Technica Cochise åkläge som glappar

evil
365 inlägg
evil 365 inlägg 5 år sedan

Hoj,

Har ett par Technica Cochise (light) som glappar lite i åkläget. Eller snarare i åkläget. De har varit med i kanske 40 dagar och tycker det är lite tidigt för att det ska glappa. Det jag menar är alltså att skaftet inte sitter stabilt utan kan röra sig några grader fram och tillbaka när det är i åkläge.

Glappet verkar bli större och större ju mer jag använder pjäxan så snart är det väl bara gåläge kvar.

Är det nån annan som har samma pjäxa (eller vanliga Cochise) som har samma problem? Går det fixa själv med lite skuvande och grejande?

www.randopedia.net Citera

Svar

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 5 år sedan

Jag har provat det där.... Det gick så långt att jag inte kunde låsa pjäxan i gåläget.

För mig var problemet att cantingsskruven hade lossnat och börjat skruva upp sig vilket resulterade i att gålägesmekanismen inte fungerade som det skulle.

Så prova att dra åt cantiningsskruven och se om det löser ditt problem.

evil
365 inlägg
evil 365 inlägg 5 år sedan

Piglet55 :

Jag har provat det där.... Det gick så långt att jag inte kunde låsa pjäxan i gåläget.

För mig var problemet att cantingsskruven hade lossnat och börjat skruva upp sig vilket resulterade i att gålägesmekanismen inte fungerade som det skulle.

Så prova att dra åt cantiningsskruven och se om det löser ditt problem.

Bra ide, ska kolla det. Det var alltså Cochise du såg detta på?

www.randopedia.net Citera
Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 5 år sedan

Japp vanliga cochisen.

Von_vettet
144 inlägg
Von_vettet 144 inlägg 5 år sedan

Har vanliga cochisen, men inget jag har märkt direkt efter 60+ skiddagar.Tycker dock att innerskon är lite slut, men det har den varit sen jag klev över 30 skiddagar ungefär. Däremot har jag fått problem med en metallhylsa som sitter i höjd med ankeln på yttersidan som bestämt sig att borra in sig.. I min fot. Vilket inte var ett problem förra säsongen men som uppdagades under årets första resa. Så nu sitter jag med en skelettfraktur på ankeln. Känns mindre kul!

nellyjohanssson
1 inlägg
nellyjohanssson 1 inlägg 5 år sedan

Det är antagligen styrbords högerknut som spökar. Det har aldrig varit problemet för mig, men man vet ju aldrig

Von_vettet
144 inlägg
Von_vettet 144 inlägg 5 år sedan

nellyjohanssson :

Det är antagligen styrbords högerknut som spökar. Det har aldrig varit problemet för mig, men man vet ju aldrig

stämmer, exakt den delen som inte vill vara med!

onda_ogat
28 inlägg
onda_ogat 28 inlägg 5 år sedan

Jag köpte Lange XT 120 som glappar på precis det vis du beskriver, redan från första dagen. Jämförde med en annan kille som hade samma modell, och det var likadant med hans. Jag drog slutsatsen att det bara är så på pjäxor med gåläge, och man får gilla läget?

Carde
Online 87 inlägg
Carde 87 inlägg 2 år sedan

Har upptäckt samma på mina cochise 130. Kanske bättre att satsa på racepjuck istället. Förresten, gick det att åtgärda?

Carde
Online 87 inlägg
Carde 87 inlägg 2 år sedan

Har nu hört mig för hos olika återförsäljare som säger att det är vanligt förekommande på dessa pjäxor

eHogstrom
1836 inlägg
eHogstrom 1836 inlägg 2 år sedan

Känns surt att handla ett par pjuck för 5k som sedan skall börja glappa och så småningom bli obrukbara på ner vägen. Vad har ni fått för respons av Tecnica/inköpsstället på detta? Mailade Tecnica någon gång i slutet av December ang. plast-"sulan" i pjäxan men fortfarande inte fått svar. Högst oroväckande tråd.

Med detta sagt har jag Cochise 120 som inte glappar.

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera
hallohey
6 inlägg
hallohey 6 inlägg 2 år sedan

eHogstrom :

Känns surt att handla ett par pjuck för 5k som sedan skall börja glappa och så småningom bli obrukbara på ner vägen. Vad har ni fått för respons av Tecnica/inköpsstället på detta? Mailade Tecnica någon gång i slutet av December ang. plast-"sulan" i pjäxan men fortfarande inte fått svar. Högst oroväckande tråd.

Med detta sagt har jag Cochise 120 som inte glappar.

Har åkt med nya cochise 120 med nu i vinter. Gåläget fastnade en gång på ena skon efter en promenad uppför . Antagligen var det något som frös fast, men den låste sig fast tillslut längre ner backen.

Upplevde en liten känsla av glapp efter detta, men det är nog mest hjärnan som överdriver.

Nu undviker man helst att överanvända gåläget och dessa trådar gör inte saken bättre:|

jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 2 år sedan

Mitt första par Cochise 120, tror det är första modellen, glappade och åkläget hoppade till gåläget mitt i åkningen emellanåt. Min återförsäljare tog kontakt med Tecnica centralt och det var inget konstaterat fel så fick inte ut något på reklamation. Pjäxorna hade väl 3 säsonger på nacken så var ändå dags att byta. Dock fick jag 20% rabatt på ett par nya av återförsäljaren i ren goodwill så jag blev nöjd. Inte optimalt med samma modell igen men de sitter väldigt bra och hoppas att förra årets modell håller längre, annars så blir det till att byta till årets modell där det kommit en hel del förändringar.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook