Dump i Alperna. Hur många dör nästa vecka?

Servo2
58 inlägg
Servo2 58 inlägg 4 år sedan

Äntligen har snön kommit i stora delar av alperna. Läste någonstans att omkring 70 personer dör per säsong i franska alperna. Skulle dödssiffran sjunka drastiskt om man förbjöd folk att åka off pist tre dagar efter varje större snöfall?

Svar

wolverine
16 inlägg
wolverine 16 inlägg 4 år sedan

Skulle dödssiffran sjunka drastiskt om man förbjöd folk att åka off pist tre dagar efter varje större snöfall?

Ja kanske. Så även om man förbjöd bilkörning, tobak, alkohol eller att vistas utomhus efter mörkrets inbrott.

gubbfan
695 inlägg
gubbfan 695 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad gubbfan (4 år sedan)

Självklart kommer det att bli ett antal lavinolyckor inom den närmaste tiden. Den snö som fallit ligger på ett mycket instabilt lager med socker och slab. På många ställen glansis.
Puderhetsen är ju stor och många har inte fattat att man måste vänta tills en stabilisering skett.
Om man är intresserad av statistik finns den bästa hemsidan på SLF.CH. som gäller Schweiz.
Där kan man se att redan denna säsong har 3 dött i Schweiz under försäsongen och 4 i Frankrike under julhelgen.
Att förbjuda saker och ting är väl inte rätt väg, men det finns i alla fall 1 ort som inte öppnar liften om det är för farligt.
Gott nytt år.

gubbfan Citera
Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 4 år sedan

Vilken ort är det???

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 4 år sedan

@Hawk100 min gissning är La Grave.. men jag är inte säker.
vad säger @gubbfan?

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 4 år sedan

Heddious :

@Hawk100 min gissning är La Grave.. men jag är inte säker.
vad säger @gubbfan?

Ja där har man ju fått vända vid liften några gånger och åka till Serre istället......

littlebitrusty
9 inlägg
littlebitrusty 9 inlägg 4 år sedan

Gick ju lavin i Sölden med två döda amerikanska landslagsåkare till följd hmm

Servo2
58 inlägg
Servo2 58 inlägg 4 år sedan

Antal döda i laviner i Alperna i förra veckan: 8 st.

nicklasson
4 inlägg
nicklasson 4 inlägg 4 år sedan

Det finns en ort till-Åre. Där håller man för säkerhets skull liftarna stängda mest hela tiden, trots att snöfall är sällsynta. På så vis är Åre ett föredöme vad gäller lavinsäkerhet.

jåhnni Citera
Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 4 år sedan

Stort dump i kombination med vind i Italien igår/idag. Sportlov med stor sol utlovat till nästa vecka.

Bra eller dålig kombo?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook