Länkade produkter
Atomic TRACKER 16 WTR
Marker Baron
4 recensioner, betyg 4,3
Marker DUKE EPF
Salomon GUARDIAN WTR 13
1 recensioner, betyg 4

Marker baron/duke eller Salomon Guardian/Atomic Tracker

HRohlcke
33 inlägg
HRohlcke 33 inlägg 4 år sedan

Jag har bestämt mig för att investera i ett par 4frnt Hoji med turbindningar. De bästa bindningarna för mig skulle nog var Guardian eller tracker, men priset känns lite för högt jämfört med duke eller baron.
Så frågan är då: Är det värt att lägga lite extra pengar på guardian/tracker eller funkar Marker bindningar lika bra?

ps. Jag har inte kollat på varken Fritschi eller tyrolia så om någon vet något de så berätta gärna.

Svar

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 4 år sedan

För mig personligen så är det faktum att Salomons variant inte har något platt gå-läge en dealbreaker, sen är Markers hälhöjare mycket enklare att manövrera med staven.

Om du kikar runt lite så skiljer det 300-400 spänn mellan dem.
Har själv alltid kört på Duke och varit nöjd.

Fritschi och Tyrolia kan du IMHO glömma...

vjakob
68 inlägg
vjakob 68 inlägg 4 år sedan

Är problemen med avbrutna skenor och tådel som lossnar åtgärdade på 13/14 års Guardian och Trackers?

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 4 år sedan

vjakob :

Är problemen med avbrutna skenor och tådel som lossnar åtgärdade på 13/14 års Guardian och Trackers?

Den som testar får se!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
HRohlcke
33 inlägg
HRohlcke 33 inlägg 4 år sedan

Hur mycket skiljer sig utförsegenskaperna? Det är det jag prioriterar just nu.

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 4 år sedan

Hur mycket väger du/DIN behöver du etc.? Marker Tour EPF 12 är i mitt tycke ett riktigt bra alternativ om du är lite lättare och inte kräver så hög DIN. Åk-mässigt är den väldigt vridstyv. Kört både årets och fjolårets utan EPF och skillnaden är markant. Utan EPF känns det tydligt att bindningen är lite högre och flexiblare i sidled än en vanlig alpinbindning. Med EPF är kraftöverföringen och vridstyvheten betydligt bättre och jag har svårt att känna någon som helt skillnad till en vanlig bindning.

Stort plus för Tour är att den väger betydligt mindre än storebröderna.
Dock har den betydligt fler delar i plast än Duke/Guardian.

Rädda träden. ät en bäver Citera
jarlof
28 inlägg
jarlof 28 inlägg 4 år sedan

Följer tråden med intresse då jag är i samma köpdilemma.

Mest intresse har jag för Markers varianter och undrar om någon har erfarenheter angående att Tour:ens plastigare konstruktion faktiskt visat sig mindre hållbar vid normal användning? Är själv skeptiskt till att det är mycket plast, och många påpekar det, men är det vanligt att delar lossnar etc eller har de lyckats med konstruktionen av bindningen? har svårt att hitta någon som faktiskt haft det problemet så dela gärna med er av erfarenheter/berättelser/foruminlägg.

Är själv på 85pannor och tycker att jag klara mig i Marker Tours DIN-skala för min åkning men vill ha något hållbart som inte behöver bytas ut närmast åren, så kan inte bestämma mig. Priserna jag hittar Duke vs Tour skiljer sig knappt någonting så det är väl en fråga om vikt vs hållbarhet.

Väl mött, tacksam för alla svar och fortsatt diskussion

Vattendroppe
3049 inlägg

Ping @von_vettet. Jag har åkt en del på hans 2oons med tour f12, inga problem. Hur det är med tåligheten för slitage vet jag dock inte, men bindningen kommer inte explodera för att du står på. Min bror kör också samma bindning, inga som helst problem har han haft heller.

Von_vettet
144 inlägg
Von_vettet 144 inlägg 4 år sedan

Äger själv Tour F12, och har kört på ett par Duke förut. Tour:en upplevs lätt som plastig, både i materialval samt själva ljudet när du klickar i, men jag har aldrig haft några problem med dem. Tror att mycket sitter i huvudet. Angående slitage så har jag inte sett nånting som jag inte sett på en vanlig alpinbindning/biffigare turbindning. Har väldigt svårt att tänka mig att du skulle kunna få ett annat utfall på en smalare skida än mina pon2oons till plankor wink En sak som jag tycker funkar bättre på Tour:en än på Duke, är själva mekanismen du använder för att byta från gåläge till åkläge. En tygflik som man kan vända upp funkar bättre än en metalllåsning som gärna isar igen i spåret.

Tracker/Guardian/Adrenalin eller liknande konstruktionen skulle gå fetbort för min del. Skyhög vikt och inget ordentligt platt läge. Det suger rejält i mina ögon.

så summa summarum-

Tour F12- Om du är en mindre åkare/ inte behöver så högt DIN-tal och uppskattar den lägre vikten

Duke- Större person som skruvar åt ordentligt och inte räds några gram extra.

OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 4 år sedan

Tour 12 är väldigt känslig för snö under pjäxorna. Kan vara värt att ha i åtanke.
Duke är som bindningar är mest och Guardian/Tracker är ovanligt tåliga mot snö under sulorna. Det är iaf min erfarenhet.

jarlof
28 inlägg
jarlof 28 inlägg 4 år sedan

Grymt(!!), tack för infon. Har ni tyckt att det är någon nämnvärd skillnad beträffande känsla i åkningen (Duke vs Tour)? Kanske svårt att svara på om bindningarna har suttit på olika skidor men frågar man inte, får man inte veta
@Vattendroppe @Von_vettet @OHellsing

vjakob
68 inlägg
vjakob 68 inlägg 4 år sedan

OHellsing :

Tour 12 är väldigt känslig för snö under pjäxorna. Kan vara värt att ha i åtanke.
Duke är som bindningar är mest och Guardian/Tracker är ovanligt tåliga mot snö under sulorna. Det är iaf min erfarenhet.

Snöpack under sulorna när du ska kliva i? Eller att det samlas snö under bindningen vid gång?

OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 4 år sedan

vjakob :

OHellsing :

Snöpack under sulorna när du ska kliva i? Eller att det samlas snö under bindningen vid gång?

Snö under sulorna när man ska kliva i. Snöpack under bindningen har jag inte märkt någon skillnad, alla fastnar det lite på. Problemet är att Guardian går att stänga med snö under, trots att den tar skada av det...

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 4 år sedan

Åkt på tour f12 i ett par år och inte haft några problem med hållbarheten. Väger visserligen bara ca 75 kg och åker inte direkt stort och hårt..

Vattendroppe
3049 inlägg

Nope, ingen direkt nämnvärd skillnad. Den lilla skillnad som finns är till tourens fördel (pga lägre vikt).

macmac
148 inlägg
macmac 148 inlägg 4 år sedan

Eric_W :

Åk-mässigt är den väldigt vridstyv. Kört både årets och fjolårets utan EPF och skillnaden är markant. Utan EPF känns det tydligt att bindningen är lite högre och flexiblare i sidled än en vanlig alpinbindning. Med EPF är kraftöverföringen och vridstyvheten betydligt bättre och jag har svårt att känna någon som helt skillnad till en vanlig bindning.

Intressant att du märkte sån tydlig skillnad. Hur breda skidor skidor använde du EPF:en på (testade du den "vanliga" Touren på samma skida?)? Jag har tänkt sätta på en vanlig F12 Tour på mina DPS W99 Pure, men kanske borde omvärdera och välja EPF:en i sådana fall..?

Vattendroppe
3049 inlägg

Angående epf eller inte kan den här tråden vara av intresse:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=95918

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 4 år sedan

macmac :

Intressant att du märkte sån tydlig skillnad. Hur breda skidor skidor använde du EPF:en på (testade du den "vanliga" Touren på samma skida?)? Jag har tänkt sätta på en vanlig F12 Tour på mina DPS W99 Pure, men kanske borde omvärdera och välja EPF:en i sådana fall..?

Båda var körda på ~110mms skidor. Skidorna där vanliga f12 satt vart lite styvare, vilket borde vara till bindningens fördel. Men jag kände stor skillnad ja. Rekommenderar helt klart Tour EPF. De få grammen extra är klart försumbart jämt emot den förbättrade åkkänslan.

Rädda träden. ät en bäver Citera
macmac
148 inlägg
macmac 148 inlägg 4 år sedan

Eric_W :

Båda var körda på ~110mms skidor. Skidorna där vanliga f12 satt vart lite styvare, vilket borde vara till bindningens fördel. Men jag kände stor skillnad ja. Rekommenderar helt klart Tour EPF. De få grammen extra är klart försumbart jämt emot den förbättrade åkkänslan.

Tack för inputen, lutar åt EPF:en då! Dock vore det intressant att få höra om nån har åkt både Salomon Guardian 13 och F12 EPF, och skulle kunna jämföra deras utföregenskaper...

skiX3m
5 inlägg
skiX3m 5 inlägg 3 år sedan

OHellsing :

vjakob :

OHellsing :

Snö under sulorna när man ska kliva i. Snöpack under bindningen har jag inte märkt någon skillnad, alla fastnar det lite på. Problemet är att Guardian går att stänga med snö under, trots att den tar skada av det...

Såg att tråden var gammal, men tänkte ändå slänga in några kommentarer:

Det ska tilläggas att Guardian och dess varianter under diverse andra namn glappar betänkligt mot skidan när de ställs på kant. Markerbindningarna (både royalty- och tourserien) är i princip helt utan glapp mot skidan, även om min Baron börjat visa antydan till glapp, men då har jag kört på den sedan 2011. När jag kollade just glappet för två säsonger sedan, när jag hade upptäckt det på en Guardian 16 fanns det inte, så jag antar att det kanske är rälsen eller spåren som blivit slitna av allt ishackande man får stå ut med med Markerbindningarna.

Kör som sagt själv på en Marker Baron (samma konstruktion som en Duke men med lägre DIN-skala) sedan 2011 och frun kör på en Tour F10 (samma konstruktion som Tour F12 utan EPF men med lägre DIN-skala) sedan 2013. Baronen ser ut att bestå av mer robusta material, men många av de metallklingande delarna är faktiskt (stabil) plast. Sedan är Baronen mer "täckt" i tådel än Touren, men jag är tveksam till om det har någon direkt funktion annan än kosmetisk. Båda bindningarna har problem med att de packar is under ramen när man går. Håller dock med det tidigare inlägget om att den lilla vikbara tygbiten för att växla mellan gå och åk läge slår metallspännet på Baronen (och Duken) i 9 fall av 10 (enda gången jag upplever metallspännet som bättre är varma vårdagar när man växlar utan handskar på; då är metallspännet marginellt bekvämare att hålla i?)

Om snöpark under sulorna är min erfarenhet att F10 (tillika F12 eftersom de i princip är samma bindningskonstruktion) är mindre känslig för snö under pjäxorna än vad som är fallet för Baronen (tillika Duken) som definitivt är lite stingslig. Här kanske sulorna på pjäxorna iofs har betydelse. Jag har Vibramsulor på mina och frun har plast.

skix3m Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook