Pulka eller löpvagn med skidkit

Pillard
3108 inlägg
Pillard 3108 inlägg 4 år sedan

Ni som har barn, hur har ni löst frågan med att ta med dessa ut på fjället? Vår tanke är att trots barn kunna gå på topptur och ändå få en del vettig åkning. Vi är totalt ointresserade av att åka längdskidor utan det kommer att handla om att knalla uppför i offpist. Min ursprungstanke var då förstås en typ Fjellpulke eller motsvarande men eftersom vi samtidigt springer en hel del så skulle ju en löpvagn a'la Chariot vara en bra grej och då är ju egentligen frågan, borde man köra på typ Chariot med skidset eller är pulklösningen så mycket bättre på fjället att man i så fall borde köra på bägge?

Så som vi tänker så handlar det ju i första hand om väldigt litet barn. Kanske är då egentligen ryggstol eller Babybjörn bättre också? Forumet var väldigt tomt när det gällde att ha med sig barn, innan de är så pass stora att de kan åka själva.

Svar

Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 4 år sedan

Känner igen idén, tyvärr fungerade det inte lika lätt som jag trodde.

Jag var i samma situation som dig för 8 år sedan, bor i Åre och har god tillgång till fjäll och toppar.

Några bra saker:

Åker man "vanlig fjälltur" är en Fjellpulken helt suverän. Det går att vara ute många timmar, få till både fjällupplevelse och träningspass. Kombinera med en vindsäck för matpaus. Som föräldraledig har man mycket tid över och hinner vara mycket på fjället.

Det går bra att gå med Fjellpulken med ranogrejer på fötterna för att få till bra träning med tung utrustning. Då är du redo för långa dina turer utan barn. Jag gick så 4 förmiddagar i veckan i Åre. Upp transportsträckor tidigt på morgonen till Tväråvalvet/ Stendalen, ner innan det blivit puckligt så att barnet kunde sova även utför.

Några mer problematiska saker:

Går man upp en "riktigt topptur" tippar pulkan när man går brant på skrå, går man rakt upp brant glider barnet ur pulkan. Utför studsar det för mycket mot vad ett litet barn tål.

Jämförerelse Fjellpulken/ Chariot. På fjället, där det är ojämt, lösnö, på skrå. Fjellpulken helt överlägsen. Flyter fram i terrängen. Barnet ligger perfekt sovandes. I längdspåret. Chrarot klart bättre. På preparerat underlag glider den bättre, men förstör inte spåren.

Barnbärstol: Åkt en del. Barnbärstol kan funka om barnet är ganska stort. Min dotter åkte en del på våren när hon nästan var två år. Glad i hågen testade jag lite carvingsvängar i pisten, en grön väldigt lätt backe. Hon gillade det, min fru filmade färden och alla skrattade. När man ser på filmen går det tydligt att se att dotterns nacke viker sig med centifugalkraften. Inte bra alls! Vi slutade åka pist. Det blev några vårtoppturer när hon var nästan tre år, då var hon stabil nog. Det var helvetets tungt, bra träning, jag kunde ladda på lite mer och hon skrattade hela tiden. Då åkte hon självklart skidor själv i barnbacken, men älskade att gå på tur då jag åkte mycket fortare än var hon vid den tiden kunde göra.

Tterligare en varning med barnbärstol är att det blir väldigt kallt, både i ansiktet och fötterna (dålig blodcirkulation hängandes i en sele). Förutom overall etc funkar det bra att sedan hoppa ner i en upp och nedvänd dunjacka i vuxenstorlek. Benen ner i ärmarna. Dra åt dragskor, spännrämmar vid ärmöppningar.

Sammanlagt har jag sett betydligt många fler farliga exempel på barn och föräldrar som åker med barnbärstol än lyckade. Jag har snackat med läkare i efterhand, ingen av dem (som själva är skidåkare) rekommenderar det till barn om de inte är upp mot tre år. Jag tror att det är förbjudet enl SLAO eller om det är Skistars egen regel?

Summerar jag skidåkning med riktigt små barn är det helt suveränt om man åker just längd/ tradetionell fjälltur. Rätt så värdelöst om man har toppambitioner.

Pillard
3108 inlägg

Shit, grymt bra svar. Har försökt googla fram info i frågan men bara kommit till norska sajter (surprise surprise smile).

Fjellpulken-lösningen låter ju alltså som den som gäller. Där vi håller till är de flesta turer ganska korta och då är det ju inte helt otänkbart att man löser det genom att man är ett gäng som går upp till det blir brant och sen får man turas om att vänta vid pulkan medan övriga knallar sista biten och åker ner. Jag tänker t.ex. Städjan där själva topp-biten, alltså där det blir besvärligt med skrå alternativt att barnet åker ur bakåt, är relativt kort. På det sättet behöver inte ena föräldern hänga i stugan/bilen utan kan vara med upp på fjället och dessutom lättare bytas av och turas om när det gäller toppansatsen. Det här är ju förstås också då något man får spara till framåt våren när det börjar bli lite behagligare väder, ingen vill väl sitta i snålblåst i början av februari och vänta medan övriga knallar upp.

Vi kommer aldrig ens komma i närheten av ett längdspår (iaf inte under överskådlig framtid) men skulle du säga att Chariot går lika bra som Fjellpulken vid vårskidåkning där underlaget oftast är väldigt jämt och fast eller innebär pulkan att man iaf kan gå lite på skrå och Chariot är helt omöjlig? Det ska också sägas att jag själv är relativt kass på skrå så jag gör vad jag kan för att slippa redan som det är.

Axl
255 inlägg
Axl 255 inlägg 4 år sedan

Jag tror man har användning för en typ Chariot längre då barnen kan sitta inne i den och leka lättare än om dom ligger i pulka.

Pillard
3108 inlägg

Ja kruxet är ju att jag antagligen kommer att behöva en Chariot el motsvarande till slut ändå (för löpning och vandring osv) men frågan är om man tex skulle kunna satsa på en begagnad fjellpulken eller motsvarande modell istället för ski-kit till Chariot?

Dock ska även sägas att man kan sitta upp rätt bra i en Fjellpulken också. http://www.xxl.se/vintersport/skidsport … cgodlC4ABQ

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook