Glaciäråkning Valdisere

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 4 år sedan

Har via en väns kontakter i Valdi preliminärbokat en guide för några dagar i slutet på Januari. Den person vi bokat har många års erfarenhet, men är inte färdigutbildad bergsguide. Detta gör ju t.ex. att han inte får att ta oss ut på glaciär.

Missar vi någon potentiellt bra åkning i Valdisere/Tignes då?

Svar

gubbfan
695 inlägg
gubbfan 695 inlägg 4 år sedan

Ett problem kan vara att de sk.etablerade bergsguiderna håller koll på lägre utbildade guider och stoppar dom om dom upptäcks. Det har jag sett i Val Thorens när man skall upp till Gebroulaz.
Ett antal bra åk startar ju från Pessailes, stavas det så? Speciellt Col Pers åken. Även från Tiges glacieren är utgångspunkt för några åk. Men är det bra med snö hittar en bra guide åkning så det räcker på andra ställen i systemet. Sen finns det mycket att göra i St Foy om det är uppspårat i Val. Du kan nog vara lugn.
lycka till.

gubbfan Citera
Fred-Upguides
40 inlägg
Fred-Upguides 40 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Fred-Upguides (4 år sedan)

niillle :

Har via en väns kontakter i Valdi preliminärbokat en guide för några dagar i slutet på Januari. Den person vi bokat har många års erfarenhet, men är inte färdigutbildad bergsguide. Detta gör ju t.ex. att han inte får att ta oss ut på glaciär.

Missar vi någon potentiellt bra åkning i Valdisere/Tignes då?

Konstigt...
Om man är i bergsguide utbildningen och kan jobba med skidåkning, kan man åka på glaciären.

Fred

Pillard
3118 inlägg
Pillard 3118 inlägg 4 år sedan

Mig veterligen är det inga direkta problem i Val d'Isere just. UCPA kör ju bara med offpistguider (vilka inte får guida på glaciär) och det har inte varit några som helst problem att åka på Pisaillas trots det. Framför allt är det ju Col Pers-åken man vill åt och där är det ju berg i dagen vid instegen så jag misstänker att glaciären inte sträcker sig så långt ut.

JCM
590 inlägg
JCM 590 inlägg 4 år sedan

Pisaillas-glaciären är riktigt liten just nu, så jag vet inte riktigt vad som räknas in i glaciäråkning när man rör sig i de trakterna. Gå in på google earth och välj bildvisning så får du något som liknar en sommarbild.
I riktning norr om både lilla och stora Col Pers ligger Glacier du Col Pers, det är inte "bara" en nordsida som råkar vara snötäckt. Även om den är liten får man nog så vackert hasa sig över. Insteget till lilla Col Pers är nog glaciärfritt i en smal ränna i mitten, ni vet den platsen dit sten och fallande snö landar i?

Med det snöläget som är just nu har jag förstått att det finns snö i offpisten, men med Col Pers-åket finns ytterligare problem: du måste hysta riktigt jävla ordentligt snusers left, typ halvvägs ner. Alltså tillbaka mot Grand Vallon och i riktning toppstationen av kabinen.

Att åka mot Refuge de Prariond, nere i dalen vid Isère, renderar bara en ordentlig promenad tillbaka upp. Den "normala" vägen från refugen genom Gorges du Malpasset är bara öppen när det fallit ordentligt med snö och snön gjort det möjligt att åka på Isère vissa delar av sträckan. Jag är övertygad om att så inte är fallet på långa vägar ännu. Det brukar finnas skyltar vid liften som säger om Malpasset är farbart eller ej. Det dör folk med jämna mellanrum där efter att drattat i Isère.

Det är en ordentlig adrenalinhöjare att åka över det kraftiga vattenflödet på våren, när snön smält hål till vattnet under.

Åter till grundfrågan, finns det bara hyfsat med snö finns ordentligt med åkning högt upp som inte direkt är glaciärberoende. Nu idag är väl kruxet att det är sisådär med snötillgången.

centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 4 år sedan

Fred-Upguides :

Konstigt...
Om man är i bergsguide utbildningen och kan jobba med skidåkning, kan man åka på glaciären.

Fred

Håller med Fred. Låter skumt, som fransk aspirantguide är det ok att jobba på glaciär (under överinseende av en mer erfaren guide).

Tycker att er "guide" låter som AB Fulguidning. Rekommenderar att ni anlitar en riktigt bergsguide istället.

www.arelavincenter.se Citera
Pillard
3118 inlägg

centralbyrakraten :

Fred-Upguides :

Konstigt...

Fred

Håller med Fred. Låter skumt, som fransk aspirantguide är det ok att jobba på glaciär (under överinseende av en mer erfaren guide).

Tycker att er "guide" låter som AB Fulguidning. Rekommenderar att ni anlitar en riktigt bergsguide istället.

Kanske är så att personen kommit en bit på vägen och inte har någon erfaren som kan överse deras åkning? Man kan ju ana att detta avspeglar sig på priset t.ex.

centralbyrakraten
1148 inlägg

Pillard :

Kanske är så att personen kommit en bit på vägen och inte har någon erfaren som kan överse deras åkning? Man kan ju ana att detta avspeglar sig på priset t.ex.

Hmm, då får hen inte jobba överhuvudtaget. Och jag tror inte att en aspirantguide vågar ta några sådana risker. Blir hen påkommen så riskerar hen avstängning från utbildningen.

Pillard
3118 inlägg

centralbyrakraten :

Pillard :

Hmm, då får hen inte jobba överhuvudtaget. Och jag tror inte att en aspirantguide vågar ta några sådana risker. Blir hen påkommen så riskerar hen avstängning från utbildningen.

Även om denne är ute och åker med hens kompisar mot att dessa bjuder på afterskin typ? TS har ju varit lite dålig med fyllnadsinfo här men det låter ju inte som ett helt otroligt scenario...

centralbyrakraten
1148 inlägg

Tror att det här är en lite för avlägsen koppling för att det inte ska ses som en guidesituation. Aspiranterna har rätt att träna guidetekniker med sina kompisar under utbildningstiden men så fort det är en guidesituation så ska det vara under överinseende.

Pillard
3118 inlägg

Låter ju rimligt. Tänkte mer på hur deras officiella story kanske ser ut om de blir påkomna...

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 4 år sedan

Min formulering kanske var lite olämplig. Skulle ha använt orden "inte utbildad bergsguide" istället. Men nu fick man ju höra lite om hur det fungerar för personer som utbildar sig till bergsguide.

JCM
590 inlägg
JCM 590 inlägg 4 år sedan

niillle :

Min formulering kanske var lite olämplig. Skulle ha använt orden "inte utbildad bergsguide" istället. Men nu fick man ju höra lite om hur det fungerar för personer som utbildar sig till bergsguide.

Well, helt glasklart blev det inte ändå, menar du att det är en helt vanlig tjomme med skidor under fötterna, utan relation till guide-yrket alls?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook