Vilken systemkamera?

MOONEEN
39 inlägg
MOONEEN 39 inlägg 4 år sedan

Tja jag är 16 år och nu tycker jag att det är dags att införskaffa min första systemkamera!

Jag kommer att använda kameran till nästan enbart filmning och filma mestadels skidåkning men även studsmatta och andra sommar aktiviteter. Jag har filmat en del innan fast med enklare kameror men jag har i princip aldrig hållit en systemkamera. Jag har kollat runt lite och hört att Canon EOS 650 och Canon EOS 100 ska vara bra att filma med. Tror att jag ska satsa på en Canon för dom verkar bra!

Har ni några tips på vilken kamera man ska ha? Finns det andra modeller som är bra att filma med och vilket objektiv ska man ha? Jag tänker mig prisklassen runt 5000 kr. Tacksam för svar!

MVH Olle

Svar

Pistgubbe
230 inlägg
Pistgubbe 230 inlägg 4 år sedan

Om du nästan enbart skall filma med kameran tycker jag definitivt att du skall köpa en videokamera istället. Vi har en Canon 5D Mark III (typ proffsklass) och t.o.m. den har brister i framförallt autofokus. Jag filmar med GoPro och en billig Sony Handycam hellre än med vår Canon (inte minst för att de är så extremt mycket hanterbarare). Om du lägger 5 000 på en renodlad videokamera så tror jag att du kommer mycket långt jämfört med en systemkamera optimerad för foto.

Det finns systemkameror som filmar bra, men då måste du nog upp i andra prisklasser, typ den här som fått toppbetyg på video:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt … -kamerahus

Alfakrull
Online 314 inlägg
Alfakrull 314 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Alfakrull (4 år sedan)

Jag måste nog säga emot förgående talare lite, för lyckas du hantera en systemkamera så ger den så otroligt mycket bättre film än nästan alla filmkameror, undantaget pro och semi-pro kameror. Däremot tror jag att du ska fundera på om du tänker lära dig att hantera att fokusera manuellt eller om du ska ska skaffa en kamera som presterar tillräckligt bra autofokus när den filmar (då kommer normala systemkameror ibland ha svårt att följa fokus). Om du inte vill fokusera manuellt vill jag föreslå kameror med andra lösningar än vanliga systemkameror, antingen sonys SLT-kameror (typ A58) som använder sitt vanliga autofokussystem även vid filmning eller spegellösa kameror (Sonys NEX, Samsungs NX, panasonic & olympuskameror, canon M som har en mer välutvecklad kontrastautofokus.

Edit:

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
MOONEEN
39 inlägg

Tack för tipsen! Men är det ingen mer som har något att tips om??? För så mycket klokare blev jag inte mer än att man ska satsa på att fokusera manuellt.

jcca
Online 228 inlägg
jcca 228 inlägg 4 år sedan

En begagnad 60D kan ju vara ett alternativ. Riktigt skön kamera, bättre ergonomi än 650D eller annan i den serien.

Annars är 600/650/700D också vettiga alternativ. Lite mindre hus, annars tämligen lika filmegenskaper.

Se sedan till att komplettera med en extra lins när budget för det finns. Ger mycket mer möjligheter än att bara ha det vanliga 18-55 som kommer med.

Får du några slantar över kan du t.ex lägga vantarna på ett Canon 50mm/f1.8 som ett sjukt prisvärt objektiv. Stor bländare, som gör att du kan få kort skärpedjup i bilden, för nästan inga pengar alls. Kostar väl en 700-800 kr. Skarpt är det också. Men det finns även tusentals trådar om det här.

svveet
141 inlägg
svveet 141 inlägg 4 år sedan

Gött. Se till att lära dig så mycket som möjligt om foto och filmande och inte bara köra på auto. (Youtube)

Skall du ha slowmotionklipp? Tänk på att du behöver ha tillräckligt med fps (någon får gärna stötta upp med siffror)
Ha lite is i magen och köp inte första bästa som dyker upp utan scanna av lite både blocket, freeride och fotosidan.se om du skall ha beg.

Fundera på vad som du behöver utöver kameran Vad skall du fota/filma? Vart skall du publicera? Facebook/ youtube eller på skolans värsta projektor?

Väska? Rygga eller axelväska? Axelväska är smidigt, lätt upp och ner man kan dock bara ta med sig det viktigaste, Rygga är gott om man skall bära med sig stativ, skidor, en tårta eller något annat skoj, dock blir det inte så spontant. Väskor finns på ebay frifrakt från Hong Kong och en tredjedel av priset eller mer mot vad vi ger i sverige.
Stativ? Behövs det? Gorilla, mono eller ett trefots
Batteri? Det går åt en hel del vid filmande. Finns billiga på ebay eller dx.com
Minneskort? Satsa på kvallite! Tänk på att från 720 till 1080 går det teoretiskt sätt åt 4x mer minne.

Vilka objektiv behöver du?
Behöver du Fish kan vara effekt fullt men det behövs mer.
Tele glugg? Offpist åk på andra sidan dalen eller feta big airs.
Fast: 50 f1.8 plastic fantastic, värt sin vikt i guld. typ några gram men ändå det mest prisvärda objektivet som inte är gratis men nästan.
Zoom: Kompromiss men smidigt när man bara vill ta med ett objektiv.

Vad har du för redigerings möjligheter? Klarar datorn 4K eller köra på 720.
Redigerings program: Movie maker är skit. Mac:s program funkar. Premier eller Vegas, kräver dock lite mer utbildning, (Youtube är alltid din vän)

Kolla av hos släktingar om de har gamla analoga kameror liggande hemma som de inte använder, då det finns adapter ringar till de flesta märken och modeller, så du kan låna objektiv. Då du ändå kommer använda manuellt fokus en hel del så är detta perfekt då de objektiven oftast har bättre egenskaper än nya digitala. + att känslan i ett gammalt objektiv är mycket goare än ett nytt plast.

Istället för ett fish så kan en gopro vara ett gott komplement.

Skall man köpa beg så är barnfamiljer ett säker kort, de kliver oftast en riktigt bra kamera sedan blir den liggande då iPhoneen är mycket smidigare att ha med sig till parken då barnvagnen fylls av blöjor, rena kläder och välling. Dessa reas sedan ut när de inser att de inte behöver den och då följer väskor, minneskort och allt med.

Hoppas att det kan vara till någon nytta.

*Jag tar inget ansvar för felstavningar eller grammatiska fel. All särskrivning bjuder jag på.

Är inge vidare på grammatik eller att stava! Citera
Emillarsson
25 inlägg
Emillarsson 25 inlägg 4 år sedan

Kort och gott:

En "bra" kamera som man kan göra extremt bra filmer med och väldigt många använder är canon eos 600d.
det var min första systemkamera, jag hade aldrig använt en systemkamera för 2 vintrar sedan, sen fick jag den och då började man trixa och fixa.

läste forum (typ bara här på freeride; https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=86588, Sebastianmedias text i den forumtråden är eeextremt bra), kolla youtube, testa testa testa bara.

lite det jag vill komma till är att man inte måste ha en RED som filmar i 6K med en miljon fps för att kunna göra riktigt bra skidfilmer med tanke på att man är en amatörfilmare.

Pistgubbe
230 inlägg
Pistgubbe 230 inlägg 4 år sedan

Du får fler rekommendationer på Canon systemkamera för filmning. Ger mig inte direkt in i debatten, men säger i alla fall följande: du måste vara mycket duktigare än jag på att filma om det skall bli bra. Kvalitén ar jättehög om man träffar rätt med skärpan. Autofokusen har dock inte en chans när det rör sig snabbt, som i skidåkning. Att följa någon med manuell fokus är ju apsvårt. Man tycker att det ser ok i kameran, men sedan när man kommer hem och tittar i dator är det stora skärpeproblem. Testa i alla fall att filma med en Canon systemkamera innan du köper en. Over-and-out

jcca
Online 228 inlägg
jcca 228 inlägg 4 år sedan

Pistgubbe :

Du får fler rekommendationer på Canon systemkamera för filmning. Ger mig inte direkt in i debatten, men säger i alla fall följande: du måste vara mycket duktigare än jag på att filma om det skall bli bra. Kvalitén ar jättehög om man träffar rätt med skärpan. Autofokusen har dock inte en chans när det rör sig snabbt, som i skidåkning. Att följa någon med manuell fokus är ju apsvårt. Man tycker att det ser ok i kameran, men sedan när man kommer hem och tittar i dator är det stora skärpeproblem. Testa i alla fall att filma med en Canon systemkamera innan du köper en. Over-and-out

Välj en mindre bländare, t.ex f/8 eller f/11 så får du skärpa i hela bilden. Eller köp ett objektiv med snabbare AF.

MOONEEN
39 inlägg

Tack så hemskt mycket för alla tipsen! Men vad är det som gör Canon 50mm/f1.8 så bra??? Som jcca skrev att man ska välja mindre bländare för att få fokus i hela bilden. Väljer man det på kameran eller på objektiven???
Och vad är AF egentligen?

En sak till bara som svveet sa om redigeringsmöjligheter, tror ni att en vanlig Macbook med Final Cut Pro klara att redigera filmer från exempelvis en Canon 650d?

Daniel_Agren
11 inlägg
Daniel_Agren 11 inlägg 4 år sedan

Köpte en 650d nyligen och om jag inte minns helt fel så är det just fokusen som skiljer 750 och 650, tänker du dessutom att du ska utveckla filmandet med mer prylar kan det vara en bra ide att skaffa objektiv som stödjer extern fokusring då det är lättare att jobba med. Har för mig att 650 enbart stödjer manuell fokus vid filmning medans 750 även kör auto.
Min mbp funkar att redigera med, även om det går långsamt med rendering o stabilisering även med 8gb ram. Men hd film tar sjukt mycket plats så du får se till att ha en hyfsat stor och tom disc.

Fullt ös med hälen lös Citera
svveet
141 inlägg

Det som gör 50mm/f1.8 så bra är att det är ett bra objektiv med bra ljus insläpp för nästan inga pengar alls. Perfekt när man skall fota/filma motsv det ögat ser. På en full formats kamera ett 35mm objektiv.
Så länge du har ett digitalt objektiv gör du det i kameran om du istället kör på ett gammalt så gör du det på objektivet.
AF=Auto fokus

MBPro och Final Cut funkar utmärkt. Det är värt att uppgradera ramen.

Timothy
32 inlägg
Timothy 32 inlägg 4 år sedan

Mina rekommendationer till dig:

Canon 600d, beggad med få exponeringar
Samyang 8mm (fisheye) 14mm om du inte vill ha lika fisheye men ändå brett.
Börja med kitobjektivet, testa dig fram och uppgradera efter en tid.

Sen eftersom alla reppar Canon så mycket på det här forumet så bör du kolla in:

Panasonic GH3 (filmar i 1920x1080 med 60fps som ingen annan Canon kamera gör)
Panasonic GH2 (hackad med hög mbps)

Några objektiv till ovanstående kan jag inte rekommendera, föll för Canon-hypen och har inte testat tillräckligt för att säga så mycket om Panasonics kameror.

Lycka till!

MOONEEN
39 inlägg

Tack så mycket för tipsen! Jag återkommer om jag får några fler frågor!

dvraptor
18 inlägg
dvraptor 18 inlägg 4 år sedan

Tycker också att du ska satsa på en systemkamera, lite längre inlärningströskel, men det ger fler möjligheter och resultatet blir riktigt bra. Autofokus behöver du inte bry dig om, ska man filma bör man vänja sig vid att fokusera manuellt, enda sättet att jobba med ex. skärpeförflyttningar.

Det stämmer att det kan vara svårt att få det skarpt alla gånger när man följer ett rörligt föremål, men det gäller framförallt när man kör med långa brännvidder dvs tele. Med ett vidvinkel så kan du i princip få ett obegränsat skärpedjup, framför allt om du bländar ned som andra beskrivit.

Ett tips är att förbereda det du ska filma genom att fokusera mellan dom punkter där exempelvis en skidåkare passerar, då kan du lättare följa med när det väl gäller.

Kan låta krångligt men man lär sig tekniken ganska snabbt!

Canon funkar fint, själv kör jag en 7D med bland annat det prisvärda 50mm/f1.8, men det bör kompletteras med något mer vidvinkligt.

MOONEEN
39 inlägg

Tack för tipsen!smile

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 4 år sedan

En fördel med att använda canon/nikon jämfört med andra märken är att andrahandsmarknaden är omfattande och du kan lätt köpa och sälja grejer i takt med att du vill komplettera eller uppgradera.

Canons billiga 50mm f1,8 är och samyang 8/14mm är givna objektiv i kogret.

svveet
141 inlägg

Kan tipsa om att cyberphoto har billiga vidvinkel/fish objektiv just nu. Utförsäljning.

antonjb2
6 inlägg
antonjb2 6 inlägg 4 år sedan

Tycker du ska gå på en gh2 som du hackar främst för att de är väldigt prisvärda och att kvaliteten är bättre än canon etc. M43 systemet har också väldigt prisvärda objektiv samt att du enkelt kan använda dig av speedboosters(adapter som samtidigt ökar ljusstyrkan) för att använda t.ex nikons objektiv. Så jag jobbar smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook