Pjäxor - vad är rimliga förväntningar på hur bra det kan bli?

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 4 år sedan

Anders_Nilson :

Ok - nu är det f-n dax att skicka dig till farbror Dics pjäxskola i Orsa smile
Man har INTE, ALDRIG OCH UNDER INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER långkallingarna nerstoppade i pjäxorna, det är bara fel, gör om och gör rätt.
På bilden ser det ut som att du står som en eldgaffel i pjäxorna, klart att tårna kommer slå i framtill.

I ett par pjäxor så står man med vinkel i fot-, höft- och knäled, och med tanke på din storlek (både fot och kropp) så borde du åtminstone stå så knäna är över tårna, med ett ganska så rejält plöstryck.
Sen sätter du Bostern så att den håller fast plösen mot skenbenet, om plösen har dålig passform mot ditt skenben så värm och forma alternativt spruta den oxå, Comformable har en superbra.
OK?

Tack för uppläxningen!

Jag står med bakåtvikt för att illustrera glappet. Naturligtvis är det inte ideal åkposition men det var svårare att, på egen hand, fotografera glapp mellan pjäxa och vad. Sedan är det ju så att man inte alltid står idealt när man åker, och det är ju det som är roten till att jag slår i framåt.

Ska hålla bättre koll på plösutformningen på de nya pjäxorna och se till att den ligger an hela vägen upp på skenbenet. Märkligt att en sprutad plös inte blir bättre än så här.

Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 4 år sedan

la_grave :

Tack för uppläxningen!

Jag står med bakåtvikt för att illustrera glappet. Naturligtvis är det inte ideal åkposition men det var svårare att, på egen hand, fotografera glapp mellan pjäxa och vad. Sedan är det ju så att man inte alltid står idealt när man åker, och det är ju det som är roten till att jag slår i framåt.

Ska hålla bättre koll på plösutformningen på de nya pjäxorna och se till att den ligger an hela vägen upp på skenbenet. Märkligt att en sprutad plös inte blir bättre än så här.

Då skulle man ju vilja se en bild när du har belastning på plösen för att kunna göra en bra bedömning.
Ska försöka ta en bild på hur det ser ut när jag har på mina och hur du kan justera dina nya

supercross
148 inlägg
supercross 148 inlägg 4 år sedan

Att den sprutade plösen upplevs dålig tro jag är att dina skal är för stora runt dina underben och anklar.
Var noga med detta med ditt inköp av de nya pjäxorna.

Återkom gärna med rapport med dit möte med din nya bootfitter, jag tycker att den här tråden kan vara lärorik för många vid köp av nya pjäxor.

Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Anders_Nilson (4 år sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/72c2ef03109b083943cf2540f2f0acc9.jpg
Pjäxa Lange RS 140 stl 285, planad och med en 3mm skims under foten

https://www.freeride.se/img/photo/n/65e24cc4c78e8c2fa02a9b5cf4a224a5.jpg
Den mindre av de två stora fötterna, 300mm, 110mm bred, vänster fossing 305/115mm

https://www.freeride.se/img/photo/n/7c19b8b383d93ee712fc89e1a5ef283d.jpg
Knöl på hälen enligt standard

https://www.freeride.se/img/photo/n/63cb37a22c833a3b4168b717238706b0.jpg
Skal fräst i hälkappan för att matcha hälen och i foten för "den sjätte tån", lagom m plats kvar

https://www.freeride.se/img/photo/n/2e657d931c99c042eec5e37fb818d998.jpg
Snörad innersko, väldigt smidigt att komma i pjäxorna med kalla skal, bra passform etc

https://www.freeride.se/img/photo/n/48fecf7287efeeca06436009e7e15c3d.jpg
Knäppt och klart, booster åtdragen så att plösen ligger emot skenbenet

https://www.freeride.se/img/photo/n/ba27895ccbbbb396f86f31aa649324e8.jpg
Normal stance m plöstryck och kontakt runt hela underbenet, hälen tillbakabankad ordentligt i skalet

Bra pjäxor, anpassade efter mina fötter, dock lite lite plast i pjäxan så jag upplever den lite mjuk.
Jag är 193cm och väger 94kg så det blir lite hävarm som jobbar för att få ner kraften i skidorna.
Åker skidor 40-50 dagar per år, både jobbar på skidlärarkurser, tränar bana, åker puckel och friåker med dem. Byter normalt pjäxor var tredje år då de känns slut i plast och innersko efter det.

- anders

la_grave
1780 inlägg

Tack Anders.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 4 år sedan

Det infinner sig en väldigt speciell känsla när man ser en pjäxa där man verkligen har lagt ner ordentligt och bra arbete för att hitta hem.

Tyvärr har du ju monterat boostern åt fel håll. Hur ska du nu kunna läsa vad det står när du böjer dig fram?

Skämt åsido, ser bra ut det där. Har du inte lodat pjäxan innan lifters osv?

Anders_Nilson
601 inlägg

bootfitta :

Det infinner sig en väldigt speciell känsla när man ser en pjäxa där man verkligen har lagt ner ordentligt och bra arbete för att hitta hem.

Tyvärr har du ju monterat boostern åt fel håll. Hur ska du nu kunna läsa vad det står när du böjer dig fram?

Skämt åsido, ser bra ut det där. Har du inte lodat pjäxan innan lifters osv?

+1
Funderat mycket fram och tillbaka hur vi skulle göra, det började med att vi planade den, tyckte att jag stod ganska neutralt och då laborera lite med tejp för att se om jag ville ha mer åt något håll.
Nu lutar det åt ett byte till nästa år och då lodar vi nog från början för att se så vi hamnar rätt

la_grave
1780 inlägg

Anders_Nilson :

Bra pjäxor, anpassade efter mina fötter, dock lite lite plast i pjäxan så jag upplever den lite mjuk.
Jag är 193cm och väger 94kg så det blir lite hävarm som jobbar för att få ner kraften i skidorna.
Åker skidor 40-50 dagar per år, både jobbar på skidlärarkurser, tränar bana, åker puckel och friåker med dem. Byter normalt pjäxor var tredje år då de känns slut i plast och innersko efter det.

- anders

Vid en andra genomläsning av din post dök det upp lite frågor i mitt huvud:

1. Sjätte tån? Är det något vedertaget begrepp? Syftar det på något känt problemområde?

2. Sätter du på innerskon först, knyter den och stoppar sedan ner i skalet?

3. Vad är (syftet med) skims? Cantingrelaterat?

Och apropå canting, "hur gör man"? När jag köpt Strolz har jag alltid fått ställa mig i pjäxan varpå de kollat och mätt lite och sedan ställt in den utan några ytterligare frågor. BB var mera "hur känns det?". Min erfarenhet av Strolz var att canting var något man mätte och sedan ställde in korrekt direkt men BB arbetade uppenbarligen inte alls på det sättet. Vad är "rätt sätt"?

bootfitta
810 inlägg

Lifterns syfte är att få tillbaka höjden på pjäxan efter fräsningen, vilken man i regel gör för att ställa in canting-vinklarna. De ger också en slitmån. Justering i skaftet gör man i regel för att få benet mitt i skaftet.

Canting ska man göra efter att allting annat är klart. Gör du modifikationer med pjäxan efter det så kommer inte vinklarna stämma.

1: sjätte tån sitter strax bakom lilltån, många har en liten knöl där som under tryck gör ont.

2: det stämmer.

la_grave
1780 inlägg

bootfitta :

Lifterns syfte är att få tillbaka höjden på pjäxan efter fräsningen, vilken man i regel gör för att ställa in canting-vinklarna. De ger också en slitmån. Justering i skaftet gör man i regel för att få benet mitt i skaftet.

Eeh, kan du skriva det där en gång till? Var fräser man, vilken höjd vill man få tillbaka? Justering i skaftet?

Canting ska man göra efter att allting annat är klart. Gör du modifikationer med pjäxan efter det så kommer inte vinklarna stämma.

Vilken sorts modifikationer pratar vi om här? Jag (BB) har inte justerat cantingen efter den initiala justeringen, dvs inte när jag bytte innersko, och inte heller efter de två tillfällen BB byggt på innerskod med padding.

"Ska" det gå att göra på alla pjäxor? Jag har gjort några halvseriösa försök att ta på mig den vägen men det har inte gått. Dessutom bad BB mig undvika att ta ur innerskon för att förhindra att paddingen lossnar.

OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 4 år sedan

2: Nej, det går inte att göra på alla innerskor. De enda skor som snällt går med på det är snörade tunna race-liners.

Man fräser/slipar undersidan av sulorna på skalet för att vinkla hela pjäxan. Då blir den tunnare och stämmer därför inte med DIN-standard för sulor. Därav lifters.

Justering i skaftet görs med skruvarna som håller ihop skaftet med foten på skalet. Kallas ibland canting (fel) men heter på engelska "cuff alignment".

bootfitta
810 inlägg

la_grave :

bootfitta :

Eeh, kan du skriva det där en gång till? Var fräser man, vilken höjd vill man få tillbaka? Justering i skaftet?

Vilken sorts modifikationer pratar vi om här? Jag (BB) har inte justerat cantingen efter den initiala justeringen, dvs inte när jag bytte innersko, och inte heller efter de två tillfällen BB byggt på innerskod med padding.

"Ska" det gå att göra på alla pjäxor? Jag har gjort några halvseriösa försök att ta på mig den vägen men det har inte gått. Dessutom bad BB mig undvika att ta ur innerskon för att förhindra att paddingen lossnar.

Alltså, justeringen i skaftet görs ju med canting-skruvarna som även håller ihop pjäxan. Målet med det är att benet hamnar i mitten på skaftet. Detta görs oftast med enbart sula+skal.

När benet är centrerat i pjäxan så stoppar man ner fot+sula+innersko i pjäxan och mäter hur mycket man behöver justera för att mitten på pjäxan hamnar direkt under knät. Detta görs för att man i avslappnat läge ska stå plant mot snön. (Överkurs: En del som tävlar i alpint vill ibland ha en slipning som gör att man får en aggressivare kantning av skidan, alltså så när man står avslappnat så är innerkanten närmre snön. Det går givetvis att göra det motsatta, men inte så vanligt.) Detta kallas för lodning och är jävligt mycket mer exakt än canting - Märker att jag slarvade och kallade hela processen för canting, men men... Förhoppningsvis blev det tydligare nu.

När man sedan mätt ut hur många grader man behöver justera för att få den stance man vill ha så tar man ett slipverktyg och helt enkelt slipar botten av pjäxan. Den skarpsinnige märker ju nu att pjäxan blir lägre, det är därför man monterar lifters(skims) så att pjäxan når FIS-standarden och även passar ordentligt i bindningar.

Den genomsnittliga pjäxan går EJ att loda, detta p.g.a. bristen på slipbarhet... De flesta pjäxor går att justera vinkeln i skaftet, men that's it.

En race-pjäxa är inte tänkt att använda utan monterade lifters. Plasten slits då fort. Så även om man inte behöver en lodning som Anders t.ex. så ska man alltid plana av skiten och montera lifters för livslängden på pjäxan.

Angående att ta på innerskon först och sedan stoppa i den i skalet... Detta är något som man gör på race-pjuck för att innerskon är så mjuk att den gärna viker sig när man tar på sig pjäxan på det vanliga viset, samt att passformen blir tight och fin och så bonusen att det är mycket lättare att ta på/av en kall pjäxa på detta vis. Nackdelen är ju att det tar mer tid och sliter på innerskon.

la_grave
1780 inlägg

bootfitta :

la_grave :

bootfitta :

Alltså, justeringen i skaftet görs ju med canting-skruvarna som även håller ihop pjäxan. Målet med det är att benet hamnar i mitten på skaftet. Detta görs oftast med enbart sula+skal.

När benet är centrerat i pjäxan så stoppar man ner fot+sula+innersko i pjäxan och mäter hur mycket man behöver justera för att mitten på pjäxan hamnar direkt under knät. Detta görs för att man i avslappnat läge ska stå plant mot snön. (Överkurs: En del som tävlar i alpint vill ibland ha en slipning som gör att man får en aggressivare kantning av skidan, alltså så när man står avslappnat så är innerkanten närmre snön. Det går givetvis att göra det motsatta, men inte så vanligt.) Detta kallas för lodning och är jävligt mycket mer exakt än canting - Märker att jag slarvade och kallade hela processen för canting, men men... Förhoppningsvis blev det tydligare nu.

När man sedan mätt ut hur många grader man behöver justera för att få den stance man vill ha så tar man ett slipverktyg och helt enkelt slipar botten av pjäxan. Den skarpsinnige märker ju nu att pjäxan blir lägre, det är därför man monterar lifters(skims) så att pjäxan når FIS-standarden och även passar ordentligt i bindningar.

Den genomsnittliga pjäxan går EJ att loda, detta p.g.a. bristen på slipbarhet... De flesta pjäxor går att justera vinkeln i skaftet, men that's it.

En race-pjäxa är inte tänkt att använda utan monterade lifters. Plasten slits då fort. Så även om man inte behöver en lodning som Anders t.ex. så ska man alltid plana av skiten och montera lifters för livslängden på pjäxan.

Angående att ta på innerskon först och sedan stoppa i den i skalet... Detta är något som man gör på race-pjuck för att innerskon är så mjuk att den gärna viker sig när man tar på sig pjäxan på det vanliga viset, samt att passformen blir tight och fin och så bonusen att det är mycket lättare att ta på/av en kall pjäxa på detta vis. Nackdelen är ju att det tar mer tid och sliter på innerskon.

Tackar tackar.

"Freeridepjäxor" har ju ofta utbytbara tå- och häldelar så man ska slippa byta hela pjäxan bara för att man varit ute och gått lite. Hur förhållar sig detta till slipbarhet, lifters och slitage?

bootfitta
810 inlägg

la_grave :

bootfitta :

la_grave :

bootfitta :

Tackar tackar.

"Freeridepjäxor" har ju ofta utbytbara tå- och häldelar så man ska slippa byta hela pjäxan bara för att man varit ute och gått lite. Hur förhållar sig detta till slipbarhet, lifters och slitage?

Jag har då aldrig hört någon "freerider" som klagat på för långsam/snabb kantställning, med andra ord, lodning osv. är för personer med fett knackiga ben ELLER race-folk som kan återskapa scenarion så pass många gånger att man kan känna skillnaden av ett par graders lodning.

Anders_Nilson
601 inlägg

la_grave :

Och det är ett av skälen till att undvika dem smile Det är därför jag ibland lite slarvigt pratar om stabila sulor, jag vill veta att jag står plant för att det gör skillnad när det är hårt och jag står på tävlingsskidor, det går inte att justera om inte sulan är homogen och stabil.
Jag har ju 285-290 i pjäxor och om inte sulan är tillräckligt stabil så kommer den att kollapsa redan där, det är inte lika lätt om du har 245.
Mina pjäxor är då alltså planfrästa på undersidan, kanske 1.5-2mm, skimsade m 3mm och sen fräser man ner klackarna fram och bak så att de passar DIN normen igen (22bak och 19 fram tror jag det ska vara)
- an

bootfitta
810 inlägg

Är det dags att bumpa den här tråden igen kanske? La Grave hemma i Stockholm och redo att köpa pjäxor? : p

bootfitta
810 inlägg

Och jag kan åter igen rekommendera Salomon XMAX 130. Hela salomons custom shell-serie säljer som smör här nere i södern och herrarnas xmax kan svälja (nästan) vilka polynesiska paddlar som helst. Salomon rekommenderar 20 minuter i ugnen innan man gör gjutningen, det funkar för de mjukare/tunnare skalen i x-pro-serien. För xmax'en kör jag så länge kunden har tålamod till (ca. 30 minuter oftast).

Andra pjäxor ur nästa års serie som funkar bra är Waymakers från Atomic - Visst hade vi en tråd om walk-modepjäxor? Även quest max från Salomon, även om jag inte uppskattar hur den flexar. Waymakers största svaghet är dock att den är anpassad efter någon med ett gigantiskt insteg på foten - Samt att den inte är något vidare om man vill trycka ut den på bredden.

la_grave
1780 inlägg

bootfitta :

Är det dags att bumpa den här tråden igen kanske? La Grave hemma i Stockholm och redo att köpa pjäxor? : p

Jepp!

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 4 år sedan

Skall också köpa pjäxor. Med tanke på min beslutsångest, den som gör det nästan omöjligt att gå in på McDonalds och bestämma sig, för att inte tala om en uteservering med fler än ett alternativ på tapp, fasar jag inför vad som komma skall.

Det enda jag vet med säkerhet är att hur jag än gör, så kommer jag ångra mig. Skönt att ha något att skylla på i vinter iofs.

Är det vinter snart?

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
bootfitta
810 inlägg

Jibberisch :

Skall också köpa pjäxor. Med tanke på min beslutsångest, den som gör det nästan omöjligt att gå in på McDonalds och bestämma sig, för att inte tala om en uteservering med fler än ett alternativ på tapp, fasar jag inför vad som komma skall.

Det enda jag vet med säkerhet är att hur jag än gör, så kommer jag ångra mig. Skönt att ha något att skylla på i vinter iofs.

Är det vinter snart?

Location, location, location. Det är vinter nu.

Som namnet ditt antyder så är det väl bara att shoppa valfri Full Tilt i en färg som du gillar.

Jibberisch
1540 inlägg

bootfitta :

Jibberisch :

Är det vinter snart?

Som namnet ditt antyder så är det väl bara att shoppa valfri Full Tilt i en färg som du gillar.

Det borde vara vinter där jag befinner mig.

Hm...kammofärgade då antar jag. Skönt att ha det utrett så jävla snabbt. Tack!

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 4 år sedan

Jibberisch :

bootfitta :

Jibberisch :

Är det vinter snart?

Det borde vara vinter där jag befinner mig.

Hm...kammofärgade då antar jag. Skönt att ha det utrett så jävla snabbt. Tack!

Säker på kammo så du inte vill ha blå?

Jibberisch
1540 inlägg

@Pillard För fan! Haverist.

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 4 år sedan

Jibberisch :

@Pillard För fan! Haverist.

Tråkigt på jobbet wink Men samtidigt kan du j uvara glad att jag ger dig ett rejält jobb i att utreda vilka pjäxor du ska ha. Kul tidsfördriv ju...

bootfitta
810 inlägg

Fota fötterna så kan vi ju spåna lite i vilket fall...

Jibberisch
1540 inlägg

@Pillard Tackaaaarrrrr

@bootfitta Och avslöja huruvida jag finns på riktigt eller inte? (Frågan kommer upp ibland av någon anledning...)

Ska se vad jag kan göra, ljuset måste ju vara rätt och så där. Snett uppifrån funkar det? (Enligt empirisk forskning på Facebook tas bara bilder av sig själv snett uppifrån.) Skääämt åsido, vad behöver en yrkesman se för att göra en bedömning?

bootfitta
810 inlägg

Rakt framifrån, från sidan och snett uppifrån : )

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad la_grave (4 år sedan)

Tänkte uppdatera tråden med det senaste.

Har köpt ett par Salomon X-Max 130 plus tillhörande formgjutna sulor (mitt fjärde par…). Har bara åkt på dem ett par dagar och de känns väl ok, men är väl inte direkt någon sensation. Första timmen på morgonen har de gjort ont i hålfoten pga för stort tryck men det går över.

Hälgreppet är märkbart sämre än på mina tidigare sprutade innerskor, men det var väl väntat. Det är i alla fall inte oacceptabelt dåligt. Får se vad som händer när jag tryckt till innerskorna lite mer.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 3 år sedan

Tror det kan vara dags att uppdatera den här tråden med utvecklingen senaste året. En del detlajer kan nog vara intressanta för andra som funderar på nya pjäxor.

Jag följde råden i tråden att gå till Mattis på Alpingaraget och prova ut ett par pjäxor. Det slutade med ett par Salomon X-Max 130. Innan jag åkte i väg till Frankrike för vintern var jag uppe två vändor i Åre för att testa pjäxorna och gjorde mindre justeringar.

Några dagar i Åre är knappast tillräckligt för en ordentlig genomkörare, så efter några veckor i Frankrike började jag få problem, framförallt med innerskon. För att göra en lång historia kort

* jag frös om tårna, även vid moderata temperaturen (-5? eller så)
* jag sitter inte fast i pjäxan - trots att jag alltså dragit åt den så hårt att blodcirkulationen stryps
* tryckpunkter, även på de ställen där jag lästat ut pjäxan efter vändorna i Åre

En vänlig pjäxmakare (Som får, om lusten finns, själv ge sig till känna!) som är aktiv här på Freeride lutade åt att innerskorna var för mjuka och föreslog att jag skulle skaffa mig en ny innersko från Zip-Fit. Zip-Fit var jääävligt svåra att få tag på (de svarar inte i telefon, e-post, Facebook, fax (!) plus ytterligare några kanaler jag använt för att komma i kontakt med dem) vilket gjort att processen dragit ut lite på tiden men idag körde jag nästan 50 mil till Archamps och Total Feet.

Så här sa Mark Festor om mina Salomon:

* den formgjutna sulan måste göras om (kostade tusen spänn hos AG i höstas, nu fick jag lägga ytterligare €150 på en ny. Även förra året la jag ca €100 på en sula. Jag har snart köpt sulor för lika mycket pengar som en pjäxa.)
* Salomons innerskor är skräp
* skalet passar inte min fot resp min åkstil. Han föreslog att jag skulle komma tillbaka nästa år och köpa en Nordica Dobberman (2?).

Ja vad säger man? I enlighet med råden tidigare i tråden har jag inte tvekat att lägga rätt många mil på att testa pjäxorna (2 vändor ToR Stockholm - Åre är 270 mil och så ytterligare 50 mil idag.) men varje gång jag kommer till en ny pjäxmakare eller uppdaterar den här tråden får jag rådet "dumpa dina befintliga grejor och börja om på ny kula", "men denna gång hitta en duktig pjäxmakare och göra ett bättre val av grejor".

herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 3 år sedan

Ge inte upp! Snart blir det rätt smile

Duffis08
269 inlägg
Duffis08 269 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Duffis (3 år sedan)

Vad sa han var anledningen till att du behövde skaffa en ny sula? Var det för att sulan var dåligt gjort eller var det att du behövde en ny om du skulle köpa nya pjäxor?

Innerskorna från Salomon kan jag hålla med om att dom inte är speciellt märkvärdiga och det kan helt klart vara värt att köpa ett par intuition om man vill spara lite pengar eller spruta en ny.

Hur ser din fot ut och vilken typ av fot ska passa till Salomon pjäxan?

Hur har den nya sulan fungerat, bättre än den från AG?

I love HEAD! Citera
bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 3 år sedan

Dobermann går ju fetbort om man är lång. Jag skulle vilja höra lite resonemang kring sulorna och vad som är fel.

Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 3 år sedan

la_grave :

Tror det kan vara dags att uppdatera den här tråden med utvecklingen senaste året. En del detlajer kan nog vara intressanta för andra som funderar på nya pjäxor.

Jag följde råden i tråden att gå till Mattis på Alpingaraget och prova ut ett par pjäxor. Det slutade med ett par Salomon X-Max 130. Innan jag åkte i väg till Frankrike för vintern var jag uppe två vändor i Åre för att testa pjäxorna och gjorde mindre justeringar.

Några dagar i Åre är knappast tillräckligt för en ordentlig genomkörare, så efter några veckor i Frankrike började jag få problem, framförallt med innerskon. För att göra en lång historia kort

* jag sitter inte fast i pjäxan - trots att jag alltså dragit åt den så hårt att blodcirkulationen stryps
* tryckpunkter, även på de ställen där jag lästat ut pjäxan efter vändorna i Åre

En vänlig pjäxmakare (Som får, om lusten finns, själv ge sig till känna!) som är aktiv här på Freeride lutade åt att innerskorna var för mjuka och föreslog att jag skulle skaffa mig en ny innersko från Zip-Fit. Zip-Fit var jääävligt svåra att få tag på (de svarar inte i telefon, e-post, Facebook, fax (!) plus ytterligare några kanaler jag använt för att komma i kontakt med dem) vilket gjort att processen dragit ut lite på tiden men idag körde jag nästan 50 mil till Archamps och Total Feet.

* den formgjutna sulan måste göras om (kostade tusen spänn hos AG i höstas, nu fick jag lägga ytterligare €150 på en ny. Även förra året la jag ca €100 på en sula. Jag har snart köpt sulor för lika mycket pengar som en pjäxa.)
* skalet passar inte min fot resp min åkstil. Han föreslog att jag skulle komma tillbaka nästa år och köpa en Nordica Dobberman (2?).

Ja vad säger man? I enlighet med råden tidigare i tråden har jag inte tvekat att lägga rätt många mil på att testa pjäxorna (2 vändor ToR Stockholm - Åre är 270 mil och så ytterligare 50 mil idag.) men varje gång jag kommer till en ny pjäxmakare eller uppdaterar den här tråden får jag rådet "dumpa dina befintliga grejor och börja om på ny kula", "men denna gång hitta en duktig pjäxmakare och göra ett bättre val av grejor".

Är du verkligen helt säker på att det var mej du gick till på Alpingaraget wink

supercross
148 inlägg
supercross 148 inlägg 3 år sedan

Kanske ett par sprutade innerskor skulle hjälpa.

JohanDahlstedt
789 inlägg
JohanDahlstedt 789 inlägg 3 år sedan

Mattis-J :

la_grave :

Haha nu börjar det bli spännande smile

la_grave
1780 inlägg

Mattis-J :

la_grave :

Sorry, jag blandade ihop det. Jag frågade efter dig men du hade ju tydligen flyttat till någonstans i Östeuropa, så istället hamnade jag hos den fn mest erfarna och skickligaste pjäxmakaren AG kunde erbjuda. Har namnet hemma i Stockholm någonstans.

la_grave
1780 inlägg

bootfitta :

Dobermann går ju fetbort om man är lång.

Varför det? Första gången jag hör att det finns en direkt koppling kroppslängd - pjäxmodell (indirekt kan det ju finnas kopplingar, typ lång -> tung -> styvare pjäxa). Han pratade dessutom om nästa års modell (som kanske heter Dobberman 2?).

Jag skulle vilja höra lite resonemang kring sulorna och vad som är fel.

Det var något om sulornas "composition" - och att de nya sulorna skulle förebygga att mina fötter klämdes ihop på bredden. Jag ska be honom om ett förtydligande, känns ju som en reklamation visavi Alpingaraget om han har på fötterna (oavsiktlig ordvits). Till Alpingaraget hade jag med mig de sulor som Bruno Bornicat fixade förra året, men enligt AG var dessa dåliga och jag måste köpa nya av dem. Det är ju minst sagt kasst om de i den situationen gör ett dåligt arbete.

Är det höga marginaler på formgjutna sulor?

la_grave
1780 inlägg

Duffis :

Vad sa han var anledningen till att du behövde skaffa en ny sula? Var det för att sulan var dåligt gjort eller var det att du behövde en ny om du skulle köpa nya pjäxor?

Dåligt gjorda.

Hur ser din fot ut och vilken typ av fot ska passa till Salomon pjäxan?

Väldigt breda bakom tårna. Normalhög vrist, smala underben. Inga problem utöver just passformen.

Hur har den nya sulan fungerat, bättre än den från AG?

Har bara använt den en dag, och det skulle ta några dagar för innerskon att sätta sig (det gjorde rätt ont idag), men första intrycket är inte någon större skillnad. Tänkte experimentera lite med att växla innersulor om någon vecka - båda byta dem parvis resp köra med en av varje etc.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 3 år sedan

Lägg upp några bilder på sulan.

Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 3 år sedan

la_grave :

Sorry, jag blandade ihop det. Jag frågade efter dig men du hade ju tydligen flyttat till någonstans i Östeuropa, så istället hamnade jag hos den fn mest erfarna och skickligaste pjäxmakaren AG kunde erbjuda. Har namnet hemma i Stockholm någonstans.

Ja det hade faktiskt varit en smula komiskt om du fått hjälp av mej när jag inte bor kvar i landet smile

Hoppas det löser sej med problemen!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook