Flex pjäxor

Selo
8 inlägg
Selo 8 inlägg 4 år sedan

Var och testade pjäxor på intersport i min stad för ett tag sedan.
Kom fram till att Salomon pjäxorna passade mig bäst.
De hade dock bara X pro 90 inne men såg online att 100 har andra funktioner som formbara skal.

Jag brukar pka med min familj till sälen och åker mest i blå/röda backar.
Ligger väll fortfarande runt nybörjare-medelgod, har ingen klockren åkstil, väger runt 100, är 187 och ganska dåligt tränad tongue
Är 100 för hårt för det jag gör, eller är det bättre att satsa på dem än 90?

Svar

linus-olsson
17 inlägg
linus-olsson 17 inlägg 4 år sedan

det jag vet om pjäxor är att har du en hårdare pjäxa så blir skidan mer aggresiv= kvickare att svänga..

för dig hade nog en 110 flexare passat bra.. det är inte så farligt stor skillnad i hårdhet mellan en 90 och 110 flexare..
för dig som är en medelgod åkare så gör det inget att du kostar på dig ett par lite hårdare pjäxor fast ändå inte ett par race pjäxor för dom är ett riktigt he..vete ska du veta:D

GoranC
594 inlägg
GoranC 594 inlägg 4 år sedan

Pjäxan har inget med skidans prestanda att göra
Det du däremot uppnår är att du kan få mer kraft ner och kan driva skidan bättre, om det är en bra skida som har den förmågan
Med din vikt kan du helt säkert ha 100 flex
Men det är inte alls säkert att det är samma passform på 90 som 100 flex pjäxan
Köp inte en pjäxa du inte provat

/GC

Selo
8 inlägg
Selo 8 inlägg 4 år sedan

Jo, hittar ingen butik runt mig som har den inne hmm
Antar inte att de beställer in om man bara vill prova.

rickyknock
50 inlägg
rickyknock 50 inlägg 4 år sedan

Köp pjäxorna i Sälen är mitt råd! Kolla tråden "gjuta sulor sälen"! Där finns det en del tips på vilka som har koll på läget. Ring och boka tid innan, passa på att boka hyrutrustning samtidigt om det behövs. Du kommer att få ägna ett par timmar i butiken och det kommer ev att kosta dig någon tusenlapp extra men det är det värt och du får pjäxor som sitter som ska och som håller för 200 dagars skidåkning! Köpråd övetlåter jag till en bootfitter!

Jag tillhör den preironiska generationen Citera
nostar
124 inlägg
nostar 124 inlägg 4 år sedan

Bumpar tråden , då jag var in på min Intersport i min stad och provade en ny pjäxa. Mest bara för att jag läst här att man ska ha styva pjäxor och då mina har några år på nacken och har 85 i flex Salomon 1080. Kan ärligt säga att jag blev mycket besviken då jag provade en Salomon Xmax 120 och inte kände någon direkt skillnad.

Har inte upplevt ont i fötterna, eller benhinnorna av mina pjäxor, det enda jag kan tänka på är att jag blir ganska trött i lårmusklerna om det kan avhjälpas? Aldrig känt någon brist på att få ner kraften i skidorna heller, men det kanske kan bli ännu mer och bättre av en pjäxa med högt flex?

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 4 år sedan

Är det enda problemet att du blir trött i låren är ett gymkort en bättre investering än ett par pjäxor

bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 4 år sedan

nostar :

Bumpar tråden , då jag var in på min Intersport i min stad och provade en ny pjäxa. Mest bara för att jag läst här att man ska ha styva pjäxor och då mina har några år på nacken och har 85 i flex Salomon 1080. Kan ärligt säga att jag blev mycket besviken då jag provade en Salomon Xmax 120 och inte kände någon direkt skillnad.

Har inte upplevt ont i fötterna, eller benhinnorna av mina pjäxor, det enda jag kan tänka på är att jag blir ganska trött i lårmusklerna om det kan avhjälpas? Aldrig känt någon brist på att få ner kraften i skidorna heller, men det kanske kan bli ännu mer och bättre av en pjäxa med högt flex?

Nu jämför du alltså en rumstempererad pjäxa med customshellplast mot en kall pjäxa med "vanlig" plast. Inte riktigt rättvist, eller?

nostar
124 inlägg

somebody :

Är det enda problemet att du blir trött i låren är ett gymkort en bättre investering än ett par pjäxor

Om man inte blir trött av sin åkning, så åker man fel! Var mer intresserad av om det kunde hjälpa igenom att förskjuta tröttheten, men gymma på du! Glöm inte obligatoriska selfie bilden!

nostar
124 inlägg
nostar 124 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad nostar (4 år sedan)

bootfitta :

Nu jämför du alltså en rumstempererad pjäxa med customshellplast mot en kall pjäxa med "vanlig" plast. Inte riktigt rättvist, eller?

Är inte fullt införstådd med plasterna, men båda är jämförda i plusgrader ena i butik andra hemma i garaget som dock inte är +20. Ska ta in dem och prova igen och ta med till butiken om det blir aktuellt, är dock väldigt intresserad av vilka vinster jag skulle göra med en styvare pjäxa.

Vikt på mig ca 83 kg.

Edit: Min pjäxa http://www.evo.com/outlet/alpine-ski-bo … -2005.aspx

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 4 år sedan

nostar :

bootfitta :

Är inte fullt införstådd med plasterna, men båda är jämförda i plusgrader ena i butik andra hemma i garaget som dock inte är +20. Ska ta in dem och prova igen och ta med till butiken om det blir aktuellt, är dock väldigt intresserad av vilka vinster jag skulle göra med en styvare pjäxa.

Vikt på mig ca 83 kg.

Om du tycker en 10 år gammal pjäxa med 85 i flex och en ny pjäxa med 120 är lika i flex så då vinner du inget med ett byte av pjäxorna. wink

Och att du blir trött i låren har inget med pjäxorna att göra vad jag vet. Aldrig hört att en styvare pjäxa skulle av hjälpa det. Eller vad säger @bootfitta om den teorin?

nostar
124 inlägg

Hasse_Lindborg :

nostar :

bootfitta :

Vikt på mig ca 83 kg.

Om du tycker en 10 år gammal pjäxa med 85 i flex och en ny pjäxa med 120 är lika i flex så då vinner du inget med ett byte av pjäxorna. wink

Och att du blir trött i låren har inget med pjäxorna att göra vad jag vet. Aldrig hört att en styvare pjäxa skulle av hjälpa det. Eller vad säger @bootfitta om den teorin?

Nog kände jag en skillnad men inte den enorma skillnad jag förväntade mig om du nu läser vad jag skrev i min post. Provade mina gamla ingen i rumstemperatur och känner inte den enorma skillnaden jag trodde det skulle vara på 35 extra i flex.

Tänkte högre flex/styvare pjäxa skulle ge mer utrymme att "vila" mer i pjäxa vid transportåkning. Har som sagt ingen aning sökte bara motiveringar för att byta pjäxor.

Det är väl som bootfitta säger att det är först de blir kalla man känner skillnad.

bootfitta
818 inlägg

Det är ju först på snön som man verkligen kan bedömma skillnaden mellan två pjäxor, i alla fall om inte provat hundratals olika varianter i samma inomhusförhållanden och kan knyta an det man känner till "verkligenheten" på snön.

Äldre pjäxor är generellt styvare faktiskt, men mycket slappare i sidled och bakåt. Resultatet blir att många luras att köpa för hårda pjäxor för att de tvunget vill ha samma känsla i framåt flexet. Dock blir man inte lika straffad av att köpa en pjäxa över ens egen förmåga, det krävs inte världens världens muskelberg för att få lite tryck på spetsarna, allt man behöver vara är lite gubbtjock och av normallängd.

Vill du ha goda argument för att byta pjäxor så är det bara att ta sig ut och testa i backen. Känner du ingen skillnad på din tio år gamla 85-flexpjäxa och en ny Xmax120 så kanske du ska testa snowboard : )

SebRingeby
86 inlägg
SebRingeby 86 inlägg 4 år sedan

Nu är väl inte detta så jätteaktuellt i just detta fallet men man ska komma ihåg att flexindexen skiljer sig från märke till märke. Inte säkert att en tex en Salomon 110 är lika styv som en Fischer 110 flex.

Många som jag träffat snöar in lite för mycket på just numret och inte hur den flexar rent praktiskt.

bootfitta
818 inlägg

Det är inte säkert att två pjäxor inom samma märke med samma flex har lika flex... Ex. QuestMax 130, xmax130 och xpro130 är alla från Salomon men är alla olika.

nostar
124 inlägg

bootfitta :

Det är ju först på snön som man verkligen kan bedömma skillnaden mellan två pjäxor, i alla fall om inte provat hundratals olika varianter i samma inomhusförhållanden och kan knyta an det man känner till "verkligenheten" på snön.

Äldre pjäxor är generellt styvare faktiskt, men mycket slappare i sidled och bakåt. Resultatet blir att många luras att köpa för hårda pjäxor för att de tvunget vill ha samma känsla i framåt flexet. Dock blir man inte lika straffad av att köpa en pjäxa över ens egen förmåga, det krävs inte världens världens muskelberg för att få lite tryck på spetsarna, allt man behöver vara är lite gubbtjock och av normallängd.

Vill du ha goda argument för att byta pjäxor så är det bara att ta sig ut och testa i backen. Känner du ingen skillnad på din tio år gamla 85-flexpjäxa och en ny Xmax120 så kanske du ska testa snowboard : )

Tack för svaret, men det hela blir ju lite klurigare då man får väldigt svårt att testa pjäxorna innan köp.

Så med andra ord har vi kommit fram till att de är lika bra jag slår till på dessa då de bör vara bättre och får helt enkelt se i backen. 2999 känns väl som ett schysst pris på en Xmax 120!?

Snowboard är ett bortgjort kapitel även om det är roligt att åka som omväxling!

Nitrogendykare
148 inlägg
Nitrogendykare 148 inlägg 4 år sedan

Har bytat pjäxor i år. Skillnaden är enorm, skulle säga att jag är en avancerad åkaren som väger runt 95kg. Har åkt på Nordica speedmachine 110 flera säsongener, har aldrig riktigt blivit nöjd med pjäxan trots flera besök hos en bootfitter. Kände även vid några tillfällen dom senaste åren att jag liksom trampat genom flexet. Till denna säsong har jag bytt till Atomic Hawk 2.0 130 flex . När jag testade den i butik så kändes den inte så styv, likvärdig eller något styvare än nordican. Sen som flera skrivit skillnaden när det blev kallt va enorm. Pjäxan är styv och har bra stöd i sidled. Den känns inte på något sätt otrevlig att ha på sig men jag har fått anpassa åkstilen lite. Har endast åkt 4 dagar i dom så får utvärdera mer efter säsongen. Ska tillägga att äntligen har jag hittat en pjäxan som sitter bra och känns bra att åka med. Gjuten sula gör också stor skillnad, har man inte använt det innan så tycker jag att man ska gå in pjäxorna med sulorna i, jag fick välja mina fötter med gjutna sulor. Hade krampkänning innan jag vande mig. Lycka till med pjäxköp.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook