Träning på gym

Isaktamio
23 inlägg
Isaktamio 23 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Tamio (4 år sedan)

Tja, jag undrar hur ni som håller på med skidåkning och liknande tränar på gymmet, vad tränar ni och hur många reps samt set kör ni?

Tacksam för svar! smile

Svar

Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 4 år sedan

Zerchersquats, 50 kg, 5 reps, 3 set. 100 utfall (50 per ben) med 6 kg extra vikt.

Sen lägger jag löpträning och cykling (landsväg mestadels) ovanpå det, det är det jag gör som egentligen är skidåkningsspecifikt.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
KaitsuH
Online 551 inlägg
KaitsuH 551 inlägg 4 år sedan

KaitsuH Citera
Isaktamio
23 inlägg
Isaktamio 23 inlägg 4 år sedan

Vattendroppe :

Zerchersquats, 50 kg, 5 reps, 3 set. 100 utfall (50 per ben) med 6 kg extra vikt.

Sen lägger jag löpträning och cykling (landsväg mestadels) ovanpå det, det är det jag gör som egentligen är skidåkningsspecifikt.

ah, tack så mycket!

havreboll
Online 1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 4 år sedan

Själv kör jag den här ganska mycket under försäsongen

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 4 år sedan

@havreboll
Ser helt livsfarligt ut.

Tror @jarle har en del att bidra med här. Mest eftersom han egentligen drömmer om att vara Dmitry Klokov.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
havreboll
Online 1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 4 år sedan

Jibberisch :

@havreboll
Ser helt livsfarligt ut.

Det är faktiskt inte i närheten av så svårt som det ser ut. jag började med att hålla i mig i en ribbstol och körde utan skor tills jag hittade balansen. Det kan dock vara bra att göra det på en plats med mycket utrymme på sidorna eftersom man lätt ramlar av dom första gångerna. Dock tycker jag själv att jag fått mycket bättre knästabilitet och balans med hjälp av den övningen.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Jarle (4 år sedan)

@Tamio
Hur mycket tid i veckan hade du tänkt att lägga? Har du tränat på gym länge? Om inte är StrongLifts 5x5 inte helt dum att börja med, bra övningar med en bra progressionsplan för någon som inte lyft speciellt mycket innan. Personligen hade jag lagt in lite pull ups med pronerat grepp och lite prehabövningar på pressdagarna (eventuellt även lite mer baksida lår på markdagarna). Körde själv på den när jag bestämde mig för att lyfta mer regelbundet, gav god styrkeutveckling.
Om jag inte är helt ute och cyklar verkar det även som att Jacob Wester kört på någon variant av det programmet under hösten, dömt från hans insta.

Själv kör jag för närvarande Smolov JR. Det jag kan konstatera hittills är att det varken går att äta eller sova för mycket under det programmet....

skistore.se/mtbstore.se Citera
Isaktamio
23 inlägg

havreboll :

ser ju faktiskt riktigt bra ut!

Isaktamio
23 inlägg

Jarle :

@Tamio
Hur mycket tid i veckan hade du tänkt att lägga? Har du tränat på gym länge? Om inte är StrongLifts 5x5 inte helt dum att börja med, bra övningar med en bra progressionsplan för någon som inte lyft speciellt mycket innan. Personligen hade jag lagt in lite pull ups med pronerat grepp och lite prehabövningar på pressdagarna (eventuellt även lite mer baksida lår på markdagarna). Körde själv på den när jag bestämde mig för att lyfta mer regelbundet, gav god styrkeutveckling.
Om jag inte är helt ute och cyklar verkar det även som att Jacob Wester kört på någon variant av det programmet under hösten, dömt från hans insta.

Själv kör jag för närvarande Smolov JR. Det jag kan konstatera hittills är att det varken går att äta eller sova för mycket under det programmet....

Jag tränar själv mycket och är ganska vältränad, tränar fotboll, springer några ggr i veckan och gym ca 4 ggr i veckan. Har gymmat runt 2 år och gymmar ganska alla muskel delar just nu, men jag vill ha några bra övningar inför skidåkningen i vinter. Så jag inriktar mig lite mer på skidträning alltså tongue.
Men jag testar nog Stronglifts 5x5 tror jag cool

Tack för tipsen!

Bedlam
Online 200 inlägg
Bedlam 200 inlägg 4 år sedan

Knäböj
Benpress
Benspark
Lårcurl
Marklyft
Stående vadpress
Sittande vadpress

8-15reps*4set, 1-2dgr i veckan.

Inga fräcka begrepp men benen viker inte iaf!

Bedlam Citera
chrillelille
359 inlägg
chrillelille 359 inlägg 4 år sedan

havreboll :

man har svaga knän kan det vara bra att börja med liknande på en balansplatta. Utöver knäböj kan man också leka med att stå på ett ben, flytta vikten med en medicinboll/vikt etc. Jag har problem med knäna och det har varit grymt i att stärka de "små" musklerna och få upp balansen.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 4 år sedan

Tamio :

Jarle :

@Tamio

Jag tränar själv mycket och är ganska vältränad, tränar fotboll, springer några ggr i veckan och gym ca 4 ggr i veckan. Har gymmat runt 2 år och gymmar ganska alla muskel delar just nu, men jag vill ha några bra övningar inför skidåkningen i vinter. Så jag inriktar mig lite mer på skidträning alltså tongue.
Men jag testar nog Stronglifts 5x5 tror jag cool

Tack för tipsen!

Ah, jag brukar bygga träningen kring de tre stora + pendlayrodd, trivs bra med över/under-split. Volymmässigt ligger jag runt 40 set med 3or till 8or på lägre delen av kroppen (under smolov jr någonstans mellan 50-60 uppskattningsvis).

@Bedlam
Av ren nyfikenhet, hur gick resonemanget kring repsantalet?

Bedlam
Online 200 inlägg

@Jarle
Repsen är inte huggna i sten, känner jag för en tung dag tar jag en tung dag. (oftast)
Säger dagsformen lätt dag kör jag fler reps istället.

Har en bra lärare på ett källargym i Borås du ev kan va bekant med wink

Bedlam Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Jarle (4 år sedan)

@Bedlam
Tänkte mer om det fanns någon specifik (eventuellt åkrelaterad) anledning till att det landade i det intervallet? smile
Så lätt att bara köra vidare på det intervall och periodiseringar man kört på tidigare.

Spännande! Vem kan det vara?

ByB3rg
146 inlägg
ByB3rg 146 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad ByB3rg (4 år sedan)

http://www.jokideo.com/wp-content/uploa … -today.jpg

Adrenalpin Movement Citera
Sepp
30 inlägg
Sepp 30 inlägg 4 år sedan

Det finns ju enormt mycket olika träning på gym. Själv kör jag lite olika ibland kör jag tungt på benen då kör jag verkligen varje liten muskel på benet som finns så kör jag sjukt tungt och ibland så kör jag lättare och enormt många set istället. Kör även mycket bål träning på alla många olika sätt.

Bara bränna, jävla idioter Citera
gubbfan
Online 694 inlägg
gubbfan 694 inlägg 4 år sedan

Det finns ju hur mycket som helst att se på Youtube. Kolla in Didier Kuch. Superhäftig träning för en fd störtloppsmästare.

gubbfan Citera
Bedlam
Online 200 inlägg

@Jarle
Summasummarum är det starka ben jag vill ha och variation i träningen skadar inte, tre veckor hårdträning följs av en vecka lättare (fler reps) t ex.
I kombination med skogspromenader i blandad terräng klarar benen sig rätt bra vintern ut.

Bedlam Citera
vctr
135 inlägg
vctr 135 inlägg 4 år sedan

Glöm inte bort att träna bålen också! Finns självklart otaliga övningar för detta..
Pistolsquats med vikter och utfallssteg + rotation med valfri vikt åt sidan är också bra.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 4 år sedan

Bedlam :

@Jarle
Summasummarum är det starka ben jag vill ha och variation i träningen skadar inte, tre veckor hårdträning följs av en vecka lättare (fler reps) t ex.
I kombination med skogspromenader i blandad terräng klarar benen sig rätt bra vintern ut.

Låter vettigt. Liknande periodisering har behandlat mig väl. Så länge man blir starkare är ju allt i sin ordning smile

ella_swan94
75 inlägg
ella_swan94 75 inlägg 4 år sedan

Jag brukar köra mycket löpning med backintervaller och trappor när jag är ute. Det är bra att göra på lite ojämn mark också för stabilitet men man får ju akta sig så man inte vrickar något då. Så brukar jag göra utfall med vikt eller med bakre benet på bänk, benböj på ett ben på balansbräda och störtsloppsställning, gärna med lite hopp och svängar så länge jag orkar smile Detta är det jag gör specifikt för skidåkning, förutom alla vanliga övningar för resten av kroppen!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook