Intuition liner

REO
113 inlägg
REO 113 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad REO (3 år sedan)

Hej
Behöver man värma denna typ av innersko eller kan man "köra" in den?
Jag har en som jag tror är värmd en gång, gör det i så fall någon skillnad?

Svar

anthen1
29 inlägg
anthen1 29 inlägg 3 år sedan

Jag lyckades då inte "köra" in min. Värmde den såhär: https://intuitionliners.com/fitting/hom … tructions/

Det blev skitbra. Jag är osäker på om det går att värma den flera gånger, men efter att ha skumläst deras sida, verkar det som att det går. Är dock inte säker på det.

herrgard
324 inlägg
herrgard 324 inlägg 3 år sedan

Behöver och behöver... Sitter den bra på foten redan behövs det ju inte. Den formas såklart när du åker i den, men det är ju dumt att åka två veckor och ha ont när du bara kan värma den och slippa det.

Det går bra att värma den flera gånger. När du kommer upp över en tio gånger börjar den bli hård och tunn och fluffar inte upp sig så mycket, men två-tre gånger är inga problem.

linkan_110
385 inlägg
linkan_110 385 inlägg 3 år sedan

Intuition liners SKA bakas !

Typ samma som att köpa formsprutade innerskor och fråga sig ? Ska jag verkligen spruta i skummet i dom ?!

www.mattiaslindqvist.com Citera
bootfitta
777 inlägg
bootfitta 777 inlägg 3 år sedan

linkan_110 skrev:

Intuition liners SKA bakas !

Typ samma som att köpa formsprutade innerskor och fråga sig ? Ska jag verkligen spruta i skummet i dom ?!

Gör dig inte dummare än vad du är. Det beror helt och hållet på vilken densitet det är på linern. De som medföljer t.ex. k2's pjäxor är både förformade och mjuka. Finns ingen anledning att gjuta dom om man inte har problem.

linkan_110
385 inlägg

Visserligen rätt, men tror dom flesta räknar intuition liners såsom wrap varianten...

Men men lite för lite kaffe imorse :p

linkan_110
385 inlägg

Visserligen rätt, men tror dom flesta räknar intuition liners såsom wrap varianten...

Men men lite för lite kaffe imorse :p

REO
113 inlägg
REO 113 inlägg 3 år sedan

Nu har provat i två dagar. Höger helt ok men inte perfekt, vänster sådär med begynnande skavsår på ovandelen av foten. Så det blir någon form av bakning. Tack för tips, länkar och synpunkter

streimert
165 inlägg
streimert 165 inlägg 3 år sedan

Gick med mina Intutions liners till en boot fitter,,,,, guds gåva till pjäxorna med intuition pro tour,.,.,,(för mina mercury)

REO
113 inlägg

Ok, vem bakar/fixar pjäxor bäst i Stockholm?
Jag har två alternativ i tanken men vill gärna höra vad forumet har för erfarenheter

jonny
166 inlägg
jonny 166 inlägg 3 år sedan

Själv är bäste dräng!

http://www.tetongravity.com/forums/show … ion-Liners

Tänk på att temperaturen i länken är i Fahrenheit.

streimert
165 inlägg
streimert 165 inlägg 3 år sedan

prova annars Alpingaraget,,,dom kan säkert hjälpa dig,,,

REO
113 inlägg

Japp det var en av dom jag hade i tanke, fler förslag ?

Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 3 år sedan

REO skrev:

Japp det var en av dom jag hade i tanke, fler förslag ?

Ja, Intersport på Lidingö. Sen kan du ju själv fundera över vilka som har bakat flest liners, och således förmodligen är rätt bra på det wink, även om det inte rör sig om någon NASA-forskning direkt.

Rompa
29 inlägg
Rompa 29 inlägg 3 år sedan

Om man värmer skon då, och har gjuten sula, hur beter man sig då? Man bör väl stoppa i den när man ska forma skon efter foten, är det inte ganska stor risk för att sulan tappar formen då?

tompelompe
166 inlägg
tompelompe 166 inlägg 3 år sedan

Du värmer skon utan sulan i, sen stoppar du i sulan, sätter på dig pjäxan i minst 5 minuter, voila

Rompa
29 inlägg

Men är inte skon så varm att det kan sabba sulan även när man stoppar i den efteråt?

tompelompe
166 inlägg
tompelompe 166 inlägg 3 år sedan

Rompa skrev:

Men är inte skon så varm att det kan sabba sulan även när man stoppar i den efteråt?

Nej det är inga problem, så varm är den inte, tänk på att du ska ner med foten i pjäxan utan brännskador.

REO
113 inlägg

Någon som har erfarenhet av Länna Sport i frågan?

bootfitta
777 inlägg
bootfitta 777 inlägg 3 år sedan

En intuition-gjutning är idiotsäker. Gå vart som.

Root
4 inlägg
Root 4 inlägg 3 år sedan

Har provat alla tre alternativen
åkt in dem (helt ok- tar lite tid)
Hemmafix (Bättre)
Butik (bäst)

Om du ska göra det i butik, gå till AG! så slipper du fundera på om de gör ett bra jobb eller inte.
vill du snåla så gör det själv.

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 3 år sedan

Själv så tog jag ett kilo råris och satt in det i en strumpa och in i micron på 10 minuter. Under tiden riskorven värmdes upp så tog jag och klippte sönder en strumpa och trädde över tårna en bit, ca fem cm, som en hätta ungefär. När korven sen var klar så tog jag ut den ur micron och in i inuitionlinern i 10 minuter så den skulle bli ordentligt varm. Därefter satt jag in min innersula i strumpan och sen in med foten och tåhättan i skidstrumpan och så in i den nu varma linern och så in med hela kittet i pjäxan och hade den på mig i en kvart ungefär..Klart:)

Rompa
29 inlägg

Om man använder sig av ris å strumpa då, ska man då stoppa ner den i botten av skon för att värma upp fotdelen riktigt. Eller ska skaftet med å?

Root
4 inlägg
Root 4 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Root (3 år sedan)

Det viktigaste är foten och upp över malleolerna (fotknölarna)
Men det skadar inte om du fyller hela vägen upp, det går åt en jäkla massa ris bara.

SPORTWIZZ
8 inlägg
SPORTWIZZ 8 inlägg 3 år sedan

Samtliga innerskor från Intuition blir bäst om skon värms upp till va 118 grader, beroende på modell.
Det gäller även modell Dreamliner, vilken är den enda skon där det uttryckligen inte är nödvändigt.
Köper man ändå en bra innerskor anser jag att man ska göra det bästa möjliga då skon oftast Inte är gratis.
Sedan skiljer det sig en del på innerskor som redan sitter i pjäxan vid köp gentemot Original Intuiton.
Intuiton garanterar tre uppvärmningsförsök. Värmer man upp skon fler gånger sker det på egen risk. Risker vid upprepade uppvärmning är att skon tappar sin spänst, elasticitet och på sikt tappar formen.
Mitt förslag är att ta skon till en butik där den värms upp enligt tidsvisningen för bästa möjliga resultat.
Kom även ihåg följande efter uppvärmning. Ju hårdare man spänner pjäxan desto mer komfortabel fit. Vill man ha en hårt åtsittande innersko ska man således inte spänna åt speciellt mycket.

Lycka till.

G/ Sportwizz

REO
113 inlägg

Kort uppdatering. Ny har jag läst diverse trådar i ungefär samma ämne och kommit fram till att jag kommer att ta hjälp att fixa till innerskorna och eventuellt annat. Skall bara bestämma mig vart jag skall gå.

REO
113 inlägg

Så, då har jag varit och fått hjälp att värma innerskorna på rätt sätt.
Kan väl inte säga att jag är frälst, hade förväntat mig mer av byggskumseffekt än det blev.
Vi får väl se hur det funkar vid åkning.

skanken
197 inlägg
skanken 197 inlägg 1 vecka sedan

Häjkonbäjkon.

Bumpar tråden lite, tänkte höra om det händer mycket med själva känslan med Intuition liners när man värmt dem? Har idag ettpar Backland pjäxor med Dynafit mercury liners, högern är ganska moddad för att den foten är kortare/lägre än den andra. Köpte ett par Inution pro tour med mina Backland.

Inution fyller ut väldigt bra (*lite väl bra) men den känns lite som en "jätte socka" i gämförelse med mercury linern, mercury linern är ganska "kompakt" i känslan skulle jag påstå. Vågade inte värma dem så jag skickade tillbaka, och behöll mercuryn linern som funkade fint efter lite moddning. Nu är dock linern slut och jag är på jakt efter ny.

Är rätt osugen på att betala för en sprutad innersko, hittar inga priser men 5-7lök eller vad kostar det?
Snowinn har liner till dynafit vulcan, nån som vet om den är liknande eller lika som mercuryn (lite mer volym än vad mercury linern har skulle vara klockrent)?

Finns annan lämplig innersko som kan va värt att kolla up? Får jag önska så lite "kompaktare känsla" än intuition pro tour men aningen mer volym än dynafit mercury smile

Jag förstår att åka och prova är såklart det bästa men så blir det kanske inte.

Mvh

Läjters.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 1 vecka sedan

Kompakt känsla av Intuition? När jag hade bakat mina Pro Tour blev jag livrädd och tänkte att de tagit en alldeles för tunn innersko och dessutom satt på alldeles för mycket padding vid bakning eftersom det kändes som att jag hade massa utrymme i pjäxan. När jag åkte på dem var det dock smått fantastiskt. Jag har alltid behövt knäppa och knäppa upp i parti och minut men nu kan jag köra halvdagar utan att röra spännena om jag vill. Om du däremot stoppar i en intuition liner obakad i pjäxan och trycker ner foten känns det ju som att nån försöker döda din fot via kvävning. Det blir ju trångt så in i helvete. Skillnaden mellan bakad och obakad var enorm. Det går inte att jämföra beteendet av bakning av en "riktig" intuition och sådana som följer med som standard. Såna som följer med går ju att åka in och skillnaden mellan bakad och obakad är marginell. Mina Pro Tour har ju enorma gropar och bulor efter bakningen så man inser hur enormt mycket den anpassas.

skanken
197 inlägg

Pillard skrev:

Kompakt känsla av Intuition? När jag hade bakat mina Pro Tour blev jag livrädd och tänkte att de tagit en alldeles för tunn innersko och dessutom satt på alldeles för mycket padding vid bakning eftersom det kändes som att jag hade massa utrymme i pjäxan. När jag åkte på dem var det dock smått fantastiskt. Jag har alltid behövt knäppa och knäppa upp i parti och minut men nu kan jag köra halvdagar utan att röra spännena om jag vill. Om du däremot stoppar i en intuition liner obakad i pjäxan och trycker ner foten känns det ju som att nån försöker döda din fot via kvävning. Det blir ju trångt så in i helvete. Skillnaden mellan bakad och obakad var enorm. Det går inte att jämföra beteendet av bakning av en "riktig" intuition och sådana som följer med som standard. Såna som följer med går ju att åka in och skillnaden mellan bakad och obakad är marginell. Mina Pro Tour har ju enorma gropar och bulor efter bakningen så man inser hur enormt mycket den anpassas.

Tack! Okej det var kul att höra. Jag har inte bakat mina, kändes så konstigt när jag stoppade ner foten i den obakad så jag vågade inte utan skickade tillbaka dem. Fick till det rätt bra med mina mercury liner så det blev dem istället. Kanske dax för att prova baka dem nu när dem gamla är slut smile

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 1 vecka sedan

skanken skrev:

Pillard skrev:

Tack! Okej det var kul att höra. Jag har inte bakat mina, kändes så konstigt när jag stoppade ner foten i den obakad så jag vågade inte utan skickade tillbaka dem. Fick till det rätt bra med mina mercury liner så det blev dem istället. Kanske dax för att prova baka dem nu när dem gamla är slut smile

Se bara till att sätta på ordentligt med "kuddar" på dina vanliga tryckpunkter. Effekten av det blir enorm (ja jag gillar verkligen mina liners och har haft massa bekymmer med pjäxor genom åren...)

supercross
Online 140 inlägg
supercross 140 inlägg 1 vecka sedan

Jag har åkt med ett par olika Intuition liners bla Powerwrap modellen. Den är ingen turliner men antar att linerns styvhet är liknande en sådan.
Jag hade problem med att den packade ihop efter 2-3 timmars åkning med resultat foten glappade i pjäxan hur hårt jag än knäppte dem.

När det gäller sprutad liners och turpjäxor så tror jag att det inte finns några för det. Det kan kanske kan funka med några mjukare varianter exempelvis Boot Doc Quick foam. Priset för en sprutad liner brukar landa 3200kr till 4000kr exklusive pjäx skalet.

Palau har liknande liners som Inution. Du kan köpa dem genom deras hemsida.
Länk till deras tur liners. https://palau-ski-boot-liners.com/categ … n/?lang=en

skanken
197 inlägg

Pillard skrev:

skanken skrev:

Pillard skrev:

Se bara till att sätta på ordentligt med "kuddar" på dina vanliga tryckpunkter. Effekten av det blir enorm (ja jag gillar verkligen mina liners och har haft massa bekymmer med pjäxor genom åren...)

"jag har inga tryck punkter" :p det är mest hälfäste pga dåligt tryck över vristen som jag tycker är ett problem på den mindre foten. Lite samma på vänstern också om jag ska vara riktigt kräsen, lite låg vrist. Men inte så det är nått problem. Är det viktigt med kuddar endå? När jag egentligen är ute efter lite mer volym tror jag.

skanken
197 inlägg

supercross skrev:

Jag har åkt med ett par olika Intuition liners bla Powerwrap modellen. Den är ingen turliner men antar att linerns styvhet är liknande en sådan.
Jag hade problem med att den packade ihop efter 2-3 timmars åkning med resultat foten glappade i pjäxan hur hårt jag än knäppte dem.

När det gäller sprutad liners och turpjäxor så tror jag att det inte finns några för det. Det kan kanske kan funka med några mjukare varianter exempelvis Boot Doc Quick foam. Priset för en sprutad liner brukar landa 3200kr till 4000kr exklusive pjäx skalet.

Länk till deras tur liners. https://palau-ski-boot-liners.com/categ … n/?lang=en

Tack för info!
Hur står sig palau mot intuition, har du provat? Tänkte mest på storlek/tjocklek?

supercross
Online 140 inlägg
supercross 140 inlägg 1 vecka sedan

skanken skrev:

supercross skrev:

Tack för info!
Hur står sig palau mot intuition, har du provat? Tänkte mest på storlek/tjocklek?

Jag har ett par liners från Palau i mina Dynafit pjäxor som jag tycker fyller ut pjäxan bra, det är en äldre modell som inte tillverkas längre.

Palau har liners med olika tjocklekar men det är nog bäst att ta kontakt med dem först innan eventuellt köp.

skanken
197 inlägg
skanken 197 inlägg 22 timmar sedan

supercross skrev:

Hittade mailet när jag skickade tillbaka linern, hade skrivit att dem var för "tjock" över vaden, är det nått som du känner igen, går den ihop mycket över vaden?

supercross skrev:

skanken skrev:

supercross skrev:

Tack för info!

Jag har ett par liners från Palau i mina Dynafit pjäxor som jag tycker fyller ut pjäxan bra, det är en äldre modell som inte tillverkas längre.

Palau har liners med olika tjocklekar men det är nog bäst att ta kontakt med dem först innan eventuellt köp.

Tack, har mailat dem får c om dem återkommer smile

supercross
Online 140 inlägg
supercross 140 inlägg 19 timmar sedan

skanken skrev:

supercross skrev:

Hittade mailet när jag skickade tillbaka linern, hade skrivit att dem var för "tjock" över vaden, är det nått som du känner igen, går den ihop mycket över vaden?

supercross skrev:

skanken skrev:

Tack för info!

Tack, har mailat dem får c om dem återkommer smile

Nej det har inte varit något problem med passformen runt vaden.
En liner packar ju mer eller mindre ihop med användning och varmformning. Turliners bukar väl inte vara speciellt tjocka generellt.
Vilken liner var det du beställde?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook