Var köpa Pieps TX 600?

Pillard
3108 inlägg
Pillard 3108 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Pillard (5 år sedan)

Precis som tråden säger. Jag tänkte skaffa en Pieps TX600 för att hänga på hunden vid toppturer. Dock verkar det bara vara Snowsafe som säljer den och de vill ha 25 pund för frakten, vilket känns smått horribelt eftersom det är 25% av vad den kostar. Så i det fallet gynnar jag klart hellre en svensk butik. På samma gång, är det nån som vet ifall det också finns nån som kan uppdatera en Pieps transa i Stockholmsområdet?

Svar

bootfitta
814 inlägg
bootfitta 814 inlägg 5 år sedan

Du menar 250 pund eller?

naje
89 inlägg
naje 89 inlägg 5 år sedan

Alpingaraget i sjöstan uppdaterar pieps-sändare

Pillard
3108 inlägg
Pillard 3108 inlägg 5 år sedan

bootfitta :

Du menar 250 pund eller?

Nope 25 pund, men eftersom prylen bara kostar 100 pund (eller bara och bara, det är ju ganska mycket i relation till hur simpel produkt det är) så känns det som att man bättre kan köpa den i en vanlig markbutik. Men finns den bara hos snowsafe får jag ta den där. Bergzeit hade ju klart rimligt pris men tyvärr inga i lager.

Mailade med garaget som hävdade att enda transorna man kan uppdatera är barryvox pulse... Men man kanske får knalla in och höra för säkerhets skull

Jockemeister
19 inlägg
Pillard
3108 inlägg

Cool! Dock dyrare i NOK än vad det blir från snowsafe i SEK (ink frakt) Upphör aldrig att förvånas över hur dyrt Norge är...

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

Pillard :

bootfitta :

Du menar 250 pund eller?

Nope 25 pund, men eftersom prylen bara kostar 100 pund (eller bara och bara, det är ju ganska mycket i relation till hur simpel produkt det är) så känns det som att man bättre kan köpa den i en vanlig markbutik. Men finns den bara hos snowsafe får jag ta den där. Bergzeit hade ju klart rimligt pris men tyvärr inga i lager.

Mailade med garaget som hävdade att enda transorna man kan uppdatera är barryvox pulse... Men man kanske får knalla in och höra för säkerhets skull

Vad innebär uppdatera? Har en hund på ingång så frågan blir aktuell för mig inom inte alltför länge.

Pillard
3108 inlägg

Vad jag förstått funkar bara tx600 med Pieps transor som har firmware 8.2 och senare. Frugans DSP Tour från förra året har den firmwaren men min egen DSP har några år på nacken ch har nån mycket tidigare firmware. Jag tänkte skicka min till Åre Lavincenter men antar att de flesta som säljer Pieps kan ordna en uppdatering

centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 5 år sedan

Det är korrekt att man måste ha software 8.2 för att transceivern ska fungera ihop med TX600:an.

Jag tror inte att någon annan än vi på lavincentret som uppdaterar och gör servicegenomgång på Pieps i Sverige.

www.arelavincenter.se Citera
naje
89 inlägg
naje 89 inlägg 5 år sedan

Pillard :

Alpingaraget i Sjöstan har programvaran för att uppdatera Pieps också, butiken som du troligtvis har mailat med har bara möjlighet att uppdatera Pulse men även Element när den får sin första uppdatering kommande vinter

Pillard
3108 inlägg

Det är förstås möjligt. Men mailar man Alpingaragets verkstadsmail och får svaret att inget annat än Mammut går att uppdatera så får centralbyråkraten den businessen på Lavincentret istället...

Pillard
3108 inlägg

Jag upptäckte nu att jag hade skrivit fel i startinlägget. Självklart var det 25 pund i frakt de ville ha. Hade de bara tagit 25 pund för hela prylen hade det varit rejält billigt...

Pillard
3108 inlägg

Sådär, nu är alla prylarna fixade tack vare centralbyråkraten. En grej som förundrar lite och som kanske kan vara bra att känna till ifall nån mer kommer på att skaffa en sån pryl i framtiden. När jag provar med frugans Pieps DSP Tour som inte ska kunna hitta TX600n så gör den faktiskt det. Dock reagerar den bara när den är inom en meter från sändaren men ändå. Håller jag den precis emot så sägerden avstånd 0,8 och när jag håller den en meter ifrån säger den 11 i avstånd. Tar jag den längre ifrån än så så tappar den signal. Precis detsamma gäller faktiskt även med min egen nu uppdaterade DSP. Dock verkar det inte som att TXn stör under aktiv sökning. Lite som att om den sökande transan fått korn på en "riktig" så struntar den i TXn men lite oroväckande är det väl allt att den faktiskt ändå kan reagera trots att den inte ska göra det annat än i speciellt mode.

Sen tog det ett tag innan jag själv fattade hur fasen den funkade men det beror på att hunden jag använde inte var begravd utan rörde faktiskt på sig, då sänder den visst inte alls.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook