Beast14 vs 16

Pillard
3114 inlägg
Pillard 3114 inlägg 4 år sedan

Jag har googlat och letat runt i forumet men inte lyckats hitta svar på frågan om vad som faktiskt skiljer mellan de båda Beast-modellerna? Nånstans såg jag att 14 har annan tådel men sen såg jag att den beskrevs som "turntable", vilket jag tolkar som att även tån har viss elasticitet. Hur ligger det till? Är det bara fjäderstyrka som skiljer eller skiljer funktionen märkbart?

Svar

Bonumm
48 inlägg
Bonumm 48 inlägg 4 år sedan

Har precis köpt Beast 14 och det är tådelen som skiljer de åt. Man kan precis som på 16 vrida 14:s tådel lite, men hela tådelen är annorlunda på 16. Har åkt en dag på 14 och tycker de fungerade mycket bra. 14 väger ju lite mindre också. Ser ingen anledning att köpa 16.

Pillard
3114 inlägg

Min eventuella anledning att byta från Radical FT är ett sprucket revben och en rejäl lårkaka orsakat av tjuvlösning. Ska jag byta vill jag veta att elasticitet osv är så pass att jag kan lita på grejerna även i en hård pist.

Bonumm
48 inlägg

Elasticiteten i frambindningen består i att du kan rotera den lite fram och tillbaks, men den fjädrar ju inte tillbaks som en vanlig frambindning. Kan återkomma när jag kört lite hårdare med den i pisten.

Pillard
3114 inlägg

Hm intressant. Vet någon varför de är olika? Vad är tanken bakom att göra dem olika?

Vattendroppe
Online 3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 4 år sedan

@bonumm åretfjädringen sitter ju dock i hälen.

@pillard Jag gissar på att den tån är billigare att tillverka än originaltån till beast.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Pillard
3114 inlägg

@vattendroppe men räknar man med att få samma funktion ur billigare produkt? Eller får man ngt mervärde med beast16-tån?

Vattendroppe
Online 3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 4 år sedan

Pillard :

@vattendroppe men räknar man med att få samma funktion ur billigare produkt? Eller får man ngt mervärde med beast16-tån?

Pass.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Pillard
3114 inlägg

Fasen också wink Aja, blir det byte så tar jag nog i så fall steget fullt ut till 16. Om nu inte någon kan säkerställa att 14-tån funkar lika bra. Med bra elasticitet skulle jag dock klara mig utmärkt med en 14. Fjäderns styrka verkar inte vara så viktigt för min del. Jag kör ju med DIN 8-9 i vanliga fall

Bonumm
48 inlägg

Återfjädringen i bakdelen är riktigt fin. Det sitter ju två fjädrar där, en för återfjädringen horisontellt och en för den vertikala. Man får ställa in DIN-skalan på två olika ställen på häldelen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook