ska men pjäxan kommer nog inte explodera om du skulle sätta i den i en F12a.

FF
2068 inlägg

tlt5 funkar inte i vanliga bindningar. Eller jag har iofs bara prövat i dukes och det funka inte. Möjligvis funkar det hjälpligt om man har en bindning med vanlig bakkappa men jag är tveksam. Plasten är för mjuk också, djupa märken i mina från när jag försökte åka på dukes.

FF
2068 inlägg

f12, har den en bakkappa som liknar dukens?

lundatok
171 inlägg
lundatok 171 inlägg 5 år sedan

Ett par Radical borde kunna driva ett par skidor med 100-110 under foten. Har ett par CD7 från Down skis som funkar fint med Redial och Mercury.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook