Vad gjorde du med din utrustning idag?

perssse
18 inlägg
perssse 18 inlägg 4 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/134611f7851e7d7ad3bfb436ce78f481.jpg

Testade nya bindningarna , kan väl säga att det gick sådär

Vattendroppe
Online 2886 inlägg
Vattendroppe 2886 inlägg 4 mån sedan

Jag använda min utrustning för första gången på 1 år, 2 månader månader och 9 dagar. Var lite för exalterad för att ta bilder, men 250 meter uppför och dryga 1000 nedför. Märkbart svag i vänsterben, men knäet känns ok! big_smile

www.randoscando.com/ Citera
Pillard
2765 inlägg
Pillard 2765 inlägg 4 mån sedan

perssse skrev:

https://www.freeride.se/img/photo/n/134 … 78f481.jpg

Vad är det som gått av, skruvarna?

perssse
18 inlägg

Pillard skrev:

perssse skrev:

Skruvarna var hela, hade hängt med upp ur hålen.

Pillard
2765 inlägg

perssse skrev:

Pillard skrev:

perssse skrev:

Oj då, monterat själv?

perssse
18 inlägg

Pillard skrev:

perssse skrev:

Pillard skrev:

Oj då, monterat själv?

Nej, de monterades i butiken där jag köpte dem. Så här i efterhand så kanske man skulle gjort det själv ändå

Pillard
2765 inlägg

perssse skrev:

Pillard skrev:

perssse skrev:

Oj då, monterat själv?

Nej, de monterades i butiken där jag köpte dem. Så här i efterhand så kanske man skulle gjort det själv ändå

Det där får de ju dock åtgärda, dessutom med kompensation för eventuella bestående men för skidorna.

perssse
18 inlägg

Pillard skrev:

perssse skrev:

Pillard skrev:

Oj då, monterat själv?

Det där får de ju dock åtgärda, dessutom med kompensation för eventuella bestående men för skidorna.

Självklart ska de få göra det. Och tråkigt nog kommer man ju ha detta lite i bakhuvudet.

Heddious
1740 inlägg
Heddious 1740 inlägg 4 mån sedan

Vattendroppe skrev:

Jag använda min utrustning för första gången på 1 år, 2 månader månader och 9 dagar. Var lite för exalterad för att ta bilder, men 250 meter uppför och dryga 1000 nedför. Märkbart svag i vänsterben, men knäet känns ok! big_smile

Yay!! big_smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Pillard
2765 inlägg

Vattendroppe skrev:

Tur att säsongen blev lång i år då, annars hade ju väntan blivit olidlig. Lycka till med uppbyggnadsträningen över sommaren smile

Vattendroppe
Online 2886 inlägg

Pillard skrev:

Vattendroppe skrev:

Tur att säsongen blev lång i år då, annars hade ju väntan blivit olidlig. Lycka till med uppbyggnadsträningen över sommaren smile

Bor i Narvik, här är säsongen alltid lång! big_smile

Pillard
2765 inlägg

Vattendroppe skrev:

Pillard skrev:

Vattendroppe skrev:

Bor i Narvik, här är säsongen alltid lång! big_smile

Just ja, tar den ens slut där?

LawndartGustav
1059 inlägg
LawndartGustav 1059 inlägg 4 mån sedan

Vattendroppe skrev:

Ta det försiktigt! kommer inte ihåg vad du hade av dock men vid korsband så minskar återfallsrisken rejält mellan ett och två år. bara för att man känner sig ok stark betyder det inte att korsbandet är så starkt som man tror. Vänta hellre så du vet att du är starkare än du var innen helt enkelt! du ska hålla ett liv!

Åk mer jobba mindre! Citera
Vattendroppe
Online 2886 inlägg

LawndartGustav skrev:

Vattendroppe skrev:

Ta det försiktigt! kommer inte ihåg vad du hade av dock men vid korsband så minskar återfallsrisken rejält mellan ett och två år. bara för att man känner sig ok stark betyder det inte att korsbandet är så starkt som man tror. Vänta hellre så du vet att du är starkare än du var innen helt enkelt! du ska hålla ett liv!

Allt görs med godkänning av min sjukgymnast smile

Snowgod
504 inlägg
Snowgod 504 inlägg 3 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/34b95249e9438529dbf0aab0dac3dfc7.jpg

Piffade upp lite grejer som stått och drällt i köket hemma och bar upp dom på vinden istället. Det blev uppskattat.

kunta
19 inlägg
kunta 19 inlägg 3 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/2f080ac4ecd4463aef859e95da22c068.jpg
Slängt på bindningarna på ett par skogskidor

farsan56
46 inlägg
farsan56 46 inlägg 3 mån sedan

Kapade bort plast och gjorde utrymme för ett par Booster-straps. Ska sitta på nya ( ej köpta än ) pjucken, men ville prova. Skönt soft flex i dom när det är 27gr varmt på gården.

farsan56
46 inlägg
farsan56 46 inlägg 3 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/edb94721df45cb0d4ce5b41087b6f2a6.jpg
Missade visst bilden.

4800
108 inlägg
4800 108 inlägg 3 mån sedan

Gått topptur i Stora Sjöfallet. På tok för varmt (20 - 25 grader). Usch.

kurono
22 inlägg
kurono 22 inlägg 3 mån sedan

4800 skrev:

Gått topptur i Stora Sjöfallet. På tok för varmt (20 - 25 grader). Usch.

Vart var du? Hur var snöläget?

4800
108 inlägg
4800 108 inlägg 3 mån sedan

Gick på Nieras. Väldigt lite snö kvar utom ovanför 1000 meters gränsen. Men för varmt. Var ju faktiskt över 20 plus nere på stationen. Snön bär inte bra på höjd heller. Då var jag typ på 1200 meter tidigt på förmiddagen..typ 09.30 tror jag. Morgon för vissa kanske.

Vattendroppe
Online 2886 inlägg
Vattendroppe 2886 inlägg 2 mån sedan

Hämtade ut turskidorna från service, 450 spänn för planslip, kantslip och fulvalla var lite för bra för att skippa.https://www.freeride.se/img/photo/n/2240973565a76d8c1dece4a42de6c840.jpg

Kalle_Luzern
308 inlägg
Kalle_Luzern 308 inlägg 2 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/d334e8a8d5581a17c6049613d8edd604.jpg
Sommarvallat sista paret skidor. 64 skiddagar blev det, nu får man göra annat de nästa 5 månaderna eller så.

Herkaperka
34 inlägg
Herkaperka 34 inlägg 2 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/33d4e99f28b69a74f0cc646599950cb6.jpg
Fick tummen ur och monterade upp mina renoverade ek opinion 118 med ett par billiga beast 14.

LawndartGustav
1059 inlägg
LawndartGustav 1059 inlägg 2 mån sedan

Snygga!!

farsan56
46 inlägg
farsan56 46 inlägg 2 mån sedan

Den där trälooken gör att dom ser snälla ut. Ulv i fårakläder typ. Håller med: Snygga!
Är det månne ett par Conrad-Beast på?
Slog till på ett par själv som ska sitta på Dynastar Mythic som ligger och väntar i Åre. Blir spännande och se hur den combon funkar med ett par Backland Carbon.
@LawndartGustav eller någon annan kanske har någon teori i frågan.
Ja det är ju en jäkla årstid nu när man måste nätåka istället för det riktiga fluffet.

Surfs up!
Eder C

LawndartGustav
1059 inlägg
LawndartGustav 1059 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad LawndartGustav (2 mån sedan)

farsan56 skrev:

Den där trälooken gör att dom ser snälla ut. Ulv i fårakläder typ. Håller med: Snygga!
Slog till på ett par själv som ska sitta på Dynastar Mythic som ligger och väntar i Åre. Blir spännande och se hur den combon funkar med ett par Backland Carbon.
Ja det är ju en jäkla årstid nu när man måste nätåka istället för det riktiga fluffet.

Surfs up!
Eder C

Jag skulle säga att beast 14 o backland carbon inte hör ihop och högst oklart om man kan fästa beastbygel på backland. Hemligheten med en bra tursetup är att allt passar ihop. En tung bindning hör ihop med styva pjäxor o rejäla skidor. Jag säger inte att det inte går, bara att man får ut mer av åkningen om den anpassas efter utrustningen och är en del lite "värre" en en annan del kan det kännas konstigt. Dock gäller det mer pjäxor och skidor men jag tycker en 200g bindning som atk haute route eller liknande hör mer ihop med backland.
Kul blir det nog som sagt men oklart om de funkar ihop och onödig vikt (nästan 600g bindning/fot extra) av oklar anledning med den pjäxan enligt mig.

Pillard
2765 inlägg
Pillard 2765 inlägg 2 mån sedan

LawndartGustav skrev:

farsan56 skrev:

Surfs up!
Eder C

Jag skulle säga att beast 14 o backland carbon inte hör ihop och högst oklart om man kan fästa beastbygel på backland. Hemligheten med en bra tursetup är att allt passar ihop. En tung bindning hör ihop med styva pjäxor o rejäla skidor. Jag säger inte att det inte går, bara att man får ut mer av åkningen om den anpassas efter utrustningen och är en del lite "värre" en en annan del kan det kännas konstigt. Dock gäller det mer pjäxor och skidor men jag tycker en 200g bindning som atk haute route eller liknande hör mer ihop med backland.
Kul blir det nog som sagt men oklart om de funkar ihop och onödig vikt (nästan 600g bindning/fot extra) av oklar anledning med den pjäxan enligt mig.

Har inte provat Backland Carbon men av de tester jag läst verkar den inte alls vara långt efter MTN Lab i styvhet. Och MTN Lab tycker iaf jag åkmässigt passar bra ihop med Beast.

Blide
801 inlägg
Blide 801 inlägg 2 mån sedan

Nu har jag bara testat Backland Carbon och MTN Lab inomhus (men åkt på många andra liknande i bägge kategorierna). Tycker dock att de är långt ifrån samma typ av pjäxa. Enligt mig är Backland en lätt, riktigt toppturspjäxa och MTN Lab en allroundpjäxa.

De bör då också rimligtvis paras ihop med en passande bindning.

Det där med "styvhet" är enligt mig inte en riktigt rättvis värdemätare på vilka pjäxor som är lika. Det talar inte heller nödvändigtvis om vilket typ av åkning de passar till.

Exempelvis blir mina gamla TLT5P inte lika bra utför som mina Mercury bara för att jag lägger till en styvare tunga och en Booster strap.

Ärligt talat tror jag nästan att vikt också har spelat ut sin roll som värdemätare på hur bra en pjäxa är uppför. Ett exempel är att jämföra X-alp (ca 1200-1300 g) med antingen en lite äldre pjäxa typ Mercury (min Mercury väger 1300 g i 25,5 med Wraps). Där den första är i det närmaste helt friktionslöst och en dröm att gå uppför med, medans den andra gör det hjälpligt. Nu är Mercury en gammal pjäxa och exempelvis nya Hoji har klart mindre friktion (bara testat inomhus), men tvivlar skarpt på att den och liknande är lika sköna att gå uppför med som en riktigt toppturspjäxa.

Min egen filosofi är att använda riktiga toppturspjäxor och bindning när jag ska tura (mer än bara ett slack-country varv eller så) och anpassa skidan efter dagens önskade hastighet utför, typ av före osv.

Stortlopp
8 inlägg
Stortlopp 8 inlägg 2 mån sedan

Packade upp paket på lunchen.
Armada Tracer 98 med Marker F12 Tour EPF.

Hoppas dom funkar smile

farsan56
46 inlägg
farsan56 46 inlägg 2 mån sedan

@LawndartGustav Det har du helt rätt i att grejorna ska lira ihop. Funktionsmässigt blir det det väl "bara" extra vikt att släpa på. Tanken var att dom skulle funka lite mer som allroundlagg än bara tura med. Då jag blev överraskad av pistegenskaperna på en så lätt skida. Därför tanken på en lite biffigare bindning. Det var ju så bra pris också! Men jag har ett par TLT som sitter på Project 100 Carbon, som jag tänkte sälja. Men jag kan ju ta bindningen och sälja bara skidan.
Då kan jag lura på hustrun Beasten, hon gillar ändå när det tar emot lite. Då blir det bättre träning tycker hon.
@Pillard Backland pjäxan tycker jag är ganska styv i åkläge, men jag gillar lite softare flex. Och åker inte så hårt nu för tiden.
Då blir vinterns kombo:

Backland Carbon och
Mythic med hudar o TLT/Beast (nu blev jag villrådig)

Alpinpjäxa med gåläge och tech (ska köpas nya)
K2 Pettitor med Duke och hudar. Liftbaserad offpist.
Völkl RTM84 V-Werks. Endast pist. Hänga på låset åkning typ.

Tack för tankar och input så långt alla.
H C

farsan56
46 inlägg
farsan56 46 inlägg 1 månad sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/c23626fd4b33798e610828b82a865a69.jpg
Passade på när hustrun jobbar och monterade hennes födelsedagspresent. Skida+bindn.
Mycket bakbindning det där, men då har hon inga ursäkter för att inte ladda hårt.
Då blir det TLT/Mythic för mig, det blir bra.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook