Pjäxor - vad är rimliga förväntningar på hur bra det kan bli?

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

Någon som arbetar med anpassning av pjäxor här? Kanske kan svara på följande fråga:

Vad är en rimlig nivå på förväntningar på pjäxor? Dvs, hur bra passform, funktion osv kan man få?

Jag har såväl gjuten sula som formsprutad innersko (Conformables racingmodell) resp booster straps men något med mina pjäxor är inte bra. Bara jag knäpper pjäxorna på morgonen (lösaste läget) får jag visst obehag (foten pressas både uppifrån och från sidorna, vaden däremot klarar sig bra). Detta går däremot över rätt snabbt, efter 10-20 minuter börjar det jag ägnar resten av dagen åt, dra åt spännena. Under en dag kan jag dra åt spännena 1-2 cm. Ett par av spännena drar jag i botten.

Fler symptom: någon timmer efter att jag fått på mig pjäxorna glappar det runt vaden, och då har jag dragit åt ordentligt redan i utgångsläget (och sedan dragit åt löpande under tiden). Det slutar med strypt blodtillförsel -> kramp OCH glapp.

Jag kör fort (har inte blivit omåkt en gång den är säsongen) och väger 90 kg + all utrustning man släpar omkring på som säkert väger minst 10 kg till. Jag behöver sitta fast! De flesta av mina bindningar (på de skidor jag använder mest har jag FKS180, Salomon 920 samt ett par Duke) är ställda på ca 14. Då duger det inte (eller gör det det, blir det inte bättre?) att pjäxan glappar, samtidigt som punktbelastningen där spännena sitter är så hög att cirkulationen upphör (vilket är normalläget för mig i dagsläget).

Jag har ingen aktuell (=minns inte) erfarenhet av icke-gjutna pjäxor eftersom jag kört med Strolz sedan 1995 (men bytte ut dem förra året). Så frågan är om jag har för höga förväntningar på vad man kan uppnå? Hur bra sitter WC-åkarnas pjäxor? Jämförelsen haltar förvisso lite, de behöver bara ha pjäxorna spända i 1-2 minuter medan jag gör åka som i bland tar 1-2 timmar (man kan förvisso knäppa upp dem när man ska fira etc men att fippla med pjäxorna varje gång man står skyddat och väntar på nästa åkare är inte hållbart).

Jag trodde ju att gjutna pjäxor skulle sitta perfekt från dag 1, inte ge efter, erbjuda jämn belastning över hela foten osv. Har jag för höga förväntningar?

Svar

zerode
151 inlägg
zerode 151 inlägg 5 år sedan

Dina förväntningar är inte för höga, om du ställer bindningarna på 14 så skall man ha stora förväntningar, så är det bara...

supercross
148 inlägg
supercross 148 inlägg 5 år sedan

Vilket flex har du på pjäxorna, märke och modell?

Ogi-June
50 inlägg
Ogi-June 50 inlägg 5 år sedan

La_Grave med den beskrivningen låter det som dessa pjäxor inte är rätt modell , trots tilltag av formsprutad innersko och sula.

Kan den verkligen varit väl utprovad i från start , låter som något gått snett där även strl.mässigt.

Med setup:en du beskriver torde du sitta som i ett skruvstäd , och är det utlovat det av en någorlunda
"pjäxmakare " inkluderat ditt eget omdöme och rutin , ja då bör förväntningarna kunna hållas högt.

En viktig sak , vilken modell pratar vi om här ? Finns det fler med liknande symptom med dessa isåfall etc..

Kan ju själv säga att jag tyckte pjäxorna var skapligt inkörda innan en tur till Engelberg, 2 repor utför Laub i relativt dåliga förhållande ( lite kartong ) så blev det ytterligare ett par hack på respektive spänne och pjäxa , så efter den veckan blev de verkligen inkörda wink
Lange RX 130 är inte speciellt hårda visade det sig till mina 74 kg.

Lycka till , hoppas du finner bot på detta!

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 5 år sedan

Vart glappar det? I vaden eller foten? Formsprutning av innerskor sker ju främst kring foten.. Har du någon kil att pröva med?

Anders_Nilson
602 inlägg
Anders_Nilson 602 inlägg 5 år sedan

Man ska ju ha höga förväntningar på sina pjäxor, jag har skyhöga och om de sitter dåligt så justerar man dem, eller rättare sagt Mattis på garaget hjälper till.
Jag har gått från sprutade till mer "wc likt" utan att gå direkt, blir nog kanske nästa år.

Mina pjäxor är anpassade efter mina fötter men utan innersko, dvs skalen är frästa för att passa foten, sen har jag en tunn snörad raceinnersko och gjuten sula, sjukt bra passform, skalen är små, men valda utifrån att de har mycket plast, rätt form (lr så bra som möjligt) och rätt vinklar.
Är själv lång och tung (193/94) och vet att jag måste ha något på fötterna som verkligen länkar mellan kropp och skida.

Varför övergav du Stroltz efter 20år?

Hur mycket plats har du i skalet om du stoppar i foten?

jannes
54 inlägg
jannes 54 inlägg 5 år sedan

Först och främst efterfrågar du någon som jobbar med pjäxor, det gör inte jag, men jag har funderingar kring detta, så jag hoppas det är ok ändå att jag lägger mig i. Var du nöjd med Strolz tidigare? Om du nu kört med dem sedan -95, kanske byta tillbaka? Jag lurar på om det är dina fötter som är problemet. Alltså efter ett tag med tung vikt, hård körning etc, så kollapsar fötterna, sk. "Foppafot". Det tyder ju på det eftersom du får tokspänna hela tiden. Då måste du ju angripa problemet från något annat håll än du gör nu. Testa och tejpa upp fötterna med en rulle coachtejp, ös på med hela rullen. Kostar 15.- och kanske kan lösa problemet. Då får du ju budgetera med tejp, men det får man ju liksom ta...Sen märker du på tejpen under dagen om du kollar ifall något märkligt händer med foten. Hör gärna av dig om hur det vart ifall du testade detta.

la_grave
1780 inlägg

supercross :

Atomic M110

la_grave
1780 inlägg

Ogi-June :

Kan den verkligen varit väl utprovad i från start , låter som något gått snett där även strl.mässigt.

Storleken (längden) har jag inga synpunkter på: oknäppt slår tårna i, knäppt slår de inte i.

la_grave
1780 inlägg

bootfitta :

Vart glappar det? I vaden eller foten? Formsprutning av innerskor sker ju främst kring foten.. Har du någon kil att pröva med?

Jag drar åt alla fyra spännena ungefär lika mycket under dagen. Runt vaderna har jag fått något distansmaterial klistrat på innerskon för att fylla ut. Har alltid haft smala vader (eller så kanske vadmuskeln sitter högt?). Även på mina gamla telemarkspjäxor fick jag (pjäxmakaren) sätta dit den sortens skumplastplattor för att fylla ut.

Kil?

la_grave
1780 inlägg

Anders_Nilson :

Varför övergav du Stroltz efter 20år?

För att spännena gick sönder HELA TIDEN. Jag reste omkring med över 1 kg reservdelar till pjäxorna. Fullkomligt orimligt, i synnerhet till det priset.

Hur mycket plats har du i skalet om du stoppar i foten?

Återkommer med det. Däremot en observation på samma tema: jag brukar använda tunna ullstrumpor som skidstrumpor men av en slump (jag glömde byta strumpa när jag satta mig i bilen och när jag upptäckte mitt misstag orkade jag inte köra tillbaka) provade jag med en ganska tjock strumpa för någon vecka sedan (jag har kallt golv i min lägenhet) och otroligt nog kändes det betydligt bättre med denna strumpa. Helt känslan var avsevärt "robustare" och när jag drog åt så att det kändes lika hårt som annars ströps inte blodcirkulationen. Kanske en indikation på att skalet är för stort?

la_grave
1780 inlägg

jannes :

Först och främst efterfrågar du någon som jobbar med pjäxor, det gör inte jag, men jag har funderingar kring detta, så jag hoppas det är ok ändå att jag lägger mig i. Var du nöjd med Strolz tidigare? Om du nu kört med dem sedan -95, kanske byta tillbaka? Jag lurar på om det är dina fötter som är problemet. Alltså efter ett tag med tung vikt, hård körning etc, så kollapsar fötterna, sk. "Foppafot". Det tyder ju på det eftersom du får tokspänna hela tiden. Då måste du ju angripa problemet från något annat håll än du gör nu. Testa och tejpa upp fötterna med en rulle coachtejp, ös på med hela rullen. Kostar 15.- och kanske kan lösa problemet. Då får du ju budgetera med tejp, men det får man ju liksom ta...Sen märker du på tejpen under dagen om du kollar ifall något märkligt händer med foten. Hör gärna av dig om hur det vart ifall du testade detta.

Jag var inte nöjd med Strolz, och i mina kontakter med dem förklarade de till min stora förvåning att Strolz inte var byggda för hög belastning (jag vågar inte skriva "aggressiv åkning" men...). Enda anledningen till att jag åkt med Strolz var att mina fötter är oproportionerligt breda. Annars var det pengar i sjön.

Upplever inte att jag har några särskilda problem med fötterna annars. Löplabbet har säger inget särskilt när jag köper nya gymnastiksko. Jag får tex inte ont i fötterna av att gå barfota eller i vandringskängor osv.

Tejpa foten hur då?

fri
17 inlägg
fri 17 inlägg 5 år sedan

http://dodgeskiboots.com Kan kanske vara något?
Verkar ju vara rejäla doningar i alla fall.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 5 år sedan

fri :

http://dodgeskiboots.com Kan kanske vara något?
Verkar ju vara rejäla doningar i alla fall.

DODGE :

... Composite materials... carbon fiber... hand-built using sophisticated lasers, robots and technologies we've specially developed

Säkert bra pjäxor men jag hade varit på min vakt...

http://mrsec.com/wp-content/uploads/2014/01/Ill-Be-Back.jpg

skistore.se/mtbstore.se Citera
gubbfan
694 inlägg
gubbfan 694 inlägg 5 år sedan

Jag tror att dina sulor inte funkar. Gå till en fotortoped och gör en riktig sula. Han eller hon gör en avgjutning av foten.i viloläge sen formss sulan efter det. Då korrigeras ev felställningsr i fötterna pronatoon eller supinstion. Detta förfarande hjälpre mej efter att ha haft liknande problem. Numera behövrr jsg knappt spänna pjucken. Mina är gjorda på Sofiahemmrts verkstsd. Kostar en slant men väl värt pengarnao

gubbfan Citera
Anders_Nilson
602 inlägg

Om jag ska raljera lite så tycker jag inte M110'an är en pjäxa som ens är i närheten av det som du kanske borde ha om du har vikt, storlek och åker med den fart som du pratar om.
Det är en toffel som inte har en sula som klarar att vara stabil för en stabil kille.
Köp en annan sko med mer plast i sulan och i skaftet.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 5 år sedan

Utan att veta hur mycket plats du har i skalet utan innersko är det svårt att bedöma om dom är för stora, eller hur mycket. Sätt ner foten, skjut den framåt tills tårna tar i fronten och kolla hur många fingrar du får plats med mellan häl och skal. Men eftersom du säger att du sitter bättre med tjocka strumpor, och fått padda upp skaftet, så är det ingen avancerad gissning att du har för mycket volym i skalet och måste kompensera det med att spänna för hårt. Resultatet brukar bli ungefär vad du säger att du upplever.

Men det allra viktigaste: vad i h-vete går du till för komplett nöthjärna till bootfitter??? Bruno??? Först kränga på dig ett par superbreda skal med flex som passar en medelgod pistnötare med moderat kroppsvikt, dessutom i fel storlek och sen försöka kompensera upp det med en racehård sprutinnersko. Det låter horribelt oprofessionellt i mina öron. Å andra sidan är det i slutändan ditt eget personliga ansvar att hala upp plastkortet för prylar som passar, och för att göra det gäller det att göra sin hemläxa innan köpet. Det slutgiltiga beslutet är alltid konsumentens, oavsett hur bra resumé en butiksanställd må ha.

Fast å tredje sidan, bootfitting är fan inte kärnfysik när allt kommer till kritan. Det går skitbra att få pjäxor som sitter tight utan att göra ont, och det över en hel skiddag. Det gäller som sagt bara att välja rätt grejer i rätt storlek och anpassa dom efter sina egna fysiska förutsättningar.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan

la_grave:
Ta dubbla sockar! Fan när jag var liten fick man ärva av brorsan.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
jannes
54 inlägg
jannes 54 inlägg 5 år sedan

Nu har det ju dykit upp både det ena och det andra här så att min teori med fötter som inte pallar blir ju svagare. Men om man drar tejp runt foten (börja strax nedanför vaden över knölarna, sen enda fram tills tårna börjar), så märker du under dagen när det börjar strula förändringar i tejpen.

GoranC
589 inlägg
GoranC 589 inlägg 5 år sedan

Kasserade mina M110 efter två dar i Engelberg, alla spännen tillslut maxade under dagen men ändå, som du beskriver, glappande i skaft och nere i foten.
Efter 150 dagar var dom helt slut, trots kompletterande padding på innerskons skaft och sula.
Är själv i ungefär samma storlek som du med smala smalben, det är väl därför dom heter så.
Själva innerskon var det väl inge större fel på förutom att den hade används många dar och tryckts ihop härefter.
Frågan är om inte själva plasten hade töjt sig och naturligtvis innerskon som komprimerats av flitigt användande.
Men dom blev obrukbara till annat än att ta reservskruvar i från, till skidåkande kamrat som lyckats tappa ett par (på sina pjäxor), och som tofflor.
Fick investera i ett par Pinnacle 130 LV på plats och ställe. Nu sitter jag som i ett skruvstäd utan några som helst obehag eller snöläckage.

//GC

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 5 år sedan

Kan rekommendera solly xmax 130... Breda i foten och smala skaft. Gå till en handlare som har en vacuum-maskin från Fischer och be dom köra dom där, blir skitbra.

supercross
148 inlägg
supercross 148 inlägg 5 år sedan

la_grave :

supercross :

Atomic M110

Som tidigare nämnts tycker även jag att du har en alldeles för mjuk sko för din tyngd och åkstil.

Din beskrivningav pjäxorna tyder på för stor rymd i skalet i förhållande till innerskon.
Du skriver även att du har smala underben, då har du antagligen smala anklar också. Conformables racingliner är
säkert för tunn för pjäxan.

Jag tror att du alldrig kommer få till passningen i pjäxan på ett tillfredställande sätt på grund av detta, tyvärr.
Du måste först utgå från dina anklar och smalben för att få bra passning och sedan få din sko tryckt/lästad till rätt bredd.

Detta tycker jag att din bootfitter borde ha kunskap om.

Jag har hört bra omdömmen om Fischers Vacum pjäxor men om det är något som skulle passa dej är omöjligt att sia om på ett forum.

Larssa
65 inlägg
Larssa 65 inlägg 5 år sedan

Verkar som om du helst enkelt ska besöka någon bra bootfitter som får kolla upp dina problem.

Signaturen Bootfitta har en del vettiga synpunkter på vad du ska göra. Du kan väl bara besöka henne där hon jobbar så får du nog bra hjälp, om du har möjlighet såklart!

Anders_Nilson
602 inlägg

Glisseur :

Utan att veta hur mycket plats du har i skalet utan innersko är det svårt att bedöma om dom är för stora, eller hur mycket. Sätt ner foten, skjut den framåt tills tårna tar i fronten och kolla hur många fingrar du får plats med mellan häl och skal. Men eftersom du säger att du sitter bättre med tjocka strumpor, och fått padda upp skaftet, så är det ingen avancerad gissning att du har för mycket volym i skalet och måste kompensera det med att spänna för hårt. Resultatet brukar bli ungefär vad du säger att du upplever.

Men det allra viktigaste: vad i h-vete går du till för komplett nöthjärna till bootfitter??? Bruno??? Först kränga på dig ett par superbreda skal med flex som passar en medelgod pistnötare med moderat kroppsvikt, dessutom i fel storlek och sen försöka kompensera upp det med en racehård sprutinnersko. Det låter horribelt oprofessionellt i mina öron. Å andra sidan är det i slutändan ditt eget personliga ansvar att hala upp plastkortet för prylar som passar, och för att göra det gäller det att göra sin hemläxa innan köpet. Det slutgiltiga beslutet är alltid konsumentens, oavsett hur bra resumé en butiksanställd må ha.

Fast å tredje sidan, bootfitting är fan inte kärnfysik när allt kommer till kritan. Det går skitbra att få pjäxor som sitter tight utan att göra ont, och det över en hel skiddag. Det gäller som sagt bara att välja rätt grejer i rätt storlek och anpassa dom efter sina egna fysiska förutsättningar.

+1 spot on

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MnO (5 år sedan)

Jag vill bara bifalla kören ovan. När jag först läser din beskrivning om hur du åker och vad du har för krav och sen går vidare till att läsa "Atomic M110" så blir min reaktion "Eeeeeh, vad sa du att dom hette???". 110 är ju på tok för mjuk. 130 hade varit ett komfortval och 140 någonstans hade förmodligen varit lämpligt för full prestanda. 110 låter med din vikt lagom för att åka runt i Trollskogen med tåvärmen påslagen och dricka varm choklad ur termos med barnbarnen.

Jag fick låna ett par Atomic 110:or (inte just M110, men ändå förmodligen ganska jämförbart i flex iom att det är samma märke) i en vecka en gång när mina dåvarande pjäxor var inne på verkstad i ett reklamationsärende. Dom var otroligt mjuka och svåråkta tyckte jag. Vid minsta belastningspeak, tex när man körde på en slaskpuckel eller kom lite långt fram i stök så vek dom sig totalt. För mig var det helt omöjligt att åka på som vanligt med så mjuka tofflor, och då är jag inte på något sätt en kraftfull åkare, utan snarare en åkare på relativt medelnivå i det avancerade segmentet.

Inte nog med det heller, utan skalet klarade inte av trycket från spännena heller. Plasten var så mjuk att jag tydligt upplevde de problem som du nämner, att åtdragning av spännen gav punktbelastningar på foten pga dålig stabilitet i skalet. I min värld var det ett riktigt dåligt skal som inte på något sätt är lämpat för avancerad åkning för en medveten åkare. MEN, det var som sagt inte M110, utan en annan modell med dubbeldensitetsskal från Atomic. Jag ska inte dra alla 110:or från Atomic över samma kam, men det är ett riktigt underligt skalval för en åkare av din kaliber, om jag förutsätter att din beskrivning av dig själv stämmer.

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 5 år sedan

M-modellerna från Atomic är väl dessutom en nybörjarserie? De finns ju i riktigt låga flextal och upp till 110 eller något sådant och läser man mellan raderna innebär det att komfort går före prestanda. Då är det mycket bättre att välja en uppmjukad top of the line-variant, tex en snäll 130-version av en 140-150-modell. Eller en pjäxa som är utvecklad inom segmentet 110-130.

Ta en titt på hur lästerna ser ut för Atomic, förresten. Det kan fungera att trycka i sprutskon du har ett ett bättre skal om du hittar ett med ungefär samma volym från samma tillverkare. Ofta sitter de kritiska punkterna som ankelknölsskålar, spännen osv på samma ställe och man kan använda samma sprutsko i flera olika skal. M110 är ju inte extremt bred, så kolla på några olika 100-104mm-alternativ från Atomic i hårdare och se om du kan få passning med sprutskon. Du märker oftast direkt om det fungerar eller ej, eftersom sprutskor är känsliga för att urtag för spännen och liknande kommer på fel ställe.

Ogi-June
50 inlägg
Ogi-June 50 inlägg 5 år sedan

""Atomic M110" så blir min reaktion "Eeeeeh, vad sa du att dom hette???". 110 är ju på tok för mjuk. 130 hade varit ett komfortval och 140 någonstans hade förmodligen varit lämpligt för full prestanda. 110 låter med din vikt lagom för att åka runt i Trollskogen med tåvärmen påslagen och dricka varm choklad ur termos med barnbarnen. "

Hi hi..

la_grave
1780 inlägg

Tack för alla svar. Först tänkte jag komplettera med lite fler detaljer i en post och sedan besvarar/-möter jag i ett antal separata inlägg det som kommit fram här sedan jag skrev i tråden senast.

Jag har blivit lovad, utan kostnad, en ny sprutad innnersko (15/3 har jag tid) så det är inga problem (bortsett från att jag slösat bort ett par månaders åkning med icke fullgod utrustning).

Anledningen till att jag satta den rubrik jag gjorde på tråden var just att jag misstänkte att jag borde kunna ställa högre krav på pjäxor när jag plockat ihop dem enligt konstens alla regler men ville få min åsikt bekräftad, och den bekräftelsen tycker jag mig på ett övertygande sätt ha fått nu.

Igår passerade jag Bruno och stannade till för att diskutera mina pjäxor, bland annat med utgångspunkt från vad som framkommit ovan. Och även om jag är rätt säker på att jag har fel skal känns det som att han också kan ha en poäng. Fakta är att mina fötter ät 115-116 mm breda, mina befintliga skal är 102 mm breda och allt annat han har är max 97-100 mm brett (i min storlek, 29/289 mm). Att lästa ut något 15% känns rätt mycket (men det kanske Bootfitta eller någon annan kan ha en åsikt om?). Bruno menade i alla fall att det fanns risk att pjäxor som lästas ut så mycket kan gå sönder under själv lästningen, och om så inte sker, blir de sköra och lätt går sönder under åkning.

Bruno medgav utan omsvep att det är väldigt svårt att hitta styva pjäxor för folk med breda fötter. Han var även beredd att hålla med om att 110 förmodligen är för mjukt för mig. Problemet är alltså att med min bredd har jag inte så mycket att välja på. En utmaning till ni som läser i tråden: finns det några pjäxor med 130-140 i flex som är minst 102 mm breda? Alternativt "garanterar" att de kan lästas ut så mycket jag behöver? Både årets och förra årets modeller är intressanta.

Bruno hade en del argument, typ att han hade gjort 110-pjäxor till folk som tävlade i GS, men jag är väl inte helt övertygad. Ett udda argument var att det är ok att ha på sig en 140-pjäxa när man tränar portar och hela tiden kan knäppa upp. Däremot, ska man ha den på i 6-7 timmar kommer det smärta. Känns väldigt konstigt, eller vad säger ni i tråden som har styva pjäxor?¹

För övrigt gjorde jag en, tycker jag, rimlig ansträngning inför detta köp. Jag var bland annat på både Alpint och Alpingaraget och provade pjäxor. På båda ställen ställde de fram 2-3 modeller men kunde inte alls motivera varför jag skulle välja den ena eller den andra utan tyckte att jag skulle välja den som satt skönast (tror jag startade en tråd om detta) - som om känslan i butik på något sätt skulle efterlikna känslan på berget, dessutom med originalinnerskon när jag tydligt sa att jag ville ha en sprutad innersko. Sorry Alpint/Garaget, där missade ni en försäljning på kanske 6000-8000:-.

En udda aspekt på det hela är väl att avancerade/styvare pjäxor tenderar att vara dyrare = större marginal för försäljaren. De borde alltså snarare sälja på för avancerade modeller än, som i mitt fall, en för mjuk/enkel modell?

Om någon har en briljant lösning på mina pjäxproblem, vill ta en diskussion med Bruno och lyckas övertyga honom om det ena eller andra eller liknande kan jag i utbyte bjuda på boende i La Grave.

¹ Jag har en självbild av att jag lätt får ont i fötterna, men det kanske beror på att jag alltid haft för mjuka pjäxor (Strolz - Löplabbet, i Åre, Alpingaraget och i Lech - vägrade alltid ge mig/avrådde å det starkaste från racemodellen), en mjukhet som jag tvingats kompensera för genom att dra åt för hårt. Men för er som varit här och provat Pan de Rideau så är en datapunkt att jag får påtagligt ont i foten på traversen dit. Nu är den förstås lite speciell, inte särskilt lång, kanske 100 meter, men den tar nog 5 minuter eftersom man absolut inte får begå misstag = man spänner sig och pjäxorna extra hårt.

Sammanfattning
Jag upprepar frågan/utmaningen från ovan

Kan ni som läser den här tråden föreslå några pjäxor med 130-140 i flex som är minst 102 mm breda? Alternativt "garanterar" att de kan lästas ut så mycket jag behöver? Både årets och förra årets modeller är intressanta.

För övrigt letar jag efter turpjäxor också, som matchar de Dynafit Beast jag har på ingång. Någon som kan rekommendera något där? Bruno nämnde Black Diamond Quadrant, men det var återigen pga bredden.

Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (5 år sedan)

la_grave :

Jag upprepar frågan/utmaningen från ovan

Kan ni som läser den här tråden föreslå några pjäxor med 130-140 i flex som är minst 102 mm breda? Alternativt "garanterar" att de kan lästas ut så mycket jag behöver? Både årets och förra årets modeller är intressanta.

För övrigt letar jag efter turpjäxor också, som matchar de Dynafit Beast jag har på ingång. Någon som kan rekommendera något där? Bruno nämnde Black Diamond Quadrant, men det var återigen pga bredden.

Menar du 102 mm läst enligt "spec" eller 102 mm läst i din storlek? Lästen breddas ju med storlek, 29 är relativt stort. Dynafit vulcan/merc är specade till 103 mm läst enligt evo. Scarpa mobe står listad som 104 mm, återigen lär det vara ytterligare någon/några mm när man kommer upp i din storlek. Så nog finns det en hel del att välja på, även i beef-tursegmentet. Ingen aning hur mycket man kan lästa någon av modellerna dock.

Jämförelsevis är BD quadrant specad till 103 mm läst, dock beror hur mycket volym man upplever att man har i en pjäxa väldigt mycket med fotformen att göra. Personligen upplever jag t ex tecnica cochise pro 130 (98 mm läst) som en oljetanker invändigt jämfört med vulcan i samma storlek (102 mm läst) för att de har lite olika form i förhållande till min fot.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
la_grave
1780 inlägg

Glisseur :

Typ pek- och halva långfingret. Knappt 1,5 cm mellan häl och skal? Bilden blev inte perfekt men kanske kan vara en indikation.

Men det allra viktigaste: vad i h-vete går du till för komplett nöthjärna till bootfitter??? Bruno???

Ja...Du hade synpunkter på hans kompetens redan för ett år sedan, men samtidigt, i varenda tråd där folk frågar om pjäxor sprutar det rekommendationer om än den ena, än den andra bootfittern, men ingen större samsyn råder. Och vad är en sådan rekommendation egentligen värd, någon skidåkare vars åkstil eller komfortbehov man inte har en aning om, råkade få till en, enligt dennes subjektiva uppfattning, bra matchning. Duger inte direkt för att basera utvärderingen i ett dubbeltblint medicinskt experiment på. Bruno har fördelen att han är en halvtimme bort med bil och borde förstå fem säsonger i La Grave, Katana med 920 bindning över midjehöga pucklar. Borde förstå.

Jag är böjd att hålla med. Just flexen borde ju i princip vara en rak korrelation till DIN-talet (med vissa undantag såklart, men man kunde ju utgå från DIN-talet och sedan dra av eller lägga till).

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad la_grave (5 år sedan)

Fel

la_grave
1780 inlägg

Glömde bilden
https://www.freeride.se/img/photo/n/8b91be03ace1297f4b4c3aee542cbf95.jpg

la_grave
1780 inlägg

Hur breda är dessa? Står ju inte på www-sidan.

bootfitta :

solly xmax 130

Står två lästmått (?) (jag som inte är skomakare, jag trodde lästen var höjden men det verkar vara bredden?), 98 0ch 104 mm. Bruno nämnde dessa men var lite skeptisk eftersom det var första årsmodellen. Någon synpunkt på den invändningen?

la_grave
1780 inlägg

Kollade just DaleBoot, de har ÅF:ar i de högalpina länderna Belgien, Danmark och England men inte en enda i Frankrike...

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 5 år sedan

http://blistergearreview.com/gear-101/b … -and-myths

Denne var fin.

Les testen av Salomon-støvlene som Jonathan har testet og. Ang bredde, lest, passform og tilpasning.

simen at downskis.com Citera
la_grave
1780 inlägg

Larssa :

Verkar som om du helst enkelt ska besöka någon bra bootfitter som får kolla upp dina problem.

Inte för att vara sådan men det där rådet är ju som att säga gör rätt från början så slipper du fråga i forumet...

Jag har en gång åkt från Stockholm till Åre för att köpa pjäxor med enda resultatet att kostnaden för pjäxorna blev minst 50% högre men resultatet var lika dåligt som innan. Dessutom blev jag tvungen att betala för varje justering eftersom jag inte gärna kunde åka tillbaka till Åre varje gång jag ville justera en detalj. Ytterligare några tusen dyrare. 50% av vad som gör en pjäxmakare bra är att denne är tillgänglig! Bruno är ett gränsfall, det är 7 mil ToR, passet är emellanåt stängt och det är ofta helt stillastående kö på vägen dit. Tyvärr.

Rudolfsson
169 inlägg
Rudolfsson 169 inlägg 5 år sedan

la_grave :

Kollade just DaleBoot, de har ÅF:ar i de högalpina länderna Belgien, Danmark och England men inte en enda i Frankrike...

De har ju ÅFs i såväl Österrike, Italien, Schweiz, Norge och Sverige så i relativt högalpina länder...

Ett annat tänkbart alternativ där en tydligen kan få en väldigt individuellt anpassad pjäxa kan vara http://dodgeskiboots.com/index.htm , kolla med de och beskriv dina problem och se ifall ni kan komma fram till en lösning.

la_grave
1780 inlägg

MnO :

M110 är ju inte extremt bred, så kolla på några olika 100-104mm-alternativ från Atomic

Är den inte bred (…ast på marknaden)!? I så fall har jag ju råkat ut för en direkt lögn, och inte bara ett dåligt råd. Nu när jag kollat runt lite snabbt har jag upplevt att de flesta pjäxtillverkare inte uppger bredden på sina www-sidor. Men det kanske är jag som tittat dåligt? Som sagt, jag tar gärna emot förslag på breda skal, förslag som jag kan slå i huvudet på Bruno, som påstår att det inte finns.

Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 5 år sedan

la_grave :

Hur breda är dessa? Står ju inte på www-sidan.

100 mm i standardutförande, 98 mm i LV (vilket alltså är Low Volume"). Men som jag skrivit i mitt inlägg ovan finns det många skor med bred läst, i alla fall på pappret. Jag har aldrig träffat Bruno på riktigt, men om han bara kan komma på BD quadrant som bredare tursko känns han inte som en väldigt kompetent pjäxförsäljare. Å andra sidan kanske han har så pass bra koll på dina fötter att han vet hur de ser ut volymmässigt i övrigt också, så att han vet att quadranten förmodligen är den pjäxan som med största sannolikhet kommer passa dina fötter i övrigt, vad vet jag.

Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 5 år sedan

la_grave :

Står två lästmått (?) (jag som inte är skomakare, jag trodde lästen var höjden men det verkar vara bredden?), 98 0ch 104 mm. Bruno nämnde dessa men var lite skeptisk eftersom det var första årsmodellen. Någon synpunkt på den invändningen?

Lästen är ett mått på fotens bredd. Om du har väldigt HÖGA fötter är det en helt annat femma på vad för skor som passar och inte passar.

la_grave
1780 inlägg

Rudolfsson :

la_grave :

De har ju ÅFs i såväl Österrike, Italien, Schweiz, Norge och Sverige så i relativt högalpina länder...

Fast jag är i Frankrike, och det tar väl 2-3 timmar till italienska eller schweiziska gränsen, och sedan ytterligare en bit…

Ett annat tänkbart alternativ där en tydligen kan få en väldigt individuellt anpassad pjäxa kan vara http://dodgeskiboots.com/index.htm , kolla med de och beskriv dina problem och se ifall ni kan komma fram till en lösning.

Spontant känns det inte idealt att köpa pjäxor av någon som det tar 1-2 veckor att skicka enkel väg om man har problem. Vad åker man med under tiden liksom?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook