Varmt mellanlager?

Niklashnikov
9 inlägg
Niklashnikov 9 inlägg 4 år sedan

Hallelå där!

Behöver lite kloka råd vad gäller mellanlager.

Jag har ett underställ i merinoull och en skaljacka, köpte nyligen en Norröna Falketind, sitter kalas men efter en timmas promenad i ca -2 grader så kändes den i kallaste laget. Den lär vara perfekt när vädret är runt nollan, men nu ska jag iväg till kallare breddgrader där jag kan räkna med en -10 iallafall.

Borde jag helt enkelt satsa på en tjockare fleece, isåfall vilken? Eller ska jag kika på en stickad ull-tröja?

Fryser väldigt lätt när jag inte rör på mig men blir lätt varm när jag rör på mig.

Tack för svar!

Svar

Puderslaktarn
182 inlägg
Puderslaktarn 182 inlägg 4 år sedan

En tunnare dunjacka typ haglöfs eller patagonias tunnaste primaloft är grymma och packas lätt ner i ryggsäcken med liten volym! Köp en med huva så får du ett schysst värmeskydd runt halssn as well

rickyknock
50 inlägg
rickyknock 50 inlägg 4 år sedan

Finns ju merinoull i olika tjocklekar. Jag brukar ha ett tunt och ett lite tjockare, aclima eller icebreaker är bäst tycker jag. Finns ju även ställ i ullfrotté som är väldigt varma. Ett förstärkningsplagg som Pistsmiskaren är inne på är väldigt bra att ha med:-)

Jag tillhör den preironiska generationen Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 4 år sedan

Dun blir för varmt när man ska röra på sig och ett elände om det blir blött. Ylle är generellt bättre än fleece på allt utom tvättålighet.

Niklashnikov
9 inlägg

Tack för svar! Kikade lite och en dunväst kanske skulle kunna vara ett alternativ ovanför fleecen?

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 4 år sedan

hade jag vart du skulle jag skaffa nån sorts primaloftjacka, de är lätta, värmer och tar typ ingen plats när de packas ihop. ofta är de lite vind/vattentåliga i sig själva också, vilket ju är en trevlig bisak.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 4 år sedan

Jag kör med en Patagonia Micro Puff som mellanlager när det är kallt, funkar kanon. Lätt, smidigt och bekvämt. Kan packas ihop till nästan ingenting. Lätt att tvätta jämfört med dun.

Xavier
531 inlägg
Xavier 531 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Xavier (4 år sedan)

Woolpower (Ullfrotte) finns i olika tjocklekar 400 brukar vara bra att ha när man rör sig i -10 och sedan stannar en stund.

Aclima som någon skrev deras nättröjor är jättebra för stop and go.

Arcteryx Covert är en personlig favorit alt Houdini High loft men kan bli i varmaste laget.

Håller med om att dun inte är det optimala valet i detta fall

Valar Morghulis Citera
Niklashnikov
9 inlägg

Heddious :

hade jag vart du skulle jag skaffa nån sorts primaloftjacka, de är lätta, värmer och tar typ ingen plats när de packas ihop. ofta är de lite vind/vattentåliga i sig själva också, vilket ju är en trevlig bisak.

Snowgod :

Jag kör med en Patagonia Micro Puff som mellanlager när det är kallt, funkar kanon. Lätt, smidigt och bekvämt. Kan packas ihop till nästan ingenting. Lätt att tvätta jämfört med dun.

Tack för tips, verkar ju onekligen lovande och bättre än ull med tanke på att man svettas och kan bli blöt!

Xavier :

Woolpower (Ullfrotte) finns i olika tjocklekar 400 brukar vara bra att ha när man rör sig i -10 och sedan stannar en stund.

Aclima som någon skrev deras nättröjor är jättebra för stop and go.

Arcteryx Covert är en personlig favorit alt Houdini High loft men kan bli i varmaste laget.

Håller med om att dun inte är det optimala valet i detta fall

Kör på 120g nättröja från Aclima, inte direkt varm men den gör sitt jobb med att få bort svetten. Sen till det har jag 260g underställsbyxor från Icebreaker.

Det verkar ju onekligen som att primaloft eller en redig fleece är de bästa alternativen. Sen är väl valet en smaksak helt enkelt!

rickyknock
50 inlägg
rickyknock 50 inlägg 4 år sedan

Jag kör också med aclimas woolnet sen har jag icebreakers 260g som andra lager den är ju med dragkedja och lätt att reglera, en tunn primaloft som förstärkningsplagg i ryggan som de flesta påpekat sen är du rustad för det mesta! En tunn mössa i merinoull som passar under hjälmen följer alltid med också:-)

Jag tillhör den preironiska generationen Citera
Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 4 år sedan

Aclima Warm Wool hood sweater får min röst när det är kallt.

Helt perfekt att kunna använda huvan som buff de dagar som det blir riktigt kallt. Varmare dagar ligger den platt efter ryggen och man märker inte att den är där.

http://www.aclima.no/products/warmwool/men/hood-sweater

streimert
168 inlägg
streimert 168 inlägg 4 år sedan

Säger bara att allt med primaloft är perfekt som andra lager,,,, lätt, varmt,,,enkelt att komprimmera ner i ryggan.
Har också Patagonias Micro puff vest och är helt magisk...
Har också Woolpowers väst och testat andra fleecevästar,,,, men blir ofta för varmt och andas inte lika bra som primaloften.... ...
Jag använder också primaloft (Vaude) shorts som andralager under skall brallorna vid behov.....Se till att fixa med dragkedjor i sidorna så slipper trä igenom pjäxor,,av med brallorna helt etc.,.,
Annars är ju merinerull guds gåva att ha direkt närmst kroppen...

tokkson
125 inlägg
tokkson 125 inlägg 4 år sedan

Jag vurmade tidigare mycket för primaloft, med argumentet att det var tåligare och mer "användarvänligt" än dun. Har dock bytt ståndpunkt i frågan! Alla mina primaloft produkter är helt slut efter ca 1,5 säsongs ordentligt användande! Loftet blir helt platt och kan inte puffas upp igen, så som man kan med dun. Sen har dun mycket bättre värme/vikt ratio, något jag prioriterar.

Summa summarum så är primaloft jävligt dyrt per aktivitetsdag. Men åker man bara en till två veckor om året så...

Köp dun, gärna så etiskt som möjligt.

onda_ogat
28 inlägg
onda_ogat 28 inlägg 4 år sedan

tokkson :

Alla mina primaloft produkter är helt slut efter ca 1,5 säsongs ordentligt användande! Loftet blir helt platt och kan inte puffas upp igen, så som man kan med dun.

Jag är nyfiken, funkar det att torktumla med två tennisbollar efter tvätt, som man gör med duntäcken?

Niklashnikov
9 inlägg

Det blev en Houdini High loft tillslut, återkommer med en liten recension för framtida nytta.

Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 4 år sedan

tokkson :

Jag vurmade tidigare mycket för primaloft, med argumentet att det var tåligare och mer "användarvänligt" än dun. Har dock bytt ståndpunkt i frågan! Alla mina primaloft produkter är helt slut efter ca 1,5 säsongs ordentligt användande! Loftet blir helt platt och kan inte puffas upp igen, så som man kan med dun. Sen har dun mycket bättre värme/vikt ratio, något jag prioriterar.

Summa summarum så är primaloft jävligt dyrt per aktivitetsdag. Men åker man bara en till två veckor om året så...

Konstigt, jag tvättar mina plagg ofta och har inte haft sådana problem alls. Har en gammal NorthFace som måste vara bortåt tio år som fortfarande är superfluffig. Tyvärr luktar den diesel... Vad använder du för tvättmedel?

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad rabbit (4 år sedan)

Snowgod :

tokkson :

Konstigt, jag tvättar mina plagg ofta och har inte haft sådana problem alls. Har en gammal NorthFace som måste vara bortåt tio år som fortfarande är superfluffig. Tyvärr luktar den diesel... Vad använder du för tvättmedel?

Och jag har en gammal marmot primaloft från 1995 som är still going strong.
Det låter i mina öron som @tokkson antingen blandar ihop namnen på syntetiska foder eller tvättar sina i 60 grader och uppåt...

Equal rights and Justice. Citera
tokkson
125 inlägg
tokkson 125 inlägg 4 år sedan

Njae står det primaloft i produkten så är det nog det, så länge man inte köpt i Kina eller dylikt såklart.

Sen finns det ju olika primaloft också, t.ex. är det inte samma loft idag som i din jacka från -95

Norgekamraten
5 inlägg
Norgekamraten 5 inlägg 4 år sedan

Jag kör underställ i merino ull, skaljacka, precis som du. Samt ryggskydd som värmer lite på ryggen.

Mellanlager varierar jag, och packar med en medeltunn fleecetröja/jacka, samt en lite tjockare stickad ulltröja.

Kombinera dessa två och man har kläder för -15. Är det -10 -> -5, bara ull. Är det -5 -> +5, bara fleece. Perfekt. smile

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 4 år sedan

Niklashnikov :

.................
Tack för tips, verkar ju onekligen lovande och bättre än ull med tanke på att man svettas och kan bli blöt!

............

Det verkar ju onekligen som att primaloft eller en redig fleece är de bästa alternativen. Sen är väl valet en smaksak helt enkelt!

Tror du missuppfattat lite där. Blöt ull är bättre än blöta syntetmaterial varje dag samt andas bättre så man blir mindre blöt.

Om man inte ska anstränga sig nämnvärt eller har ett tredjelager när man sitter still så kan primaloft vara bra men nu var det ju fråga om aktivitetsplagg och andralager?

bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 4 år sedan

snorkel :

Niklashnikov :

.................

............

Tror du missuppfattat lite där. Blöt ull är bättre än blöta syntetmaterial varje dag samt andas bättre så man blir mindre blöt.

Om man inte ska anstränga sig nämnvärt eller har ett tredjelager när man sitter still så kan primaloft vara bra men nu var det ju fråga om aktivitetsplagg och andralager?

Fast syntetmaterial blir ju inte blött i samma utsträckning, det "andas" ju många ggr snabbare än ull. För att inte tala om dun vs. primaloft...

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad snorkel (4 år sedan)

bootfitta :

snorkel :

Niklashnikov :

.................

............

Fast syntetmaterial blir ju inte blött i samma utsträckning, det "andas" ju många ggr snabbare än ull. För att inte tala om dun vs. primaloft...

Har man goretex som skal så andas det ju dåligt oavsett andralager. Syntet kan transportera fukt OK men inte hålla lika mycket fukt som ull. Det är därför man känner sig plaskblöt med syntetunderställ medan ull håller fukten och värmen. Nackdelen med ull är att det är ömtåligare vid tvätt och tar längre tid att torka. Ull stinker inte heller som syntet kan göra efter någon dag.

Ska man inte svettas så spelar val av andralager mindre roll.

Själv kör jag (oftast) syntet i pist och ull vid topptur.

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 4 år sedan

Tycker att hur materialet är vävt har stor betydelse, kör med aclima ullbrynja och vid behov antingen en tunn ull t-shirt eller en ganska fluffig ullfrotte. Ullfrotten är ju varmare men upplevs mindre blöt än t-shirten vilket jag tror beror på att den är glest vävd och därför släpper igenom fukt bättre än t-shirten som ju är mycket tätare.
Hur primaloft funkar måste väl mycket bero på vilket yttertyg det är i plagget? Är det gjort för andralager så är det väl ett väventilerande tyg men om plagget är tänkt att användas som multi-jacka så kanske den är tätare? Har själv en syntet-väst, tror det är primaloft men har använt den ganska lite. Och den har stretchiga paneler i sidorna som ventilerar bra.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook