EST bindning, värt priset?

ebbaemilia
70 inlägg
ebbaemilia 70 inlägg 4 år sedan

Ska köpa nya bindningar (burton antagligen), borde man satsa på EST då? När man läser om det låter dt jue grymt men hur stor skillnad är det egentligen?

Svar

bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 4 år sedan

Har du en en EST-bräda..?

ebbaemilia
70 inlägg

Nope, inte än i alla fall. Hade tänkt köpa nya boots och bindningar till den här säsongen och ny bräda till nästa då den fortfarande går att åka på, men känns onödigt och dumt att köpa nya bindningar som inte är EST för att sedan om bara något år köpa ny bräda och då villa ha det. Samtidigt blir det ju rätt mkt dyrare om jag ska byta ut hela min utrustning på bara några månader…

Så, är det värt det?

NamnetVarSimon
1 inlägg
NamnetVarSimon 1 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad NamnetVarSimon (4 år sedan)

Ett tips är att inte köpa ett par bindningar som det bara finns EST fästen på (Då blir du fast med bara Burton brädor). Kolla i så fall att det finns EST fästen och original fästen för att kunna byta ut brädan till något annat märke men ha kvar bindningarna. Skulle dock aldrig köpa Burtons bindningar pga bekanta som har haft problem med detta EST system men de kan väl ha utvecklats inte vet jag.

Tobler
16 inlägg
Tobler 16 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Tobler (4 år sedan)

EST bindningar funkar bara med Burtons brädor som har "The Channel".
Jag har åkt med EST bindningar sedan 2011 och inte haft några problem och dom flesta av mina kompisar åker också med EST bindningar och dom har inte heller haft några problem.

Kolla på Burtons hemsida så kan du se hur en bräda med The Channel skiljer sig mot en utan.

Hellre redlös än rådlös. Citera
bootfitta
818 inlägg

Samt att alla, så vitt jag vet, EST-bindningar är kompatibla med vanliga brädor också, måste bara byta pucken under foten.

ebbaemilia
70 inlägg

Vänta så det funkar att ha EST till vilken bräda som helst? Eller behöver man en spc channel-bräda, för det är så jag uppfattade det som när jag läste?

Men undrar fortfarande, ni som testat både med och utan EST, hur stor skillnad är det och hur värt är det? Jag åker inte hela säsonger då jag fortfarande går i skolan och antar att EST-bindningar inte är livsavgörande för åkningen, men om det är väldigt stor skillnad är det ju klart värt att väga för och nackdelar

bootfitta
818 inlägg

Du läste rätt - Inga problem att montera EST-bindningar på vanliga brädor så länge man har rätt typ av "puck" - Det omvända går dock inte(alltså brädor med EST-kanal kräver EST-bindning). Jag minns inte riktigt vad Burtonmänniskan sa om varför man ska ha just EST-systemet... Känns som att det vanliga med inserts funkar bra, eller det kanske är smidigt om man ofta vill kunna byta stance eller så.. Jag har ingen aning.

Bejnan
160 inlägg
Bejnan 160 inlägg 4 år sedan

Fel EST bindningar passar endast brädor med The Channel (ICS kallar förövrigt Burton det). Vanliga bindningar kan dock passa på en ICS bräda med rätt "puck". EST bindningar har inga puckar och kan omöjligt passa i ett 4x4 mönster

Tobler
16 inlägg
Tobler 16 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Tobler (4 år sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/2c90a8ab552dc18b45a598f670184b73.jpg
Det här är en EST bindning notera att fästpunkterna sitter utanför foten och är fastgjutna i bindningen.

https://www.freeride.se/img/photo/n/c5a758cb321afa03bb923bc2e017bc70.jpg
Och här har du en bindning utan EST.

Så en EST bindning har ingen puck men till vanliga bindningar finns det puckar som gör att dom passar till brädor med The Channel

bootfitta
818 inlägg

Hmm.. måste vara nykter nästa Burton-clinic jag går på

Kaskar
566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 4 år sedan

Jag har bindningar med disc som jag kör på channel. Det funkar men det märks att diskar inte är optimalt för channel då jag tycker att det kan bli ganska rejält glapp. Inget jag märker när jag åker men som jag märker när jag står och pillar på brädan. Och för vissa är pill-egenskaperna viktigare än åkegenskaperna tror jag

Kinkan
1591 inlägg
Kinkan 1591 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Kinkan (4 år sedan)

Från och med 2013 års modeller så ska EST bindningar oxå vara kompatibla med andra system. Bindningen som tibler bifogade är av äldre modell. Om jag inte är helt ute och cyklar vill säga såklart. Om du sätter en EST bindning på en bräda utan the channel så får du inte ut fördelarna med EST utan då blir det som en standard bindning. Fördelen med EST är att bindningarna inte påverkar brädans flex på samma sätt, brädan blir inte lika styv där bindingarna sitter enkelt förklarat.

ebbaemilia
70 inlägg

Okej tack för hjälpen!

Ni som testat båda varianterna (med EST och Channel, och gamla vanliga pucken) märker ni stor skillnad på åkningen? Alltså hur mycket påverkar det nya channel-systemet och EST-bindningarna åkningen, funkar gamla systemet lika bra? Och nu menar jag inte om man läser på försäljarnas hemsidor utan har stor skillnad är det i verkligheten?

Comme
111 inlägg
Comme 111 inlägg 4 år sedan

Kinkan :

Från och med 2013 års modeller så ska EST bindningar oxå vara kompatibla med andra system. Bindningen som tibler bifogade är av äldre modell. Om jag inte är helt ute och cyklar vill säga såklart. Om du sätter en EST bindning på en bräda utan the channel så får du inte ut fördelarna med EST utan då blir det som en standard bindning. Fördelen med EST är att bindningarna inte påverkar brädans flex på samma sätt, brädan blir inte lika styv där bindingarna sitter enkelt förklarat.

Nej.

EST bindningar funkar bara med brädor som har The Channel.

En del bindningar (Alla Burtons, samt flera andra märken) har discar som funkar med The Channel.

Jag märker ingen skillnad mot en vanlig bindning men i teorin så har EST alla fördelar mot disc-systemete. Bättre flex, lättare, enklare att skruva med, full dämpning under hela foten.

............... Citera
Tobler
16 inlägg
Tobler 16 inlägg 4 år sedan

Kinkan :

Nej bilderna var på 2013/2014 bindningar

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook