toppturer sverige/Norge Snöläget?

JeffRoy
50 inlägg
JeffRoy 50 inlägg 5 år sedan

Hej
Ska iväg på en lite roadtrip upp genom sverige/Norge

Tips på Snöläget mottages tacksamt. Verkar vara sådär på annars självklara ställen som romsdal/sunnmöre

Romsdal
Sunnmöre
Moirana
Lofoten
Narvik
Stora snöfallet
Abisko/riksgränsen
Lyngen

Peace

Svar

Axl
255 inlägg
Axl 255 inlägg 5 år sedan

Stora snöfallet låter ju onekligen snösäkert...

Frelin02
10 inlägg
Frelin02 10 inlägg 5 år sedan

Plusgrader och hårt här i gränsen. Kommer det 20-30 cm blir det kanon! Men just nu är det så där...

GoranC
594 inlägg
GoranC 594 inlägg 5 år sedan

Skall du till Norge är det väldigt lite snö på västlandet, Nordland, trønderlag
Dvs snön är i östra delarna av hardangervidda, Jotunheimen, Telemarka ( har så mycket snö att hyttorna är borta och obrukbara, små kullar i snön från skorstenarna)
Så dina nordliga alternativ är nog näst intill obrukbara.
Vädersystemen har kommit i samma bana över England, och dränkt dom, hel vintern och dumpat sin snö med början i Telemarka och dragit nordost ut så att det är rekordmycket snö i östra fjällen, Hemsedal, kvitjell, hafjelll m.m. Sen ingen snö kvar till t.ex Åre.

/GC

JeffRoy
50 inlägg
JeffRoy 50 inlägg 5 år sedan

Tackar För svar, fortsätt ni som har färska rapporter
//J

224moh
61 inlägg
224moh 61 inlägg 5 år sedan

Denna vinter.... sad

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 5 år sedan

Stranda i sunnmöre blir bombat med regn upp till i vart fall 900 och snön är väl snart mer eller mindre borta under 6-700

Hawksy
1 inlägg
Hawksy 1 inlägg 5 år sedan

Var i hemsedal fjällen i helgen. Bra grundat men temperaturen var hög med regn, sydväst / väst fönen låg på hårt. Skaplig snö på +900.

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 5 år sedan

Snömängden har ju varit smaskigt ambivalent den här vintern och trots att de flesta ställen har ganska dåligt med snö så finns det massor på andra. Vad tror ni om Städjan i påsk? Finns det bra med snö i området nu? Någon som hänger i de trakterna?

Axl
255 inlägg

Eftersom det står i skidskvaller att grövelsjön har 4 m så lär det inte vara någon brist på städjan om det inte blåst bort.

Pillard
3120 inlägg

Iof sant, men jag vågar sätta ganska mycket på att t.ex. Idre inte har 4m snö i terrängen. Det skulle innebära att sittliftarna blivit släpliftar, eller kanske tunnelbana ...

Axl
255 inlägg

Dom kanske gått över till det mer amerikanska sättet att mäta (mäta hur mycket fluff det kommer varje gång och lägga ihop).

bokategefjall
100 inlägg
bokategefjall 100 inlägg 5 år sedan

Finns det någon färsk rapport från Riksgränsen? Har man bunkrat upp så man klarar maj och juni åkningen?

fishcubemedia
20 inlägg
fishcubemedia 20 inlägg 5 år sedan

Röldal verkar ha en medelmåttig vinter. Endast 460 cm på toppen.
www://roldal.com

OlManRiver
18 inlägg
OlManRiver 18 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad OlManRiver (5 år sedan)

http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow

Välj bland kategorierna i vänsterspalten.
Ger en rätt bra bild över snöläget generellt.

KaitsuH
Online 571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 5 år sedan

OlManRiver :

Tackar! Mycket bra sida.

KaitsuH Citera
Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 5 år sedan

OlManRiver :

Se där... Där hade ju SMHI en hel del att lära. Riktigt bra sida.

torax
Online 156 inlägg
torax 156 inlägg 5 år sedan

En annan bra norsk sida som jag tror saknar motsvarighet på denna sida gränsen.
http://skredkart.ngi.no/

torax
Online 156 inlägg
torax 156 inlägg 5 år sedan

http://www.friflyt.no/Ski/Best-i-Jotunheimen
Utförlig aktuell info och en prognos för de kommande 3 dagarna för många områden i Norge.

Gamlingen
68 inlägg
Gamlingen 68 inlägg 5 år sedan

fishcubemedia :

hehe, det kan hända mycket på en vecka. Nu har dom 580 cm... och 270 i dalen. Och sol från onsdag. Jag ska dit och kolla to-sönbig_smile

Gamlingen Citera
anthen1
29 inlägg
anthen1 29 inlägg 5 år sedan

Gamlingen :

fishcubemedia :

hehe, det kan hända mycket på en vecka. Nu har dom 580 cm... och 270 i dalen. Och sol från onsdag. Jag ska dit och kolla to-sönbig_smile

Nå, hur var det i Röldal? Jag är sjäv sugen på att åka dit inom en snar framtid. Vart i norge är det bäst skidåkning just nu? typ jotunheimen och nedåt.

Gamlingen
68 inlägg
Gamlingen 68 inlägg 5 år sedan

anthen1 :

Gamlingen :

fishcubemedia :

Nå, hur var det i Röldal? Jag är sjäv sugen på att åka dit inom en snar framtid. Vart i norge är det bäst skidåkning just nu? typ jotunheimen och nedåt.

Det var jäkligt mycket snö. Men soligt och varmt så fluffet förvandlades till mjuk och gosig vårsnö med fast botten. Bra det med. Liljeholmens vita gav bra glid. Dom körde en juniorfreeride ner till Saudasvingen, gå in på roldal.com och kolla filmen så får du en hum om förhållandena. Det var även fruktansvärt mycket snö utefter E134 tillbaka mot Haukelifjell, och gott om folk som turade. Sen helgen har det visst blivit kallare igen, och troligen hårdare förhållanden. Men lättgånget och låg lavinfara. Och sista snön har inte fallit än...

Gamlingen Citera
anthen1
29 inlägg
anthen1 29 inlägg 5 år sedan

Gamlingen :

anthen1 :

Gamlingen :

Det var jäkligt mycket snö. Men soligt och varmt så fluffet förvandlades till mjuk och gosig vårsnö med fast botten. Bra det med. Liljeholmens vita gav bra glid. Dom körde en juniorfreeride ner till Saudasvingen, gå in på roldal.com och kolla filmen så får du en hum om förhållandena. Det var även fruktansvärt mycket snö utefter E134 tillbaka mot Haukelifjell, och gott om folk som turade. Sen helgen har det visst blivit kallare igen, och troligen hårdare förhållanden. Men lättgånget och låg lavinfara. Och sista snön har inte fallit än...

Härligt! Har du tips på några bra toppturer där som man inte får missa?

Pillard
3120 inlägg

Nån som har koll på Städjan nu? Prognoserna pratar om snö fortfarande men här nere i sthlm känns det smått otroligt att det ska finnas snö alls nånstans i landet

gubbfan
695 inlägg
gubbfan 695 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad gubbfan (5 år sedan)

Hej.
Efter att turat en del i Hemavan senaste veckan har jag koll på den delen av Sverige.
Bättre snöläge än nu har jag aldrig sett i området.
Fantastisk botten med bra bärande skare. Några flingor kom under perioden men inget större snöfall.
Nu var det ju inte detta område som efterfrågades men så är i alla fall läget.
Liftarna stängdes i Söndags.

gubbfan Citera
Almen1
174 inlägg
Almen1 174 inlägg 5 år sedan

Hej,

Det smärtar som rackans att behöva skriva att en god vän lånade mina turprylar, drog till Tromsö och tycks ha fått "episka förhållanden". Han var så lyrisk att han ville köpa loss mina illaluktande pjuxs, slitna skidor, och Dynafitbidningar modell-vrida-runt-tornet-så-stavjävulen-går av...
Tack och lov fick han skavsårsmile!

Hur som helst verkar Tromsö vara "the-shit"

Halvsmurfen
161 inlägg
Halvsmurfen 161 inlägg 5 år sedan

Hej

Jag hade årets åk i Beiarn i helgen. Bitvis halvmetern+ nytt puder i 900 höjdmeter på Leiråtind. Nu var jag rookien i sällskapet så för detaljer får nog andra i sällskapet fylla i.

/Emil

Axl
255 inlägg

kolla @jonsbert på instagram, verkar vara "hyfsade" förhållanden i gränsen just nu.

OlManRiver
18 inlägg
OlManRiver 18 inlägg 5 år sedan

Pillard :

Nån som har koll på Städjan nu? Prognoserna pratar om snö fortfarande men här nere i sthlm känns det smått otroligt att det ska finnas snö alls nånstans i landet

Passerade Städjan inom synhåll på väg hem från en två veckors skidtripp i Norge i helgen. Snö finns!
Eftersom alla redan hasplar ur sig massa andra alternativ så dänger jag till med Rendalssölen (som också passerades). Klart värt de extra milen om man ändå åker från sthlm. Rännorna håller gott om snö men kräver längre approach.

Pillard
3120 inlägg

Nice! Precis den typen av svar jag var ute efter smile Poängen med Städjan är att vi har stugan nära så då finns det nånstans att övernatta.

Jakbob
172 inlägg
Jakbob 172 inlägg 4 år sedan

Vad händer framöver nu då? Jag bor i närheten av Sylarna (norska sidan) för tillfället o här uppe finns det snö kvar på norr- och östsidor. Tänkte dock ta mig ut o åka senare i juni och då kan det nog ha hunnit smälta bort rätt så mycket.

Upp till Tromsö/Lofoten är tyvärr för långt för en runda med husbil; är det direkt mot Stryn/Fonna (Juvass?) i så fall?

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 4 år sedan

Jakbob :

Vad händer framöver nu då? Jag bor i närheten av Sylarna (norska sidan) för tillfället o här uppe finns det snö kvar på norr- och östsidor. Tänkte dock ta mig ut o åka senare i juni och då kan det nog ha hunnit smälta bort rätt så mycket.

Upp till Tromsö/Lofoten är tyvärr för långt för en runda med husbil; är det direkt mot Stryn/Fonna (Juvass?) i så fall?

Kom hem från Norge för ca 1v sedan. Bra med snö kvar uppe i Tromsö och norrut, gick att åka skidor hela vägen ner till fjorden 21e Maj.

Almen1
174 inlägg
Almen1 174 inlägg 4 år sedan

Hej,

Kom hem ifrån Tromsö och Lyngen i söndags.
Mer snö i Tromsötrakten än i Lyngen (räkna med att gå utan skidor de första 2-300 höjdmetrarna)
Skön sorbé hur som helst. Det snöade (blötsnö) på 900m i Tromsö i lördags.

Hälsningar Johan

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook