Stor återkallning av ABS ryggsäckar

Svar

Anzom
Online 570 inlägg
Anzom 570 inlägg 4 år sedan

Om jag tolkar det rätt så gäller det alla med den tyngre varianten av patron och handtag, det är säkert 90% av deras sålda prylar som behöver bytas ut. Jag som precis ordnade med deras kardborre..
http://www.skistore.se/sv/blog/8_abs-va … ktigt.html

Den som väntar på något gott.... Citera
havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad havreboll (4 år sedan)

Det stämmer, alla patroner som inte är av kolfiber som finns på marknaden måste i princip bytas ut. Det kommer troligen bli kaos. Jag har pratat med alpingaraget som då inte hade några svar men till min kompis som ringde lite senare så har lovat att försöka hjälpa sina kunder med att byta ut patronerna.

christopherlarsson
44 inlägg
christopherlarsson 44 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad christopherlarsson (4 år sedan)

Om jag förstod texten rätt så gäller det också alla som har aktiverat ABS-enheten med en stålpatron. Alltså att väskan(ABS-enheten om den är lös) måste skickas in för undersökning och inte bara byta stålpatron till en nyare än 3 dec 2014. @centralbyrakraten SLAO/ Åre Lavincenter bör väl få en ABS tekniker till er omgående för kontroll och utbyte av patroner? Är det intressant att ni tillsammans med ABS kanske kan ansvara för återkallningen i Sverige?

centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 4 år sedan

christopherlarsson :

Om jag förstod texten rätt så gäller det också alla som har aktiverat ABS-enheten med en stålpatron. Alltså att väskan(ABS-enheten om den är lös) måste skickas in för undersökning och inte bara byta stålpatron till en nyare än 3 dec 2014. @centralbyrakraten SLAO/ Åre Lavincenter bör väl få en ABS tekniker till er omgående för kontroll och utbyte av patroner? Är det intressant att ni tillsammans med ABS kanske kan ansvara för återkallningen i Sverige?

@christopherlarsson Vi har lite samma tankar. Jag har lagt ett förslag till ABS att de ska utbilda vår personal för att kunna utföra servicen/reparationen. De lät positiva men har stött och blött frågan hur återkallningen ska hanteras under hela helgen. Jag hade hoppats på besked under dagen men nu ser det ut som vi får vänta tills i morgon innan vi vet hur frågan ska hanteras.

www.arelavincenter.se Citera
havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 4 år sedan

Var inne på alpingaraget igår och pratade. Dom hade fått in nya patroner som tyvärr var för gamla dom med. Fick valet mellan att att dom skulle skicka in grejerna eller att jag lämnade stålpatronen som pant och köpte en i kolfiber för 500 kr. Då jag åker om bara några dagar så valde jag det sista alternativet. Lite surt att behöva betala extra för att få en fungerande produkt men ryggan blir ju något halvkilo lättare i processen så det får duga.

jakobfink
17 inlägg
jakobfink 17 inlägg 4 år sedan

Pratade med ABS idag och man skall GRATIS FÅ en kolfiberpatron om man ej utlöst ryggsäcken om handlaren har dessa hemma på ABS bekostnad... Om man däremot ryckt ryggan skall man ju skicka in allt...

havreboll
1048 inlägg

Det är ju absolut intressant. Kanske borde man gå tillbaka till Alpingaraget och be om sina pengar tillbaka i det fallet big_smile

havreboll
1048 inlägg

Ska bli intressant att höra vart detta slutar. ABS dementerar detta men skriver samtidigt att:

"Customers from Norway, Finland and Sweden: Please activate your backpack with your steel cartridge and return your backpack with ABS System together with the empty steel cartridge via the mentioned DHL label. The empty cartridge is not considered as a dangerous good and can therefore be forwarded by DHL. The refilling charges are to our expenses.
If only your steel cartridge needs to be exchanged please contact our customer service under info@abs-airbag.com."

Vilket onekligen låter som att det är något specialförfarande just för nordiska kunder som inte löst ut sina ryggsäckar någon gång. Ska ringa upp till ABS en gång till och dubbelkolla då jag första gången inte specificerade att det gällde just Sverige. Tyvärr pratar ABSs kundtjänst riktigt knackig engelska och mest satt och skrattade åt det man sade...

jakobfink
17 inlägg

Jag pratade med en tjej som kunde bra engelska och det var först efter att jag hade sagt att jag var ifrån Sverige som detta nämndes som ett alternativ...

Anledningen skulle vara DHLs säkerhetspolicy - Man får inte skicka tryckbehållare. Detta skulle innebära att man måste aktivera patronen och potentiellt skada en fungerande säck...

havreboll
1048 inlägg

jakobfink :

Jag pratade med en tjej som kunde bra engelska och det var först efter att jag hade sagt att jag var ifrån Sverige som detta nämndes som ett alternativ...

Anledningen skulle vara DHLs säkerhetspolicy - Man får inte skicka tryckbehållare. Detta skulle innebära att man måste aktivera patronen och potentiellt skada en fungerande säck...

Dom verkar inte vara speciellt konsekventa. Jag ringde dom igen och fick en vettig kille. Det han sa när jag nämnde det Jakobfink sade (även om det låter galet vettigt med tanke på hur mycket det förstör för kunderna) gällande att uppgraderingen skulle vara kostnadsfri inte stämde. Det han däremot sade som stämde överens var att DHL inte ville frakta fyllda patroner och att dom skulle jobba fram något slags rabattsystem så att ABS möjligen kunde stå för en liten del av uppgraderingskostnaden. Det dom ville att man skulle göra om man inte hade dragit sig ABS någon gång var att inte utlösa patronen i den ryggsäcken utan gå till sin återförsäljare och lösa ut patronen i en ryggäsck som redan skulle återsändas till ABS så att man inte kontaminerade sin egen funderande ryggsäck. Skall som sagt bli intressant att se vart det hela slutar... wink

jakobfink
17 inlägg

Ja, man hade ju hoppats på att de var konsekventa - För om de velar på ABS - Hur otydligt kommer det inte vara då hos återförsäljarna?!

Anzom
Online 570 inlägg
Anzom 570 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Anzom (4 år sedan)

jakobfink :

Ja, man hade ju hoppats på att de var konsekventa - För om de velar på ABS - Hur otydligt kommer det inte vara då hos återförsäljarna?!

Verkligen rörigt! Det kommer att bli en kort julledighet hos folk som jobbar på ABS..

Måste ändå tillägga att jag upplever dock servicen som en av deras starkaste sidor, de tar ett helhetsansvar. För vi kan anta att snowpulse och dylika system har problem som av flera anledningar inte upptäckts. Ex. mindre företag, färre som använder det osv, mindre tillfällen där problem kan uppstå.

Den som väntar på något gott.... Citera
eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 4 år sedan

jakobfink :

Pratade med ABS idag och man skall GRATIS FÅ en kolfiberpatron om man ej utlöst ryggsäcken om handlaren har dessa hemma på ABS bekostnad... Om man däremot ryckt ryggan skall man ju skicka in allt...

Någon som har koll på ABS-ryggor som har integrerat system, alltså typ Haglöfs ABS rygga m.m., då dessa redan skall vara testade i fabrik lär väl hela väskan behöva skickas enligt ABS instruktioner?

Känns ju smidigt om man bara kunde hämta ut en ny patron i någon butik, men så lär det ju inte vara? Har snackat med Haglöfs och dom hänvisade till informationen på ABS hemsida, men om en ny patron skulle lösa problemet skulle det ju vara väldigt smidigt.

Någon som ringt ABS som hade koll på hur lång tid ett eventuellt byte hos ABS skulle ta?
Kommer ju sjukt olägligt innan man ska iväg på längre resa.

PatrickSthlm
150 inlägg
PatrickSthlm 150 inlägg 4 år sedan

eriC1 :

jakobfink :

Någon som har koll på ABS-ryggor som har integrerat system, alltså typ Haglöfs ABS rygga m.m., då dessa redan skall vara testade i fabrik lär väl hela väskan behöva skickas enligt ABS instruktioner?

Denna fråga vore väldigt intressant att få svar på. Jag har också en Haglöfs.

Mvh

cd10
1 inlägg
cd10 1 inlägg 4 år sedan

Är det verkligen enda utvägen om den är utlöst, att skeppa ner ryggan till Tyskland?

Någon som varit i kontakt med återförsäljare i Göteborg?

mmmmm
207 inlägg
mmmmm 207 inlägg 4 år sedan

Trodde de flesta affärer lät en testdra när man köpte dem? Kändes ju som en trygg sak att göra när jag köpte min men just nu känns det ju segt att behöva skicka tillbaka hela paketet. Hoppas det går hyfsat snabbt iallafall så man inte får tillbaka ryggan när vintern redan är över.

Bonumm
48 inlägg
Bonumm 48 inlägg 4 år sedan

Är det ingen som varit i kontakt med ABS och fått någon tidsuppskattning. Drar till Japan om en månad och vill inte vara utan rygga då. Men längre än 1 månad ska det väl inte ta?

Har en Northface och måste skicka in hela ryggan. Pratade med supporten på Northface och de hänvisade till ABS-hemsida bara.

eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad eriC1 (4 år sedan)

Bonumm :

Är det ingen som varit i kontakt med ABS och fått någon tidsuppskattning. Drar till Japan om en månad och vill inte vara utan rygga då. Men längre än 1 månad ska det väl inte ta?

.

Snackade me ABS tyskland idag, de säger att om väskan inte är dragen i något led i produktion eller på ledet ut till kund eller kund så bör inte väskan behöva skickas tillbaka. Är väl troligen ganska få då jag fått för mig att de flesta väskor skall provdras för att garantier skall gälla.
Tidsåtgång 2-3 veckor ungefär sa dem på de väskor/patroner som skall återkallas.

Pratade även med svenska ABS-återförsäljaren och servicecenter och han sa åt mig att avvakta till mellandagarna då han visste mer, då utifall det var ett problem som skulle kunna åtgärdas här i sverige. Detta gäller då integrerade system, typ Haglöfs Vojd etc etc, då jag inte frågade om övriga ABS-ryggor.

Simon_b
3 inlägg
Simon_b 3 inlägg 4 år sedan

Kul för alla som valt att betala lite extra och köpt karbonpatron, men gjort tabben att testa ryggsäcken med den medföljande test-stålpatronen.

Det här kommer ta tid för ABS..

Bonumm
48 inlägg
Bonumm 48 inlägg 4 år sedan

Undrar om man ska skicka in ryggan när det lugnat ned sig lite. Man ska ju ha skaplig otur om man först hamnar i en lavin och sedan råkar ut för en default enhet.

havreboll
1048 inlägg

Har mejlat ABS och bett att få ett officiellt svar gällande vad vi skall göra och hur det blir med extra kostnader för att köpa kolfiberpatroner. Fick detta:

"Hello Mr (mitt namn),

thanks for your E-Mail.
Basically the way for you is to empty your cartridge before shipping – your information in that case is correct. But in fact I’d try to activate your cartridge with a backpack which will be returned anyway by your dealer. If there is not the possibility for that, just activate it with your own backpack and send it all together.

The information about the free upgrade from steel to carbon is not correct. Right now we offer it for 105€ additionally – but I think in the end there would be good solution concerning the upgrade for both parties.

I’m sorry for that kind of news.

With kind regards
Lukas Lang"

centralbyrakraten
1148 inlägg

Vi jobbar fortfarande på att kunna utföra recall-servicen i Sverige, både hos Klingheim AB som har agenturen för ABS och hos oss på Lavincentret.

Det är några saker kvar som måste lösas men det ser ut som att vi kommer att kunna assistera i ärendet. Jag kommer att meddela i den här tråden så fort vi har besked om hur det ska gå till.

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 4 år sedan

Vilket bakslag för ABS!
Å ena sidan förstår jag att man vill gå ut med återkallelsen så fort som möjligt, å andra sidan känns det väldigt oseriöst att göra det innan detaljerna är klara över vad och hur det ska göras.
Gällande kostnader, har de verkligen juridiken på sin sida att ta ut avgifter när det gäller återkallelse av osäkra produkter?

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Anton_F
541 inlägg
Anton_F 541 inlägg 4 år sedan

Ja blir inte klok på de här med vilka modeller som är påverkade. Jag har Mammut Ride R.A.S. 30, (
http://www.sport-conrad.com/page/produc … prod/20597 )

samt en Mammut R.A.S. Steel Cartridge 300 Bar (Non-Refillable)
http://www.sport-conrad.com/page/produc … prod/20670

Patronen är fylld innan 02.12.2014.

Den har aldrig blivit utlöst, behöver jag skicka in hela skiten eller räcker det med bara patronen, om ens det?

Vattendroppe
3045 inlägg
Vattendroppe 3045 inlägg 4 år sedan

Endast ABS modeller är drabbade, inga andra märken.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 4 år sedan

Anton_F :

Ja blir inte klok på de här med vilka modeller som är påverkade. Jag har Mammut Ride R.A.S. 30, (
http://www.sport-conrad.com/page/produc … prod/20597 )

samt en Mammut R.A.S. Steel Cartridge 300 Bar (Non-Refillable)
http://www.sport-conrad.com/page/produc … prod/20670

Patronen är fylld innan 02.12.2014.

Den har aldrig blivit utlöst, behöver jag skicka in hela skiten eller räcker det med bara patronen, om ens det?

Det berör ABS inte mammut som du har. Dvs. Du ska inte skicka in något alls.

christopherlarsson
44 inlägg
christopherlarsson 44 inlägg 4 år sedan

Nån som vill spekulera om ett potentiellt skadat ABS-systemet, dvs med rester från en stålpatron utlöser om man skaffar en kolfiberpatron?

Jag har en väska från Haglöfs och vad jag har förstått har man då testat de innan de levererades från fabrik. Sen har jag testat i butik med den medföljande stålpatronen och ballongerna löstes ut som det skulle. Om det nu är så att ALLA stålpatroner är påverkade eller om det finns ytterst få undantag som är "rena" så är det stor chans att min väska har lite?/mycket? rester i systemet då den är dragen minst 2 gånger.

Har tänkt på 3 scenarion och behöver era åsikter om vad ni hade gjort eller hur ni tänker. I alla scenarion har man testat systemet själv minst 1 gång.

Systemet har stora mängder av rester och är troligen sönder och en kolfiber för 2000kr utlöser ej fast man har en ren patron.
Systemet har "medelmycket" rester och fungerar troligen med en kolfiber för 2000kr men inte med en stål.
Systemet har inga eller små mängder av rester och fungerar troligen med en stål(innan 3 dec) samt kolfiber.

Så vad tycker ni? Lägger ni pengarna på en kolfiber och hoppas på att den utlöser om det måste eller chansar ni på att er stålpatron gör samma sak?

centralbyrakraten
1148 inlägg

christopherlarsson :

Så vad tycker ni? Lägger ni pengarna på en kolfiber och hoppas på att den utlöser om det måste eller chansar ni på att er stålpatron gör samma sak?

Är du stressad och inte räknar med att hinna få din säck kontrollerad inför någon resa eller varför ska du lägga pengar på något som ABS ska stå för?

christopherlarsson
44 inlägg

centralbyrakraten :

christopherlarsson :

Är du stressad och inte räknar med att hinna få din säck kontrollerad inför någon resa eller varför ska du lägga pengar på något som ABS ska stå för?

Japp, åker måndag den 5 jan och endast fredagen innan är arbetsdag så finns inte mycket tid:(.

centralbyrakraten
1148 inlägg

Och du råkar inte befinna dig i Åre just nu?

christopherlarsson
44 inlägg

Inte planerat så får räkna på kostnaden. Antar att ni har fått några stålpatroner? Vad kostar servicen att göra? Samt har ni öppet under helgen?

centralbyrakraten
1148 inlägg

christopherlarsson :

Inte planerat så får räkna på kostnaden. Antar att ni har fått några stålpatroner? Vad kostar servicen att göra? Samt har ni öppet under helgen?

Jag inboxar dig.

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 4 år sedan

Köpte precis innan återkallelsen en Haglöfs Vojd rygga. Av någon anledning fick jag inte med någon stålpatron+aktiveringshandtag. Men ska få en kolfiberpatron från butiken istället.
Hur som, läser man på ABS hemsida ska även denna ryggsäck skickas in till dem eftersom den kan ha aktiverats innan den kom i min ägo eller hur?

Tänkte jag skulle använda ryggsäcken i slutet på januari, men servicetiden hos ABS verkar ju högst oklar hur lång den blir. Säkrast är väl att lämna tillbaka säcken och köpa en annan modell. Dock är Vojden den första som jag hittat och som jag gillar..

skidmannen
150 inlägg
skidmannen 150 inlägg 4 år sedan

Har en gammal escape 30, men inlämningen verkar ju gälla oavsett ålder. Någon som har en uppfattning om hur lång tid det tar att få tillbaka grejorna?

Hur hade ABS tänkt att skicka tillbaka grejorna? Jag vill ju få tillbaka fyllda patroner och laddade handtag.

TheSweetSpot
10 inlägg
TheSweetSpot 10 inlägg 4 år sedan

skidmannen :

Hur hade ABS tänkt att skicka tillbaka grejorna? Jag vill ju få tillbaka fyllda patroner och laddade handtag.

ABS har skrivit att de kommer att skicka tillbaka fylld patron och laddat handtag.

/.

TheSweetSpot
10 inlägg
TheSweetSpot 10 inlägg 4 år sedan

För er som undrar hur lång tid det kommer att ta så finns det en indikation på ABS-hemsida för hur lång tid det kan/kommer att ta för de som bor i Norge: "[a]t the moment we estimate that the process time will take up to four weeks". https://www.abs-airbag.com/en/service/recall/. Alla stålpatroner är också återkallade från affärerna här i Norge.

Av den kontakt jag har haft med ABS i ärendet så upplever jag det som att de inte helt smidigt har klarat av att hantera storleken och komplikationerna som återkallningen innebär. Den nya informationen om hur hanteringen ska fungera i Norge kom upp på hemsidan efter att jag påpekat för dem att den informationen som då låg ute inte stämmer.

/.

skidmannen
150 inlägg
skidmannen 150 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad skidmannen (4 år sedan)

TheSweetSpot :

skidmannen :

ABS har skrivit att de kommer att skicka tillbaka fylld patron och laddat handtag.

/.

Jo, men frågan är ju hur. Kanske accepterar fraktföretaget skarpladdade grejor om ABS är avsändare och inte klantiga konsumenter, ja ja, skit samma, det kommer tillbaka i alla fall.

Nån mer än mig som tänker vänta till våren med att skicka in grejorna? Min säck aktiverades med en patron som fylldes 2005 och problemet upptäcktes först nu. Oddsen att jag skulle ha felaktiga grejor känns lägre än att jag skulle behöva säcken under februari månad... liksom.

onda_ogat
28 inlägg
onda_ogat 28 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad onda_ogat (4 år sedan)

-nvm-

mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 4 år sedan

Är det någon som har hört något mer? @centralbyrakraten kanske?

Jag har mailat ABS flertalet gånger (första mailet skickades för över en månad sedan) angående min TNF Patrol ABS men får inget svar utöver standardsvaret:

"Thank you very much for your e-mail! We will answer your request as quickly as possible.

Your ABS Team"

Än är det ingen större brådska för min egen del men det vore skönt att få klarhet i hur hanteringen ska gå till.

precis. Citera
Odis
11 inlägg
Odis 11 inlägg 4 år sedan

Det senaste jag hört (via en ÅF) att det troligen kommer bli ett "utbytesprogram" så att man kan få köpa en kolfiberpatron till ett bra pris. Det finns helt enkelt inte vanliga patroner även om man skickar in sin till ABS. Hur som kan man nog räkna med att detta inte är löst inom kort. Vilket givetvis ställer till stora problem för kunder och ABS.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook