Pjäxor - vad är rimliga förväntningar på hur bra det kan bli?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 4 år sedan

la_grave :

Ni som rekommenderar en mindre storlek...Efter senaste justeringen har jag följande problem: som tidigare för mycket tryck i hålfoten och från sidorna. Dessutom slår båda stortårna i framåt/uppåt (lite svårt att avgöra exakt var det slår i. Detta i sin tur beror på att jag inte kan dra åt skaftet tillräckligt hårt eftersom jag då stryper cirkulationen. Problemet med tårna leder i sin tur till att jag får kramp i vaderna eftersom jag "håller i mig" med fötterna för att undvika att de åker fram.

Så till frågan, visst, jag kanske kan tvinga bak foten några mm om jag kan dra åt hårdare i skaftet men går jag ner en storlek handlar det ju om en cm kortare skal. Är det verkligen realistiskt om jag redan i dagsläget slår i tårna fram?

Allt detta är sjukt svårt att säga när man inte ser din for framför sig och har pjäxor att kolla på och jämföra med. Säger som några andra har sagt. Gå till Mattis på Garaget när du kommer hem så löser han nog din problem för Bruno verkar inte vara kompetent. Eller så tillbringar du två-tre dagar i Chamonix och snackar med Nicklas med Sole.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 4 år sedan

Be karlfan ta tillbaka skiten... Ta semester i solen eller något.

supercross
148 inlägg
supercross 148 inlägg 4 år sedan

Vad för justeringar har han gjort?
Är det på Atomic pjäxorna?

När det gäller storlek på pjäxskalet tycker jag att bootfittern ska bestämma detta.
Han ska ju se om han kan fylla upp innerskon runt anklen så mycket att att du sitter fast.
De var ju en race innersko det gäller = tunn innersko.

Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 4 år sedan

la_grave :

Ni som rekommenderar en mindre storlek...Efter senaste justeringen har jag följande problem: som tidigare för mycket tryck i hålfoten och från sidorna. Dessutom slår båda stortårna i framåt/uppåt (lite svårt att avgöra exakt var det slår i. Detta i sin tur beror på att jag inte kan dra åt skaftet tillräckligt hårt eftersom jag då stryper cirkulationen. Problemet med tårna leder i sin tur till att jag får kramp i vaderna eftersom jag "håller i mig" med fötterna för att undvika att de åker fram.

Så till frågan, visst, jag kanske kan tvinga bak foten några mm om jag kan dra åt hårdare i skaftet men går jag ner en storlek handlar det ju om en cm kortare skal. Är det verkligen realistiskt om jag redan i dagsläget slår i tårna fram?

Rekommendationen till dig var ju inte att gå ner på en svintight racefit (så som jag vill ha det) utan att faktiskt INTE ta ett uppenbart för stort skal.
Om du vill få till passform och prestanda så ska det vara rätt skal, och om du inte får foten att sitta fast mot hälkappan i pjäxan så är det ett rätt stort problem som gör att du kommer slå i tårna om du så har två cm för stora pjuck.
Du måste bak och du måste sitta fast utan att foten krampar, regel #1a. Du får åka upp till Orsa och Papaplysch för att gå i hans "sätta på sig pjäx skola" om du inte får till den delen.
Som din innersko ser ut med alla Bruna byggt på, så förstår jag att du sitter tight men inte rätt, det är ju sjukt mycket påbyggt bakåt, åt sidan, uppåt känns som det bara blir svårt att åka med den innerskon i ett vekt skal.
Gör om och gör rätt en gång för alla.

mgbgt66
165 inlägg
mgbgt66 165 inlägg 4 år sedan

Kanske enklare att operera om fötterna...

hulteribulter Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 4 år sedan

Värt att nämna att det enda jag inte har problem med är hälgreppet. Hälen sitter fast även om jag åker med pjäxan oknäppt (tårna däremot…).

Anders N: Skalet är troligen för stort runt benet, däremot är det troligen tillräckligt brett men det är ett gränsfall. Höjden är nog i alla fall ok. Problemet är alltså att mina fötter/ben är oproportionerliga, breda fötter och smala ben.

Men samtidigt vet jag inte vad vad poängen med all påbyggnad runt benet är, det enda det har lett till är att jag måste flytta ut spännena till yttersta läget för att alls kunna knäppa. Dessutom får jag inte plösen att sitta tight uppe på skenbenet, med konsekvensen att jag slår i och får ont när jag tex åker brant på hårt underlag (när det tar lite tid efter varje sväng att få skär och skidan "hackar" sig fram fortplantar sig detta upp i pjäxan som slår mot benet).

Har bokat telefonsamtal med Nicklas@Sole i eftermiddag innan jag träffar m. Bornicat igen. Får se vad han har att säga.

Oldrider
46 inlägg
Oldrider 46 inlägg 4 år sedan

Jag skulle gå till någon annan. Börja med nya skal, köpa till nya formgjutna sulor och formsprutade innerskor. Det lär vara både lättare att få till och bli bättre än en efterhandskonstruktion av något som inte är bra.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad bootfitta (4 år sedan)

Skalet är skit, innerskon ser ut att vara skit.

bootfitta :

Citerar mig själv i hopp om att du tar mitt råd.

Jag har ju dessutom(för typ hundra sidor sedan) rekommenderat solly xmax 130 värmda och pressade i en utav fischers "vacuum"-maskiner.

Steepndeep
77 inlägg
Steepndeep 77 inlägg 4 år sedan

Nu kände jag att jag inte kunde låta bli att kommentera längre. Det finns två trådar (minst) i ämnet om hur hårda pjäxor man skall ha. Denna samt la-graves "hur bra kan det bli". Gemensamt för båda är att trådskaparen undrar hur hårda pjuck man skall ha, kan klara sig på, eller vad som passar. Helt omöjligt att svara på utan att veta hur personen åker skidor/vill åka skidor. Och då räcker inte epitetet "väger 90 kilo, åker på Kuro eller vad skidan nu heter, åker avancerat och mycket i pist" eller vad f-n man nu skriver. Med dagens carving skidor går det att åka med hur mjuka pjuck som helst, OM du bara skall åka. Skall du kunna kontrollera ALLA förhållanden och visa att DU bestämmer i ALLA lägen över skidor och terräng så går det INTE ALLS med mjuka pjuck, eller butiks racers skidor heller för den delen. Så vill du känna att DU bestämmer skall du ta det hårdaste du kan ha. Eller som Anja P säger i TV, fram på grejorna och tryck. Skall du fisåka (inte FIS åka) så kör på bekväma tofflor, men du kommer aldrig att utvecklas.

Och till la-grave, kasta skiten och köp nytt. Att förstärka en innersko för att skalet är för mjukt låter så dumt så att det inte är sant. Borde alla med en utbildning högre än mellanstadiet begripa. En bootfitter är säkert jättebra på att hitta rätt pjäxa som passar din fot (om inte så byt bootfitter omedelbart) men kan ha svårt att hitta pjäxa som omedelbart passar din åkning. Varför då kan man undra? Jo det beror på att hen inte sett dig åka. Du åker på ett visst sätt, som du försöker beskriva i ord (risk för fel 1) som fittern hör och översätter (risk för fel 2) för att därefter hitta en pjäxa. Alltså kan du ALDRIG lita blint på vad som serveras utan måste som kund göra din egen bedömning om vad som passar din åkstil.

Jag bytte precis pjuck och kände att mina 10 år gamla Salomon Course (flex 120) inte gav tillräcklig respons. Inga nya pjäxor i flex 130 kändes bättre så det blev ett par Atomic Redster FIS 170 (jodå) som jag precis provade i Funäs. Yes, full kontroll och man kan gå på ordentligt utan att skon viker sig. Enda problemet är att den knappt går att få på sig då skon är förbannat hård, man bör vara två personer. Kommer säkert att frysa som en hund i minus 25 grader men då plockar jag fram gamla Coursen istället.

Så, bestäm hur du vill åka och välj pjäxor därefter.

Full fart spar tid Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg

la_grave :

Har bokat telefonsamtal med Nicklas@Sole i eftermiddag innan jag träffar m. Bornicat igen. Får se vad han har att säga.

Hur går det för dig? Vad sade Nicklas?

GoranC
589 inlägg
GoranC 589 inlägg 4 år sedan

den riktige hardcore skidaren offrar naturligtvis fötterna till förmån för en gängad titananslutning på benet.
Skruva fast lämplig sko beroende på åkning.
Utförs, slättförs, cykel, longboard.
Inga problem i forstättningen med glappande, klämmande eller för kalla skodon

/GC

Oldrider
46 inlägg
Oldrider 46 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Oldrider (4 år sedan)

Jag har hört att titananslutningar leder mer än önskvärt av kylan rätt in i benmärgen, så nästa säsong ska det släppas en updaterad modell av anslutningarna i nanokompositmaterial av polyvinylalkohol med grafitskivor.

cool

la_grave
1780 inlägg

bootfitta :

Skalet är skit, innerskon ser ut att vara skit.

bootfitta :

Citerar mig själv i hopp om att du tar mitt råd.

Jag har ju dessutom(för typ hundra sidor sedan) rekommenderat solly xmax 130 värmda och pressade i en utav fischers "vacuum"-maskiner.

Kan meddela att vi givit upp detta och har beställt en Lange RS 130 wide.

Salomon Xmax 130 är, om jag förstått saken rätt ännu vidare i skaftet. Tillgänglig padding i franska alperna skulle ta slut om jag köpta en sådan.

la_grave
1780 inlägg

Steepndeep :

Så, bestäm hur du vill åka och välj pjäxor därefter.

Hur jag vill åka vet jag redan (jag gillar hårt vindpackat underlag, jag gillar brant, jättebrant, så brant att guider inte vill ta dit klienter hur duktiga de än är, jag har inget emot pucklar däremot gillar jag inte lössnö eftersom den alltid täcker alla j-a sten = skidor ryker som flisor. Visst kan jag åka "puder" någon gång men det är aldrig avslappnat eftersom jag hela tiden är på spänn för att rycka upp fötterna om jag kör på något). Nu vet du.

Jag skulle jättegärna göra som du föreslår, om det fanns en pjäxa som passade för ändamålet. Den här tråden har sträckt ut sig över fyra sidor och pjäxförslagen som kommit har väl varit ok eller "tillräckligt bra" men knappast klockrena. Jag tolkar det som att pjäxan jag söker faktiskt inte finns på marknaden (därför mitt frustrerade inlägg om 3D-skrivare). Men om du har något bra förslag, berätta gärna. Väldigt bred över foten, väldigt styv och ganska smal över benet är väl kravspecen.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad la_grave (4 år sedan)

Hasse_Lindborg :

la_grave :

Han föreslog Technica Cochise 120. Jag tycker nog det är för mjukt, jag vill nog upp till runt 140, och har bett honom återkomma med ett nytt förslag. Jag vill vara någorlund överens om målet innan jag sätter mig och kör bil i 40 mil.

(mjukade upp en formulering)

Glisseur
Online 946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 4 år sedan

la_grave :

Hasse_Lindborg :

la_grave :

Han föreslog Technica Cochise 120. Jag tyckte det var för mjukt, jag vill nog upp till runt 140, och har bett honom återkomma med ett nytt förslag. Jag vill vara någorlund överens om målet innan jag sätter mig och kör bil i 40 mil.

Tecnica Cochise 120 med typ Intuitions styvaste innersko tror jag skulle funka rätt bra. Dessutom med möjlighet att byta ut sulorna till techfästen, något som skulle matcha Beasten rätt bra (har för mig att du frågat efter det någonstans i någon tråd).

140 i flex är väl inget jag skulle föredra i La Grave, men det är ju trots allt dina skenben det gäller och inte mina.

I like big dumps and I cannot lie Citera
la_grave
1780 inlägg

Apropå skenben, tog den här bilden idag. Den är inte jättebra men tittar man på högra så syns det bättre - det stora glappet mellan skenben och plös. Och nu är pjäxan så hårt åtdragen i skaftet att jag måste knäppa upp den så fort jag stannar.

Det där glappet gör ont när jag åker brant och hårt, dvs det är svårt att få skär direkt efter en sväng (Särskilt om man inte slipat kanterna sedan förra året. Runda kanter är fostrande.) utan skidorna "tuggar" medan jag tappar höjd, innan jag fått skär. Skenbenet in i plösen och eftersom det är 1-2 cm glapp blir dämpningnen suboptimal. Nu när jag skriver detta inser jag att ytterligare en rem, ovanför boosterstrap:en skulle kunna vara en lösning. Det löser kanske symptomen men "varför" blir det ett glapp som detta och hur förebygger man det när man väljer och utformar en pjäxa?

https://www.freeride.se/img/photo/n/eab33f338f8c29c5991863c01eee1379.jpg

Angående flex känns det ju vettigare att börja med ett för högt och sedan såga och slipa bort material om man vill mjuka upp. Börjar man med för lågt flex går det inte att göra så mycket åt saken i efterhand, vilket den här tråden tydligt visat.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

la_grave :

Angående flex känns det ju vettigare att börja med ett för högt och sedan såga och slipa bort material om man vill mjuka upp. Börjar man med för lågt flex går det inte att göra så mycket åt saken i efterhand, vilket den här tråden tydligt visat.

Det har ju med göra att du inte lyssnar på vettiga råd och inte med att det är lågt flex. Glisseur avrådde dig från start att gå till Bruno!!!

Pillard
3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 4 år sedan

Kör du verkligen med underställsbyxorna nedstoppade i pjäxan? Sen om du får ont i skenbenen av glipan kanske det kunde vara en idé att köpa siliconpads och sätta på smalbenen under strumpan? Har hjälpt min frus smalben och hon har opererat bägge benhinnorna men har fortfarande stora problem med dem, dock inte när hon åker skidor med pads

la_grave
1780 inlägg

Hasse_Lindborg :

la_grave :

Det har ju med göra att du inte lyssnar på vettiga råd och inte med att det är lågt flex. Glisseur avrådde dig från start att gå till Bruno!!!

Det gjorde han faktiskt inte. Tror han gjorde det i en äldre tråd jag skapade efter att jag köpt pjäxorna. Och samtidigt rekommenderar varenda person här Bruno. Det är svårt att skilja ut goda från dåliga råd.

la_grave
1780 inlägg

Pillard :

Kör du verkligen med underställsbyxorna nedstoppade i pjäxan? Sen om du får ont i skenbenen av glipan kanske det kunde vara en idé att köpa siliconpads och sätta på smalbenen under strumpan? Har hjälpt min frus smalben och hon har opererat bägge benhinnorna men har fortfarande stora problem med dem, dock inte när hon åker skidor med pads

Jag har både långa och ¾-underställ (kanske skulle posta en bild i quivertråden på mina fyra-fem par kompletta underställ?). För skenbenen märker jag ingen skillnad, däremot tycker jag långa bekvämare på alla andra sätt. Enda sömmen framtill är ju bara någon cm ovanför vristen.

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 4 år sedan

Med det glappet trots booster straps och samtidigt problem med onda smalben kanske detta är en idé?

http://masterfitenterprises.com/eliminator.html

GoranC
589 inlägg

Så där var mina Mtec 110 också, förövrigt helt omoddade
Smala underben och den pjäxan, samt hårdare körning, var en rätt dålig/misserabel kombination
Funkade bättre om man drog originalstrappen ovanför plasten i skalet, uppe på tungan i stället.
Men som jag nämnt tidigare så blev det som dag och natt vid byte till Pinaccle 130, bra passform, går att spänna åt mer än nödvändigt och komfortabla gör en hel dag på foten.
Verkar som Atomicen är gjorda för att köra ner hela låret i
Så pröva å trä på en sån i 100 läst, dom är inte små i storlekarna i alla fall.

/GC

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

la_grave :

Hasse_Lindborg :

la_grave :

Det gjorde han faktiskt inte. Tror han gjorde det i en äldre tråd jag skapade efter att jag köpt pjäxorna. Och samtidigt rekommenderar varenda person här Bruno. Det är svårt att skilja ut goda från dåliga råd.

Vilka rekommenderar Bruno här? Jag finner inte en enda som rekommenderar han. Och han som inte rekommenderar lyssnar du inte på.

För övrigt skrev Glisseur så här tidigare:

Glisseur :

Om du hade lyssnat runt på din omgivning, gjort lite efterforskning (typ onanerat till skidtidningar och skidsajter som är ett relevant och vedertaget sätt att skaffa sig korrekt information innan ett köp) och låtit förnuftet styra hade du kunnat komma fram till åtminstone någon av följande slutsatser:

1. Bruno är enbart bra på att modifiera redan befintliga pjäxor som kunden kommer in med och har vet vilka problem kunden har med dom. Ska du köpa nya rekommenderar han alltid sina egna favoritmodeller, vilka varit Atomic i hundra år eftersom han tycker att "deras plast är den bästa". Saker som åkstil och liknande är komplett ointressant. Dessutom säljer han alltid en storlek för stora pjäxor för att man ska kunna "röra på tårna". Så jäkla välrenommerad är han inte när man frågar runt utanför dalgången. Hade du sökt runt lite hade du hittat flera bra butiker i Grenoble till exempel.

2. Varför köper du en medelavancerad all-mountainpjäxa med medelhårt flex när du åker skidor i La Grave? Vill du ha en pjäxa med lite bredare läst och vettig flex finns det en hel del andra alternativ som funkar betydligt bättre. Det finns modeller från Salomon, Lange, Nordica och flera till från Atomic bara för att ta några märken som hade varit bättre val för din del och åkning. Dessutom, en bootfitter med koll tar en pjäxa som funkar för din typ av åkning och modifierar den tills den passar din fot. Jag har en med egna ögon sett en Lange RX 130 som lästats ut från 100 mm till 116 mm. Det går om man vill och har ambitioner. Bruno bara frustar och gnäller när det riskerar att bli extraarbete.

3. Du ska inte behöva betala extra för lästning hos en bootfitter där du precis köpt en ny pjäxa från hyllan. Det sker inte mig veterligen någonstans i världen. Förutom hos Bruno då...

Och det har du uppenbarligt totalt struntat i....

la_grave
1780 inlägg

Hasse_Lindborg :

la_grave :

Hasse_Lindborg :

Vilka rekommenderar Bruno här? Jag finner inte en enda som rekommenderar han. Och han som inte rekommenderar lyssnar du inte på.

Förlåt men det där var en av aspigaste kommentarerna jag läst på länge. Här som i La Grave, inte här som i Freeride.

För övrigt skrev Glisseur så här tidigare:

Glisseur :

Om du hade lyssnat runt på din omgivning, gjort lite efterforskning (typ onanerat till skidtidningar och skidsajter som är ett relevant och vedertaget sätt att skaffa sig korrekt information innan ett köp) och låtit förnuftet styra hade du kunnat komma fram till åtminstone någon av följande slutsatser:

1. Bruno är enbart bra på att modifiera redan befintliga pjäxor som kunden kommer in med och har vet vilka problem kunden har med dom. Ska du köpa nya rekommenderar han alltid sina egna favoritmodeller, vilka varit Atomic i hundra år eftersom han tycker att "deras plast är den bästa". Saker som åkstil och liknande är komplett ointressant. Dessutom säljer han alltid en storlek för stora pjäxor för att man ska kunna "röra på tårna". Så jäkla välrenommerad är han inte när man frågar runt utanför dalgången. Hade du sökt runt lite hade du hittat flera bra butiker i Grenoble till exempel.

2. Varför köper du en medelavancerad all-mountainpjäxa med medelhårt flex när du åker skidor i La Grave? Vill du ha en pjäxa med lite bredare läst och vettig flex finns det en hel del andra alternativ som funkar betydligt bättre. Det finns modeller från Salomon, Lange, Nordica och flera till från Atomic bara för att ta några märken som hade varit bättre val för din del och åkning. Dessutom, en bootfitter med koll tar en pjäxa som funkar för din typ av åkning och modifierar den tills den passar din fot. Jag har en med egna ögon sett en Lange RX 130 som lästats ut från 100 mm till 116 mm. Det går om man vill och har ambitioner. Bruno bara frustar och gnäller när det riskerar att bli extraarbete.

3. Du ska inte behöva betala extra för lästning hos en bootfitter där du precis köpt en ny pjäxa från hyllan. Det sker inte mig veterligen någonstans i världen. Förutom hos Bruno då...

Och det har du uppenbarligt totalt struntat i....

Jo och det skrevs efter köp, precis som jag skrev ovan.

För övrigt skrev Glisseur så här tidigare

Ett litet varningens finger där för Alpingaragets boot-fitting, gjöt ett par sulor där förra året som inte byggdes upp undertill. Kom sedan ner till pjäxdoktorn Bruno i Serre Che som stånkade och stönade rejält när han såg vad som hade gjorts på sulan. Efter att han byggt upp dom undertill funkade dom perfekt.

Glisseur skriver ännu mer här https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=56021 . Ingenstans ser jag rådet att köpa skal på annat håll och sedan anpassa det hos BB.

För lite nyare, se tex även https://www.freeride.se/expert/view?p=15 men det är klart, PP har ingen aning om vad hon pratar om. Då försöker vi det här istället https://www.freeride.se/search/?q=bruno+serre. Massor av klagomål.

För att summera, det är lätt att sitta på läktaren och vara efterklok, eller hur? Om inte Hitler anfallit Polen liksom. Nu har jag en Langepjäxa på ingång. Det är inte allas rekommendation men det har i alla fall skrivits positivt om den i tråden (Nicklas bekräftade för övrigt BB:s åsikt att plasten i den är svårbeabetad), men det blir intressant att höra dina efterklokheter när det uppstår problem med den "visst, fyra personer rekommenderade Lange men tre rekommanderade Salomon, det är ju fett uppenbart att du skulle valt Salomon".

la_grave
1780 inlägg

havreboll :

Med det glappet trots booster straps och samtidigt problem med onda smalben kanske detta är en idé?

Ser vettigt ut. Har du provat?

la_grave
1780 inlägg

GoranC :

/GC

Förstod inte riktigt den där meningen?

GoranC
589 inlägg

la_grave :

GoranC :

/GC

Förstod inte riktigt den där meningen?

På foten naturligtvis, i dessa kretsar måste man vara tydlig med vad man skriver:)
Pjäxans storlek är inte i den undre skalan, jag gick från Mtec 28,5 till Pinaccle 28,5 LV, 97 läst.
Utifrån att ha läst på här på forumet om lästförändring i förhållande till längd så var det ett bra val. Provåkte 100 lästen en dag och konstaterade att den var för vid men skaftena med den övre powerstrapen funkade väldigt bra till mina smala underben
Min kroppskonfiguration på dryga 190 cm +90 kg med merparten av det högre upp än på smalbenen kräver att jag måste kunna knäppta åt skaften ordentligt. Jag har på dessa pjäxor två hack kvar på spännet, förvisso monterat i innersta hålet, vid normal åkning och kan sålunda knäppa mer när man skall kötta på.
Så påträdandet handlade i detta fall om skidattiraljer.
Tydligare?

/GC

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

la_grave :

massa text

Det de flesta har rekommenderat är ju att du skall åka till en annan bootfitter om jag läser genom dina trådar.

Denna är TRÅD är 10 år gammal och det är ny personal på flera ställen vad jag vet. Bland annat Mattis som är "världsmästare" i Bootfitting som jobbar på garaget. (har för mig att någon kom topp 3 oxå från Sverige där?)

Pia vet vad hon talar om.

Sen är det mest roliga i denna tråd att den börjar likna din beryktade tråd om jackan.

Om du hade kollat runt så hade du kanske sett från start att M110 inte är din pjäxa.

För övrigt förstår jag inte ditt problem?

Citat:

la_grave :

Intressanta reaktioner. Jag har fortfarande inte gjort några sprutade innerskor. Att jag skrev ner vad som hänt var avsett för att andra som funderar på samma modell skulle få ytterligare en datapunkt inför sitt beslut. Ni behöver inte oroa er för min pjäxbudget, det ryms både ett och två par pjäxor utöver dessa om det skulle behövas. Kanske skulle posta lite mer i Show your quiver-tråden.

Åk nu till Chamonix i en vecka, låt Nicklas göra i ordning din pjäxor så blir lugn och ror här i tråden.

För övrigt så är Lange's plast kneppig att jobba med ja. Och väldigt känslig att ha när ett element om man har tryckt de vet jag av egen erfarenhet.

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 4 år sedan

la_grave :

havreboll :

Ser vettigt ut. Har du provat?

Tyvärr inte men har samma problem som du och har funderat på de där innan jag slutligt köpte vaccum pjäxor och alla problem har löst sig efter det. Visserligen gick de sönder men fick reklamera dem utan något som helst snack och alpingaraget plockade fram nya direkt som verkar fungera lika bra.

Glisseur
Online 946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 4 år sedan

la_grave :

För övrigt skrev Glisseur så här tidigare

Ett litet varningens finger där för Alpingaragets boot-fitting, gjöt ett par sulor där förra året som inte byggdes upp undertill. Kom sedan ner till pjäxdoktorn Bruno i Serre Che som stånkade och stönade rejält när han såg vad som hade gjorts på sulan. Efter att han byggt upp dom undertill funkade dom perfekt.

Glisseur skriver ännu mer här https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=56021 . Ingenstans ser jag rådet att köpa skal på annat håll och sedan anpassa det hos BB.

För lite nyare, se tex även https://www.freeride.se/expert/view?p=15 men det är klart, PP har ingen aning om vad hon pratar om. Då försöker vi det här istället https://www.freeride.se/search/?q=bruno+serre. Massor av klagomål.

För att summera, det är lätt att sitta på läktaren och vara efterklok, eller hur? Om inte Hitler anfallit Polen liksom. Nu har jag en Langepjäxa på ingång. Det är inte allas rekommendation men det har i alla fall skrivits positivt om den i tråden (Nicklas bekräftade för övrigt BB:s åsikt att plasten i den är svårbeabetad), men det blir intressant att höra dina efterklokheter när det uppstår problem med den "visst, fyra personer rekommenderade Lange men tre rekommanderade Salomon, det är ju fett uppenbart att du skulle valt Salomon".

Herrejösses, du refererar till inlägg som är 10 respektive 11 år gamla. Det har som bekant hänt en hel del i universum sedan dess. Bland annat har Alpingaraget seglat upp som den enskilda butik som säljer mest pjäxor i världen, och dessutom har en bootfitter som anses som en av dom allra bästa i världen (Mattis). Dessutom, när inläggen skrevs var jag en introvert LG-bummare som inte hade mycket till övers för världen utanför Hautes-Alpes, bootfitters inkluderade. Och jag brukade få bra hjälp av Bruno med det jag behövde på den tiden, utom just att rekommendera rätt skal i rätt storlek… Men sedan dess verkar det ha hänt en hel del med hans kunskaper. Jag är 100% säker på att du inte hade gått ut från varken till exempel Alpingaraget, Åre Skidsport, Sole eller någon annan seriös bootfittingbutik med puck som ser ut som på din senaste bild.

Du frågar om utrustningshjälp i tråd efter tråd, bara i den här tråden har du fått mängder av bra tips och råd av en del jäkligt kunniga människor med branscherfarenhet och stor kunskap. Sug åt dig av det istället för att gå i mothugg hela tiden, vilket är ett ganska märkligt sätt att bete sig mot folk som faktiskt tar sig tid att hjälpa dig hitta ett par pjäxor som funkar.

I like big dumps and I cannot lie Citera
la_grave
1780 inlägg

Hasse_Lindborg :

la_grave :

massa text

Det de flesta har rekommenderat är ju att du skall åka till en annan bootfitter om jag läser genom dina trådar.

Denna är TRÅD är 10 år gammal och det är ny personal på flera ställen vad jag vet. Bland annat Mattis som är "världsmästare" i Bootfitting som jobbar på garaget. (har för mig att någon kom topp 3 oxå från Sverige där?)

Pia vet vad hon talar om.

Sen är det mest roliga i denna tråd att den börjar likna din beryktade tråd om jackan.

Om du hade kollat runt så hade du kanske sett från start att M110 inte är din pjäxa.

För övrigt förstår jag inte ditt problem?

Citat:

la_grave :

Intressanta reaktioner. Jag har fortfarande inte gjort några sprutade innerskor. Att jag skrev ner vad som hänt var avsett för att andra som funderar på samma modell skulle få ytterligare en datapunkt inför sitt beslut. Ni behöver inte oroa er för min pjäxbudget, det ryms både ett och två par pjäxor utöver dessa om det skulle behövas. Kanske skulle posta lite mer i Show your quiver-tråden.

Åk nu till Chamonix i en vecka, låt Nicklas göra i ordning din pjäxor så blir lugn och ror här i tråden.

För övrigt så är Lange's plast kneppig att jobba med ja. Och väldigt känslig att ha när ett element om man har tryckt de vet jag av egen erfarenhet.

Då ska jag vara ännu tydligare, när jag sökte lite snabbt hittade jag ingen kritik mot BB innan den här tråden. Däremot både äldre och nyare positiva omdömen. Du kanske kan gräva fram någon tråd som jag borde ha läst inför val av bootfitter? Observera ordet inför.

la_grave
1780 inlägg

Glisseur :

Jag är 100% säker på att du inte hade gått ut från varken till exempel Alpingaraget, Åre Skidsport, Sole eller någon annan seriös bootfittingbutik med puck som ser ut som på din senaste bild.

Tidigare i den här tråden framgår det att jag varit på såväl Alpingaraget som Alpint. Det är möjligt att deras ganska oenagerade råd hade fallit ut bättre än BB men det är en hypotetisk fråga, och, misstänker jag, hade nog berott mer på tur än systematiskt arbete.

Du frågar om utrustningshjälp i tråd efter tråd, bara i den här tråden har du fått mängder av bra tips och råd av en del jäkligt kunniga människor med branscherfarenhet och stor kunskap. Sug åt dig av det istället för att gå i mothugg hela tiden, vilket är ett ganska märkligt sätt att bete sig mot folk som faktiskt tar sig tid att hjälpa dig hitta ett par pjäxor som funkar.

Gör jag?

Och jag är ju på väg till Chamonix. Exakt vad är det du tycker jag borde lyssnat på? Bootfittas (skämtsamma) idé om att åka på solsemester?

Lindborg sitter på läktaren och är efterklok men förmår inte prestera något som helst stöd för sina påståenden. Han är uppenbarligen inte akademiker samtidigt som akademikern i mig inte låter fullkomligt ogrundade påståenden bara passera. Lindborg skulle passa utmärkt som tyckare på Nöjesguiden eller Politism, där är kraven på resonemang inte så stora, däremot förväntas man haspla ur sig saker till höger och vänster.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 4 år sedan

Det blir nog fint med ett par rs130. Lycka till.

jannes
54 inlägg
jannes 54 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad jannes (4 år sedan)

"Tack alla ni som på något sätt har bidragit till att göra mitt val av ev. pjäxbyte lite enklare. Att så många människor tar av sin tid till att hjälpa mig, vare sig de är fullfjädrade pjäxproffs (alltså jobbar med pjäxor hela dagarna), skriver om skidåkning och dess utrustning, bjuder på både tågbiljett och boende till renommerad pjäxbutik i Åre med tillhörande skidbackar utanför, osv, osv!" Be water my friend....Hoppas att du blir nöjd och att du har mer härliga skiddagar framför dig än bakom dig.
smile

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (4 år sedan)

Jag är inte akademiker. Men det verkar inte som det hjälper att man är det heller med tanke på dina felköp du har skrivit om här på freeride.se angående dina pjäxor och din jacka. lollollol

Lycka till och hoppas att Nicklas kan lösa dina problem.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad bootfitta (4 år sedan)

Hasse_Lindborg :

Jag är inte akademiker. Men det verkar inte som det hjälper att man är det heller med tanke på dina felköp du har skrivit om här på freeride.se angående dina pjäxor och din jacka. lollollol

Lycka till och hoppas att Nicklas kan lösa dina problem.

Du kanske borde överväga en kura i social kompetens...

Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 4 år sedan

la_grave :

Apropå skenben, tog den här bilden idag. Den är inte jättebra men tittar man på högra så syns det bättre - det stora glappet mellan skenben och plös. Och nu är pjäxan så hårt åtdragen i skaftet att jag måste knäppa upp den så fort jag stannar.

Det där glappet gör ont när jag åker brant och hårt, dvs det är svårt att få skär direkt efter en sväng (Särskilt om man inte slipat kanterna sedan förra året. Runda kanter är fostrande.) utan skidorna "tuggar" medan jag tappar höjd, innan jag fått skär. Skenbenet in i plösen och eftersom det är 1-2 cm glapp blir dämpningnen suboptimal. Nu när jag skriver detta inser jag att ytterligare en rem, ovanför boosterstrap:en skulle kunna vara en lösning. Det löser kanske symptomen men "varför" blir det ett glapp som detta och hur förebygger man det när man väljer och utformar en pjäxa?

https://www.freeride.se/img/photo/n/eab … ee1379.jpg

Ok - nu är det f-n dax att skicka dig till farbror Dics pjäxskola i Orsa smile
Man har INTE, ALDRIG OCH UNDER INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER långkallingarna nerstoppade i pjäxorna, det är bara fel, gör om och gör rätt.
På bilden ser det ut som att du står som en eldgaffel i pjäxorna, klart att tårna kommer slå i framtill.

I ett par pjäxor så står man med vinkel i fot-, höft- och knäled, och med tanke på din storlek (både fot och kropp) så borde du åtminstone stå så knäna är över tårna, med ett ganska så rejält plöstryck.
Sen sätter du Bostern så att den håller fast plösen mot skenbenet, om plösen har dålig passform mot ditt skenben så värm och forma alternativt spruta den oxå, Comformable har en superbra.
OK?

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 4 år sedan

http://cdn.memegenerator.net/instances/500x/48056993.jpg

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 4 år sedan

la_grave :

Och jag är ju på väg till Chamonix. Exakt vad är det du tycker jag borde lyssnat på? Bootfittas (skämtsamma) idé om att åka på solsemester?

Om du kommer till cham i början av nästa vecka så blir det förmodligen solsemester. Och eftersom det är kallt på nätterna så får du åka hårt återfruset på nordsidor på morgonen. Låter som en perfekt lösning i mina ögon.

Pjäxor om sitter dåligt är värdelöst, så jag hoppas att dina nya Lange kommer att lösa problemet.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook