Mest snö i Europa? Myrkdalen, Norge

GoranC
380 Inlägg
GoranC 3 veckor sedan

50 mil på Norska vägar och över och genom fjäll, tar väl allt mellan 7-8 timmar och ett dygn eller två beroende på väder. Är väl Filejell som är värst att ta sig över, om vädret inte vill det, skulle jag tro. Resterande höga fjäll kör du igenom. Förövrigt så får du ju nöjet att åka genom världens längsta tunnel, Lærdalstunnelen som är 24,5 km lång, bara det är värt resan.
Så åker du fredag så borde du hinna dit, ta en dyr fika på blaskigt bryggkaffe och skolebrød. För att med förhoppningsvis god marginal hinna hem på söndag eftermiddag

/GC

JAndersB
223 Inlägg
JAndersB 3 veckor sedan

Jo. Körde själv 6,5 tonnaren 10:30 från Trysil och var här 19, med lunchpaus med störtlopp från Garmisch.

torax
Online 109 Inlägg
torax 3 veckor sedan

@JAndersB
Åker västerut på söndag. Tar kanske Sudndalen väg 50 eller söder om Vidda över Haukeli och stannar till nån dag för att tura lite mellan träden smile
Om nu prognosen med påfyll av vitt i sör står sig...
Kommer ni röra på er?
Hoppas ni får det lika fint idag!

JAndersB
223 Inlägg
JAndersB 3 veckor sedan

torax skrev:

@JAndersB
Åker västerut på söndag. Tar kanske Sudndalen väg 50 eller söder om Vidda över Haukeli och stannar till nån dag för att tura lite mellan träden smile
Om nu prognosen med påfyll av vitt i sör står sig...
Kommer ni röra på er?
Hoppas ni får det lika fint idag!

Vi får se, vädret får avgöra. I morse såg det ut som om vi skulle söka oss österut men efter dagens underbara topptur - who knows. Kolla här:

https://www.youtube.com/watch?v=AR3DMvT … e=youtu.be

torax
Online 109 Inlägg
torax 3 veckor sedan

@JAndersB
Se där! Det verkar som belag och kanter blir repfria i år också smile

JAndersB
223 Inlägg
JAndersB 3 veckor sedan

torax skrev:

@JAndersB
Se där! Det verkar som belag och kanter blir repfria i år också smile

Jo, här har vi aldrig haft mindre än 100cm mellan oss och terra firma. Och gräs mest där under.

Kom 10-15 cm till igår så vi är på väg ut för någea bonusåk nu innan vi drar österut. Långtidsprognosen ser dålig ut just nu.

Anders

FGoldwin
83 Inlägg
FGoldwin 3 veckor sedan

Jag hijackar tråden för en lite puder och Barracuda fråga (funkar även med andra brädor). Jag och några kompisar ska till Engelberg snart och åka puder...hoppas vi.
För den mesta typ av åkning använder jag duck stance +15/-15. Blir enbart piståkning och jag har Barracudan blir det +20/0. Har inte blivit något puderåk med den än, förutom några cm djupt men det räknas inte. Snart är det upp till bevis.
Jag testade en longboard (Maverick 186cm) för ett tag sedan. Mjuka bindningar och +25/+10 något. Det var efter det jag började fundera på om jag ska ändra något för puderåkningen.

Vilken stans har ni på er puderbräda? Ändrar ni något mot typ pist/parkåkning?
Står ni smalare/bredare på puderbrädan?

JAndersB
223 Inlägg
JAndersB 3 veckor sedan

FGoldwin skrev:

Jag hijackar tråden för en lite puder och Barracuda fråga (funkar även med andra brädor). Jag och några kompisar ska till Engelberg snart och åka puder...hoppas vi.
För den mesta typ av åkning använder jag duck stance +15/-15. Blir enbart piståkning och jag har Barracudan blir det +20/0. Har inte blivit något puderåk med den än, förutom några cm djupt men det räknas inte. Snart är det upp till bevis.
Jag testade en longboard (Maverick 186cm) för ett tag sedan. Mjuka bindningar och +25/+10 något. Det var efter det jag började fundera på om jag ska ändra något för puderåkningen.

Vilken stans har ni på er puderbräda? Ändrar ni något mot typ pist/parkåkning?
Står ni smalare/bredare på puderbrädan?

Jag och min fru kör inte park, enbart pist och off pist. Sonen i park ibland. Vi kör alltid samma stance, max framme, 30 grader, som EST tillåter. Vi skulle vilja gå lite högre. Bak nära 0 eller något över. Skall man få till vettiga hälsvängar i pist så krävs det  vinklar tycker vi.

Anders

FGoldwin
83 Inlägg
FGoldwin 3 veckor sedan

Kolla in den här killens häl och tå-svängar. Han kör +15/-15. Fast han vill vara lika duktig switch.så...
https://youtu.be/q32-UhKJLo8
Men jag förstår vad du menar. Märkte tydlig skillnad när jag testade långboard.

Har ni standarbred stance eller kör ni lite smalare i puder. Grabben kör brett vilket märks tydligt när jag lånar hans bräda ibland.

JAndersB
223 Inlägg
JAndersB 3 veckor sedan

FGoldwin skrev:

Kolla in den här killens häl och tå-svängar. Han kör +15/-15. Fast han vill vara lika duktig switch.så...
https://youtu.be/q32-UhKJLo8
Men jag förstår vad du menar. Märkte tydlig skillnad när jag testade långboard.

Har ni standarbred stance eller kör ni lite smalare i puder. Grabben kör brett vilket märks tydligt när jag lånar hans bräda ibland.

Cool kille. Duktig men med blå lutning, en NR-kvot oceaner mindre än i Trysil, nyladgd manschester i solen och max insats är allt lätt. Så fort som han lade lite mindre insats i hälsvängen hade han magisk carving på tåsvängen och som vi kallar det, "sitta på pottan" i hälsvängen....

Vi kör ganska normal stancebredd, inget extremt.

Anders

REO
Online 96 Inlägg
REO 1 vecka sedan

Hur ser det ut nu, och vågar ni sia om läget i mars/april?

JAndersB
223 Inlägg
JAndersB 1 vecka sedan

Är i alperna en sväng just nu så dåligt med koll. Ser lite varmt ut på prognoserna.

Snittade upp en abborrmage och konstaterade multipla metersdump i mars så vi siktar norrut snart :-)

Anders

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook