Hur svårt är det att hoppa BASE?

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 5 år sedan

Jag och @Jibberisch har länge funderat på det här med att hoppa med liten skärm från höga saker, nu har jag kommit i kontakt med en fallskärmsinstruktör (varken jag eller Jibberisch har någon tidigare erfarenhet av skärmhoppande så det känns som en bra start) som också är lite småsugen på BASE.

I vilket fall så säger han att det inte är så svårt som alla vill göra gällande och han har hjälpt oss med en plan som avslutas med att vi hoppar från lämplig klippa eller bro i slutet av sommaren. Efter mycket om och men gjorde vi (jag och darth) lite efterforskningar på vad som anses vara rimliga förberedelser innan man hoppar BASE, och insåg att en sommar kanske inte ger nog erfarenhet?

Planen för närvarande ser ut på följande vis:

Tidig sommar - lite teori
Mitten av sommaren - några hopp från flygplan så vi har lite koll på vad som händer
Slutet av sommaren - åka till lämplig plats med instruktören, som ser över vår utrustning, för att sedan hoppa från vad det nu blir.

Vi inser att det är en ganska kort tidsplan men vi resonerade som så att ju färre gånger vi är i luften, desto mindre tillfällen finns det för något att gå fel på.

Har vi någon på forumet som hoppar fallskärm, eller kanske rent av BASE, som kan ge ett utlåtande om tidsperspektivet är rimligt, eller vill vara med och hoppa/hjälpa till?

skistore.se/mtbstore.se Citera

Svar

socker
31 inlägg
socker 31 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad socker (5 år sedan)

Har hoppat lite från plan och dom jag känner som hoppar base har åtminstonde 500-1000 hopp och ett par år inom sporten innan de börjat med base.

Dock vet jag inte hur ni har tänkt, ska ni hoppa med redan utvecklad skärm, någon som håller den åt er eller hade ni tänkt dra skärmen själva. I det senare fallet så behövs bra mycket längre tid och förberedelser än en sommar om ni inte vill ha väldigt dåliga chanser att överleva wink

Dock ska påpekas att jag inte är något proffs inom detta och finns säkert andra medlemmar på freeride som har mer och bättre råd att ge, men rekommenderar er inte att hoppa base redan i slutet av kommande sommar såvida detta inte är ett Aprilskämt wink

Bud66
144 inlägg
Bud66 144 inlägg 5 år sedan

Iofs så har ni ju allt som oftast bra planer @jarle @jibberisch

Tidsplanen ni funderat ut låter väl helt ok, men...
Jag undrar allt lite om ni inte tagit i lite väl hårt.
Teori?
Instruktör?
Hoppa från flygplan?

I min bok behövs det då inga hopp från ett flygplan för att hoppa BASE.
Helt överskattat känns det som.
Dessutom, är inte ni vana klipphoppare från skidåkningen?
Varför ska ni upp i ett flygplan då?
Och styra en fallskärm? Hur svårt kan det vara?
Det är ju bara att dra i snörena. Hö snöre för att åka höger, Vä snöre för att åka vänster. Dra i bägge = broms.
Och var kommer teorin in? Har inte ni gått i skolan?

Nope, det är ju bara att leta upp lämplig bro/klippa och hysta sig ut.
Jag skulle satsa på "magplask" stilen, iaf på 1:a hoppet.
Sen kan ni börja dribbla med volter och liknande.

Ta fart, hoppa ut och släng iväg utlösningsskärmen.
Se bara till att kvickt som faan få tag i styrlinorna så ni kan manöverera bort från eventuella faror och därefter styr mot lämplig plats för att landa.

Samla ihop skärmen, gräv ner den (så fi inte vet att ni landat) och dra till lämplig bar för en afterflight.

100% Ateist Citera
Jarle
3975 inlägg

socker :

Har hoppat lite från plan och dom jag känner som hoppar base har åtminstonde 500-1000 hopp och ett par år inom sporten innan de börjat med base.

Dock vet jag inte hur ni har tänkt, ska ni hoppa med redan utvecklad skärm, någon som håller den åt er eller hade ni tänkt dra skärmen själva. I det senare fallet så behövs bra mycket längre tid och förberedelser än en sommar om ni inte vill ha väldigt dåliga chanser att överleva wink

Dock ska påpekas att jag inte är något proffs inom detta och finns säkert andra medlemmar på freeride som har mer och bättre råd att ge, men rekommenderar er inte att hoppa base redan i slutet av kommande sommar såvida detta inte är ett Aprilskämt wink

Det första verkar ju vara ganska vanligt men det finns ju undantag där det går väldigt bra, Mike Wilson t.ex.

Planen är väl att dra skärmen själv, hoppa, dra i ett snöre, landa. Det verkar inte finnas så mycket som kan gå fel. Hoppar vi från en bro finns det ju inte direkt någonting att slå i heller. Om det känns sketchy att hinna dra snöre osv har vi funderat lite på att ha en såndär guideskärm, eller vad det nu kallas, som man bara kastar samtidigt som man hoppar, för att få ut skärmen.

Uppskattar rådet men vi känner lite att vi har väntat länge nog och att det faktiskt inte finns så mycket som kan gå så hemskt fel.

Jarle
3975 inlägg

@Bud66, jag gillar tänket! Rakt på, inget trams, rock n' roll hela vägen. Vi funderade i de banorna i höstas men skärmhoppande vänner avfärdade oss som idioter och sms mottogs sena nätter från folk som sa att vi gick en säker död till mötes. Vårt mod stod högt, varningarna till trots, men efter lite närmare fundering insåg vi att alla som någonsin rört en fallskärm var eniga; vi var mindre genomtänkta människor. Så vi tog deras råd till oss och tycker själva att vi nu har en ganska genomtänkt plan (vi har ju för bövelen en instruktör!). Kanske har vi valt en feg väg att gå, vi får se hur det känns efter nästa möte med instruktören.

riro
7 inlägg
riro 7 inlägg 5 år sedan

Jajks.

Hoppa fallskärm är "en del" mer än att "dra i ett snöre".

Bara att lära sig ligga stabilt när man ska "dra i snöret" tar ett gäng hopp, att sedan hoppa stabilt från ett fast föremål gör saken bra mycket svårare.

Sen att flyga skärm tar en stund att lära sig... visst går allting bra så är det väl rätt så enkelt, men går det det minsta på tok behöver man erfarenhet.

Tips: Gå fallskärmskurs, hoppa några hundra hopp ur en flygmaskin och börja sedan fundera på BASE.

Många BASE-instruktörer (finns i en del andra länder) kräver minst 200 hopp från flygplan innan kursen.

FYI: Jag har 600+ hopp bakom mig (från lite olika flygfarkoster).

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan

Alltså,

Inte för att verka kaxig eller så. Men hur svårt är det egentligen att "ligga rätt i luften"? Vad är det som gör att det tar flera 100 hopp?

Jag tycker det luktar konspiration mellan de som tjänar pengar på fallskärmshoppare och hm..försäkringsbolag/regering/the man!

Jag är uppvuxen vid klippor/hopptorn.

Hoppat som fan! Luftvana.

Vad bör man tänka på då? Vad kan gå fel? Finns någon "checklista" att tillgå?

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Bud66
144 inlägg
Bud66 144 inlägg 5 år sedan

@jarle @jibberisch

En instruktör kan ju faktiskt ha sina fördelar när det kommer till saker som är bra att kunna.
Tex. packa skärmen är ett sådant moment där jag tror det kan finnas fördelar med en instruktör som visar detta moment på ett fördelaktigt sätt.

Det här kommer ni klara finfint!

100% Ateist Citera
Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 5 år sedan

Bud66 :

@jarle @jibberisch

En instruktör kan ju faktiskt ha sina fördelar när det kommer till saker som är bra att kunna.
Tex. packa skärmen är ett sådant moment där jag tror det kan finnas fördelar med en instruktör som visar detta moment på ett fördelaktigt sätt.

Det här kommer ni klara finfint!

De behöver väl inte på att packa skärm efter första hoppet lollollollollollollollollollollollol

Jarle
3975 inlägg

riro :

Jajks.

Hoppa fallskärm är "en del" mer än att "dra i ett snöre".

Bara att lära sig ligga stabilt när man ska "dra i snöret" tar ett gäng hopp, att sedan hoppa stabilt från ett fast föremål gör saken bra mycket svårare.

Sen att flyga skärm tar en stund att lära sig... visst går allting bra så är det väl rätt så enkelt, men går det det minsta på tok behöver man erfarenhet.

Tips: Gå fallskärmskurs, hoppa några hundra hopp ur en flygmaskin och börja sedan fundera på BASE.

Många BASE-instruktörer (finns i en del andra länder) kräver minst 200 hopp från flygplan innan kursen.

FYI: Jag har 600+ hopp bakom mig (från lite olika flygfarkoster).

vi har tusentals klipphopp i baggaget, stabila uthopp och bra position i luften är inget vi behöver öva på.

Dessutom tänkte vi hoppa från låga höjder där fallskärmen vecklas ut ASAP så att balansen i luften skulle vara ett problem är jag skeptisk till, tiden glidandes i skärmen lär ju inte heller bli så lång, lite därför vi tänker att en bro kan vara lämpligt då det inte blir så mycket att tänka på vid landningen.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 5 år sedan

@Jarle nu har du varit på svamparna igen. Det du och @jibberisch skall göra är ju bungyjump. Missat det? lollollollollol

Jibberisch
1540 inlägg

Hasse_Lindborg :

@Jarle nu har du varit på svamparna igen. Det du och @jibberisch skall göra är ju bungyjump. Missat det? lollollollollol

Vägrar hoppa gummisnodd. Fan lägga sitt liv i någon annans händer. Aldrig.

Leder
484 inlägg
Leder 484 inlägg 5 år sedan

Aprilskämt? Nåväl. Köp en rigg och hoppa. Ni skojar ju bort dem som försöker guida er rätt så ni verkar ju ha koll efter lek och plask.

Checklista för BASE

1. Fallskärm som är packad för snabb (hård) öppning, ingen reserv. Men det visset ni väl redan
2. Någorlunda högt föremål att hoppa från, ju lägre desto tuffare.
3. Hoppa
4. ?

Lycka till!

/Leder

Leder Citera
Primary
221 inlägg
Primary 221 inlägg 5 år sedan

angående att ligga rätt i luften så va jag i USA och testade en sådan här inomhus hoppning eller vad man ska kalla det. Ett antal fläktar suger/trycker upp så pass mycket luft att man motverkar gravitationen och därmed kan ligga i luften.
Jag gick in med självförtroende och trodde att det skulle vara ganska enkelt, men icke, riktigt svårt att kunna ligga helt still faktiskt! Man har inte tänkt på att små rörelser kan ha så pass stor betydelse förrän nu. Dock tror jag också att det är något enklare att ligga stilla när man hoppar riktig fallskärm (tillräckligt högt för fritt fall) då man inte har några väggar eller något golv så pass nära en.

Sådan här alltså:

antikvitet
31 inlägg
antikvitet 31 inlägg 5 år sedan

NRKprogrammet Expedition Sognefjord eller vad det hette hade ju ett inslag där de rutinerade BASEhopparna tog med sig en rookie ut och hoppade från en bro. Hur svårt kan de va? Viktigt med GoPron bara.

Förresten, skit i klippan, fram med SLkortet;

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 år sedan

Har gjort knappt hundra hopp inklusive utbildning, vanliga hopp från flygplan alltså. Att ligga rätt i luften utan att rotera är inte så enkelt, tar ett par hopp men går rätt fort att lära sig. I sämsta fall tmlar man runt okontrolerat men det drabbade aldrig mej. Att i frifall manövrera i formation med andra är jäkligt svårt och tar många hundra hopp innan man blir ok. Men att hoppa från en bro med någon som håller i den lilla utlösningsskärmen (som jag inte kommer ihåg vad den heter) och slänger iväg den torde inte vara svårare än att hoppa första gången på fallskärmsutbildningen. Men jag skulle avråde från att försöka dra skärmen själv, mycket högre risk att det går åt helvete, börjar tumla hittar inte handtaget etc. Och då dör man. Till skillnad från fallskärmshopp där man har lite tid och en en reservskärm som kommer automatiskt om man inte lyckas dra själv. Men det självklara rådet är förstås att ge fan i base eftersom det är farligt. Men kanske inte farligare än friåkning?

Jibberisch
1540 inlägg

Hm...okej...så ligga rätt i luften kräver träning. Har inbillat/lurat mig själv att det inte är så krångligt. Det är noterat!

Hur svårt är det att styra en skärm när/om den väl är utvecklad?

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 år sedan

Ganska lätt men landningen är ju lite knepig. Gäller att flarea, bromsa in vid rätt tillfälle. Och att beräkna var man landar kan vara knepigt. Men så länge ni har fått ut skärmen så borde ni inte slå ihjäl er. Men brutna ben händer ju ibland.

Fuzzamo
1 inlägg
Fuzzamo 1 inlägg 3 år sedan

Hallå!
Jag hoppas att denna tråden är inaktuell och att ni inte utfört något hopp.

Jag håller själv på att träna för att hoppa base, har nu gjort 230 hopp ifrån flygplan.

1 du måste packa din base fallskärm efter objektet som skall hoppas. alltså:
högt objekt = långsam och mjuk öppning
Lågt objekt = Kort och hård öppning
Detta relegeras med olika sätt att packa fallskärmen, och användandet av olika komponenter.

Angående att ligga stabilt i luften, nej det är inte alls enkelt, särskilt inte när man hoppar från ett fast objekt, för då har du ingen fartvind att flyga din kropp i, det är 2 sekunder med noll kontroll på din kropp, gör man då fel i uthoppet kan du hamna mot föremålet du hoppar ifrån, vilket är dåligt.
Om man inte ligger stabilt i luften kan du både glida in i objektet du hoppar ifrån, samt påverkar din kroppsposition vid "drag" av fallskärmen. så ligger du ustabilt, kommer även fallskärmen ut som en påse skit (eller kan göra)

Så den där instruktören ni hittat kan ni ju börja med att idiotförklara, o sedan kan ni börja med att ta en fallskärmskurs där ni blir licensierade att hoppa själv, gör en 200 hopp ifrån flgplan, sen kan ni börja tänka tanken!

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad linder (3 år sedan)

Polaren började hoppa sept 2014 och denna filmen är från ett år med hopp från plan och klippor!

Vill man så är det ju helt klart möjligt att snabbt lära sig om man bara är tillräckligt dedikerad smile

Hawk100
628 inlägg
Hawk100 628 inlägg 3 år sedan

Massor av fördelar med att hoppa från bro:
Lätt att fästa utlösarlina i broräcket=inget fumlande med att dra eller kasta pilotskärm.
Lågt=inget behov av att vara stadig i luften.
Vatten under=inget behov av mjuklandning. (OBS Detta resonemang funkar ej säker om ni väljer att hoppa under en riktigt kall vinter!)
Kan dock vara bra med flytväst i väntan på att bli uppfiskad/räddad från drunkningsdöden......

Lycka till boys!!!

erik_lagg
746 inlägg
erik_lagg 746 inlägg 3 år sedan

Vad kan gå fel?
... Några försök än?

Kaskar
566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 3 år sedan

Nummer 1 på listan av vad man behöver är väl ändå brass balls?

http://endrojandeblick.typepad.com/.a/6 … 1c1970c-pi

MagnusArvidsson
1 inlägg
MagnusArvidsson 1 inlägg 3 veckor sedan

Är det någon av er som hoppar BASE som vill bli intervjuade?
Jag skriver en artikel för Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan som (lite förenklat) ska handla om rädsla, trygghet och säkerhet.
Hör gärna av er i så fall till magnus.arvidsson@hd.se eller 0418-49 65 56

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook