Pjäxor - vad är rimliga förväntningar på hur bra det kan bli?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 4 år sedan

@la_grave
Med en viss automatik kommer en ny "leverantör" att förkasta de lösningar du fått tidigare när du klagar på bristande passform, frusna tår och tryckpunkter. Alla har sina bestämda uppfattningar om hur problemen ska lösas och förkastar lätt och gärna tidigare lösningar. En god idé många gånger är hålla sig till en och samma bootfitter som då förhoppningsvis kan skapa sig en bild över dina fötter och behov ... att "unknown" på AG inte lyckats behöver ju inte betyda att han är värdelös bara att dina fötter är ovanligt krångliga (vilket är ganska uppenbart). Och, ja ... jag vet att jag inte tillför något väsentligt i den här tråden ... men ändå! :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Pillard
3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 4 år sedan

Jag kommer nog inte heller att tillföra så mycket matnyttigt men jag hade mängder av problem med mina pjäxor och fötter tills jag slutade jaga hysterisk passform. Nu har jag pjäxor som sitter bra och om de trycker nånstans ser jag till att få skalet uttryckt där tills det slutar trycka. Dock sitter mina pjäxor numera ganska löst (framför allt om man jämför med hur folk resonerar här). Detta har dock aldrig varit ett problem för min del.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 3 år sedan

Mountain_Man :

@la_grave
Med en viss automatik kommer en ny "leverantör" att förkasta de lösningar du fått tidigare när du klagar på bristande passform, frusna tår och tryckpunkter. Alla har sina bestämda uppfattningar om hur problemen ska lösas och förkastar lätt och gärna tidigare lösningar.

Ja, det har ju varit lite av min poäng i den här tråden tidigare att "bootfitting" inte framstår som så vetenskapligt. Hur skulle det se ut om en optiker kom fram till att du var myopisk och slipade ett par glasögon efter det medan nästan optiker menade att problemet var astigmatism?

En god idé många gånger är hålla sig till en och samma bootfitter som då förhoppningsvis kan skapa sig en bild över dina fötter och behov ... att "unknown" på AG inte lyckats behöver ju inte betyda att han är värdelös bara att dina fötter är ovanligt krångliga (vilket är ganska uppenbart). Och, ja ... jag vet att jag inte tillför något väsentligt i den här tråden ... men ändå! :-)

Nja, du övertygar mig inte där. Pjäxor köper man så sällan så att en person ska komma ihåg dig mellan varven känns naivt. Men det var ju ändå detta jag försökte mig på när jag besöka Bruno Bornicat och det beslutet blev ju rätt hårt dissat i den här tråden.

Magnus vill jag minnas att pjäxkillen på AG hette.

För övrigt har jag inte särskilt problematiska fötter, inga knölar att tala om, fryser sällan, relativt normalt fotvalv mm. "Problemet" är bredden och att inga pjäxtillverkare gör breda styva pjäxor. Festor menade i förrgår, vilket var en nyhet för mig, att jag visst kunde köpa ett par smala styva racepjäxor: de är bara smala inuti. Styvheten kommer av att det är väldigt tjocka - och denna tjockhet gör det möjligt att fräsa ut dem och därigenom öka volymen/bredden (utan att det har någon större inverkan på deras styvhet). Låter ju logiskt, eller?

la_grave
1780 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/ca106e4756db4ce7b23d9c547d23f6f6.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/895215b30d9df20d056d2ba3818fd054.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/0ab7f977a397413169d39fc86cc1e4df.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/47602cd2b58412fb868d80919610b35e.jpg

la_grave
1780 inlägg

En kort redogörelse för första intrycket av mina nya Zip-Fit

* Hälgreppet är inte av denna värld. Hälgreppet i originalinnerskorna var helt ok, och hälgreppet i mina gamla sprutade Strolz och Conformable var utmärkt - men i Zip-Fit kläms hälen ihop på ett på gränsen till smärtsamt sätt!

* Har kört på tinad och frusen snö med mycket stora klumpar senaste dagarna. Med de gamla innerskorna hade jag korsat skidorna ett antal gånger på sådant underlag (det var en negativ överraskning med årets pjäxor, helt plötsligt började jag korsa skidorna!?) men inte med mina nya innerskor.

* Även med pjäxorna helt oknäppt trycker det på ett obehagligt sätt över vristen. Detta leder nog till nästa punkt

* Fötterna domnar och det hjälper inte att knäppa upp pjäxorna.

* Det är förvisso några minusgrader i luften men i solen är det varmt men jag är ändå på gränsen att frysa om fötterna.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 3 år sedan

Smörjan i innerskon dunstar(?) vart efter. Är nog bara att bita ihop och va glad.

bootfitta
810 inlägg

Sulorna ser fullt normala ut btw.

la_grave
1780 inlägg

bootfitta :

Smörjan i innerskon dunstar(?) vart efter. Är nog bara att bita ihop och va glad.

Vilken smörja?

bootfitta
810 inlägg

la_grave :

bootfitta :

Vilken smörja?

Ja, vad ska man kalla det? Zipfit kallar det ju "goop". I vilket fall flyttar det om sig efter vart det finns utrymme, så jag tror det ger med sig med tiden.

la_grave
1780 inlägg

bootfitta :

la_grave :

bootfitta :

Vilken smörja?

Ja, vad ska man kalla det? Zipfit kallar det ju "goop". I vilket fall flyttar det om sig efter vart det finns utrymme, så jag tror det ger med sig med tiden.

Nja, det är en kork- och oljelösning. Jag tror inte den dunstar. Däremot kommer den väl flytta sig med tiden.

la_grave
1780 inlägg

la_grave :

En kort redogörelse för första intrycket av mina nya Zip-Fit

* Hälgreppet är inte av denna värld. Hälgreppet i originalinnerskorna var helt ok, och hälgreppet i mina gamla sprutade Strolz och Conformable var utmärkt - men i Zip-Fit kläms hälen ihop på ett på gränsen till smärtsamt sätt!

* Har kört på tinad och frusen snö med mycket stora klumpar senaste dagarna. Med de gamla innerskorna hade jag korsat skidorna ett antal gånger på sådant underlag (det var en negativ överraskning med årets pjäxor, helt plötsligt började jag korsa skidorna!?) men inte med mina nya innerskor.

* Även med pjäxorna helt oknäppt trycker det på ett obehagligt sätt över vristen. Detta leder nog till nästa punkt

* Fötterna domnar och det hjälper inte att knäppa upp pjäxorna.

* Det är förvisso några minusgrader i luften men i solen är det varmt men jag är ändå på gränsen att frysa om fötterna.

Glömde ju den störsa skillnaden - pjäxorna har blivit MYCKET styvare. På gränsen till för styva. Ska testa att plocka bort vad- och plösförstärkningarna jag satte på tidigare för att styva till pjäxan imorgon.

bredsladd
5 inlägg
bredsladd 5 inlägg 3 år sedan

Om du har Atomic M 110 anser jag att det är DÄR felet ligger... dessa pjäxor har ju endast 100 i flex och då uppträder just dessa problem som du beskriver. Du är för tung och din åkstil för "aggressesiv"...
Hårdare skal (som sitter rätt-bootfittad)gör att du inte behöver "tokspänna" och efterspänna ,som leder till domningar och blodbrist(punktbelastningar)

gusfel
4 inlägg
gusfel 4 inlägg 3 år sedan

Hej!

Har ett par pjäxor där skalet är 22 resp 24 mm större än mina fötter och jag undrar nu om det är hyfsade förutsättningar för att formspruta en innersko?

Pjäxorna jag har nu är ett par Atomic Redster Pro 120 och jag har upplevt att jag för att sitta fast ordentligt i pjäxan har fått spänna orimligt hårt. Det har lett till smärtproblem.

Tror ni att det går att få till ett bra resultat eller är det bättre att rikta in sig på att köpa ett nytt skal och formspruta en innersko i ett aningen mindre skal?

Tack på förhand!

viktorflygare
107 inlägg
viktorflygare 107 inlägg 3 år sedan

Skaffa ett mindre skal skulle jag säga.

zupermac
161 inlägg
zupermac 161 inlägg 1 år sedan

Bump. Fortsättning dröjer...

...det heter brandgul... Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook