Pjäxor - vad är rimliga förväntningar på hur bra det kan bli?

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan

la_grave :

Jibberisch :

@la_grave
Du är ju konsult i it-branschen, som har råd att säga nej till uppdrag och vara borta x-antal månader varje år för att åka skidor? Känns lite dumsnålt att inte lägga pengar på ordentliga pjäxor då?

Ekonomi är ju kommunicerande kärl. Jag vill vara ledig två månader på sommaren också. Och köpa ett nytt Poggenpohlkök. Osv. Men framförallt är det en fråga om tid, det är över 3 timmar enkel resa. Multiplicerat med tre besök så har man plötsligt lagt en halv arbetsvecka enbart på att köra. Då vill man ju helst ha en kul bil att köra…

Men jag har åkt till Lech i en dag och Åre en långhelg enbart för att fixa pjäxor. Med blandat resultat. Men jag utesluter ingenting. Har t.o.m övervägt att flyga till USA för typ Dodge eller Dale men allt har en alternativkostnad så det har fått anstå för tillfället. Dessutom undviker jag USA av politiska skäl. Ok att åka dit i samband med en obligatorisk tjänsteresa eller liknande men fritids, njae.

Ja, jo, att inte lägga pengar på köket när man bor innanför tullarna är väl lite som att, som att, hm...inte lägga pengar på ett par vettiga pjäxor när man bor i La Grave halva året. Men har funderat på att flyga till USA för konsumtion?

Man blir förvirrad.

(Återigen - tjackar man Poggenpohlkök och inte har råd med pjäxor när man är iväg och åker skidor hela vintrarna, kan jag tycka att ens prioriteringar är lite skeva. Men så bor jag ju inte i Stockholm heller.)

Köpa pjäxor och dona med dom i Chamonix och lästa/trycka/fixa finsjuteringarna i La Grave/Serre är inte att tänka på?

OT:
Lediga hela vintern och ledig på sommaren. Och får in uppdrag på hösten? Med tanke på hur cyklerna för projekt och livslängden på för dessa brukar se ut, får man bara ta av sig hatten och gratulera herrn till ett ypperligt upplägg. Speciellt med tanke på bekanta som jobbar med rekrytering/konsultupphandlingar i it-branschen och deras åsikter om sådana uppehåll - imponerande!

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
jannes
54 inlägg
jannes 54 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad jannes (5 år sedan)

Jag tycker vi gör såhär! Vi hjälper La Grave efter bästa förmåga. Jag kan ställa upp med gratis boende i Åre 10-13 april (Åre fjällby, del i lägenhet) Har tom en tågbiljett tur å retur, natt tåg Stockholm, du får den med! (om det går att ändra namnet på biljetten till La Grave eller vad du nu heter). Väl på plats så har du fyra dagar på dig att fixa pjäxor, och då kanske med hjälp av den lokala expertisen i form av Glisseur eller någon annan som kan peka ut rätt tjomme åt dig. Skicka mig ett PM bara så styr vi upp. Är dryga 40 å kör nå alldeles överdjävligt aggresivt, så då får du verkligen chansen att testa vad dina nya pjäxor går för! Med vänlig hälsning Janne

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 5 år sedan

jannes :

Jag tycker vi gör såhär! Vi hjälper La Grave efter bästa förmåga. Jag kan ställa upp med gratis boende i Åre 10-13 april (Åre fjällby, del i lägenhet) Har tom en tågbiljett tur å retur, natt tåg Stockholm, du får den med! (om det går att ändra namnet på biljetten till La Grave eller vad du nu heter). Väl på plats så har du fyra dagar på dig att fixa pjäxor, och då kanske med hjälp av den lokala expertisen i form av Glisseur eller någon annan som kan peka ut rätt tjomme åt dig. Skicka mig ett PM bara så styr vi upp. Är dryga 40 å kör nå alldeles överdjävligt aggresivt, så då får du verkligen chansen att testa vad dina nya pjäxor går för! Med vänlig hälsning Janne

Låter fint, men hur ser det ut på hyllorna i Åre nu när rean har varit igång ganska länge...?

Pillard
3095 inlägg
Pillard 3095 inlägg 5 år sedan

bootfitta :

jannes :

Låter fint, men hur ser det ut på hyllorna i Åre nu när rean har varit igång ganska länge...?

Finns säkert nån Åre-bo som kan svara bättre men en del brukar ju allt finnas kvar till påsk tycker jag

bootfitta
810 inlägg

Pillard :

bootfitta :

jannes :

Finns säkert nån Åre-bo som kan svara bättre men en del brukar ju allt finnas kvar till påsk tycker jag

Jo, det är väl dessutom strl. 29... De brukar kunna få stå ganska länge.

Kuriosa, idag träffade jag en fot.. 26.5 cm långa och 125mm bred. Holy fuck är allt jag har att säga om dom.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

jannes :

Väldigt generöst erbjudande. Tyvärr kommer jag inte hem förrän tidigast 30/4. Finns det någon snö i Åre då?

la_grave
1780 inlägg

bootfitta :

Pillard :

bootfitta :

Jo, det är väl dessutom strl. 29... De brukar kunna få stå ganska länge.

Kuriosa, idag träffade jag en fot.. 26.5 cm långa och 125mm bred. Holy fuck är allt jag har att säga om dom.

Hur löste du/tänker du lösa det?

la_grave
1780 inlägg

Tror inte frågan varit uppe i tråden tidigare men har fått höra att 130-140-pjäxor kan vara för obekväma för att ha på sig en hel dag. Någon som har en åsikt om detta?

bootfitta
810 inlägg

la_grave :

Tror inte frågan varit uppe i tråden tidigare men har fått höra att 130-140-pjäxor kan vara för obekväma för att ha på sig en hel dag. Någon som har en åsikt om detta?

Vanligtvis ackompanjeras ju ett par racepluggar med en väldigt tunn innersko. I rätt storlek så är ju det ju väldigt känsligt med en så tight passform. Med lite arbete så kan även riktigt tighta pjäxor bli bekväma. Jag känner flertalet personer som bl.a. åker skidor hela dagar eller står som alpintränare kalla kvällar med heads b2 pjäxor, det hela handlar om att vara noggrann med tillpassningen och att ha tillräckligt med tålamod för att ta många och små steg.

Anders_Nilson
Online 601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 4 år sedan

bootfitta :

la_grave :

Vanligtvis ackompanjeras ju ett par racepluggar med en väldigt tunn innersko. I rätt storlek så är ju det ju väldigt känsligt med en så tight passform. Med lite arbete så kan även riktigt tighta pjäxor bli bekväma. Jag känner flertalet personer som bl.a. åker skidor hela dagar eller står som alpintränare kalla kvällar med heads b2 pjäxor, det hela handlar om att vara noggrann med tillpassningen och att ha tillräckligt med tålamod för att ta många och små steg.

Håller med, jobbar i mina 140pjuck och det utan problem, kan bli lite trött i tassarna på våren när det är varmt.
Men man ska vara noga med tillpassingen av skalen

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 4 år sedan

Vem är generalagent för Lange i Sverige?

Anders_Nilson
Online 601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Anders_Nilson (4 år sedan)

Jo Sport
http://www.josport.se/
Sen är ju Lange billigare i Frankrike

la_grave
1780 inlägg

Anders_Nilson :

Jo Sport
http://www.josport.se/
Sen är ju Lange billigare i Frankrike

Tack

Min storlek är slut i hela Frankrike och jag tänkte ringa svenska agenten se om de kan kolla lagersaldo i hela Europa. Lättare att ställa den frågan på sitt modersmål…

supercross
148 inlägg
supercross 148 inlägg 4 år sedan

Vilken storlek är du ute efter?

la_grave
1780 inlägg

supercross :

Mina fötter är 289 mm så 29 eller 29,5.

Blåa breda 130-modellen med löstagbara tå- och häldelar.

OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad OHellsing (4 år sedan)

Tror att du utan problem kan köra på 28 skal. Eller ja, jag råder dig starkt till att iaf testa den storleken innan du köper för stora pjäxor.

Mina 262mm fötter passar rymligt på längden i ett par RS 130 (ej wide) i storlek 25. I XT130 LV går jag ner i 24or om jag verkligen vill, men då kan jag inte tura med dem (vilket lite förstör grejen med XT...).

supercross
148 inlägg
supercross 148 inlägg 4 år sedan

Kolla på SnowInn.com. De kan kanske få fram några, de finns på deras hemsida ett par RS 130 Wide Speed blue i strl 29,5. Eller leta på ebay.

Har för mej att någon skrev att Rossignol är likadana som Lange, kan vara värt att undersöka om du inte finner några.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 4 år sedan

Jag tror också att det inte är några problem för dig att komma ner i ett par 28.5-skal från Lange. De är väldigt långa i storleken. Sedan kan jag ju lägga till att du även kan leta efter RX130 som är i samma läst och manschett som rs130W. Det enda som skiljer är innerskon.

la_grave
1780 inlägg

Ni som har gått ner en storlek, vad har ni för fotlängder? Jag menar, det är ju skillnad om man har 281 eller 289 mm långa fötter om man överväger att gå ner från 29 till 28. Jag är ju på gränsen till att behöva gå upp en storlek om jag skulle följa tabellerna strikt.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 4 år sedan

la_grave :

Ni som har gått ner en storlek, vad har ni för fotlängder? Jag menar, det är ju skillnad om man har 281 eller 289 mm långa fötter om man överväger att gå ner från 29 till 28. Jag är ju på gränsen till att behöva gå upp en storlek om jag skulle följa tabellerna strikt.

Jag har 258 på ena foten och 253 på andra och kör 25 skal. (samma skal som 25,5) Har även kört med 24,5 skal men den var tight...

la_grave
1780 inlägg

Varför finns det ingen som erbjuder 3D-utskrivna skal? I kolfiber. Vad världen skulle vara mycket enklare.

https://markforged.com/

Någon som är sugen på att dra igång en testverksamhet? Pjäxor känns ju som den optimala produkten att producera på det här sättet.

$9000 + material (om vi nu bortser från arbetstid) - på 20 pjäxor à 5000:- är skrivaren betald.

Googlade lite snabbt för att hitta något som kunde scanna fötter men utan napp men det bör ju vara avsevärt billigare än skrivaren. Finns väl sätt att göra det med en vanlig enkel digitalkamera.

Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 4 år sedan

la_grave :

Googlade lite snabbt för att hitta något som kunde scanna fötter men utan napp men det bör ju vara avsevärt billigare än skrivaren. Finns väl sätt att göra det med en vanlig enkel digitalkamera.

Att scanna fötterna för att en dator ska säga vilken pjäxa du ska ha finns sedan ganska många år. En affär i Munchen som kör så. När jag testade så sa den att jag skulle ha min nuvarande pjäxa. Å andra sidan kunde Magnus Vörnet konstatera det efter 2 minuters titt på mina tassar. En bra bootftter klarar sig utan scanner.

http://www.ertlrenz.de/en/sports/#ski

la_grave
1780 inlägg

Skare :

la_grave :

Att scanna fötterna för att en dator ska säga vilken pjäxa du ska ha finns sedan ganska många år. En affär i Munchen som kör så. När jag testade så sa den att jag skulle ha min nuvarande pjäxa. Å andra sidan kunde Magnus Vörnet konstatera det efter 2 minuters titt på mina tassar. En bra bootftter klarar sig utan scanner.

http://www.ertlrenz.de/en/sports/#ski

Jag menar att scanna foten för att sedan skriva ut ett skal som inte behöver lästas, fyllas upp osv. Eller för folk med asymmetriska fötter.

Det du beskriver handlar ju bara om att ta ett par mått och sedan slå upp i en tabell. Det kan man ju lösa i Excel. Behövs inte ens en bootfitter.

Egil
29 inlägg
Egil 29 inlägg 4 år sedan

Bara jag som tror fischer vacuum borde vara lösningen?

Egil Citera
Anders_Nilson
Online 601 inlägg

la_grave :

supercross :

Mina fötter är 289 mm så 29 eller 29,5.
Blåa breda 130-modellen med löstagbara tå- och häldelar.

28 skalet är det som gäller, 29 är för stort

Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 4 år sedan

Egil :

Åker man mycket skidor offpist i Alperna, är i La Graves storlek, tror jag att ett par Fischer Vacum kommer att falla i delar efter en dryg månad. De funkar för helgskidåkare, de som åker skidor i Sverige söder om Åre där det inte blir så många fallhöjdmeter eller krafter när man åker. I Åre blev det vansinnigt många reklamationer redan den första säsongen. Åre Skidsport törs knappt sälja några längre. I Vemdalen tog det tre år innan kunderna kom tillbaka. Här tror jag nötningen är långt mycket större.

Lite intressant tråd, men lösningen är mycket enkel. Åk till en bra bootfitter med stort sortiment. Hur lätt som helst. Behövs troligtvis inga speciallösningar alls. Bara att blåsa ut ett par vanliga 130 flex-pjuck av erkänt god kvalité. Typ Lange eller Nordica. Killen har helt enkelt gått till fel affär. När man har begränsad kunskap att välja pjäxor behöver man en riktigt bra bootfitter som kan hjälpa en. Om det är i Chamonix, Grenoble eller Val D finns det nog kompisar i La Grave som vet bättre än mig. De enda jag har koll på är Sole i Cham, men det finns säkert hjälp närmare? Lycka till!

Anders_Nilson
Online 601 inlägg

Egil :

Det är aldrig lösningen, Lange däremot smile

Anders_Nilson
Online 601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Anders_Nilson (4 år sedan)

la_grave :

Jag har fötter som är 30 och jag står i ett par 285 sen två år, lite knepiga knölar på hälarna som behöver få lite extra plats i skalet.
Sen är det ju inte världens tjockaste innersko men jag har ändå plats för att kunna jobba i pjäxorna på kurs och det är tillräckligt tight passform för att träna i.
Det är en stor skillnad på skal, jag kunde gå ner i de nya Langeskalen, hade 290 i Fischers WC men de var lite stora så här i efterhand hade kunna köra 285, hade 290 i Atomic RT innan dess och de kunde jag inte ha mindre.

Sen kan du kolla på Alpingaraget.se och lannasport.se där kan du se vad som finns i lager

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 4 år sedan

Sant att vacuum pajjade mycket de första säsongerna, men så vitt jag vet har ingen blivit nekad en reklamation. Sportmarket/Fischer har ju till och köpt tillbaka äldre modeller från bl.a. skidsport. Årets skor har vi hittills inga reklamationer på. Det som pajjar nu är spännena.

Angående snubben med 125mm@26,5 så blev det ett par hybrid12+

la_grave
1780 inlägg

Så här ser innerskorna ut efter senaste omgången hos Bruno.

https://www.freeride.se/img/photo/n/db22b55d6ad72b1a9e04226072a5751f.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/12e30d616dc92fafe0e1a0b4fb12a9c1.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/55db9f31bb0d4d41c716ab6a79de6d37.jpg

Resultatet är kanske marginellt styvare men istället lider jag av smärta i hålfoten och frös dessutom om fötterna idag (det var inte kallt). Men det är som att ha oelastiska hyrbindningar, man måste skruva åt dem flera steg högre på DIN-skalan men sitter ändå inte fast. Jag drar åt pjäxorna brutalt mycket men fötterna rör sig fortfarande, men jag känner det knappt eftersom de är mer eller mindre avdomnade.

Ska åka en dag till och sedan blir det en ny kontakt med Bruno. Det känns som att han vid senaste besöket till sist insett att han missförstod mina behov (hur kan man göra det när jag berättar saker som att jag snitter 100 skiddagar/år i La Grave, min huvudskida är en Katana 198 med 920-bindningar som står på 14-15? Men jag antar att han är så avtrubbad av alla turister som kommer till Serre Chevalier för de 300 skiddagarna/år att han går på autopilot om man inte ruskar om honom ordentligt. Det är väl en ganska mänsklig egenskap?) när vi började den här processen och nu är beredd att ge mig en Lange 130 "bred".

Enda problemet med Langen är, enligt Bruno, att plasten är betydligt mer svårbearbetad än på de flesta andra pjäxor. Någon som kan bekräfta/vederlägga en sådan utsaga? Vad innebär egentligen svårbearbetad? Hur går en lästning till? Värm upp plasten i tryck ut den i flera steg?

Anders_Nilson
Online 601 inlägg

la_grave :

Enda problemet med Langen är, enligt Bruno, att plasten är betydligt mer svårbearbetad än på de flesta andra pjäxor. Någon som kan bekräfta/vederlägga en sådan utsaga? Vad innebär egentligen svårbearbetad? Hur går en lästning till? Värm upp plasten i tryck ut den i flera steg?

Vilket trams, ring till Mattis på AG och prata med honom och fråga vad han tycker, han är trots allt världsmästare i bootfitting.
Eller Åke på källaren i Åre.
Eller be Bruno ta en kurs, gör om och gör rätt, tar han betalt av dig eller är det vice vessla? med tanke på tiden du lägger ner så är det f-n rimligt.
- anders

la_grave
1780 inlägg

Anders_Nilson :

la_grave :

Vilket trams, ring till Mattis på AG och prata med honom och fråga vad han tycker, han är trots allt världsmästare i bootfitting.
Eller Åke på källaren i Åre.
Eller be Bruno ta en kurs, gör om och gör rätt, tar han betalt av dig eller är det vice vessla? med tanke på tiden du lägger ner så är det f-n rimligt.
- anders

Han tar inte betalt.

JohanDahlstedt
789 inlägg
JohanDahlstedt 789 inlägg 4 år sedan

Blir det en Rs eller Rx? Rs'n har en hårdare plast och svårare att få till men bör inte vara ett problem. men risken finns att han behöver värma den tills plasten kokar och ser ut som skit haha, en Rx är enligt mig lättare å få perfekt.

JohanDahlstedt
789 inlägg
JohanDahlstedt 789 inlägg 4 år sedan

Riktigt snyggt jobb med innerskidan förresten smile

la_grave
1780 inlägg

Analkrut :

Vadå?

JohanDahlstedt
789 inlägg
JohanDahlstedt 789 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Analkrut (4 år sedan)

la_grave :

Analkrut :

Vadå?

Innerskon ska det ju såklart stå.
Riktigt snygg förstärkning! Ska prova det på mina så är det bara att sätta på klackar och köra som dom är smile

la_grave
1780 inlägg

Såg just Scott Cosmos i texten om vårskidåkning. 125 i flex och 103,5 i bredd? Finns det något skäl för mig att inte överväga den som turpjäxa? Relativt styv och en av de bredaste pjäxorna på marknaden. Låter helt perfekt?

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad xSooLx (4 år sedan)

la_grave :

Såg just Scott Cosmos i texten om vårskidåkning. 125 i flex och 103,5 i bredd? Finns det något skäl för mig att inte överväga den som turpjäxa? Relativt styv och en av de bredaste pjäxorna på marknaden. Låter helt perfekt?

Styv och styv... 125 på vad de kallar en AT-flexskala ja. Relativt styvt och stabilt för sin vikt mao, men gör inte misstaget att förvänta dig styvhet motsvarande en alpinpjäxa med 125-flex. Men annars, och i det stora hela, ett vettigt alternativ i den lägre viktklassen av fyrspännspjux.

The older I get, the faster I was. Citera
la_grave
1780 inlägg

xSooLx :

la_grave :

Styv och styv... 125 på vad de kallar en AT-flexskala ja. Relativt styvt och stabilt för sin vikt mao, men gör inte misstaget att förvänta dig styvhet motsvarande en alpinpjäxa med 125-flex. Men annars, och i det stora hela, ett vettigt alternativ i den lägre viktklassen av fyrspännspjux.

Och om man går upp i mellan- eller tungviktsklassen?

la_grave
1780 inlägg

Ni som rekommenderar en mindre storlek...Efter senaste justeringen har jag följande problem: som tidigare för mycket tryck i hålfoten och från sidorna. Dessutom slår båda stortårna i framåt/uppåt (lite svårt att avgöra exakt var det slår i. Detta i sin tur beror på att jag inte kan dra åt skaftet tillräckligt hårt eftersom jag då stryper cirkulationen. Problemet med tårna leder i sin tur till att jag får kramp i vaderna eftersom jag "håller i mig" med fötterna för att undvika att de åker fram.

Så till frågan, visst, jag kanske kan tvinga bak foten några mm om jag kan dra åt hårdare i skaftet men går jag ner en storlek handlar det ju om en cm kortare skal. Är det verkligen realistiskt om jag redan i dagsläget slår i tårna fram?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook