Montera Beast

Pillard
3105 inlägg
Pillard 3105 inlägg 4 år sedan

Nu har jag fått hem nya bindningar och tänkte börja planera monterandet. Vad jag dock inte blir klok på är vad alla delar ska vara till.

Bindningarna är ett par Beast 16 och i påsen som följer med finns det tre par prylar. Hästskorna till hälen vet jag ju vilka de är och vad de gör. Sen antar jag att det är cramponfästen men vad fasen är de två sista till? Dessutom, hur ska cramponfästena sitta? Manualen till bindningen är ju ett veritabelt skämt ska sägas. De säger absolut ingenting.

Svar

bech
341 inlägg
bech 341 inlägg 4 år sedan

Du verkar inte vara ensam

http://www.stockholmviews.com/dynafit_beast_16/

ett troll lever akta så ni inte välter över. Citera
Pillard
3105 inlägg

Mm, läste den där. Helt plötsligt står det om "biten som ska sitta under tådelen" men inget om varför eller vad den gör för nytta eller varför den inte bara är där från början. Hur kan man inte ha manualer? Åt vilket håll ska cramponfästet sitta t.ex.?

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 4 år sedan

Det heter stegjärn eller skarjärn. Fattar inte varför du inte använder svensk terminologi för två så pass vedertagna begrepp. Kan du inte alfabetet?

Pillard
3105 inlägg
Pillard 3105 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Pillard (4 år sedan)

la_grave :

Det heter stegjärn eller skarjärn. Fattar inte varför du inte använder svensk terminologi för två så pass vedertagna begrepp. Kan du inte alfabetet?

Och ingen förstår varför du aldrig är trevlig eller tillför nåt i forumet (förutom när du behöver hjälp). Världen är full av små enigman som dessa...

Ps. Vad fan har alfabetet med språk rörande terminologi att göra? Eller har du baa dålig koll på din vokabulär? .ds

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 4 år sedan

Pillard :

Mm, läste den där. Helt plötsligt står det om "biten som ska sitta under tådelen" men inget om varför eller vad den gör för nytta eller varför den inte bara är där från början. Hur kan man inte ha manualer?

Det skulle kunna vara för att få upp tådelen och därmed få mindre deltahöjd mellan tå och häl (mindre ramp osv, det är ju inne att stå upprätt och centrerat nu för tiden).

Har inte dynafit någon verkstadsmanual?

Daniel-LAB
203 inlägg
Daniel-LAB 203 inlägg 4 år sedan

"Biten under tå-delen" är skar/stegjärnsfästet. Det är bara att sätta dit och skruva fast.

Den andra biten ska skruvas dit framför frambindningen för att låsa så den inte kan rotera när man går uppför. När frambindningen roterar löser den ut.

Har monterat några Beast och det är inte jättekomplicerat. Bra-att-ha-grej till skruvdragaren är torx 20 som är 150 mm lång. Det går med 100 mm bits också, men inte lika smidigt. Viss risk för at dra runt skruvarna finns, så ställ skruvdragaren på lågt moment och dra det sista för hand.

Pillard
3105 inlägg

Daniel-LAB :

"Biten under tå-delen" är skar/stegjärnsfästet. Det är bara att sätta dit och skruva fast.

Den andra biten ska skruvas dit framför frambindningen för att låsa så den inte kan rotera när man går uppför. När frambindningen roterar löser den ut.

Har monterat några Beast och det är inte jättekomplicerat. Bra-att-ha-grej till skruvdragaren är torx 20 som är 150 mm lång. Det går med 100 mm bits också, men inte lika smidigt. Viss risk för at dra runt skruvarna finns, så ställ skruvdragaren på lågt moment och dra det sista för hand.

Ah, schysst. Ja skarjärnsfästet förstod jag vilket det var, dock inte att det var det som var "biten under tån" smile När jag provade rotera den lite såg det ut som att den skulle låsa sig "i sig självt" så att säga men det låter ju helt rimligt att det ska dit en plast där. Antar att det är det de två smalare framskjutna hålen i mallen är till för.

Det där med lång bits verkar vara en Dynafit-sjuka. När jag monterade radical var det ett helvete att komma åt de främre häldelsskruvarna. De satt dels långt ner och sen var bromsen väldigt i vägen utan man fick flytta hela "huset" ganska långt på sina spår. Att använda kort bits och lirka provade jag en gång men resulterade i rundat skruvhuvud och en manöver som involverade en urdragare så det gör jag inte om...

Pillard
3105 inlägg

Förresten @Daniel-LAB vad körde du för borr? Guiden jag hittade säger 4mm, men vad jag lyckats lära mig tidigare gäller 3,6mm för träskidor och de grövre dimensionerna för skidor med metall i. Eftersom jag har ett par träskidor tänkte jag mig att köra med 3,5 igen eller är medföljande skruvar för grova?

Daniel-LAB
203 inlägg

4,1 x 9 mm enligt rekommendation på skidorna. Har även provat montera Beast med 3,5 mm på ett par skräpskidor bara för testets skull och det funkade utmärkt.

Pillard
3105 inlägg

Utmärkt, men då kör jag 3,5mm igen. Mina Q115 är ju en ren träkonstruktion och det känns märkligt att använda större borrhål för Beast än jag gjorde för Radical, om jag nu inte skulle krångla iväg med epoxi osv den här gången...

herrgard
363 inlägg

Har du funderat något på att montera den förskjuten (eller för en annan BSL så att säga)? Det finns ju en del justeringsmån i hälen som man kan montera den lite längre bakåt eller frammåt.

Daniel-LAB
203 inlägg

herrgard :

Har du funderat något på att montera den förskjuten (eller för en annan BSL så att säga)? Det finns ju en del justeringsmån i hälen som man kan montera den lite längre bakåt eller frammåt.

Varför skulle man göra det? Bara för att det skall passa både till sina egna pjux OCH tjejens?

Pillard
3105 inlägg

Framför allt uppstår ju problemet att man får en förskjutning av bootcenter. Tyvärr modifierade jag på det sättet med mina Radical (just för att mallen satte häldelen så absurt långt utskruvad) vilket istället då landade i att jag hamnade på +0,5cm

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 4 år sedan

Pillard :

Framför allt uppstår ju problemet att man får en förskjutning av bootcenter. Tyvärr modifierade jag på det sättet med mina Radical (just för att mallen satte häldelen så absurt långt utskruvad) vilket istället då landade i att jag hamnade på +0,5cm

Detta är ju givetvis något du måste justera för först. Dvs. Först monterar man tån så att bootcenter hamnar där man vill ha den.

Efter det kan man ju laborera hur mkt häldelen ska vara skruvad för att undvika andra hål alt för att även passa andra pjäxor. (givetvis blir ett par av pjuxen fel mot boot center.)

herrgard
363 inlägg

Ja, givetvis med kompensation för boot center. Du monterar ju i så fall tådelen rätt och förskjuter häldelen.

Varning för invecklade funderingar tongue:

Tänkte mest om man vill ha skruvarna och fastsättningen i skidan så nära foten som möjligt. Mycket möjligt att det inte spelar någon roll alls... Pivotbindningar (som jag gillar) har ju skruvhålen rakt under hälen och de monterar man väl för en BSL några millimeter mindre än pjäxan?

Pillard
3105 inlägg

Hm, att flytta bara för bindningens skull ser jag ingen poäng med nu faktiskt utan utgår från att mallen stämmer och ser ut som den gör av en anledning. Tyvärr har jag nu faktiskt problem med tådelen, vilken hamnar för nära tidigare hål så det hade ju varit grymt att kunna flytta lite...

VitaBlixten
39 inlägg
VitaBlixten 39 inlägg 4 år sedan

Har köpt Beasten och monterat efter mallen och det funkar perfekt. Fick flytta fram Boot Center pga gamla hål, men det var inga problem. Bara att räkna om. Även bakdelen fick jag flytta i förhållande till mallen, men den går ju att justera så inga problem där heller. Mallen är ett fantastiskt hjälpmedel! Stort tack till konstruktören.

VitaBlixten Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 4 år sedan

la_grave :

Nu är det väl ändå en avsevärd skillnad på skarjärn och på stegjärn?

Skarjärn
Stegjärn

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 4 år sedan

snorkel :

la_grave :

Skarjärn
Stegjärn

Ja. Men crampons syftar på båda varianterna.

snorkel
968 inlägg

la_grave :

snorkel :

la_grave :

Skarjärn
Stegjärn

Ja. Men crampons syftar på båda varianterna.

Och hur får du det till svensk terminologi?

Dessutom så heter skarjärn ski crampons till skillnad från crampons just för att det skall bli begripligt.

herrgard
363 inlägg

Någon mer än jag som har problem att få fast tådelen ordentligt? Med skruvarna fastdragna blev det fortfarande en liten glipa kvar vid ena främre skruven mellan tåplattan och skidan. Tryckde man på bindningen satt den inte riktigt fast utan glappade.

På den första tådelen tog jag bort alla skruvar och lät epoxyn stela. Sen tog jag bort "vulkankanterna" som skapats runt hålen. Runt den skruven som inte riktigt tryckte ner bindningen var det extra mycket vulkan. Jag passade också på att borra ur tåplattans skruvhål för att vara säker på att skruvarna tar i skidan och inte i bindningen. Efter att jag borrat ur den stelnade epoxyn monterade jag igen (noga med att skruvarna gick i samma gängor) och nu kom den ner ordentligt.

För tådel nummer två försänkte jag borrhålen i skidan lite lätt för att slippa vulkanerna och borrade även ur tåplattan. Hålen i skidan är tillräckligt djupa och jag skruvar i skruvarna jämnt i kryssmönster som man drar fast ett bilhjul. Men! Samma problem igen att den ena främre skruven inte trycker ner tåplattan ordentligt. Efter att ha tagit bort bindningen och inspekterat hålen är det i alla fall inga vulkaner längre...

Nån som har ett tips eller två? Häldelarna var inga problem.

VitaBlixten
39 inlägg

herrgard :

Någon mer än jag som har problem att få fast tådelen ordentligt? Med skruvarna fastdragna blev det fortfarande en liten glipa kvar vid ena främre skruven mellan tåplattan och skidan. Tryckde man på bindningen satt den inte riktigt fast utan glappade.

Jag brukar backa ut skruven lite (kör alltid med skruvdragare) och ta ny sats - då har det alltid löst sig för mig.

VitaBlixten Citera
herrgard
363 inlägg

Mhm, jag skruvar för hand. Jag kanske saknar den rätta knycken och inte orkar få skruven att gänga ordentligt hela vägen.

snorkel
968 inlägg

herrgard :

Mhm, jag skruvar för hand. Jag kanske saknar den rätta knycken och inte orkar få skruven att gänga ordentligt hela vägen.

Är i regel bättre att dra för hand. Med skruvdragare så riskerar man att dra sönder hålen.

VitaBlixten
39 inlägg

Lite OT, men måste bara säga: bytet från Dukes till Beast är bland det bästa jag gjort! Och då har jag inte ens turat med Beasten. En helt annat känsla i åkningen - tror det främst är viktminskningen, möjligen även att Beasten är lägre. På hårt underlag i låg fart känns de lite bökigare att kanta (119mm midja). Men det och lite bökigare isteg är enda nackdelarna jag kan komma på så här långt! Sjukt nöjd.

VitaBlixten Citera
Pillard
3105 inlägg

VitaBlixten :

Lite OT, men måste bara säga: bytet från Dukes till Beast är bland det bästa jag gjort! Och då har jag inte ens turat med Beasten. En helt annat känsla i åkningen - tror det främst är viktminskningen, möjligen även att Beasten är lägre. På hårt underlag i låg fart känns de lite bökigare att kanta (119mm midja). Men det och lite bökigare isteg är enda nackdelarna jag kan komma på så här långt! Sjukt nöjd.

Testa att gå får du se. När jag testade dynafitkonceptet (iof radical) uppför första gången var en helt sjuk upplevelse. Kändes viktlös...

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 4 år sedan

VitaBlixten :

Har köpt Beasten och monterat efter mallen och det funkar perfekt. Fick flytta fram Boot Center pga gamla hål, men det var inga problem. Bara att räkna om. Även bakdelen fick jag flytta i förhållande till mallen, men den går ju att justera så inga problem där heller. Mallen är ett fantastiskt hjälpmedel! Stort tack till konstruktören.

Vars hittade du denna mall??

livet är en semester Citera
Pillard
3105 inlägg

Corin :

VitaBlixten :

Vars hittade du denna mall??

http://www.stockholmviews.com/dynafit_beast_16/

Gargen
31 inlägg
Gargen 31 inlägg 4 år sedan

OBS på att den mallen inte är helt rak.
Lite mätning och justering av hålen krävs innan man slår spiken i skidan.
Provmontera på plywood eller planka är helt klart att rekomendera! Jag blev nöjd först vid mall och provmontage 3, båda skidparen!www.godspeedbicycles.se

/Garg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook