What´s Up?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 4 år sedan

Förra säsongen kom det en hel del intressanta nyheter som skapade ett visst habegär. Efter att ha bläddrat igenom SKI´s 2015 Buyers Guide känns det som skidtillverkarna mer eller mindre tagit en sabbatssäsong. Till säsongen 2013/2014 var det nya material, nya rockerprofiler och nya hybridpjäxor i mängder. I år inget mer än lite nya färger.

Jag har bara sett två prylar som väcker mitt begär, Hendryx Degûello GSS och Marker Kingping (dock inte tillsammans). Har jag missat något väsentligt? Visserligen räcker ovanstående för att tömma bankkontot ... men ändå. ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera

Svar

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 4 år sedan

Njaäeh, jag är nog böjd att hålla med dig..
Viss spänning i att det kommit två nya konkurrenter till ABS och Snowpulse (Scott och BD), mest för att det är bra med konkurrens för den tekniska utvecklingen men några riktiga WTF-moments är det ju inte.

@PNyberg, du verkar ju vara prylpratsugen – what say you? Du vart kanske mindre zonkad av ISPO än jag.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 4 år sedan

Precis som med Degûello och Kingpin så hjälper väl prislappen till att dämpa värsta buzzet, annars vore väl Völkls BMT-serie en hyfsad bubblare?

The older I get, the faster I was. Citera
Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 4 år sedan

Du får helt enkelt nöja dig med förra årets prylar i år istället! Lägg pengarna på att åka skidor istället, med din prylbudget borde du ju kunna få ihop till 2 veckor CMH wink

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Heddious
1781 inlägg

@xSooLx prislappen på Kingpin är väl ändå rätt human.. jämfört med dyna-monstrets intropris iallafall? men ja, BMT-hajpen skulle kunna ha varit större. var är alla kolfiberfetischister?

(förmodligen på happyMTB) smile

iSooLi
872 inlägg

Absolut @Heddious , inget överpris på Kingpin, men många sekiner ändå, speciellt som man skulle vilja smälla på dem på ett par BMT...

iSooLi
872 inlägg

@Vattendroppe jag ska nog se till att göra både och... smile fast inga BMT i år, men kogret får växa då förra årets Annex 118 är på väg från Telemark Pyrenees, bra kurs på fjolårsgrejor..! big_smile

Heddious
1781 inlägg

Ouch ja, BMT plus Kingpin är väl pengar som skulle räcka till både en och två skidresor. @xSooLx

Förresten, apropå onödigheter och koger och sånt – skulle herrarna säga att det är befogat att fylla igen luckan mellan TST 183 med Guardians och Kuro 175 med ett par K2 Remedy 117 (179, förra årets)? Har sett dem billigt on the nät och jag har ett par gamla Griffon liggande som jag skulle kunna slänga på dem.

Inte för att jag egentligen behöver ett par lagg till, men ja.. jag försöker övertala mig själv om att låta bli, skulle dock inte ha något emot en second opinion.
Kurona sparar jag mest för att jag någon gång i en mörk och avlägsen framtid har tänkt åka till Japan och de flyter som korkar, och även om TST är svinbra som varjedagsskida nio dagar av tio är det ibland dagar när jag velat ha något bredare men utan ohanterligheten på hårt/pistat som fullrocken på Kuro innebär.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 4 år sedan

Völkls V-Werks BMT har jag totalt missat ... ser riktigt intressant ut. Givna skidor att testa. BMT/Kingpin verkar som en intressant kombination vintern 2014/2015. ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 4 år sedan

Ni har nog missat den intressantaste skidan... The Friend. Eller vad säger @G-arle om det?

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 4 år sedan

Hasse_Lindborg :

Ni har nog missat den intressantaste skidan... The Friend. Eller vad säger @G-arle om det?

Jag har bara en sak att säga om den skidan; hnnnnnnnnnnggg, villha/10. Tråkigt att jag förmodligen inte kommer att få möjlighet att testa den. Gråter lite varje kväll.

Varför diskuteras ens andra skidor i tråden?

Ok, project 100 carbon och opus magnum får också diskuteras.

skistore.se/mtbstore.se Citera
Hasse_Lindborg
2928 inlägg

G-arle :

Hasse_Lindborg :

Jag har bara en sak att säga om den skidan; hnnnnnnnnnnggg, villha/10. Tråkigt att jag förmodligen inte kommer att få möjlighet att testa den. Gråter lite varje kväll.

Sitter med handen på köp knappen och fingrar varje kväll @G-arle men i 187 så den blir för lång för dig.

Vattendroppe
3049 inlägg

@xSooLx Du är en man med stor plånbok hör jag. Du skulle såklart kunna skippa nya lagg och ta med mig på CMH som privat fotograf. Jag tar inget arvode, utan kan tänka mig att ge ett schysst erbjudande att bara få omkostnader betala!

@Heddious Äh, framtid är överskattat, häng med i februari!

iSooLi
872 inlägg

Heddious :

Förresten, apropå onödigheter och koger och sånt – skulle herrarna säga att det är befogat att fylla igen luckan ...........?

Inte för att jag egentligen behöver ett par lagg till, men ja.. jag försöker övertala mig själv om att låta bli, skulle dock inte ha något emot en second opinion.

Första frågan: Ja, luckor är till för att fyllas, annars vore de inte just luckor..!

Andra stycket: Jag tror att du redan har svarat dig själv på den frågan, ge upp motståndet, fall för frestelsen- då blir du av med den.

Andra styckets andra del: Kan inte bidra med bättre synpunkter än de som är grundade av en översiktlig nätstudie, och därav tycker jag det ser ut som en ytterst lämplig luckfyllarkandidat. Nästan så jag skulle misstänka att många som väljer den t.o.m. skulle kunna ersätta både Tst:n och Kuron för huvuddelen av friåkning som 1sq, även om både Tst:n och Kuron har kvalitéer åt respektive håll som remedyn inte fyller.

Sammanfattning; go for it! big_smile

iSooLi
872 inlägg

Vattendroppe :

@xSooLx Du är en man med stor plånbok hör jag. Du skulle såklart kunna skippa nya lagg och ta med mig på CMH som privat fotograf. Jag tar inget arvode, utan kan tänka mig att ge ett schysst erbjudande att bara få omkostnader betala!

Tillgänglighet i ekonomi är ju avhängigt mellan förhållandet av inkomster och utgifter, och som heltidsanställd, ensamlevande medelålders tonåring med utflugna barn har jag ju total handlingsfrihet med mitt disponibla överskott... Det underlättar intressefrosserier... och genom att inte ta med dig, kan jag ju åka på en resa till! cool

mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 4 år sedan

Heddious :

"second opinion", är det namnet på smalvarianterna (98/108) av project opinion?

wink

precis. Citera
Heddious
1781 inlägg

mholm :

Heddious :

wink

haha, det tänkte jag inte ens på. smile
(är f.ö. fortfarande lite putt över att opinionen inte kommer i nån 178-ish-variant.. hade den gjort det hade skidvalet varit så enkelt.)

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 4 år sedan

Heddious :

mholm :

Heddious :

wink

haha, det tänkte jag inte ens på. smile
(är f.ö. fortfarande lite putt över att opinionen inte kommer i nån 178-ish-variant.. hade den gjort det hade skidvalet varit så enkelt.)

Gå till gymmet. Träna ben. There fixed it fer ya.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 4 år sedan

Ærlig talt ser jeg ikke helt at man kan bli veldig entusiastisk til BMT heller, så lenge man er ute etter noe nytt.

Konstruksjonen er den samme (mer eller mindre) som v-werks katana (svært uklart hva som egentlig er poenget med de tynne vingene), völkl har oppdaget taper (velkommen etter), vekta er ikke særlig lav og prisen er høy.

Ellers, Kingpin er kanskje interessant om et års tid (kjøp aldri første års produksjon av bindinger), Beast er justert til i år og har fått DIN-sertifisering (som det er veldig uklart hva som er fordelen med), det er lite nytt av støvler (venter spent på om det kommer noe fra dps om et år eller to), noe interessant er det at "fat is back" med powabunga og "three"?

simen at downskis.com Citera
Heddious
1781 inlägg

Jibberisch :

Gå till gymmet. Träna ben. There fixed it fer ya.

Det är ju fortfarande fett onödigt för en liten frigolitbit som jag att köra på så stora skidor även om jag kan. Okej om jag hade chargeat brantåk i parti och minut men jag trivs bättre på lagom brant och med mycket sväng. smile

Jarle
3975 inlägg

Hasse_Lindborg :

G-arle :

Hasse_Lindborg :

Sitter med handen på köp knappen och fingrar varje kväll @G-arle men i 187 så den blir för lång för dig.

Äh, den kommer ju i damlängd med wink

@Heddious
Du hade inte velat ha en 108/98 i 178. srs. Inte ens jag vill det. Sen att de flesta skidtillverkar inte verkar ha förstått att den optimala längden är 182-184 är en annan femma....

Heddious
1781 inlägg

G-arle :

Du hade inte velat ha en 108/98 i 178. srs. Inte ens jag vill det. Sen att de flesta skidtillverkar inte verkar ha förstått att den optimala längden är 182-184 är en annan femma....

men det är ju 118 jag vill ha i sub180, daaaah!

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

G-arle :

Hasse_Lindborg :

G-arle :

Äh, den kommer ju i damlängd med wink

Jag skall inte ha den i damlängd oki!!!

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad G-arle (4 år sedan)

@Hasse_Lindborg
Säker? Jag tror att du vill, innerst inne. Annars kan jag tänka mig att provåka längden för fullvuxna pojkar också.

@Heddious Nej det vill du inte. Egentligen vill du ha Wizards i 181, eller Opinion i 187 tongue

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

G-arle :

@Hasse_Lindborg
Säker? Jag tror att du vill, innerst inne. Annars kan jag tänka mig att provåka längden för fullvuxna pojkar också.

@Heddious Nej det vill du inte. Egentligen vill du ha Wizards i 181, eller Opinion i 187 tongue

Som sagt. Inte tryckt på knappen och vet inte om jag skall heller.

Jarle
3975 inlägg

http://img.pandawhale.com/87512-you-can-do-it-gif-Rob-Schneide-c2WR.gif

Hasse_Lindborg :

G-arle :

@Hasse_Lindborg

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

G-arle :

http://img.pandawhale.com/87512-you-can … e-c2WR.gif

Hasse_Lindborg :

G-arle :

@Hasse_Lindborg

Fick detta från J-son:

Carves like a Line Prophet 100
Playful like a Line Blend
Floats like a Line Opus

Hur låter det @G-arle

Jarle
3975 inlägg

Hasse_Lindborg :

G-arle :

http://img.pandawhale.com/87512-you-can … e-c2WR.gif

Hasse_Lindborg :

Fick detta från J-son:

Floats like a Line Opus

Hur låter det @G-arle

Som att du behöver beställa två par wink

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

G-arle :

Hasse_Lindborg :

Fick detta från J-son:

Floats like a Line Opus

Hur låter det @G-arle

Ett par 180 och ett par 187? wink

Jarle
3975 inlägg

Hasse_Lindborg :

G-arle :

Hasse_Lindborg :

Fick detta från J-son:

Floats like a Line Opus

Hur låter det @G-arle

Ett par 180 och ett par 187? wink

Exakt! Och förmodligen ett par till @mountain_man också, eftersom hans pengar vantrivdes hos honom

Vattendroppe
3049 inlägg

@Heddious Men alltså... Du är väl inte SÅ mycket kortare än jag, och jag tänkte ju köra 194 till kommande säsong, så 187 ska väl gå för dig? wink

Jibberisch
1540 inlägg

Vattendroppe :

@Heddious Men alltså... Du är väl inte SÅ mycket kortare än jag, och jag tänkte ju köra 194 till kommande säsong, så 187 ska väl gå för dig? wink

Säger ju det. Marsch till gym och böj.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 4 år sedan

SiSt :

Ærlig talt ser jeg ikke helt at man kan bli veldig entusiastisk til BMT heller, så lenge man er ute etter noe nytt.

Konstruksjonen er den samme (mer eller mindre) som v-werks katana (svært uklart hva som egentlig er poenget med de tynne vingene), völkl har oppdaget taper (velkommen etter), vekta er ikke særlig lav og prisen er høy.

Ellers, Kingpin er kanskje interessant om et års tid (kjøp aldri første års produksjon av bindinger), Beast er justert til i år og har fått DIN-sertifisering (som det er veldig uklart hva som er fordelen med), det er lite nytt av støvler (venter spent på om det kommer noe fra dps om et år eller to), noe interessant er det at "fat is back" med powabunga og "three"?

Ahhh SiSt! DU har juh inte fattat alls! BMT har ju kolfiber på utsidan och dærfør >æn allt annat. tongue

Jag tyckte att det var en del nya roliga grejer på ISPO iaf. Det kom ju en massa nya skidor som fyller in det segmentet som många har efterfrågat, næmnligen tupptusskidor som væger mellan bly och papp.
Annars så var det væl Atomic med sina nya spoonade chetlers, Salomons Quest BC skidor, Roxa før att de ær helt dummai huvudet och DPS med Spoon 120 och nya Wailer 105 T2.
Moment kommer med en ny skida som inte fanns med på ISPO som heter Chipotle Banana och verkar vældigt intressant. Verkar som att det ska vara en chargigare variant av Ghost Train som i sin tur ær en sammanslagning av Ghost Chant och Night Train. MKT intressant!
Sedan har ju ON3P gjort en jækla massa skoj till denna vinter som bør tittas på.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Heddious (4 år sedan)

Vattendroppe :

Men hörrni, kan vi släppa fokus på att jag är lång och istället konstatera att jag i mina mest vältränade stunder (hösten 2010) lyckades kämpa mig upp till en vikt på strax över 60 kilo, och sedan även konstatera att trots att jag kan åka på långa lagg är det onödigt eftersom jag inte behöver den extra bärigheten och den ökade längden är lika med mer att svänga runt vilket är jobbigare för mig för jag har inte lika mycket muskler som en kille i samma storlek?

Plus att jag är tjej så jag är automagiskt undantagen alla eventuella alfa-tendenser som skulle kunna ha med "jag ska ha så långa lagg som möjligt" att göra. I do not needz them smile

Därmed inte sagt att det inte finns tjejer som gillar och ska ha riktigt långa lagg, det gör det, finns många, men jag är inte en av dem. Jag är skranglig. big_smile

PNyberg :

Roxa før att de ær helt dummai huvudet

I second that så jävla mycket. Sämsta reklamkampanjen ever.

Vattendroppe
3049 inlägg

@heddious Men... Squats? Lyfta tunga saker och lägga ner dem igen? @g-arle, nu får vi ta och styra upp det här!

Heddious
1781 inlägg

när blev det här en tråd om mina träningsvanor (eller bristen därpå)?
jag kan låsa den för OT vet ni wink

Jarle
3975 inlägg

Det är både kul och viktigt att lyfta saker för att kunna lägga ner dem igen. Det är förvånansvärt att Klokov ännu inte fått något nobelpris.

@Pnyberg allt med spoon är ju gammal skåpmat vid det här laget. Vad har Roxa gjort?

@Heddious see what I did there? cool

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

Spoonade skidor är kul skidor.. Fast ingen nyhet?

Att @Pnyberg har missat The Friend är ett stort scoop? Eller har du inte missat den?

Squat är bra för dig @Heddious!!!

Vattendroppe
3049 inlägg

För att få lite on topic igen från min sida: Vad är det här "the friend" och "roxa" som alla pratar om? Har jag missat något viktigt?

Heddious
1781 inlägg

@Vattendroppe på ISPO hade Roxa en bedrövlig reklamkampanj som gick ut på att man skulle sticka in huvudet i en såndär fotokuliss som hade motiv av två väldigt väldigt lättklädda damer med lite käcka budskap i text också.
Behöver väl knappast skriva hur jag och @PNyberg reagerade på det påfundet..

Förbannat otidsenligt (eller sydeuropeiskt, ursäkta mina fördomar) helt enkelt, och klantigt och synd från deras sida för skidvärlden mår egentligen bra av uppstickare på pjäxfronten. Men ja, blergh, som Liz Lemon sa.

Jibberisch
1540 inlägg

JAG TYCKER INTE MAN SKA PROBLEMATISERA GALANTA OCH LÄTTKLÄDDA DAMER!!!!1

(Conan Barbaren har för fan nästan inga kläder på sig heller.)

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook