Var finns Österrikes svar på Engelberg & Andermatt?

manic
42 inlägg
manic 42 inlägg 4 år sedan

Söker tips om trevlig offpistort i Österrike.

Vi har de senaste två åren varit i Engelberg & Andermatt och varit riktigt nöjda (saknade lite skogsskidåkning i Andermatt dagar med dålig sikt). Funderar på att testa Disentis, men känner samtidigt att vi kanske skulle testa en Österrikisk ort den här gången.

Absolut viktigast är (förutom mycket snö) lättillgänglig och gärna överskådlig offpist. Jag är ingen duktig åkare så att dra iväg i smala raviner utan att veta vad som kommer längre ner är ingen bra idé. Öppna fält och dalar som går att reka från liften är klart att föredra. Vi vill åka 100% offpist så hur pisterna är är helt oviktigt och det är bra om det går att hitta hyfsat orörd snö ett bra tag efter senaste snöfallen.

Har inga större krav på byn. Afterski är trevligt, men det behöver inte vara något festarställe. Kanske hellre litet och gemytligt. Ett plus är däremot om det är enkelt att ta sig dit med tåg från någon flygplats.

Tar tacksamt emot alla tips (även för orter utanför Österrike).

Svar

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (4 år sedan)

Ta en titt på Stuben. En liten by vid ett stort berg ... Och tröttnar man på sega gamla stolliftar och enorma offpistmöjligheter är det bara att vända skidspetsarna mot St.Anton. Kanske inte byn att tillbringa en säsong i, men någon vecka, absolut! :-)

http://www.stuben.com

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
manic
42 inlägg

Tack! Stuben har jag kikat lite på, men var osäker på om det kanske får lite mera uppmärksamhet bara för att det sitter ihop med St Antons system. Det blir inte många från St Anton som kommer dit och kör upp hela berget då det kommer snö? Det blir troligtvis bara en vecka i år. Trist om det inte kommer nysnö och allt är uppåkt.

Läste även om Montafon och då kanske framförallt Gargellen. Kan det vara nått?

manic
42 inlägg

Ps. Mycket lockande film smile

mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 4 år sedan

manic :

Läste även om Montafon och då kanske framförallt Gargellen. Kan det vara nått?

Där finns mycket fin åkning i hela dalen. Skogsåkning är dock förbjudet i stort, endast tillåtet i vissa ski-routes. Skidpolisen är (åtminstone då jag säsongade där för ett par år sedan) i stort sett bara ute vid fint väder.

precis. Citera
torax
156 inlägg
torax 156 inlägg 4 år sedan

Bodde v7 -09 i gaschurn och bilade bland orterna som ingår i systemet. Kan rekommendera Montafondalen. Gargellen ligger på högre höjd än de andra orterna, avsides i en dal mot Schweiz. Det är betydligt mindre än Hochjoch/Gaschurn som numera ska vara ihopbyggt vid Gallenkirch. Ganska lugnt med folk i orterna och i systemen. Det finns goda möjligheter att hitta åkning, men mycket skyltar som värnar skogen och en del patruller som kontrollerar.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 4 år sedan

Jag vet inte, men tror att den begränsade liftkapaciteten i Stuben gör att det tar ett bra tag innan det blir uppkört. Hursomhelst, lättillgänglig offpist i olika svårighetsgrader och legendarisk skogsåkning ned mot Langen ger faktiskt åkning i världsklass även om liftsystemet bara består av tre liftar ... Med stighudar får man lättillgängliga ytterligare fallhöjdsmeter och finfina åkytor.

Hursomhelst en by och ett berg som är väl värt ett besök. Men vänta er inget röj ... men det finns ju på andra sidan berget så det räcker och blir över! :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Lenrik
144 inlägg
Lenrik 144 inlägg 4 år sedan

Inte vart där själv men fieberbrunn är väl en väl beryktad puderhåla.

Stuben kan jag dock uttala mig om, stora ytor och mycket offpistmöjligheter men tyvärr så gör sammanlänkningen med anton att det blir uppåkt oerhört fort där också. Majoriteten av åkningen i stuben är nordvänd vilket ju är trevligt då snön håller sig fin.

STORPOTATEN
625 inlägg
STORPOTATEN 625 inlägg 4 år sedan

Tjaaa, jag får väl slå ett slag för Sölden då. Går visserligen inga tåg dit, men väl shuttle-bus från München.
Bergen är riktigt stora, dalarna djupa, och ölen god. Finfin fallhöjd på 1700 m, går visserligen att få ut närmare 2000 fallhöjdsmeter, men det blir en tråkig sträcka på mitten då.
Fantastisk offpist med inte alltför många som åker den. Framför allt Gaislachkogel bjuder på finfin offpist i alla riktningar. Ruggigt bra berg det där. Men det finns fin offpist lite överallt, tex Venter tal som bjuder på 1700 fallhöjdsmeter i bra lutning, och det är inte många som åker den. Slutar visserligen i ingenstans, så se till att passa in en buss.
Längre upp i dalen ligger även Obergurgl/Hochgurgl som är värt ett besök också.

Lite pudersvängar i Sölden:

STORPOTATEN - Lite saftigare.. lite godare.... Citera
manic
42 inlägg

Fieberbrunn lät intressant. Den har jag totalt missat.
Någon som varit där och kan jämföra?

manic
42 inlägg

Ingen som har lite intressant att berätta om Fieberbrunn?

Inte så mycket till fallhöjd eller ens höjd över havet (Kebne är ju t.o.m. högre), men verkar ju vara en puderhåla det lilla jag hittat att läsa om stället. Någon som vet hur åkningen är där? Lättillgänglig offpist? Typ av terräng? etc.. Just nu verkar det dock inte finnas mycket snö någonstans i Europa sad

Tacksam för svar.

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 4 år sedan

manic :

Just nu verkar det dock inte finnas mycket snö någonstans i Europa sad

Bara i Norge!

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
gubbfan
695 inlägg
gubbfan 695 inlägg 4 år sedan

Fiberbrunn.
Dit har man ju tagit sej från Saalbach via en nordsida och en bit på hudar. Liftsystemet syns om man tittar norrut från toppen av Saalbachs liftar. Systemet är inte stort men innehåller en hel del mycket fin åkning. Jag har varit där med en guide som hittat rysligt bra åkning. Klart värt en resa
Området skall ju byggas ihop med Saalbach/ Hinterglem till nästa säsongs sen blir det nog mycket mer folk där. Tyvärr.

gubbfan Citera
manic
42 inlägg

gubbfan :

Fiberbrunn.
Dit har man ju tagit sej från Saalbach via en nordsida och en bit på hudar. Liftsystemet syns om man tittar norrut från toppen av Saalbachs liftar. Systemet är inte stort men innehåller en hel del mycket fin åkning. Jag har varit där med en guide som hittat rysligt bra åkning. Klart värt en resa
Området skall ju byggas ihop med Saalbach/ Hinterglem till nästa säsongs sen blir det nog mycket mer folk där. Tyvärr.

Läste om sammanlänkningen. Kanske borde testa stället innan dess. Om det nu bara skulle börja snöa... Här hemma har det äntligen börjat se vintrigt och fint ut, men inte mycket mer än så.

Är det lätt att hitta bra åkning även utan guide? Föredrar att åka lite mera spontant och oplanerat och då är det bra med områden som är lätt att hitta från liften.

manic
42 inlägg

Doughboy :

manic :

Just nu verkar det dock inte finnas mycket snö någonstans i Europa sad

Bara i Norge!

Norge har jag även kikat på för en liten tur under nyår. Frågan är om det är värt att köra 140-160 mil för åkningen där? Stranda har jag spanat lite på, men där har det inte kommit lika mycket snö än.

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Doughboy (4 år sedan)

manic :

Norge har jag även kikat på för en liten tur under nyår. Frågan är om det är värt att köra 140-160 mil för åkningen där? Stranda har jag spanat lite på, men där har det inte kommit lika mycket snö än.

Både Röldal och Myrkdalen har gott om snö. Sogndal verkar också ha fått massor med vitt.

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
manic
42 inlägg

Tack för tipsen, men dom ställena ligger tyvärr ännu längre bort. Finns det några intressanta områden längre norrut som kan vara intressanta med mycket snö, antingen som stopp på vägen under nyårsafton eller som huvudmål?

Vi bor i nordligast Norrland så hyfsade mängder snö och riktiga fjäll är vi rätt vana vid (förutom i år). Utsikt över fjordar och hav hör däremot inte till vanligheten och kan vara värt att köra en bit för och givetvis liftburen bra offpiståkning också.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook