Söker hjälp i jakt på nya PRISVÄRDA stavar!

hejdennis
23 inlägg
hejdennis 23 inlägg 5 år sedan

Hej,

Tänkte köpa ett par nya stavar och behöver lite hjälp/råd/tips. Tänkte beskriva mig själv som skidåkare först så ni får ett grepp om vilken nivå jag ligger på.

Jag åker skidor någon gång varje vinter. Att åka i pisten behärskar jag bra och helt utan problem, vill hävda att jag är en skicklig "pist-åkare". Jag åker puder när tillfälle ges och behärskar det helt okej. Jibba har jag mer eller mindre lagt av med, möjligtvis ett hopp eller två ibland men inget avancerat.

Har egen utrustning sen långt tillbaka men det börjar läge för ett par nya stavar. Jag är inte speciellt prylkunnig och kan inte riktigt få grepp om vad det är som kan göra skillnad från stav till stav...
Borde jag inte klara mig med ett par billiga standard stavar?

Är student och lever på csn så priset känns rätt viktigt i nuläget. Därför har tittat på tre par lågpris-stavar från stadium:

1. http://www.stadium.se/sport/alpint/alpi … wY1x_l5Pbk

2. http://www.stadium.se/sport/alpint/alpi … wY1zPl5Pbk

3. http://www.stadium.se/sport/alpint/alpi … wY12_l5Pbk

Finns det någon vänlig person som har lust att ta sig tid och tycka till om de stavar jag länkat, och eventuellt motivera varför jag borde, eller inte borde, köpa ett par mer avancerade och dyra stavar.

Skulle uppskatta det sjukt mycket!

Tack på förhand.

Svar

Klucken
22 inlägg
Klucken 22 inlägg 5 år sedan

Det skiljer ytterst lite på stav o stav.
Köp billigast möjliga som är i din längd. smile

Hållbarheten på röret kan dock vara lite sämre, men det märker du inte förrän du ramlar på staven...

Eftersom du vill ha prisvärt så kolla enbart på vad som är billigast.

hejdennis
23 inlägg

Klucken :

Det skiljer ytterst lite på stav o stav.
Köp billigast möjliga som är i din längd. smile

Hållbarheten på röret kan dock vara lite sämre, men det märker du inte förrän du ramlar på staven...

Eftersom du vill ha prisvärt så kolla enbart på vad som är billigast.

Tusen tack! Precis det svaret jag hoppats på.

Gällande de tre jag länkade... Alla är gjorda av aluminium, alltså bör de vara likvärdigt hållbara och det lär inte spela någon roll vilket av dessa par jag väljer, visst!?

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 5 år sedan

Det är grym skillnad på stav och stav. Jag kör normalt på ett par scott race stavar men i japan tog jag morsans billiga stavar från technica och racestavarna som reserv (tyckte dom är lite långa i djupt puder). Dom böjde sig av normalt stakande och efter 2 veckor fick jag böja tillbaka dom över knäet efter varje åk. Det finns vissa standarder på kvaliteten på aluminiumet. kolla vad det står på de dyra stavarna och sen väljer du billigaste staven med den kvalitén. Ett nästan bättre tips är att köpa gamla kvalitetsstavar för typ 20 kr på en loppis. Hyrstavar brukar också vara bra. Har dom överlevt utbyrning utan att vara förstörda är det bra grejer.

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 5 år sedan

Äh trams, köp det billigaste bara. Slipper man bli ledsen när man tappar bort dom eller bryter av en stav.

Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 5 år sedan

Som jag ser det finns det två lägen. Antingen köper du billigaste skiten du kan komma över och om du ska lägga mer pengar, skaffa ett par kolfiberstavar.

Det är ett par pinnar du använder som hjälpmedel för "svängrytm", balans och stakning. Så länge pinnarna är (någorlunda) raka, i rätt längd och har ett par större flärpar (trugor) längst ner är det lugna puckar. Kolfiber har den fördelen att det är lättare, mer hållbart och inte kommer bli krökt innan det belastas till sin bristningsgräns, vilket är varför det kan vara värt att lägga pengar på det om man känner att man har allt för mycket av den varan över.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
hejdennis
23 inlägg

Blev ett par Scott 720 från stadium för 250:-.
Verkar vara helt ok och förhoppningsvis lyckas jag hålla dem hela ett tag framöver.

Tacksam för alla kommentarer! Alltid trevligt att få snabb respons när man är lite vilsen.

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 5 år sedan

Köpa stavar?? Vad är det för lyxlirande? Det är väl bara att som vanligt ta ett varv runt valfritt lifthus i slutet på säsongen. Det står alltid en dröse stavar bakom någon soptunna någonstans...

Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Hawk100 (5 år sedan)

Bra där MnO!!!!
Kanske läge för en liten instruktionstråd om hur man kapar stavar för att anpassa dem till perfekt längd om man hittat två omaka stavar i drösen bakom soptunnan?

OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 5 år sedan

De dyraste stavar jag någonsin köpt (Scott WC) är de som har blivit billigast i längden. Har hittills kostat mig mindre än 150kr per år, de flesta (för att inte säga alla) andra som jag åker med lägger i genomsnitt betydligt mer pga att de kröker/knäcker billiga (och dyra) stavar i situationer där mina Scott håller utan problem.

De du har köpt, Scott 720 är om jag minns rätt Series 2,5 aluminium. Det är den nedersta gränsen för att Scotts stavar ska hålla mer än mycket mild behandling enligt min erfarenhet.

hejdennis
23 inlägg

OHellsing :

De dyraste stavar jag någonsin köpt (Scott WC) är de som har blivit billigast i längden. Har hittills kostat mig mindre än 150kr per år, de flesta (för att inte säga alla) andra som jag åker med lägger i genomsnitt betydligt mer pga att de kröker/knäcker billiga (och dyra) stavar i situationer där mina Scott håller utan problem.

De du har köpt, Scott 720 är om jag minns rätt Series 2,5 aluminium. Det är den nedersta gränsen för att Scotts stavar ska hålla mer än mycket mild behandling enligt min erfarenhet.

Okej, anser du att jag borde köpt några av de andra stavarna jag länkade?
Eller tror du jag blir nöjd?

Primary
221 inlägg
Primary 221 inlägg 5 år sedan

hejdennis :

OHellsing :

nöjd och nöjd, det är väl upp till dig själv beroende på vad du har för krav på staven.
Tror det är ytterst få som skulle märka skillnaden på två olika stavar när det kommer till huruvida de påverkar åkningen. Det man betalar för är antingen funktioner (typ teleskopstavar) eller kvalitet. Och kvalitet kan bli billigare i längden men om du skulle ramla över den på ett olyckligt vis så att den går sönder har du förlorat kanske 1000kr istället för 200kr.

hejdennis
23 inlägg

Primary :

hejdennis :

OHellsing :

nöjd och nöjd, det är väl upp till dig själv beroende på vad du har för krav på staven.
Tror det är ytterst få som skulle märka skillnaden på två olika stavar när det kommer till huruvida de påverkar åkningen. Det man betalar för är antingen funktioner (typ teleskopstavar) eller kvalitet. Och kvalitet kan bli billigare i längden men om du skulle ramla över den på ett olyckligt vis så att den går sönder har du förlorat kanske 1000kr istället för 200kr.

Tänkte mer på kvaliteten i staven. Om du tror de kommer ge vika relativt enkelt,
och om du tror att några av de andra alternativen är mer hållbara?

Primary
221 inlägg
Primary 221 inlägg 5 år sedan

hejdennis :

Primary :

hejdennis :

Tänkte mer på kvaliteten i staven. Om du tror de kommer ge vika relativt enkelt,
och om du tror att några av de andra alternativen är mer hållbara?

Det är klart att dyrare stavar kommer ha bättre kvalitet, men tror inte de du köpte ger vika när du stakar dig fram eller liknande, möjligtvis att de ger vika enklare om du råkar ramla över dem, men oftast brukar det bara vara att böja tillbaka staven över knät!
Jag köpte ett par billiga völkl stavar på stadium (~200kr) och ramlade över dem en gång, staven böjde sig, jag böjde tillbaka den och fortsatte åka!
Själv skulle jag bara få dåligt samvete om jag hade dyra stavar som böjdes fram och tillbaka!

Alfakrull
314 inlägg
Alfakrull 314 inlägg 5 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/4a84b7fe780a8b07e06d43eb89bae05f.jpg

Köpte nyss de här fina stavarna för 20kr på en second hand efter att någon tagit fel stavar i Trysil. Lite böjda men om det är det enda som hänt på uppskattningsvis trettio år lär de hålla ett bra tag till...

Och om någon vill ha ett par 130cm svarta stavar med små trugor så står det förmodligen fortfarande ett par vid den stora värmestugan i Turistsentret, vid det närmsta skidstället.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook