Pjäxor för storlek 30.5 med väldigt smala anklar/vader

ConnyB
9 inlägg
ConnyB 9 inlägg 4 år sedan

Hej!

Jag fick nyligen en nytändning med skidåkningen efter en vecka i Österrike. Problemet är att mina pjäxor jag har sedan många år uppenbarligen var ett felköp från början. De håller helt enkelt inte fast foten ordentligt. Nu är jag intresserad av att för en gångs skull hitta något som sitter bra.

Mitt problem är att mina fötter mäter 30.6 cm, är ganska smala och platta (lågt insteg). Dessutom är mina vader och anklar smala i förhållande till min fotstorlek. Jag är lång, 201 cm och väger ca 90 kg.

Jag var inne på alpingaraget och testade några olika modeller. Först fick jag prova ett par Lange XT 130 LV i storlek 30.5. Dessa satt hyggligt, men höll inte fast min häl tillräckligt bra. Jag misstänker att jag behöver ett lägre insteg? Dessutom höll de inte mina vader tillräckligt bra heller trots att de var spända väldigt långt. De hade tyvärr inga Lange RS 130 i min storlek i lager. Är det någon skillnad i insteget eller övrde delen av pjäxan mellan XT LV och RS 130?

Nästa pjäxa jag fick prova var Tecnica Cochise 130 pro (smala lästen) i storlek 30.5. I dessa satt hälen bättre, men passformen var fortfarande lite lös. Jag fick då prova en storlek mindre, 29.5 i samma modell. I denna hade jag bra hälgrepp och även vaderna gick att spänna fast tillräckligt bra. Problemet var att här tog tårna fortfarande i även vid flexning framåt. Jag fick dock veta att det tydligen går att puncha ut skalet ca 1 cm vid tårna. Denna pjäxa är alltså ett alternativ för mig. Ett problem jag ser dock är att detta är en hiking pjäxa, och jag är mest intresserad av piståkning och vill inte ha några extra mekanismer som ev. kan gå sönder. Hur är deras R9.8 pjäxa jämfört med cochise 130 pro? Den finns nämligen bara upp till 29.5 i storlek. Jag skulle gärna prova den, men har inte hittat någon i stockholmsområdet (eller någon webshop i sverige för den delen heller) som har den i lager i storlek 29.5. Är denna mycket tightare än cochisen?

Efter dessa pjäxor fanns det tyvärr inga fler jag kunde prova i min storlek på alpingaraget. De pjäxor som jag har funderat på i övrigt och skulle vilja prova är K2 Spyne 115/130 LV. Hur är denna i insteget och i vaden? På samma sätt här verkar det mycket svårt att hitta någonstans där jag kan prova pjäxan i min storlek.

Utöver denna verkar Head Raptor RS 115/130 vara ett alternativ som jag skulle vilja prova.

Har någon andra tips på pjäxor eller hur jag ska göra för att hitta en pjäxa som passar på mina lite udda fötter?

Mvh Erik

Svar

GoranC
589 inlägg
GoranC 589 inlägg 4 år sedan

Har du testat Dalbello kr 2 med ID liner ?
Jag har smala vader och blev rekommenderad ID liner försedda Dalbello
Har nu ett par Pinaccle 130 LV som sitter bra runt mina smala smalben och förövrigt en tight och bra sko. Samma som K2 Spyne fast med gåläge och en väldigt bra boosterstrap som övre spänne

/GC

ConnyB
9 inlägg

GoranC :

Har du testat Dalbello kr 2 med ID liner ?
Jag har smala vader och blev rekommenderad ID liner försedda Dalbello
Har nu ett par Pinaccle 130 LV som sitter bra runt mina smala smalben och förövrigt en tight och bra sko. Samma som K2 Spyne fast med gåläge och en väldigt bra boosterstrap som övre spänne

/GC

Nej, den pjäxan har jag inte testat. Jag är dock osäker på om den tillverkas i storlek 30.5? Inte lyckats hitta denna storlek i någon webshop.

Tack för tipset med Pinacclen! Det är det jag är ute efter, något som håller bak foten och ner hälen ordentligt. Det är lite tråkigt (men förståeligt) att det är så begränsat med pjäxor som lagerförs i storlek 30.5. Det är verkligen guld värt och ett måste att kunna testa pjäxor i butik.

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 4 år sedan

ConnyB :

Nej, den pjäxan har jag inte testat. Jag är dock osäker på om den tillverkas i storlek 30.5? Inte lyckats hitta denna storlek i någon webshop.

Kikade på dalbello's hemsida och deras boots verkar bara gå upp till 29.5 hmm

ConnyB
9 inlägg

linder :

ConnyB :

Kikade på dalbello's hemsida och deras boots verkar bara gå upp till 29.5 hmm

Jo, det är det som är lite synd att vissa pjäxor bara tillverkas upp till 29.5. Samma sak är det för både Atomica Redster och Tecnica 9.8 medan hiking pjäxor ofta finns större. Lite märkligt. Större marknad för dessa?

Scubamike
136 inlägg
Scubamike 136 inlägg 4 år sedan

Fischer Vacuum?

Leder
484 inlägg
Leder 484 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Leder (4 år sedan)

När pjäxan väl är köpet så skaffa Booster strap som Göran säger. Fråga inte varför, bara köp. Blir ditt bästa köp.

Lycka till med pjäxköpet.

/Leder

Leder Citera
Reollogu
1 inlägg
Reollogu 1 inlägg 4 år sedan

Har samma bekymmer med väldigt smala fötter & smala vader & har haft svårt att hitta bra pjäxor som jag sitter fast i. Köpte nya idag, fick tips om Nordica Hell&Back H1 & de satt som gjutet, äntligen ett par pjäxor som sitter åt om vaderna & håller fast hälen och foten. Jag behövde 29.5 men de fanns upp till 30.5, såg att de hade ett par i Hestra till halva priset, jag gav 2250 kr för mina, ursprungspris 4495 kr. Hos Ropez skidshop Isaberg Hestra.

ConnyB
9 inlägg

Reollogu :

Har samma bekymmer med väldigt smala fötter & smala vader & har haft svårt att hitta bra pjäxor som jag sitter fast i. Köpte nya idag, fick tips om Nordica Hell&Back H1 & de satt som gjutet, äntligen ett par pjäxor som sitter åt om vaderna & håller fast hälen och foten. Jag behövde 29.5 men de fanns upp till 30.5, såg att de hade ett par i Hestra till halva priset, jag gav 2250 kr för mina, ursprungspris 4495 kr. Hos Ropez skidshop Isaberg Hestra.

Hej!

Där ser man att lästbredd på pappret kanske inte betyder allt. Nordica Hell and Back H1 har 104 mm angivet vilket är väldigt brett, men hur är insteget på denna pjäxa? Tror jag behöver ett ganska lågt insteg så att hälen hålls nedtryckt ordentligt.

ConnyB
9 inlägg

Scubamike :

Fischer Vacuum?

Sett att Fischer har lite olika modeller i Vacuum. Det jag undrar dock är hur bra det funkar? På Alpingaraget fick jag höra att Vacuum-formningen inte blev så bra och blev inte rekommenderad detta trots att de faktiskt har en sån anläggning? Har du någon erfarenhet av dessa?

ConnyB
9 inlägg

Är det någon för övrigt som vet hur stor skillnad det är på Lange RS 130 eller XT130 LV? Sitter RS tightare över vristen?

Reine
303 inlägg
Reine 303 inlägg 4 år sedan

ConnyB :

Är det någon för övrigt som vet hur stor skillnad det är på Lange RS 130 eller XT130 LV? Sitter RS tightare över vristen?

Nej det skulle jag inte vilja påstå. RS känns bara styvare och inte lika temperaturkänslig samt har inget gåläge.

I övrig så har jag som du smala vader och platta fötter. För mig blev lösningen sprutad innesko (dyrt men bra) alternativt Intuition innesko.

Och trycka pjäxorna gör jag med, Jag är emellan storlekar så jag tar den mindre och antingen fräser ur eller trycker ut vid tårna. Så de sitter som berget.

Lycka till med eländet.

Scubamike
136 inlägg
Scubamike 136 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Scubamike (4 år sedan)

ConnyB :

Scubamike :

Fischer Vacuum?

Sett att Fischer har lite olika modeller i Vacuum. Det jag undrar dock är hur bra det funkar? På Alpingaraget fick jag höra att Vacuum-formningen inte blev så bra och blev inte rekommenderad detta trots att de faktiskt har en sån anläggning? Har du någon erfarenhet av dessa?

Tyvärr inte, har bara sett de i butikerna i alperna oh slängde ut en idé.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 4 år sedan

Vacuum-pjäxorna är det inget fel på, gäller bara att välja rätt modell från början.

wayney
128 inlägg
wayney 128 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad wayney (1 månad sedan)

Lyfter denna gamla tråd.

Testade i våras Fischer RC4 Vacuum, kändes väldigt bra på min smala fot. Tyckte dock att pjäxan var lite dyr då jag inte åker allt för mycket.

Pjäxan dök dock upp på Skistar Shop för 2600 kr inkl. frakt så jag klickade precis hem sista paret. Ringde till Skistar i Vemdalen som sa att det var ok att komma in senare i vinter för att forma pjäxan.

En fundering - är 177 cm och väger 71 kg med hyfsad teknik samt styrka. Har som mål att bli en duktig amatöråkare. Åker 95 % pist och något enstaka åk offpist. Visst borde 110 flex funka? Sen är ju detta en race-pjäxa, funkar den ändå bra för min typ av åkning?

(Svårt att hitta en pjäxa som passar till smal fot när man inte är beredd att betala allt för mycket)

Tack på förhand!

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 1 månad sedan

wayney :

Lyfter denna gamla tråd.

Testade i våras Fischer RC4 Vacuum, kändes väldigt bra på min smala fot. Tyckte dock att pjäxan var lite dyr då jag inte åker allt för mycket.

Pjäxan dök dock upp på Skistar Shop för 2600 kr inkl. frakt så jag klickade precis hem sista paret. Ringde till Skistar i Vemdalen som sa att det var ok att komma in senare i vinter för att forma pjäxan.

En fundering - är 177 cm och väger 71 kg med hyfsad teknik samt styrka. Har som mål att bli en duktig amatöråkare. Åker 95 % pist och något enstaka åk offpist. Visst borde 110 flex funka? Sen är ju detta en race-pjäxa, funkar den ändå bra för min typ av åkning?

(Svårt att hitta en pjäxa som passar till smal fot när man inte är beredd att betala allt för mycket)

Tack på förhand!

Den svart-vit-röda eller?

wayney
128 inlägg

bootfitta :

wayney :

Lyfter denna gamla tråd.

Tack på förhand!

Nej, svart och röd. Pjäxorna finns ju inte kvar på hemsidan då jag köpte sista paret, men jag tror att det var dessa:

https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/f … l-fit.html

Som jag fattar är ju inte dessa super styva för att vara 110 flex heller, så borde väl inte vara för styva?

bootfitta
810 inlägg

wayney :

bootfitta :

wayney :

Lyfter denna gamla tråd.

Tack på förhand!

Nej, svart och röd. Pjäxorna finns ju inte kvar på hemsidan då jag köpte sista paret, men jag tror att det var dessa:

Som jag fattar är ju inte dessa super styva för att vara 110 flex heller, så borde väl inte vara för styva?

Inte speciellt styv, kommer säkert bli bra. Förvånansvärt mycket volym i pjäxan för att vara en 97-läst.

wayney
128 inlägg
wayney 128 inlägg 1 månad sedan

bootfitta :

wayney :

bootfitta :

Inte speciellt styv, kommer säkert bli bra. Förvånansvärt mycket volym i pjäxan för att vara en 97-läst.

Okej, tack för svar! Går ju att få ner volymen med vacuum så borde ju kunna få den att sitta riktigt bra efter formning.

Vad anser du om att en åkare som mig (med den lilla info du har) kör med en race-pjäxa?

SafeSurfer
14 inlägg
SafeSurfer 14 inlägg 1 månad sedan

Jag tror mig ha lite liknande fot. Har ca 30cm fot är 195cm lång och smal runt vaden. Har inte provat massa pjäxor men gillar k2 pinnacle 130. Spänner bra runt benet med powerbuckle, kan få hur hårt jag vill. Dock har jag lite breda fötter framtill så ska nog trycka ut högerfoten en aning. Kan vara värt att prova pinnacle eller spyne.

wayney
128 inlägg

SafeSurfer :

Jag tror mig ha lite liknande fot. Har ca 30cm fot är 195cm lång och smal runt vaden. Har inte provat massa pjäxor men gillar k2 pinnacle 130. Spänner bra runt benet med powerbuckle, kan få hur hårt jag vill. Dock har jag lite breda fötter framtill så ska nog trycka ut högerfoten en aning. Kan vara värt att prova pinnacle eller spyne.

Okej, tack för tips.

Jag har dock storlek 26,5 cm så inte så lång fot som dig, dock ganska smal (väckte liv i denna tråd då man pratade om Fischer Vacuum). Kan tänka mig att det är ännu svårare att hitta en lämplig pjäxa när foten är så pass lång som i ditt + ts fall.

bootfitta
810 inlägg

wayney :

bootfitta :

wayney :

Okej, tack för svar! Går ju att få ner volymen med vacuum så borde ju kunna få den att sitta riktigt bra efter formning.

Vad anser du om att en åkare som mig (med den lilla info du har) kör med en race-pjäxa?

Svårt att minska volymen, även med vacuum. Det gör lite, men ingen revolutionerande skillnad. Det är inte en race-pjäxa.

wayney
128 inlägg

bootfitta :

wayney :

bootfitta :

Svårt att minska volymen, även med vacuum. Det gör lite, men ingen revolutionerande skillnad. Det är inte en race-pjäxa.

Okej, den ligger under "race" på Fischers hemsida.

wayney
128 inlägg

Vad är största skillnaden mellan en race-pjäxa och en all allmountain-pjäxa?
Inte samma komfort i race-pjäxan samt inte samma dämpning?

wayney
128 inlägg

Fick hem pjäxan idag, kan inte vara exakt samma som jag testade i våras.
Känns riktigt tight, nästan för tight när jag testar den hemma. Foten nästan domnar när jag suttit med den 10 minuter i soffan.

Pjäxan heter Fischer RC4 World Cup 110 Vacuum, se bild.

Kan det vara en race-pjäxa och det är därför den är så pass tight?

Kanske ska denna modell kännas väldigt tight innan man kör vacuum-formningen?

Kan tillägga att min fot mäter 26,4 på längd samt 96 på bredd. Foten är också ganska låg. Storlek på pjäxan är 26,5. Så detta borde ju vara en pjäxa som passar min fot.

Tacksam för svar! Ska ev. åka till helgen och velar ifall jag ska behålla pjäxan eller skicka tillbaka den.

https://www.freeride.se/img/photo/n/f19d8ea844770547332f573d8a4c4bc5.jpg

bootfitta
810 inlägg

Tjena, det är inte samma pjäxa som du länkade. Det är fortfarande en bra pjäxa, men passformen är väldigt annorlunda jämfört med "the curv".

Det där är den svart-vit-röda som jag menade på i mitt första inlägg.

Jag hade lämnat tillbaka den.

wayney
128 inlägg

bootfitta :

Tjena, det är inte samma pjäxa som du länkade. Det är fortfarande en bra pjäxa, men passformen är väldigt annorlunda jämfört med "the curv".

Okej tack för svar!
Vad är anledningen till att du skulle lämna tillbaka den? Är det en extra tight modell?

Har som sagt en väldigt smal och tunn fot men den här pjäxan trycker från alla håll, även ovanifrån på tårna. (Känns dock bra på längden)

Men som jag fattar ska man ju kunna forma pjäxan väldigt bra med vacuum-formningen?

I denna tråd verkar en kille ha samma uppfattning när han sitter med pjäxan hemma: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=98565

bootfitta
810 inlägg

wayney :

bootfitta :

Okej tack för svar!
Vad är anledningen till att du skulle lämna tillbaka den? Är det en extra tight modell?

Har som sagt en väldigt smal och tunn fot men den här pjäxan trycker från alla håll, även ovanifrån på tårna. (Känns dock bra på längden)

Men som jag fattar ska man ju kunna forma pjäxan väldigt bra med vacuum-formningen?

I denna tråd verkar en kille ha samma uppfattning när han sitter med pjäxan hemma: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=98565

Har ju inte sett dina fötter, men om du fått hjälp att prova ut the curv och den satt bra så är det ju givetvis den pjäxan du ska köpa, inte en helt annan. Vacuum är inte magi, det måste stämma hyfsat överens för att en formning ska bli bra.

wayney
128 inlägg

bootfitta :

wayney :

bootfitta :

Okej tack för svar!

Har ju inte sett dina fötter, men om du fått hjälp att prova ut the curv och den satt bra så är det ju givetvis den pjäxan du ska köpa, inte en helt annan. Vacuum är inte magi, det måste stämma hyfsat överens för att en formning ska bli bra.

Okej, har bestämt mig för att behålla pjäxan faktiskt.

Testade pjäxan idag igen och stod i åkställning med tryck mot pjäxan under ca 10-20 min, pjäxan känns faktiskt riktigt bra! Den är tight men det gör inte ont. Tror den blir bra efter åkning och formning.

Ringde även Skistar Vemdalen och förklarade mina fotmått + vilken pjäxa jag köpt - de trodde att det skulle funka bra.

Tror problemet igår va att jag bara satt med pjäxan i soffan, blir ju annorlunda när man lägger tryck.

Som jag fattade dig är det väl en bra pjäxa så om den känns bra på foten borde det väl vara ett bra köp?

Tack för alla svaren, uppskattas!

wayney
128 inlägg
wayney 128 inlägg 1 vecka sedan

Tänkte återkoppla lite.

Åkte med pjäxan vid 5 tillfällen innan formning - har aldrig haft så ont i fötterna, det stack i fötterna efter att man tagit av dom. Tänkte att jag ev. gjort ett felköp.

I helgen var jag uppe i Vemdalen och gick in på Skistar där jag beställt dom från. Gjorde först en formgjuten sula och vacuum-formade sedan pjäxan. Därefter fixade de till hälgreppet genom att sätta en grej på yttersidan av innerskon för att verkligen fixera hälen.

Har aldrig haft så sköna pjäxor! Det blev som natt och dag och man jämför med innan formningen. Kunde ha på mig pjäxorna från 9-16 utan att känna något, känns som att ha på sig ett par skor nästan. Pjäxan sitter perfekt och tight på foten.

Summa summarum blev det ett riktigt bra köp och jag hoppas kunna ha dessa i många år framöver!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook