Länkade produkter
4FRNT HOJI
2 recensioner, betyg 5
Salomon Rocker 2 108
4 recensioner, betyg 4,5

Hoji vs Rocker2 108

HRohlcke
33 inlägg
HRohlcke 33 inlägg 4 år sedan

Jag har letat efter ett par puderskidor nu till den kommande säsongen och har varit ett knapptryck ifrån att köpa ett par 4frnt hoji. Men jag tvekade eftersom jag också hittade rocker 2 108 för ett liknande pris (ca 300 kr dyrare).
Frågan är då om jag borde ge lite extra pengar och köpa rockern eller om jag får samma prestanda med hojin.
Själv så är jag 181 cm lång och ska använda skidorna för (som sagt) puder. Jag kör relativt aggressivt och droppar en del. Jag kommer även att sätta på ett par turbindningar (antagligen marker baron). Åkningen sker främst i de franska alperna.
Tackar på förhand.
//Hugo

Svar

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 4 år sedan

Nu har jag inte åkt på den långa modellen (som jag antar att du är ute efter) men R2 182cm är en ganska liten/klen skida i fralperna för mig som är 175. Fantastisk när det är fin snö och i skogen, samt lekfull som få andra, men man blir ganska ödmjuk när man försöker köra fort i uppkört etc. Inte pillat på Hoji, men baserat på tidigare erfarenhet av 4frnt så tror jag den är betydligt styvare, framför allt i tailen (där det stora problemet är på R2 i mitt tycke). Helt utan att provat så säger jag därför gå på Hoji! :-)

Rädda träden. ät en bäver Citera
Mickey
124 inlägg
Mickey 124 inlägg 4 år sedan

Är det bara puder du ska ha den till, så är 108 för liten, tycker jag. Speciellt om det är alperna som fu kommer använda den i. 108 passar perfekt för svenska förhållanden, medans q115 och R2 122 är mer inriktade på alpmiljö. De två skidorna borde passa bättre för ändamålet, om du nu inte råka väga runt 40kg, men det är väl nog uteslutet...

För att sammanfatta; 108 midja är för lite för alperna. Runt 115-125 borde passa bättre.

HRohlcke
33 inlägg

Mickey :

Är det bara puder du ska ha den till, så är 108 för liten, tycker jag. Speciellt om det är alperna som fu kommer använda den i. 108 passar perfekt för svenska förhållanden, medans q115 och R2 122 är mer inriktade på alpmiljö. De två skidorna borde passa bättre för ändamålet, om du nu inte råka väga runt 40kg, men det är väl nog uteslutet...

För att sammanfatta; 108 midja är för lite för alperna. Runt 115-125 borde passa bättre.

Är det samma sak med Hojin då? Jag har läst att den ska vara en bra puderrosa och eftersom rockern i längden 190 har 111 mm midja så tänkte jag att den skulle funka lika bra. Dock så tror jag nog att q 115 skulle vara utmärkt också, det enda problemet är att jag då överskrider min budget.
Hur stor skillnad är det egentligen är?

HRohlcke
33 inlägg

hugorohlcke :

Är det samma sak med Hojin då? Jag har läst att den ska vara en bra puderrosa och eftersom rockern i längden 190 har 111 mm midja så tänkte jag att den skulle funka lika bra. Dock så tror jag nog att q 115 skulle vara utmärkt också, det enda problemet är att jag då överskrider min budget.

*puderskida

Mickey
124 inlägg
Mickey 124 inlägg 4 år sedan

hugorohlcke :

Mickey :

Har aldrig åkt Hojin, men det är möjligt att den passar bra.

mangekemi
12 inlägg
mangekemi 12 inlägg 4 år sedan

Ingen åkt alls på R2 108, bara klämt och känt lite på den. Har däremot kört Hojin en säsong i Kanada och tycker den är grym så länge det inte är stenhårt. Den har fullrocker genom hela skidan så den planar/flyter antagligen bättre än R2 108 som har en rätt mesig tiprocker och vanligt spann under foten. Hojin är också relativt styv så åka fort och stompa landningar går finfint. Rockern på Hoji gör också att skidan i princip aldrig hugger fast och är väldigt lätt att sladda ur när man vill det.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook