Stor återkallning av ABS ryggsäckar

JCM
590 inlägg
JCM 590 inlägg 4 år sedan

Är det "någon" som känner "någon" som fått tillbaka sin ryggsäck efter att ha skickat in den?

el_molino
23 inlägg
el_molino 23 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad el_molino (4 år sedan)

Jag skickade iväg min förra veckan och fick tillbaka den igår. Bytte även ut till kolfiberpatron för 250kr.
Nu görs kontrollerna av Klingheim AB i Kristianstad.

Odis
11 inlägg
Odis 11 inlägg 4 år sedan

el_molino :

Jag skickade iväg min förra veckan och fick tillbaka den igår. Bytte även ut till kolfiberpatron för 250kr.

Grymt! Tack för info.

Länk till formuläret: http://klingheim.se/ABS%20SERVICE%20FORMUL%C3%84R.pdf

mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 4 år sedan

el_molino :

Låter bra. Förhållandevis snabbt och billigt. Dock står det i formuläret som @Odis länkade till att Klingheim AB endast utför service på ABS's egna säckar samt Haglöfs. Frågan kvarstår alltså för mig hur jag går tillväga med min TNF-säck.

precis. Citera
onda_ogat
28 inlägg
onda_ogat 28 inlägg 4 år sedan

På ABS hemsida anges under FAQ:

"I have bought an ABS avalanche airbag, incl. steel cartridge, but never
activated it. What should I do? Am I even affected?

Technically you shouldn’t be affected. However, because we cannot say for sure whether your
ABS TwinBag system was activated before you purchased it (e.g. by a retailer), we ask that you send us your ABS avalanche airbag, along with the steel cartridge, for checking to be on the safe side.
"

samt

"I have an ABS TwinBag but have always had a carbon cartridge. What should I do?

The carbon cartridge is not affected and doesn’t need to be sent to us.
Your ABS TwinBag system shouldn’t be affected. However, because we cannot say for sure whether your avalanche airbag was activated before you purchased it, we ask that you send us your backpack for checking to be on the safe side.
"

Sen verkar man ha tonat ned det hela på på förstasidan;

"Backpacks fitted with ABS TwinBag systems that are still in their original packaging or have never been activated with a steel cartridge are not affected and do not have to be returned, only the steel cartridges must be replaced. ABS Mono airbags and ABS Carbon cartridges are equally unaffected"

är det någon som vet vilken version man skall lita på? En kvalificerad gissning verkar vara att en del återförsäljare skickat tillbaka sina enheter för kontroll eftersom de varit restnoterade eller försvunnit från de flesta internetbutiker, men på en del ställen har de funnits kvar - såg t ex en då jag var inne på intersport i förra helgen. Vågar/vill man köpa en enhet som inte har varit kontrollerad?

JCM
590 inlägg
JCM 590 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad JCM (4 år sedan)

el_molino :

Det låter fantastiskt.
Tack för infon.

Dock en liten disclaimer:
"Vi kan endast ta emot ABS ryggsäckar som är köpta i Sverige"

thin82
6 inlägg
thin82 6 inlägg 4 år sedan

Odis :

Det senaste jag hört (via en ÅF) att det troligen kommer bli ett "utbytesprogram" så att man kan få köpa en kolfiberpatron till ett bra pris. Det finns helt enkelt inte vanliga patroner även om man skickar in sin till ABS. Hur som kan man nog räkna med att detta inte är löst inom kort. Vilket givetvis ställer till stora problem för kunder och ABS.

Det är det jag hoppas på har fått från ABS så jag kan skicka ryggan, men väntar tack för infot Odis.
Om du hör något mer vore tacksam om du smackar upp det på denna tråd.

thin82
6 inlägg

mholm :

el_molino :

Låter bra. Förhållandevis snabbt och billigt. Dock står det i formuläret som @Odis länkade till att Klingheim AB endast utför service på ABS's egna säckar samt Haglöfs. Frågan kvarstår alltså för mig hur jag går tillväga med min TNF-säck.

Har en rygga TNF rygga också, om du hör något smacka upp det tack på förhand.

VincentHanna
23 inlägg
VincentHanna 23 inlägg 4 år sedan

Jesus vad struligt detta är. Nu när ABS i vart fall uppdaterat sin FAQ så fattar man ju lite mer (bl a drar jag slutsatsen att Klingbergs gör fel eftersom de skriver att ryggor som inte är aktiverade i "drift" ska skickas in till skillnad till ABS som säger skicka in allt).

Hursomhelst, jag har nu äntligen fått DHL-patchen för mina ryggor och ska skicka in dem imorgon. Är det någon snäll själ som fattat hur man ska göra för att de inte ska fastna i posten. Läste jag rätt någonstans att man måste dra ryggan ?

Hade varit rätt bra att veta om man måste dra ryggan innan man packar ner dom. Står ju inget om det på ABS FAQ.

Roligt läge - drar till Japan om två veckor.

Vincent

thin82
6 inlägg

VincentHanna :

Jesus vad struligt detta är. Nu när ABS i vart fall uppdaterat sin FAQ så fattar man ju lite mer (bl a drar jag slutsatsen att Klingbergs gör fel eftersom de skriver att ryggor som inte är aktiverade i "drift" ska skickas in till skillnad till ABS som säger skicka in allt).

Hursomhelst, jag har nu äntligen fått DHL-patchen för mina ryggor och ska skicka in dem imorgon. Är det någon snäll själ som fattat hur man ska göra för att de inte ska fastna i posten. Läste jag rätt någonstans att man måste dra ryggan ?

Hade varit rätt bra att veta om man måste dra ryggan innan man packar ner dom. Står ju inget om det på ABS FAQ.

Roligt läge - drar till Japan om två veckor.

Vincent

Tjena!
Yepp du måste dra den innan du skickar den, fick det infot av ABS när jag snackade med dem.

Le_Troglodyte
2 inlägg
Le_Troglodyte 2 inlägg 4 år sedan

Hur går det? Börjar folk få tillbaka sina säckar? På fredag är det en månad sedan jag skickade in min och väntar otåligt på att få tillbaka den.

henlin
8 inlägg
henlin 8 inlägg 4 år sedan

Jag skickade min TNF till ABS den 15:e januari, enligt deras instruktioner på hemsidan.
Har inte fått tillbaks min rygga.
Den har kommit fram till ABS, enligt spårfunktionen på DHL. Det tog ett dygn.
Inte fått någon annan återkoppling heller för den delen.

Roooban
11 inlägg
Roooban 11 inlägg 4 år sedan

Skickade min den 5/1 och ringde ABS idag då jag åker till Alagna inom två veckor och inte fått tillbaka den. Fick till svar att den var kontrollerad men att jag inte skulle hinna få den skickad till Sverige men att de kunde skicka den direkt till vårt boende i Alagna. Förklaringen till varför det skulle ta längre tid till Sverige tolkade jag det som hade att göra med hanteringen av fyllda patroner. Det här var dock något oklart men verkar ju rimligt med tanke på att man var tvungen att aktivera säcken innan man skickade ner den. Hursomhelst är det väl bara att hoppas att den finns på plats när man kommer till Italien. Det kan ju vara en lösning för er som ska resa till Alperna inom snar framtid iaf... !? Såg att någon på snowheads.com hade gjort likadant. Verkar vara samma leveransproblem till UK.

henlin
8 inlägg
henlin 8 inlägg 4 år sedan

Fick tillbaka min TNF med ny patron igår, tillsammans med ett intyg på att ryggsäcken genomgått kontroll.
Skickades till Tyskland 15 januari.

Roooban
11 inlägg
Roooban 11 inlägg 4 år sedan

Jaha, hade man ett paket att hämta ut från Klingheims idag... Väskan tillbaka här hemma trots att den skulle vara "på väg till Alagna eftersom den aldrig skulle hinna till Sverige" :S Även efter ett extra kontrollsamtal med kundtjänsten. Informationen från ABS är ju sådär måste jag säga men skönt att ha den tillbaka iaf...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook