Hjälp en lång snubbe och hitta ett par skidor

Slammern
5 inlägg
Slammern 5 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Slammern (4 år sedan)

Tjenare gubbar.

Det är så att jag blir helt förvirrad när jag surfar runt och letar efter ett par skidor, finns ju så sjukt mycket att välja på.

Jag är 195cm lång och väger 90kg storlek 45 på pjexorna.

Åker mest pist och i parken. Är ingen stjärna i parken direkt, utan hoppar dom medelstora hoppen och på sin höjd gör jag en 360 eller en bakåtvolt. strävar dock efter att bli bättre. Gillar att köra snabbt i pisten också. Åker ca 3 veckor per år.

Så en skida som passar i park och i pist hade varit fint. Eftersom jag inte åker så värst mycket och för tilfället har dåligt med pengar så hade begagnade skidor med bindning varit guld. Kan hämta skidorna i Halland och runt göteborg. Men all feedback är uppskattad.

Mvh Slammern cool

Svar

Bjersing
219 inlägg
Bjersing 219 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Bjersing (4 år sedan)

Har ingen koll på vad som passar parken men jag skulle nog föreslå att du börjar med att plocka bort alla exempel med turbindningar typ duke och guardian, sedan kan ju feta skidor som nocta och norwalk plockas bort om du ändå inte ska fokusera på offpist. Jag tror ju att tex mantra kan fungera bra för pisten men hur de är i parken låter jag vara osagt.

Slammern
5 inlägg
Slammern 5 inlägg 4 år sedan

Bjersing :

Har ingen koll på vad som passar parken men jag skulle nog föreslå att du börjar med att plocka bort alla exempel med turbindningar typ duke och guardian, sedan kan ju feta skidor som nocta och norwalk plockas bort om du ändå inte ska fokusera på offpist. Jag tror ju att tex mantra kan fungera bra för pisten men hur de är i parken låter jag vara osagt.

Tackar, jag förstår. Har kollat begagnatmarknaden runt Göteborgsområdet och hittar inte så mycket.

Om jag köper nya skidor istället, vad skulle ni rekommendera? Plus en bindning, min pjäxa är ca33cm.

Skida plus bindning Max 5000, om det finns ok grejer för det dvs.

Tack för hjälpen

Bjersing
219 inlägg
Bjersing 219 inlägg 4 år sedan

Kollar du http://www.sport-conrad.com/index.php?p=page/startpage/ finns det ju en hel del kombinationer under 5k. Shreditor 102 med ett par bindningar som går till din 13 kanske funkar...

Slammern
5 inlägg
Slammern 5 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Slammern (4 år sedan)

Bjersing :

Kollar du http://www.sport-conrad.com/index.php?p=page/startpage/ finns det ju en hel del kombinationer under 5k. Shreditor 102 med ett par bindningar som går till din 13 kanske funkar...

Skidorna verkar nice

Ska jag ha 191cm tror du?

smile http://www.sport-conrad.com/page/produc … 155/6/4/i/

Jag hittar inte paketpris erbjudanden med bindningen, kanske för jag sitter på mobilen?
Hur ska bindningen monteras - hur många cm, i mitten? Sånt har jag ingen aning om.. Tack för hjälpen!

nils123
6 inlägg
nils123 6 inlägg 4 år sedan

Om du vill att de ska fungera i pisten tror jag det är bra med 2cm bakom mittmonteringen! Kommer fungera utmärkt att köra rails med det, dock är mitt mitt optimalt i park. Kan kännas konstigt att köra mittmonterat i pisten, så kör på 2cm bakom som sagt????!

Slammern
5 inlägg
Slammern 5 inlägg 4 år sedan

nils123 :

Om du vill att de ska fungera i pisten tror jag det är bra med 2cm bakom mittmonteringen! Kommer fungera utmärkt att köra rails med det, dock är mitt mitt optimalt i park. Kan kännas konstigt att köra mittmonterat i pisten, så kör på 2cm bakom som sagt????!

Okej:)

Köper skidorna på skistore.
http://www.skistore.se/sv/alla-skidor/1 … angd-191cm

Villa bindningar skulle ni rekomendera? Så lågt pris som möjligt samtidigt ska dom hålla för min vikt såklart:)

Bara för att dubbelkolla, jag väger 90 pannor, är detta en bra skida för mig? Ska jag välja 191cm modellen?

Tack för all hjälp, är supertaggad på att beställa:)

nils123
6 inlägg
nils123 6 inlägg 4 år sedan

Griffon är en rubbust bindning och bör hålla för dig! Undvik squire, den är mer byggd för juniorer. Kör på 191 cm skidan så kommer de ligga bättre i pisten också !

SebRingeby
86 inlägg
SebRingeby 86 inlägg 4 år sedan

Tycker absolut du ska ha 191 på en skida som Shreditor. Förövrigt ska det vara en kanonskida, har tyvärr inte hunnit testa den själv i vinter men har ett par kompisar som älskar den. Vissa hävdar väl att kvaliteten på K2s skidor är sådär rent hållbart men det finns nog andra som tycker tvärtom också.

Griffon kommer duga som bindning för dig tror jag. Har själv haft ett par parklagg i många år med Griffon och funkat bra. Väger dock 10-15 kg mindre

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook